[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:05

_Bitje_ schreef:
heeft iemand ervaring met de site http://www.eglobalcentral.nl/?
Ik ben hier echt heel benieuwd naar namelijk :Y)

*komt binnen vallen*
Zou ik niet aan beginnen. Op de website staat nergens een kvk/btw nummer en het lijkt erop dat ze zelf importeren uit Verweggistan. Ook 't feit dat ze niet meedoen aan de cashback acties doet eraan denken dat ze geen officiele dealer zijn van de producten die ze aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:15

Dat ze geen KVK/BTW nummer op de site hebben staan klopt, want het is geen bedrijf dat in NL gevestigd is.
In de algemene voorwaarden kun je lezen dat het kantoor in HongKong staat.

eGlobal Central
27/F., E - Trade Plaza,
24 Lee Chung Street,
Chai Wan, Hong Kong

Voor aankopen onder de € 25,- kun je zoiets vaak nog wel proberen.
Maar anders zou ik naar de wat bekendere sites gaan, of gewoon in NL kopen.

Houd ook rekening met douane/invoerkosten als je buiten de EU koopt.
Die komen via de postbode nog bovenop de prijs, als je boven een bepaald bedrag uitkomt.

Tussen de 22 en 150,- euro waarde moet je de BTW nog in NL betalen.
En vanaf 150,- euro moet je naast de BTW ook nog invoerrechten betalen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-16 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:16

Een vraagje voor de mensen met photoshop: naar welk formaat en hoeveel pixels verkleinen jullie je foto's? :) Heb ergens wel eens gelezen; 900 x 600 en 72 dpi.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:36

KootMiraDrum schreef:
Nee, heb me nog net in kunnen houden ;) Maar heb wel veel gelezen erover. Meestal gaat het goed.

Dat lees ik dus ook alleen maar bij eglobal, dat het allemaal wel goed gaat! Of heb jij een andere ervaring gelezen? Dan ben ik daar wel benieuwd naar haha

magriet

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:49

Heel raar We waren zaterdag bij een vliegshow, bewolkt dus veel grijs. Op een gegeven moment hadden mijn broer en ik beide de iso op 200, F6.3 en sluitertijd op 160 Die van hem waren pacthigdie van mij overbelicht. Beide een les van f4 tot f6.5 De mijne werden pas mooi bij een veel langzamere sluitertijd. Rond de 800 volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:01

Zelfde camera merk en type?
Tussen de ene en de andere soort sensor kan namelijk wat verschil zitten.

Maar ook de hoek en uitsnede van de foto kunnen een groot verschil maken. Als je net iets meer of minder lucht op de foto hebt, maakt dat al n groot verschil in licht

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:50

Femke schreef:
Dat ze geen KVK/BTW nummer op de site hebben staan klopt, want het is geen bedrijf dat in NL gevestigd is.
In de algemene voorwaarden kun je lezen dat het kantoor in HongKong staat.

eGlobal Central
27/F., E - Trade Plaza,
24 Lee Chung Street,
Chai Wan, Hong Kong

Voor aankopen onder de € 25,- kun je zoiets vaak nog wel proberen.
Maar anders zou ik naar de wat bekendere sites gaan, of gewoon in NL kopen.

Houd ook rekening met douane/invoerkosten als je buiten de EU koopt.
Die komen via de postbode nog bovenop de prijs, als je boven een bepaald bedrag uitkomt.

Tussen de 22 en 150,- euro waarde moet je de BTW nog in NL betalen.
En vanaf 150,- euro moet je naast de BTW ook nog invoerrechten betalen.

Hmmm.. ik ben 500 euro goedkoper uit bij deze site...toch wel wat voor een student...
heb ze gemaild en ze beweren dat het betaalde bedrag het uiteindelijke bedrag is wat ik betaal. Verder betalen zij het.

Ken ook alleen maar goede verhalen en verhalen van mensen die het niet durven...zoek dus echt naar zo'n horror verhaal om het gewoon lekker niet te doen, maar die kan ik niet vinden :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:52

Nog een vraagje, welke flitser raden jullie aan voor portret, evenement (festival/clubs) en wedding fotografie?
Ik lees veel over de SB700 en SB900, dat de 900 meer bereik heeft maar veel zwaarder is en sneller oververhit raakt..
Welke flitser is een fijne flitser om mee te beginnen en voor semi-pro fotografie gebruik voor later? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 05:47

Ik heb geen verstand van Nikon, maar hoe zwaarder hoe beter, want dan heb je meer power. Was er ook geen 910?

Misschien dat iemand in het kunstlicht topic weet?

[HK] De studiofotografen flitsen verder naar Deel II

Voor bruiloften en evenementen is een flitser op je body prima, maar voor portretfotografie gaat mijn voorkeur er naar uit de flitser van body te halen en te gaan strobisten, omdat het licht en schaduwen dan veel interessanter zijn.

Voor het gebruik van opzetflitser op je body bij evenementen/bruiloften is een flitser met TTL wel fijn. Als de flitsers van Nikon te duur zijn mss eens kijken voor een flitser van een b-merk die ook voldoet aan jouw eisen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:56

Even een vraagje, wellicht weten jullie het, haha.
Ik heb sinds een tijdje nu een eigen (fotografie) bedrijfje, met KvK nummer dus, en ik moet op de BTW gaan letten etc. lastig allemaal hoor :+. Moet ik mijn KvK nummer ook op mijn website zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:10

Gefeliciteerd met je bedrijf! :)
Je vind vanzelf je weg in de regeltjes en de btw. Dat komt helemaal goed *\o/*

Om je vraag te beantwoorden:

Als bedrijf moet je deze gegevens verplicht plaatsen:

Bedrijfsnaam
Vestigingsadres (géén postbus)
KVK nummer
BTW nummer
Email adres
Telefoonnummer (of minimaal 1 andere manier van directe vorm van communicatie, mag ook een formulier zijn of een chatbox of een verwijzing naar PB op facebook, etc.)

En het plaatsen van een Privacy Statement is tegenwoordig ook verplicht.
Maar daar zijn enkele hele eenvoudige model-voorbeelden van te vinden, die je kunt/mag overnemen.

Tip voor hobbyisten:

Zodra je via internet een product of dienst verkoopt aan een consument (ook al ben je zelf particulier/hobbyist), dan moet je al bepaalde gegevens online plaatsen:
(bedrijfs)Naam
Volledige adres
Email adres
Telefoonnummer (of minimaal 1 andere manier van directe vorm van communicatie, mag ook een formulier zijn of een chatbox of een verwijzing naar PB op facebook, etc.)

Veel menen weten dat niet.
Missen die gegevens, dan pleeg je een economisch delict (art.3:15d BW en art. 6 WED).
Dat kan een boete opleveren van € 19.500,- euro (negentienduizendvijfhonderd euro).

Dus ook mensen die 1x per jaar een klant hebben voor 10,- euro via hun website... Zijn verplicht deze gegevens te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:11

Ah oké, dat is opzich praktisch om te weten :+
Ik zal het erop zetten! Dankjewel :)

Edit: dat bovenste, moet dat nou ook op internet staan of alleen het onderste rijtje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:14

Als bedrijf moet je het in al je communicatie verwerken, behalve op reclame materiaal.

Het onderste rijtje is alleen voor particulieren zonder kvk en btw nummer.
Het bovenste rijtje moet je dus altijd vermelden. Op je website, email (bijv. in onderschrift), etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:16

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:16

Dankjewel! Daar moet ik maar eens mee bezig gaan dan :)

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:31

Even een hulpvraag.
Wanneer ik de opzetflitser gebruik (Canon Speedlite 430EX II) op mijn 650D en ik zet de live view aan. Dan wil hij niet meer flitsen. Heb zitten zoeken in de boekjes maar kon er zo niets over vinden.
Zonder live view geen problemen.
Jullie enig idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:36

In Liveview geeft de camera normaal gesproken ook al aan wat de belichting zal gaan worden van je foto.
Als je een flitser gebruikt, kan de camera niet inschatten hoe fel het flitslicht wordt en kan dus geen goede weergave geven van wat het resultaat zal zijn.

Daarom is Liveview niet geschikt om te werken met flitsers.
Ik weet niet precies of en waarom het uitgeschakeld is, maar ik zou sowieso gewoon door je zoeker werken als je met flitsers aan de slag gaat.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:30

Kan het ook niet aan een andere instelling liggen? Mijn Canon EOS M heeft alleen Live View en geen zoeker en doet het prima met een Canon Speedlite en mijn studioflitsers. Intern is de EOS M bijna identiek aan de 650D.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:57

Femke schreef:
Tip voor hobbyisten:

Zodra je via internet een product of dienst verkoopt aan een consument (ook al ben je zelf particulier/hobbyist), dan moet je al bepaalde gegevens online plaatsen:
(bedrijfs)Naam
Volledige adres
Email adres

Veel menen weten dat niet.
Missen die gegevens, dan pleeg je een economisch delict (art.3:15d BW en art. 6 WED).
Dat kan een boete opleveren van € 19.500,- euro (negentienduizendvijfhonderd euro).

Dus ook mensen die 1x per jaar een klant hebben voor 10,- euro via hun website... Zijn verplicht deze gegevens te plaatsen.

Goed dat ik dit lees!

alleen als ik mijn adres op mijn site zou zetten.. dat vind ik toch wel erg persoonlijk. ook omdat mijn "bedrijfsnaam" nu nog mijn hele naam met fotografie er achter geplakt is. Mijn telefoonnummer zet ik er dan ook liever niet neer. maar dan zou ik kunnen doorverwijzen naar mijn fb pagina waar ze dan een pb kunnen sturen als ik het goed begrijp? al heb ik liever dat ze gewoon het contactformulier invullen zodat ik alles netjes geordend in mijn mail krijg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:10

We doen in het internet tijdperk nogal lastig over adres gegevens vrij geven.
Maar "vroeger" stond vrijwel iedere Nederlander met z'n naam, volledige adres én telefoonnummer in het telefoon boek. Daar kon iedereen gewoon openbaar bij komen.

Doe je zaken met consumenten (ook al is het hobby), dan kom je er helaas niet onderuit; het vermelden van je adres is verplicht.

Dat is zo geregeld om consumenten te beschermen.
Zij moeten weten met wie ze precies zaken doen en waar ze verhaal kunnen halen als de "anonieme persoon op internet" bij wie ze een dienst of product kopen, de afspraken niet nakomt.

Ja, je telefoonnummer kun je inderdaad vervangen met een contactformulier of bijv. een verwijzing naar de berichtenbox op je facebook pagina :)
Voorwaarde daarvan is wel dat je die op zeer korte termijn antwoord geeft. Want een telefoonnummer is juist verplicht om direct contact te kunnen leggen.
Dus die alternatieven kun je dan niet pas na 2 dagen beantwoorden; je moet er direct op bereikbaar zijn. :)

Het is heel vervelend al die regels. Maar het maakt het duidelijker en veiliger voor de consument.
En het geeft ook vertrouwen, als ze weten met wie ze zaken doen.
Het staat netjes en komt professioneel over.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:14

Femke schreef:
We doen in het internet tijdperk nogal lastig over adres gegevens vrij geven.
Maar "vroeger" stond vrijwel iedere Nederlander met z'n naam, volledige adres én telefoonnummer in het telefoon boek. Daar kon iedereen gewoon openbaar bij komen.

Doe je zaken met consumenten (ook al is het hobby), dan kom je er helaas niet onderuit; het vermelden van je adres is verplicht.

Dat is zo geregeld om consumenten te beschermen.
Zij moeten weten met wie ze precies zaken doen en waar ze verhaal kunnen halen als de "anonieme persoon op internet" bij wie ze een dienst of product kopen, de afspraken niet nakomt.

Ja, je telefoonnummer kun je inderdaad vervangen met een contactformulier of bijv. een verwijzing naar de berichtenbox op je facebook pagina :)
Voorwaarde daarvan is wel dat je die op zeer korte termijn antwoord geeft. Want een telefoonnummer is juist verplicht om direct contact te kunnen leggen.
Dus die alternatieven kun je dan niet pas na 2 dagen beantwoorden; je moet er direct op bereikbaar zijn. :)

Het is heel vervelend al die regels. Maar het maakt het duidelijker en veiliger voor de consument.
En het geeft ook vertrouwen, als ze weten met wie ze zaken doen.
Het staat netjes en komt professioneel over.

ja daar heb je ook wel weer gelijk in.

maar ik vraag me nu nog iets af; in hoeverre mag je geld verdienen als hobbyfotograaf? vooral omdat zoveel gewoon een site met tarieven hebben voor de dienst die ze aanbieden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:23

Ben ik ook wel benieuwd naar. Hoeveel mag je Max. Verdienen zonder Btw af te dragen?

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:58

Femke schreef:
In Liveview geeft de camera normaal gesproken ook al aan wat de belichting zal gaan worden van je foto.
Als je een flitser gebruikt, kan de camera niet inschatten hoe fel het flitslicht wordt en kan dus geen goede weergave geven van wat het resultaat zal zijn.

Daarom is Liveview niet geschikt om te werken met flitsers.
Ik weet niet precies of en waarom het uitgeschakeld is, maar ik zou sowieso gewoon door je zoeker werken als je met flitsers aan de slag gaat.

Ik heb wat zelfportretten geschoten, dus dan is live view wel handig met het klapschermpje :D

Bagheera_206 schreef:
Kan het ook niet aan een andere instelling liggen? Mijn Canon EOS M heeft alleen Live View en geen zoeker en doet het prima met een Canon Speedlite en mijn studioflitsers. Intern is de EOS M bijna identiek aan de 650D.

Zou het aan de focusinstellingen kunnen liggen? Had hem op AL FOCUS staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:34

Daar is geen standaard bedrag voor.
Als je bijvoorbeeld schildert en je verkoopt 1x een schilderij voor €30.000,-. Dan ben je nog geen bedrijf.

Maar iemand die €60.000,- omzet draait en daarvan €30.000,- winst heeft is wel een bedrijf.

Het gaat dus vooral om hoe je zaken doet en hoe regelmatig en belangrijk is ook dat je meer dan 1 klant hebt.

En het kan zo zijn dat een bedrijf door investeren de eerste paar jaar helemaal geen winst maakt. Maar wel een bedrijf is.

_Bitje_ schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar. Hoeveel mag je Max. Verdienen zonder Btw af te dragen?

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 07:29

Weet iemand hier hoe je je mail kan koppelen aan weebly zodat je mails binnenkrijgt als iemand foto's wil of afspraak wil maken?