[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:41

Ir111 schreef:
Ik zou 30 euro voor twee hobby fotografen niet te duur vinden. Maar ik ben niet op zoek naar een fotograaf. :D

Ik, persoonlijk, heb liever 1 goede voor 30-50E dan 2 halve voor 30.

Als ik een shoot zou willen, wil ik ook zeker weten dat er mooie foto's uit zullen komen.
Ik vindt het zonde om mijn paardjes fotoshoot klaar te maken en dan eigenlijk niet weten wat voor kwaliteit ik kan verwachten.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:44

Brainless schreef:
Ir111 schreef:
Ik zou 30 euro voor twee hobby fotografen niet te duur vinden. Maar ik ben niet op zoek naar een fotograaf. :D

Ik, persoonlijk, heb liever 1 goede voor 30-50E dan 2 halve voor 30.

Als ik een shoot zou willen, wil ik ook zeker weten dat er mooie foto's uit zullen komen.
Ik vindt het zonde om mijn paardjes fotoshoot klaar te maken en dan eigenlijk niet weten wat voor kwaliteit ik kan verwachten.

Dat is nou ook mijn mening.
30 euro is inderdaad niet duur voor een goede fotoshoot.
Maar als er voor 30 euro geen goede foto's uitkomen betaal ook ik liever meer (terwijl dat niet eens nodig is, want volgens mij zijn er genoeg goede fotografen die voor kleine prijzen fotograferen. Dat komt omdat het aanbod zo enorm is.) voor foto's die helemaal goed zijn in plaats van half.
Want het is inderdaad zonde als je er als paardeneigenaar werk in steekt om je paard mooi te maken terwijl je niet zeker weet of je de foto's net zo goed zelf kan maken...

NAIWHL

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:04

Interessante discussie is hier ontstaan. Ik heb alles doorgelezen. Flink wat werk, maar dan weet ik tenminste waar het over gaat.

Los van alle andere punten en tips die genoemd zijn.
Een algemene tip voor iedereen met een website die professioneel over wil komen zou ik de volgende zin zelf nooit op mijn website plaatsen. Iets in de trant van: "welkom!" of "Welkom op mijn website".

Dat komt vaak minder professioneel over. Het lijkt alsof je geen idee had wat je moest zeggen en wat tekst nodig hebt om ruimte te vullen. Ik vind het niet interessant om te lezen. Als ik niet welkom ben op een website, dan moet je er niet één maken. Ik ga er dus vanuit dat ik overal welkom ben :j

Kom liever direct ter zake. :-)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:27

Marit schreef:
Dat zijn super leuke lensjes inderdaad, maar voor paarden heb je er dan weer niets aan.

Ik heb er lang geleden eens een gehad, maar op zich ligt het eraan wat je ermee wil. Actiefoto's of rijfoto's in de bak is dan weer iets minder geslaagd, maar mooie portretjes enzo van het paard wilde wel mooi. Ik vond dat wel leerzaam juist dat je zelf je standpunt of afstand etc. moet veranderen om een mooi plaatje te krijgen, dan ga je zelf nadenken over de kaders en het standpunt.
Maar ja als je het budget hebt voor een goede f2.8 zoomlens (zoals jij hoogstwaarschijnlijk gebruikt als ik je foto's zo zie) dan is dat natuurlijk een stuk handiger.

Ik vind het echt jammer dat ik er geen meer heb iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:36

Floor_x, jammer dat je het zo ziet.
Ik heb dit topic geopend met een vraag, als ik reclame had willen maken, had ik dat wel op een andere manier gedaan.

M_Nouska, ik wilde inderdaad graag tips over hoe we dit konden aanpakken en onszelf konden verbeteren.

N0a, dat bedoel ik er zeker niet mee.
Ik bedoel dat je nooit íédereen tevreden kan houden en dan soms zult moeten kiezen. :j

Opgeven gaan we zeker niet doen!
Daar is het veel te leuk voor. :j
We hebben ook een goede camera en goede lenzen, zeker geen goedkope instapmodellen, al kun je daar natuurlijk ook veel mee.

De eerste foto's (zonsondergang) zijn trouwens ook gemaakt met een standaard kitlensje.

Ir111, bedankt voor je tips! Ik krijg er inspiratie door. :j

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:40

Ik heb een instapmodel camera (a)
Wat ik ermee kan, kijk maar op mijn site haha.
Wat voor camera je hebt maakt geen drol uit eigenlijk..het gaat erom wat je ermee doet :)
Algemene kennis van instellingen etc.

Nog even een tip die ik altijd meegeef aan mensen die tips vragen.
Kijk vooral veel naar foto's van andere die jij mooi vind, ga deze na proberen te maken.
(dan bedoel ik niet de stijl overnemen haha)
Ga proberen je ISO zo laag mogelijk te houden en op standje M fotograferen.
(zelf heb ik meestal M, ISO 400/200, Sluitertijd rond de 500, Witbalans: bewolkt)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:45

Dat geloof ik gelijk, maar voor een f2.8 70-200 zoomlens die veel professionele fotograven gebruiken moet je minstens rond de 1000-2000 euro rekenen, misschien een 2e handsje voor 500 als je geluk hebt.

Zo'n goede lens maakt wel echt het verschil in kwaliteit, ik zie het iig direct als iemand dat soort materiaal gebruikt. En de camera body maakt dan opzich niet zoveel uit, als je lens er goed op focust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:45

Ik heb ook vaak M, maar de fotograaf waar we laatst een lens gekocht hebben, zei dat je voor paarden-actie-foto's ook tv kunt gebruiken.
De ISO inderdaad zo laag mogelijk en de sluitertijd in actie wat hoger.
Bij zwarte en witte paarden zet ik de Witbalans vaak op zon, dat geeft een wat mooiere belichting vind ik zelf.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:55

Floor_x schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen en misschien ben ik de enige, maar ik vind dit nogal (sluik)reclame voor jezelf en vraag me ook af waarom dit hele topic nog open is. Volgens mij is dit namelijk verboden op bokt en zijn er zelfs mensen voor geband ;)

Dit gevoel had k ook. Dan kan k ook wel een topic openen omdat k geen aanvragen krijg. Als k tips wil krijgen moet k naar z'n topic gaan waar al 100derden andere zitten en niemand je foto's ziet omdat er zoveel geplaatst wordt. Dit komt een beetje over als reclame maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:58

*Telt tot 10*
Misschien is het handig als je mijn reacties eens leest. :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:58

KoudbloedKim schreef:
Floor_x, jammer dat je het zo ziet.
Ik heb dit topic geopend met een vraag, als ik reclame had willen maken, had ik dat wel op een andere manier gedaan.

De mods mogen het uitmaken, ik heb getemd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:00

Dat is mooi. :j
Beetje kinderachtig, ook om het hier te vermelden.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:02

Volgens mij wilde TS gewoon wat tips hoor.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:04

En dat heb ik ook nog maar 1284893x uitgelegd. :o
Als ik reclame had willen maken, had ik wel gewacht tot we een kant en klare website in de lucht hadden en alles al goed geregeld hadden.
Maar schijnbaar moet door sommige mensen overal iets achter gezocht worden.
Ik vind dat jammer, aangezien ik zelf nog steeds uitga van het goede in de mens en het niet fijn is om dan zulke dingen te horen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:07

Inderdaad. Helaas, en vooral op internet, moet er altijd wel iets te zeiken zijn :n

Wens je in ieder geval veel succes met het fotograferen, vind dat je al op de goede weg bent! :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:07

KoudbloedKim schreef:
*Telt tot 10*
Misschien is het handig als je mijn reacties eens leest. :)

Een reactie kan iemands gevoel niet altijd veranderen hé?

Elke feedback is een cadeautje waar je je voordeel mee kunt doen, ook al voelt het soms niet zo.

Je hoeft er je voordeel niet mee te doen natuurlijk, het staat je vrij om het ergens niet mee eens te zijn, je aan de feedback te ergeren, tot tien te tellen en dat dan te uiten.

Maar als een bepaalde opmerking meer dan eens terug komt dan kun je ook denken: "Hmm ik wil weten hoe het beter kan, deze mensen nemen de moeite om me antwoord te geven, misschien zit er wel iets in: laat ik eens vragen wát hen dat gevoel geeft."

Het is maar een suggestie, zo probeer ik feedback te zien.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 09-12-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:08

Lepeltje schreef:
Dat geloof ik gelijk, maar voor een f2.8 70-200 zoomlens die veel professionele fotograven gebruiken moet je minstens rond de 1000-2000 euro rekenen, misschien een 2e handsje voor 500 als je geluk hebt.

Zo'n goede lens maakt wel echt het verschil in kwaliteit, ik zie het iig direct als iemand dat soort materiaal gebruikt. En de camera body maakt dan opzich niet zoveel uit, als je lens er goed op focust.

Naja...oke dan heb je die lens en die kwaliteit...
Maar denk aan je instellingen, composities, nabewerking en presentatie ervan...
Iemand kan geweldige kwaliteit foto's hebben dankzij de peperdure body en lens maar hoe diegene foto's maakt kan vreselijk lelijk zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:10

laughterline schreef:
Inderdaad. Helaas, en vooral op internet, moet er altijd wel iets te zeiken zijn :n

Wens je in ieder geval veel succes met het fotograferen, vind dat je al op de goede weg bent! :)
Dankjewel. :j

Sallandval, sinds wanneer is iemand beschuldigen feedback geven? :?

Maar goed, ik heb er meer dan genoeg energie in gestopt om duidelijk te maken dat ik tips zocht, dat ik die tips op ga volgen en heb mijn dank meerdere keren uitgesproken.
Meer dan dat ga ik niet doen en ik heb besloten om alleen nog op de reacties die oprecht en nuttig zijn te reageren. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:16

Ook met een instapmodel maakt een goede fotograaf goede foto's. Je kan iemand de duurste camera geven maar als die geen talent heeft voor een goede foto of de inzicht dan zal het niets worden.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:41

XiiaaooNaa schreef:
Lepeltje schreef:

Naja...oke dan heb je die lens en die kwaliteit...
Maar denk aan je instellingen, composities, nabewerking en presentatie ervan...
Iemand kan geweldige kwaliteit foto's hebben dankzij de peperdure body en lens maar hoe diegene foto's maakt kan vreselijk lelijk zijn...

Tsja als je geen verstand hebt van fotograferen dan kan je er inderdaad nog steeds weinig zoniet niets mee. Maar elke professionele fotograaf die je tegenkomt op bokt alleen al bijvoorbeeld heeft uiteindelijk toch de overstap moeten maken naar een goede (en helaas dure) lens. Natuurlijk kan je met je goedkope apparatuur mooie foto's maken, helemaal als je een beetje talent hebt en er creatief mee om gaat. Maar uiteindelijk vind ik zelf de geweldige scherpte er toch echt wel uitspringen en ik herken ze gelijk. Heel soms pers ik iets dat in die richting komt uit mijn lieve oude cameratje met knakenlens maar als je professioneel foto's wil maken moet die kwaliteit er altijd zijn. Ook met slecht weer, zonder je iso omhoog te moeten gooien.

Maar goed, dat is waar ik dan voor zou betalen, iemand met goede apparatuur, want dat zie ik in de scherpte en achtergrond (bokeh), en natuurlijk graag inclusief een beetje talent voor bijzondere plaatjes. :P

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:45

Wilawander schreef:
Ook met een instapmodel maakt een goede fotograaf goede foto's. Je kan iemand de duurste camera geven maar als die geen talent heeft voor een goede foto of de inzicht dan zal het niets worden.

Natuurlijk, maar diegene met talent kan net wat meer scherpte en kwaliteit aan de foto's geven met een goede lens.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:48

Lepeltje schreef:
Wilawander schreef:

Natuurlijk, maar diegene met talent kan net wat meer scherpte en kwaliteit aan de foto's geven met een goede lens.

Ja, je ziet echt wel verschil. Toen ik over stapte naar de 70-200 f/2.8 dacht ik echt "Oooooh zo doen al die super fotografen dat!" Je krijgt er gewoon dingen mee voor elkaar die technisch onmogelijk zijn met zo'n goedkope lens :')

Maar inderdaad, eigenlijk moet je pas upgraden als je ALLES uit je apparatuur kunt halen. Dus eerst met die goedkope lens top foto' s maken. Want houding/moment/compositie/kleuren/deel van de belichting heeft niets met lens te maken :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:59

Dat is ook wat ik bedoelde. Een onervaren fotograaf moet oefenen en haalt niet meteen alles uit een camera laat staan uit peperdure apparatuur maar word vaak wel gedacht.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:15

Weetje wat ik eigenlijk altijd denk met al die 1000en uit de grond schietende paardenfotografen die shoots aanbieden.. "Een ander hoeft toch niet jouw hobby te betalen?!"
Klinkt hard, maar waarom wil iedereen toch graag geld verdienen aan z'n fotografie hobby? Een hobby kost nou eenmaal geld, een fotografiehobby ook.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:31

Wilawander schreef:
Dat is ook wat ik bedoelde. Een onervaren fotograaf moet oefenen en haalt niet meteen alles uit een camera laat staan uit peperdure apparatuur maar word vaak wel gedacht.

Ik heb de opleiding Fotografie gevolgd. Zo had een klasgenootje van mij, alle top producten destijds. 5d mark ii, super lenzen etc. Ze kreeg dat allemaal van haar (rijke) ouders omdat het voor haar opleiding was. Erg lief natuurlijk. Maar goede scherpe, goedbelichte foto's maken, kon ze niet :')