[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:52

Wie o wie zou mij een handje willen helpen. Ik zoek een mooie camera om foto´s mee te maken van paarden. Nou is mijn budget niet al te groot (het paard wil tenslotte ook eten :P hihihi) en heb ik deze op marktplaats gevonden. Wat zijn jullie ervaringen met deze camera? Ik zag in dit topic al hele mooie plaatjes voorbij komen geschoten met deze camera, maar goed dat zegt natuurlijk meer over de fotograaf ;)
Canon EOS 300D digitale SLR + 18-55

Ook heb ik zitten kijken naar de volgende superzoom camera:
Olympus SP-600UZ digitale superzoom camera. Heeft iemand daar misschien ervaringe mee?

Thanks!!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:39

liedje89 schreef:
Ik snap je uitgangs punt niet helemaal HLphoto als je van een getalenteerd/ervaren persoon uitgaat heeft het hebben van een compact over een cameraphone misschien niet echt voordeel maar niet ten nadele van degene die de vraag stelde natuurlijk ik vind het een beetje vreemd om er vanuit te gaan dat ook zei dit kan berijken met een camera phone want als ze dat zo ff deed vroeg ze waarschijnlijk niet om advies over compact camera's ;). Bovendien ga je er wel erg makkelijk vanuit dat iedereen bezit over een hippe smartphone waar uberhaubt een camera inzit.

Ik heb wel iets beters te dan dan mijn vingers weer recht trekken na een halve middag foto's schieten met een iphone :Y) . Er is ook nog zoiets als gebruiksgemak ;), of wou je beweren dat kramp in je vingers een prettig gevoel is :+ :P
je snapt mijn punt idd niet helemaal :+

Teneerste hoor ik altijd dat de iphone barst van het gebruiksgemak, dus daar mag het niet aan liggen. Daarnaast vergeet jij volgens mij dat de schrijver ook een spiegelreflex (en een iphone) heeft: als je gebruiksgemak wil voor een hele middag foto's maken pak je die. Als laatste is het zo dat je talent (of juist het gebrek daaraan) gelijke invloed heeft op een smartphone of compact. Schiet je bagger, dan doe je dat zowel met je telefoon als met je compact en ws. nog veel slechter met een ingewikkelde spiegelreflex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:12

Samantha_T schreef:
Wie o wie zou mij een handje willen helpen. Ik zoek een mooie camera om foto´s mee te maken van paarden. Nou is mijn budget niet al te groot (het paard wil tenslotte ook eten :P hihihi) en heb ik deze op marktplaats gevonden. Wat zijn jullie ervaringen met deze camera? Ik zag in dit topic al hele mooie plaatjes voorbij komen geschoten met deze camera, maar goed dat zegt natuurlijk meer over de fotograaf ;)
Canon EOS 300D digitale SLR + 18-55

Ook heb ik zitten kijken naar de volgende superzoom camera:
Olympus SP-600UZ digitale superzoom camera. Heeft iemand daar misschien ervaringe mee?

Thanks!!

Waarschijnlijk heb je met een beperkt budget veel meer aan de Olympus. De 300D is (in digitale spiegelreflexcamera-termen) inmiddels antiek en het tweedehands kopen van relatief oude camera's brengt de nodige risico's met zich mee. Enerzijds kans op miskoop die gerepareerd mag worden (bijvoorbeeld focuskalibratie), anderzijds (waarschijnlijk groter risico) gaat een stukje mechaniek, de sluiter, slechts een bepaald aantal foto's mee. In het geval van de 300D heeft Canon een schatting gegeven van 50.000 foto's. Je weet als je tweedehands koopt niet hoe veel foto's er mee gemaakt zijn. Misschien zijn het er 1000, maar met zo'n oude camera is het veel aannemelijker dat er al behoorlijk mee gefotografeerd is. Het zou banketstaaf zijn als je sluiter een maand na aankoop op is, dan is namelijk je mooie SLR hartstikke total loss.

Verder is een 18-55 onvoldoende om op een leuke manier paarden te kunnen fotograferen. Daarvoor heb je een (extra) telelens nodig. Gevolg is dus dat je náást de 300D (en evt 18-55, wel aan te raden) nog een extra aankoop zal moeten doen. Ik weet niet hóe beperkt je budget is, maar voor een beetje telelens zit je al gauw aan 200 euro.

De Olympus zal je niet de fotokwaliteit bieden die een spiegelreflexcamera je biedt, maar heeft aanzienlijke voordelen: nieuwe camera, meer zoom (dus beter geschikt voor paarden), evt kun je er ook mee filmen als je dat leuk vindt. Enige dat ik me afvraag, is of je de Olympus ook handmatig kan instellen als je dat leuk zou vinden.

Mocht je evt wat langer door willen sparen, zou ik je bijvoorbeeld een 1000D (ca. 350 euro met de 18-55 kitlens) dan wel weer absoluut aanraden boven de genoemde Olympus.

NiNa_14

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:06

een tip van een ander forum!!
bij mediamarkt is de canon 1000 nu 333 euro
(zit zelf nog te twijfelen tussen deze of toch een compact)

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:36

Ik wil me er ook aan gaan wagen om een spiegelreflexcamera te kopen, nu zit ik een beetje in dubio welke ik het beste kan nemen, ik zit te twjfelen tussen de Canon 1000D, Nikon D3000 of de Sony A230.

De foto's die ik wil gaan maken zijn landschap, dieren en sport (wielrennen/voetbal)

Of is er een andere camera die hier beter geschikt voor is?

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:49

Ik heb eindelijk geld bij elkaar gespaard en wil nu een spiegelreflex camera kopen.
Vooral om de paarden in beweging (onder het zadel) mooi op de foto te kunnen krijgen.

Heeft iemand misschien een tip welke camera ik dan moet hebben.
Ik zelf heb er namelijk weinig tot geen verstand van.

Alvast bedankt.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:51

gewoon eens een paar pagina's van het topic doorbladeren :)*

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:21

wonderboy schreef:
Ik heb eindelijk geld bij elkaar gespaard en wil nu een spiegelreflex camera kopen.
Vooral om de paarden in beweging (onder het zadel) mooi op de foto te kunnen krijgen.

Heeft iemand misschien een tip welke camera ik dan moet hebben.
Ik zelf heb er namelijk weinig tot geen verstand van.

Alvast bedankt.

Bedenk wel dat een spiegelreflex nog geen mooie foto's maakt zonder goede fotograaf ;) Je zal je er dus wel in moeten verdiepen om echt mooie foto's te krijgen anders is het zonde van je aanschaf :) Voor wat je wil is vooral ook de lens die je (erbij) gaat aanschaffen erg belangrijk. Wil je buiten fotograferen dan kan je met de meeste kitlensen al aardig beginnen met oefenen, en kom je er al doende wel achter wat je mist en graag verder zou willen. Voor werk bínnen heb je al een véél lichtsterkere lens nodig met al gauw een aardig prijskaartje eraan.

Afhankelijk van wat je wil, en in hoeverre je bereid bent je erin te verdiepen kan je je afvragen of je echt een spiegelreflex wil. Als je níet van plan bent je er zover in te verdiepen dat je met verschillende lensen voor verschillende gelegenheden wil gaan werken, ben je wellicht beter af met een goede compactcamera, die tegenwoordig absoluut niet slechter hoeven te zijn dan een spiegelreflex, maar je kan er nou eenmaal geen lensen mee wisselen :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:37

lenzen O:)

Sorry, dat moest er even uit. Verder ben ik het volledig met je post eens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:37

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:26

imd schreef:
lenzen O:)

Sorry, dat moest er even uit. Verder ben ik het volledig met je post eens :D

Hihi, ik twijfelde al toen ik het teruglas, maar vond het niet héél vreemd staan :o Lenzen dus, oke, weten we dat voor volgende keer :+
En verder, goed om te horen dat je het met me eens bent :D

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:03

Hallo iedereen hier,
Hopelijk kan iemand mij helpen. Heb laatst een Canon Eos 1000D gekocht en daar zat die standaard groothoeklens bij (18-55mm) nu wil ik graag mn paardjes ook op een afstand kunnen fotograferen en zit te denken welke lens ik dan het beste zou kunnen nemen. Op internet zag ik deze: Canon EF 75-300mm f/4,0-5,6 III. Iemand ervaring hiermee?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:07

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:14

Maar ben maar een 'hobby' fotograaf, hoeft niet zo duur te zijn :P Sterker nog..kan het niet eens betalen haha maar niemand hier ervaring met de Canon EF 75-300mm f/4,0-5,6 III want van google en alle topics wordt ik niet echt wijzer:)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:25

dit topic is in ieder geval niet voor objectieven, daar is dat andere topic voor en daar staat veel informatie over lens die jij zoekt. moet je maar een paar pagina's teruggaan

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:54

Mijn huidige camera (NIKON D90) moet door bepaalde omstandigheden weg.
Maar ik heb voor school een toestel nodig en heb al wad opgezocht op het internet.
Het fototoestel wat mij wel aansprak was de CANON EOS 550D.
De vraag daabij is, is dit toesten van vergelijkbare of betere kwaliteit als de nikon??

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:51

Mijn broer is zich aan het orienteren op een spiegelreflex camera. Hij is zeker geen profi, dus een leuk instapmodel is voldoende. Zelf kwam hij tot de selectie Nikon D3000, Olympus 620 of de Canon eos 1000D. Ik heb zelf een Olympus en ben er wel erg blij mee, maar met de andere 2 heb ik geen ervaring. Wie kan er iets meer over zeggen, of raadt eventueel nog een ander model aan? Hij wil graag een fijne kit met het liefst 2 lenzen, zodat hij niet direct hoeft uit te breiden, en maximaal (de hele kit dus) zo'n 700-800 euro. Alvast bedankt!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:54

LETS schreef:
Mijn broer is zich aan het orienteren op een spiegelreflex camera. Hij is zeker geen profi, dus een leuk instapmodel is voldoende. Zelf kwam hij tot de selectie Nikon D3000, Olympus 620 of de Canon eos 1000D. Ik heb zelf een Olympus en ben er wel erg blij mee, maar met de andere 2 heb ik geen ervaring. Wie kan er iets meer over zeggen, of raadt eventueel nog een ander model aan? Hij wil graag een fijne kit met het liefst 2 lenzen, zodat hij niet direct hoeft uit te breiden, en maximaal (de hele kit dus) zo'n 700-800 euro. Alvast bedankt!

Wát wil hij ermee gaan fotograferen? Meestal heb je je body met een kitlens als bv een 18-55. De keuze van een tweede lens is érg afhankelijk van wat hij ermee wil gaan doen. Landschappen? Of juist macro opnames? Portret of sport? Hij moet bedenken wát hij wil en daar de keuze van de lenzen waar hij mee wil starten op baseren, een kit met twee lenzen kopen is heel leuk, maar als ze niet aansluiten bij wat hij ermee wil gaan doen dan zal je toch snel gaan verlangen naar uitbreidingen met meer passender lenzen ;)

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:10

hoi hoi

ik heb het hele topic door gelezen maar ik kan het niet echt vinden. weet iemand een foto camera (gewoon een goedkope compact geen spiegelreflex) die meeredere opnames per seconde kan maken, zodat je zon serie krijgt. bijv voor paarden of honden te fotograferen? ik ben aan het zoeken geweest maar ik kan nergens een camera daarop zoeken.
ben dus op zoek naar een makkelijke, heb nu namelijk een samsung s760 en die is voor mij prima op dat sie serie stand na.
weet iemand hoe ik dat kan zoeken op een camerawebsite? want ik heb nu al zoveeel camera gezien zonder dat of ze kosten 800
voor mij is het puur voor de lol, heb namelijk niet echt veel ervaring met fotos maken

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:24

Ik heb even gezocht voor je en na enig zoeken een vergelijkingssite gevonden die dit wel mogelijk maakt. Ik heb hier al een vergelijking opgestart in betaalbare camera's maar je kan hem natuurlijk zelf veranderen. De functie die jij bedoelt wordt hier serieële beeldfunctie genoemd en heb ik nu als extra criterium toegevoegd ;) http://www.youtellme.nl/vergelijk/digit ... lemode=top

Hopelijk werkt dit zo, als je er niet uit komt moet je maar even pb'en :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:27

Let wel op bij vergelijkingssites. Ik had bij kieskeurig een keer dat volgens de site de Fujifilm Finepix 5600 verwisselbare lenzen had :+ En nog meer van dat soort grapjes.. Dus wel ff checken of het klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:38

Efaa: Je budget is geen 800 euro, dat lijkt me ook niet nodig, maar wat dan wel? 150, 250, 400, 600? En bovendien, wat versta je onder "compact"? Compact genoeg voor broek/jaszak of iets dat qua model meer richting spiegelreflexcamera gaat?

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:02

efaa schreef:
hoi hoi

ik heb het hele topic door gelezen maar ik kan het niet echt vinden. weet iemand een foto camera (gewoon een goedkope compact geen spiegelreflex) die meeredere opnames per seconde kan maken, zodat je zon serie krijgt. bijv voor paarden of honden te fotograferen? ik ben aan het zoeken geweest maar ik kan nergens een camera daarop zoeken.
ben dus op zoek naar een makkelijke, heb nu namelijk een samsung s760 en die is voor mij prima op dat sie serie stand na.
weet iemand hoe ik dat kan zoeken op een camerawebsite? want ik heb nu al zoveeel camera gezien zonder dat of ze kosten 800
voor mij is het puur voor de lol, heb namelijk niet echt veel ervaring met fotos maken

Ik heb gisteren de Panasonic TZ10 gekocht en deze komt overal erg goed uit de test. Deze heeft ook een seriele beeldfunctie. Kost 290 EUR (moet je nog wel een kaartje/tasje bijkopen)

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:48

thanxx vooor de reacties,
ik zoek echt een compact camera die je gemakkelijk mee kunt nemen. liever niet meer dan 300 euro.
en gewoon makkelijk niet teveel toeters en bellen.als er teveel fucties op zitten raak ik een beetje de weg kwijt.
ga even op die site zoeken :D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:01

zo heey dan zijn het er best veel :D die site is idd handig. wat ik me bijv af vraag bij de canon ixus, er zijn zoveel modellen is het zo dat elk model gewoon beter wordt in foto kwaliteit of zitten er steeds meer toeters en bellen op? dat formaat vind ik bijv heel goed.
heb ook de casio EX-FH100 bekeken maar daar zitten voor mij gewoon teveel dingen op en die maakt wel heel veel fotos achter elkaar.