[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:22

Met de Panasonics kan dat in ieder geval prima. Helemaal de nieuwere. Valt heel veel handmatig aan in te stellen, mooie kleuren, goede scherpte enzo ook... Echte aanrader wat mij betreft.

Aparte lenzen hoef je voor een compact of semi-slr niet te hebben Knipoog

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:23

Nouks schreef:
Met de Panasonics kan dat in ieder geval prima. Helemaal de nieuwere. Valt heel veel handmatig aan in te stellen, mooie kleuren, goede scherpte enzo ook... Echte aanrader wat mij betreft.

Jij was toch degene die enthousiast was over de Panasonic DMC-FZ50? Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:25

Oliviaatje schreef:
Ik ben van plan met mijn toekomstige camera paarden in actie te fotograferen, maar ik wil ook wel wat natuur fotograferen, zoals bloemen met bv. vlinders. ook vind ik foto's met wazige achtergrond altijd erg mooi, dit is ook een veresite van mijn toekomstige camera, mits het niet te duur wordt. En in het donker, of in een binnenbak, fotograferen lijkt me toch ook wel fijn. Kan dit met een; pentax ist dl, Fuji S6500 of panasonic lumix? zo niet, welke dan? of moet je daar aparte lenzen voor hebben? zo ja, welke?

Alvast bedankt Lachen

Groetjes Loes

Om echt goede foto's in een binnenbak te maken bestaat er op dit moment eigenlijk maar 1 camera die daarvoor in aanmerking komt. Dat is een hele dure van Canon en dan nog moet je een lichtsterk objectief erop hebben. En zelfs dan kan het misschien nog maar net, natuurlijk ook afhankelijk hoe de binnenbak is verlicht. Dus de camera's die jij noemt kun je daar eigenlijk niet voor gebruiken. Om zo'n wazige achtergrond te krijgen zul je toch een dslr moeten hebben en dus de Pentax ist dl blijft dan als enige over.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:49

De meeste hebben ook geen budget voor duurdere camera's Knipoog
Dus wordt er meer naar alternatieven gezocht..

Op zich kun je met behoorlijk wat camera's een "wazige" achtergrond krijgen, hoef je nog niet eens een dslr voor te hebben.....

Het punt is gewoon, dat het effect nooit zo mooi zou zijn als bijv. die duurdere canon.. Toch? Knipoog

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:58

Ik ben inmiddels voorzien; een Fujifilm Finepix S5700!

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:31

en hoe bevalt deze? heb je voorbeeld foto's? ik ben wel benieuwd Kim_89 Lachen

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:18

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:21

En merk je nu veel verschil qua kwaliteit van de foto en het juiste moment enz nu je zo'n camera heb?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:02

Ashleey_ schreef:
De meeste hebben ook geen budget voor duurdere camera's Knipoog
Dus wordt er meer naar alternatieven gezocht..

Op zich kun je met behoorlijk wat camera's een "wazige" achtergrond krijgen, hoef je nog niet eens een dslr voor te hebben.....

Het punt is gewoon, dat het effect nooit zo mooi zou zijn als bijv. die duurdere canon.. Toch? Knipoog

Om het probleem uit te leggen moet ik een beetje technisch worden. Een compactcamera heeft een kleine sensor. Daardoor heb je een veel kleinere brandpuntsafstand om dezelfde beeldhoek te hebben als met de grotere sensoren van een dslr. Als je met een dslr een brandpunt hebt van 100mm, heb je bij veel compactcamera's een brandpunt van 25mm. Dat wordt ook wel de cropfactor genoemd. Door dat kleiner brandpunt wordt ook je scherptediepte groter waardoor je dus moeilijker de achtergrond onscherp krijgt.
Als voorbeeld. Neem de Fuji Finepix S5600, die heeft een sensor van 5,760x4,290mm. Een Nikon 70 heeft een sensor van 23,7x15,7mm. De Nikon heeft een cropfactor van 1,5x en de Finepix S5600 van 6x. tov de Nikon heeft de Finepix een cropfactor van 4x. Als je met De Nikon op brandpuntsafstand 100mm een paard fotografeerd op 4 meter afstand is de foto scherp van 3,88m tot 4,13m. Om dezelfde beelduitsnede te krijgen stel je een Finepix S5600 in op 25mm brandpuntafstand met datzelfde paard op 4 meter afstand en op diafragma 4, dan heeft die het scherp van 3,55m tot 4,58m. Daardoor wordt alles wat buiten dat scherptegebied zit ook veel minder gauw mooi onscherp dan bij de dslr. Nog een voorbeeld: Paard op 3,5 meter afstand diafragma 4.0 bij de Nikon op 33mm geeft scherp van 2,79 tot 4,7. Bij de Finepix wordt dezelfde beelduitsnede bij brandpunt 8,33mm en dan is die scherp van 1,74m tot oneindig, dus de achtergrond blijft gewoon scherp.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:05

Oliviaatje schreef:
En merk je nu veel verschil qua kwaliteit van de foto en het juiste moment enz nu je zo'n camera heb?

Jazeker! Ja Van bewegingsfoto's kon ik eerst alleen maar dromen en nu kan ik die gewoon maken Ja Je hebt gewoon lekker veel mogelijkheden en je kan zelf mooi dingen instellen. Alleen merk ik dat ik er nog even vertrouwd mee moet worden en het onder de knie moet krijgen maar dat lijkt me logisch Lachen

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:11

Zo Kokomo! Te veel theorie!

Dat gaat er niet helemaal in bij mij, maar ach! Zal het ooit wel leren Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:42

Ashleey_ schreef:
Zo Kokomo! Te veel theorie!

Dat gaat er niet helemaal in bij mij, maar ach! Zal het ooit wel leren Knipoog

Het komt er op neer dat dat met een compact erg moeilijk tot in het geheel niet mogelijk is.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:50

Kokomo schreef:
Om het probleem uit te leggen moet ik een beetje technisch worden. Een compactcamera heeft een kleine sensor. Daardoor heb je een veel kleinere brandpuntsafstand om dezelfde beeldhoek te hebben als met de grotere sensoren van een dslr. Als je met een dslr een brandpunt hebt van 100mm, heb je bij veel compactcamera's een brandpunt van 25mm. Dat wordt ook wel de cropfactor genoemd. Door dat kleiner brandpunt wordt ook je scherptediepte groter waardoor je dus moeilijker de achtergrond onscherp krijgt.
Als voorbeeld. Neem de Fuji Finepix S5600, die heeft een sensor van 5,760x4,290mm. Een Nikon 70 heeft een sensor van 23,7x15,7mm. De Nikon heeft een cropfactor van 1,5x en de Finepix S5600 van 6x. tov de Nikon heeft de Finepix een cropfactor van 4x. Als je met De Nikon op brandpuntsafstand 100mm een paard fotografeerd op 4 meter afstand is de foto scherp van 3,88m tot 4,13m. Om dezelfde beelduitsnede te krijgen stel je een Finepix S5600 in op 25mm brandpuntafstand met datzelfde paard op 4 meter afstand en op diafragma 4, dan heeft die het scherp van 3,55m tot 4,58m. Daardoor wordt alles wat buiten dat scherptegebied zit ook veel minder gauw mooi onscherp dan bij de dslr. Nog een voorbeeld: Paard op 3,5 meter afstand diafragma 4.0 bij de Nikon op 33mm geeft scherp van 2,79 tot 4,7. Bij de Finepix wordt dezelfde beelduitsnede bij brandpunt 8,33mm en dan is die scherp van 1,74m tot oneindig, dus de achtergrond blijft gewoon scherp.

Complimenten voor deze keurige uitleg!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:26

Poeh wat een taal.

Heeft iemand ook ervaringen met de Fuji Finepix S6500? Ik heb deze namelijk besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:37

Afbeelding
Deze heb ik er gister nog mee gemaakt Clown
Is wel een fijne camera hoor Lachen

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:45

Oehh mooi!
Ik heb deze camere gekocht als voorbereiding op een SLR, goede optie?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:58

Ik heb sinds twee weken een Canon Eos 350D, en heb daar vooral paardenfoto's mee gamaakt. Maar gezien het nogal droog was de afgelopen paar weekjes is die nogal stoffig geworden.
Waar maken jullie je camera/lens, mee schoon?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:19

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:20

Viel mij ook op.
Altijd met je hand en arm de lens ondersteunen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:23

x_Lys schreef:
Oehh mooi!
Ik heb deze camere gekocht als voorbereiding op een SLR, goede optie?

Zeker goede optie Knipoog
Ik vind hem voor het begin, dus als je al wel iets met Fotografie hebt gedaan maar nog min of meer begint deze camera erg fijn.
En als je wat meer hebt gedaan enzo kun je zelf alles instellen Lachen

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:25

MysticTinker schreef:
Viel mij ook op.
Altijd met je hand en arm de lens ondersteunen Ja

Schijnheilig

Ik moet zeggen dat ik dat inmiddels wel goed doe, kan je hem ook beter stil houden en het is minder zwaar Clown Goed gezien Nagelbijten / Gniffelen

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:29

Texas1 schreef:
Kim_89 schreef:
Ik moet nog véél oefenen Tong uitsteken Maar je vindt hier de eerste foto's die ik genomen heb:

http://picasaweb.google.com/Kim.Gullie/ ... ago5En6Mei

Volgens mij heb je wel je lens verkeerd vast....mij is geleerd om hem aan de onderkant vast te houden...

Hoe kun je dan zien dat ze haar lens verkeerd vasthoudt? Ze staat zelf niet op die foto's Lachen

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:30

Erg mooie foto SmeeJ! spreekt me enorm aan. kan je met de Fuji Finepix S6500 ook goed paarden in beweging fotograferen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:34

Jup Zal even een paar uploaden Lachen
Afbeelding
Kwaliteit is zoo ontzettend achteruit gegaan zeg Bloos!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:35

Afbeelding
hier nog eentje van mijn zusje en vriendinnetje Lachen