[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:30

Wuis schreef:
kay27 schreef:

Off-topic, maar dat vind ik dus echt niet kunnen. Die fotowinkels waar ze je uitgebreid advies geven steken tijd en moeite in jou. Dat kunnen ze nou eenmaal niet gratis doen, dus dan betaal je net iets meer voor je product. En wat doe jij? (En vele anderen met jou trouwens.) Je pakt het advies en je vertrekt weer. Absoluut schaamteloos vind ik het.

Dan vind je dat maar. Ik ga niet drie keer zoveel betalen terwijl ik het op internet veel goedkoper kan krijgen.

Dat fotowinkels binnenkort kunnen opdoeken, ligt heus niet aan dat ik daar advies vraag. Het is normaal om advies te vragen. En als zij lagere prijzen hadden, zou ik daar kopen. Maar dan kan nu eenmaal niet uit omdat zij huur e.d. moeten betalen.
Doordat aanbieden op internet goedkoper is, sluiten fotowinkels binnenkort de deuren. Dat is nu gewoon eenmaal zo. Dat ligt aan de internetwinkels, niet aan mensen die advies vragen. Het is logisch dat mensen ergens anders waar ze veel goedkoper kunnen, gaan kopen.

Maar dat betekent toch niet dat je er geen advies mag vragen, kom nou. Zou een mooie boel zijn als ik ergens informeer, en dan verplicht ben om het daar te kopen.

Als ik een nieuw zadel o.i.d. (nou noem ik maar gewoon even lukraak een artikel) ga kopen, ga ik toch ook bij diverse paardenwinkels langs voor advies. Het zou belachelijk zijn als je verplicht was om daar een zadel te kopen, als je advies hebt gekregen.

Advies geven hoort er nu eenmaal bij als je zo'n zaak hebt. Wil je dat niet, dan moet je niet zo'n zaak openen maar een internetwinkel beginnen.

Dat is nou precies waar we het over hadden. Door deze werkwijze gaan die fotohandels die advies geven verdwijnen. Dus kun je straks geen advies meer vragen omdat die fotohandel is verdwenen. En waar kun jij dan terecht voor advies? Niet bij die internetzaak. Dus gewoon niet, met vaker kans op een miskoop dus.
Natuurlijk mag je het vragen, maar dan moet je zo'n zaak ook niet gaan verplichten om advies te geven. Als ik zo'n zaak had en men vroeg mij om advies terwijl ik wist dat ze het niet bij mij gingen kopen, gaf ik ook geen advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:42

Dat ligt niet aan mij, dat ligt aan de markt (internetwinkels). Dat heet nu eenmaal vooruitgang.

Jammer dat we straks nergens andvies meer kunnen vragen, maar so be it.

En wie zegt dat ik een zaak verplicht om advies te geven? Ik loop naar binnen en kijk, en automatisch komen er al mensen op mij af om te vragen wat ik zoek en of ik informatie nodig heb.

Erg dwingend hoor..

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:27

Wuis schreef:
Dat ligt niet aan mij, dat ligt aan de markt (internetwinkels). Dat heet nu eenmaal vooruitgang.

Jammer dat we straks nergens andvies meer kunnen vragen, maar so be it.

En wie zegt dat ik een zaak verplicht om advies te geven? Ik loop naar binnen en kijk, en automatisch komen er al mensen op mij af om te vragen wat ik zoek en of ik informatie nodig heb.

Erg dwingend hoor..

Ik zeg ook niet dat jij het verplicht, maar tegelijk vindt je het wel bij zo'n zaak horen. Ik vind het dan horen dat je daar ook je spullen koopt, hij heeft er tenslotte voor gewerkt.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:41

Het is toch logisch dat je eerst informatie gaat vragen; en dan thuis er even over nadenken en de mogelijkheden afwegen. In plaats van halsoverkop een dure lens kopen omdat meneer zo lief was al die informatie te geven. Scheve mond Wat een rare mening vind ik dat.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:42

En nou wil ik graag weten welke lenzen ik kan kopen voor mijn fuji finepix s5600 Haha!

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:50

Lens 38-380 mm.

Past een rubberen zonnekap van 37 mm dan ook? Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:20

Gerbenfroh schreef:
Het is toch logisch dat je eerst informatie gaat vragen; en dan thuis er even over nadenken en de mogelijkheden afwegen. In plaats van halsoverkop een dure lens kopen omdat meneer zo lief was al die informatie te geven. Scheve mond Wat een rare mening vind ik dat.

Je hoeft niet direkt daar een toestel te kopen. Dat mag ook over een week. Als je hem maar daar koopt waar je de info hebt gekregen. Die mensen hebben er tenslotte moeite en tijd ingestopt.

Een Fuji finepix S5600 heeft een objectief van 6,4 tot 64,0 mm. Daarop past een groothoek opzet lens WL-FX9 / WL-FX9B. Maar die zal apart besteld moeten worden, want die wordt zo weinig verkocht dat die niet in voorraad is. Wat voor zonnekap er op moet kan ik zo niet zien want Fuji heeft geen diameter van het objectief er bij gezet. Dat kun je dus vragen bij een fotohandel. Die zoekt hem er bij en kan hem er voor je op zetten. Via internet lukt dat dus niet.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:31

@gerbenfroh, volgens mij heeft het objectief van de s5600 een diameter van 55 mm. Je hebt dan dus een 55mm zonnekap nodig.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:11

Wuis schreef:

Erg dwingend hoor..

1. Je gaat naar die winkel toe om advies te horen, dat zeg je zelf.
2. Dan ben je er dus blij mee, en is het ook niet dwingend meer.
3. Je bent niet verplicht om een winkel binnen te lopen en al dat zogenaamd ongevraagde en dwingende advies aan te horen, je kan ook naar de McDonalds gaan, krijg je zeker weten niets te horen over dure lenzen.

Waar het mij om gaat, is dat als je toch al van plan bent om via een internetwinkel te kopen, je dan zorgt dat je ook je informatie daar vandaan haalt. Er is zóveel informatie via i-net te krijgen, zoals alleen al in dit topic. Maar ook op fok!, eosdigitaal, dpreview, etc etc. Er zijn verschrikkelijk veel informatiebronnen. Zo 'jat' je geen energie en tijd van de fotovakman die moeite doet om net dat beetje extra service (= advies) te leveren om zijn spullen te verkopen. Dat in tegenstelling tot de dozenschuiver. Die weliswaar veel goedkoper levert, maar daar dus ook geen service (= advies) bij levert.

En ter info: ik heb mijn camera ook via internet gekocht, bij een dozenschuiver. Maar ik ben niet eerst bij een vakman naar binnen gelopen, ik heb her en der mijn info vandaan gehaald en ben toen gewoon gaan kopen. Dat vind ik wel zo eerlijk.

@Gerbenfroh: je kunt ook nog denken aan een macro-voorzetlens of een tele-voorzetlens. Raynox heeft zulke lenzen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:50

Dan hebben wij waarschijnlijk gewoon een andere mening daar over. Knipoog

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:38

omdat ik nog steeds geen lens heb (nieuwe) ben ik eens gaan rondsnuffelen naar verschillende prijzen van deze lens. Iemand ervaring met de site cameranu.nl???

http://www.cameranu.nl/artikel/35/Canon ... I_USM.html

hier is hij maar € 219!!!

edit, bij pixmania € 205 ex btw

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:00

Wuis schreef:

Ik denk niet dat een mening er hier toe doet. Het feit blijft gewoon kaarsrecht overeind staan dat als je info vraagt bij een gewone fotohandel en het artikel koopt via een internetshop, die fotohandel er financieel op achteruit gaat. En dat heeft nu eenmaal konsequenties nl. dat die fotohandel uiteindelijk het hoofd niet boven water kan houden en gaat sluiten of ook een internetshop wordt, waar je dan geen info en uitleg meer krijgt. Helaas worden de mensen daar de dupe van die wel bij die fotohandel kopen. Dat worden er uiteindelijk te weinig om als fotohandel nog te kunnen bestaan. Dan moet je dus ook niet gek kijken als je op een gegeven moment nergens meer info kunt krijgen.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:13

hallo

wat vinden jullie van deze lens: tamron 28-300mm f/3.5-6.3 het gaat om het fotograveren van paardenportret en beweging... en dan vooral het scherpte diepte gedeelte..

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 01:02

luwaniej1 schreef:
hallo

wat vinden jullie van deze lens: tamron 28-300mm f/3.5-6.3 het gaat om het fotograveren van paardenportret en beweging... en dan vooral het scherpte diepte gedeelte..

Zoals ik al vaker hier geschreven heb, is een een zoomobjectief met meer dan 3x zoom geen goed objectief. Er bestaan wel goede zoomobjectieven met meer zoom maar die zijn peperduur. Boven de 2000 euro. Het is natuurlijk heel gemakkellijk zo'n groot zoombereik, je hoeft dan niet te wisselen van objectief, maar de scherpte is niet goed. Beter kun je 2 objectieven nemen zo van 18-50 en van 70-300. Dan ben je wel meer geld kwijt, maar ik neem aan dat het de bedoeling was om betere en scherpere foto's te maken met je dslr. Anders had je net zo goed een compact kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:09

Kan iemand mij vertellen wat de grote verschillen zijn tussen de sigma variant van de 70-200 f2.8 en die van canon zelf? Lachen Het verschilt (2ehands dan) nl. behoorlijk in de prijs.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:47

Ik heb de Sigma en ben er uitermate tevreden over. Beide objectieven verschillen nauwelijks van elkaar. Zijn even zwaar, uit test blijkt dat ze nauwelijks van elkaar verschillen betreffende de scherpte, kleuren en contrast. De USM van Canon is alleen een fractie sneller dan de Hsm van Sigma, maar dat merk je in de praktijk haast niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:08

Ik wil de Sigma 28-300 missch kopen voor erbij voor vakanties enzo. Ik heb de 70-200 IS USM, dus die gebruik ik normaal, maar voor vakanties is dat niet echt handig (+ dat ik bang ben dat er iets mee gebeurd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:45

Kokomo schreef:
Wuis schreef:

Ik denk niet dat een mening er hier toe doet. Het feit blijft gewoon kaarsrecht overeind staan dat als je info vraagt bij een gewone fotohandel en het artikel koopt via een internetshop, die fotohandel er financieel op achteruit gaat. En dat heeft nu eenmaal konsequenties nl. dat die fotohandel uiteindelijk het hoofd niet boven water kan houden en gaat sluiten of ook een internetshop wordt, waar je dan geen info en uitleg meer krijgt. Helaas worden de mensen daar de dupe van die wel bij die fotohandel kopen. Dat worden er uiteindelijk te weinig om als fotohandel nog te kunnen bestaan. Dan moet je dus ook niet gek kijken als je op een gegeven moment nergens meer info kunt krijgen.

Nou sorry maar dan zouden ze maar moeten zeggen dat ze alleen advies geven als je daadwerkelijk het artikel daar koopt. Het is hun eigen keuze hoor.

Wat zou dat banketstaaf zijn als je bij een winkel komt die er niet superveel vanaf weten en matig advies geven, en torenhoge prijzen hebben. Want je bent verplicht om het te kopen omdat ze je geadviseerd hebben..... Nagelbijten / Gniffelen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:40

Wuis schreef:
Nou sorry maar dan zouden ze maar moeten zeggen dat ze alleen advies geven als je daadwerkelijk het artikel daar koopt. Het is hun eigen keuze hoor.

Wat zou dat banketstaaf zijn als je bij een winkel komt die er niet superveel vanaf weten en matig advies geven, en torenhoge prijzen hebben. Want je bent verplicht om het te kopen omdat ze je geadviseerd hebben..... Nagelbijten / Gniffelen

Hoe kunnen ze nu weten dat je het artikel bij een internet bedrijf gaat kopen. Zij gaan er nog vanuit dat de klant zo netjes is om hen niet voor niets die adviezen en info te vragen. Maar door die handelswijze maak je het er wel naar dat er een koopverplichting gaat gelden voor ze info willen gaan geven. Wat ze ook kunnen doen is voor de info geld gaan vragen. Gewoon de tijd opnemen die ze aan een klant kwijt zijn en daar dan een uurtarief voor vragen. Je brengt me op een idee. Ik ben ook eigenlijk gek om hier nog gratis adviezen te geven. Ehhh uurtarief van 35 euro lijkt mij wel wat. En daarna ben je vrij natuurlijk te kopen waar je wilt.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:47

WildWings schreef:
Kan iemand mij vertellen wat de grote verschillen zijn tussen de sigma variant van de 70-200 f2.8 en die van canon zelf? Lachen Het verschilt (2ehands dan) nl. behoorlijk in de prijs.

Op een schaal van 5.0 scoort de Canon 70-200 in een serieuze test met de nadruk op scherpte een 4,1 en de Sigma 3,9. Canon staat met name ook bekend om zijn toch iets degelijker bouwwijze en snelheid van de AF. Aan de prijs voor 2e hands kun je zien hoe geliefd de Canon is. Er zijn bijna geen 2e hands te vinden want degenen die er een hebben zullen hem niet snel verkopen. En van de Sigma variant is er geen model met Image Stabilizer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:09

Kokomo schreef:
Hoe kunnen ze nu weten dat je het artikel bij een internet bedrijf gaat kopen. Zij gaan er nog vanuit dat de klant zo netjes is om hen niet voor niets die adviezen en info te vragen..

Ze zijn heus niet achterlijk hoor. Knipoog

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:28

Wuis schreef:

En dan durf jij nog steeds met een stalen gezicht die winkel in te lopen en uitgebreid advies te vragen?? Ongelooflijk.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:52

Wuis schreef:
Kokomo schreef:
Hoe kunnen ze nu weten dat je het artikel bij een internet bedrijf gaat kopen. Zij gaan er nog vanuit dat de klant zo netjes is om hen niet voor niets die adviezen en info te vragen..

Dan heb je inderdaad een aardog stuk eikenhout voor je ****
En het is natuurlijk niet hun eigen keuze om tijd ergens in te steken waar ze niets aan verdienen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:54

wat vinden jullie van de Canon Macro EF 100mm f2.8 voor macro foto's.

ik vind macro foto's helemaal geweldig. maar heb er eigenlijk zelf nog helemaal geen ervaring mee.
en zo'n lensje kost erg veel geld, dus wil dan wel zeker weten dat ik een goede heb....

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:04

Door gebruik te maken van een "Special Low Dispersion" lensdeel wordt de chromatische aberratie gecompenseerd. Chromatische aberratie is een optische fout van lenzen en lenzensystemen die ontstaat doordat licht van verschillende golflengten door de lens niet op dezelfde manier wordt afgebogen

wat is "Special Low Dispersion"?? en zie je dat heel erg Chromatische aberratie ? heeft iemand een voorbeeld?