Aparte lenzen hoef je voor een compact of semi-slr niet te hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nouks schreef:Met de Panasonics kan dat in ieder geval prima. Helemaal de nieuwere. Valt heel veel handmatig aan in te stellen, mooie kleuren, goede scherpte enzo ook... Echte aanrader wat mij betreft.
Oliviaatje schreef:Ik ben van plan met mijn toekomstige camera paarden in actie te fotograferen, maar ik wil ook wel wat natuur fotograferen, zoals bloemen met bv. vlinders. ook vind ik foto's met wazige achtergrond altijd erg mooi, dit is ook een veresite van mijn toekomstige camera, mits het niet te duur wordt. En in het donker, of in een binnenbak, fotograferen lijkt me toch ook wel fijn. Kan dit met een; pentax ist dl, Fuji S6500 of panasonic lumix? zo niet, welke dan? of moet je daar aparte lenzen voor hebben? zo ja, welke?
Alvast bedankt![]()
Groetjes Loes
Ashleey_ schreef:De meeste hebben ook geen budget voor duurdere camera's
Dus wordt er meer naar alternatieven gezocht..
Op zich kun je met behoorlijk wat camera's een "wazige" achtergrond krijgen, hoef je nog niet eens een dslr voor te hebben.....
Het punt is gewoon, dat het effect nooit zo mooi zou zijn als bijv. die duurdere canon.. Toch?
Oliviaatje schreef:En merk je nu veel verschil qua kwaliteit van de foto en het juiste moment enz nu je zo'n camera heb?
Ashleey_ schreef:Zo Kokomo! Te veel theorie!
Dat gaat er niet helemaal in bij mij, maar ach! Zal het ooit wel leren
Kokomo schreef:Om het probleem uit te leggen moet ik een beetje technisch worden. Een compactcamera heeft een kleine sensor. Daardoor heb je een veel kleinere brandpuntsafstand om dezelfde beeldhoek te hebben als met de grotere sensoren van een dslr. Als je met een dslr een brandpunt hebt van 100mm, heb je bij veel compactcamera's een brandpunt van 25mm. Dat wordt ook wel de cropfactor genoemd. Door dat kleiner brandpunt wordt ook je scherptediepte groter waardoor je dus moeilijker de achtergrond onscherp krijgt.
Als voorbeeld. Neem de Fuji Finepix S5600, die heeft een sensor van 5,760x4,290mm. Een Nikon 70 heeft een sensor van 23,7x15,7mm. De Nikon heeft een cropfactor van 1,5x en de Finepix S5600 van 6x. tov de Nikon heeft de Finepix een cropfactor van 4x. Als je met De Nikon op brandpuntsafstand 100mm een paard fotografeerd op 4 meter afstand is de foto scherp van 3,88m tot 4,13m. Om dezelfde beelduitsnede te krijgen stel je een Finepix S5600 in op 25mm brandpuntafstand met datzelfde paard op 4 meter afstand en op diafragma 4, dan heeft die het scherp van 3,55m tot 4,58m. Daardoor wordt alles wat buiten dat scherptegebied zit ook veel minder gauw mooi onscherp dan bij de dslr. Nog een voorbeeld: Paard op 3,5 meter afstand diafragma 4.0 bij de Nikon op 33mm geeft scherp van 2,79 tot 4,7. Bij de Finepix wordt dezelfde beelduitsnede bij brandpunt 8,33mm en dan is die scherp van 1,74m tot oneindig, dus de achtergrond blijft gewoon scherp.
Kim_89 schreef:Ik moet nog véél oefenenMaar je vindt hier de eerste foto's die ik genomen heb:
http://picasaweb.google.com/Kim.Gullie/ ... ago5En6Mei
x_Lys schreef:Oehh mooi!
Ik heb deze camere gekocht als voorbereiding op een SLR, goede optie?
MysticTinker schreef:Viel mij ook op.
Altijd met je hand en arm de lens ondersteunen
Texas1 schreef:Kim_89 schreef:Ik moet nog véél oefenenMaar je vindt hier de eerste foto's die ik genomen heb:
http://picasaweb.google.com/Kim.Gullie/ ... ago5En6Mei
Volgens mij heb je wel je lens verkeerd vast....mij is geleerd om hem aan de onderkant vast te houden...