Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:58

Frederieke_ schreef:
Ik sta ook wel een beetje versteld dat het niveau van sommige fotografen lager is dan wat ik aanvankelijk had gedacht als ik al die prachtige foto's op facebook voorbij zag komen, ik moet nog even oefenen met photoshop denk ik zo!

Haha juist.. ik "keek" ook erg op tegen die mooie foto's.. dacht ik moet me meer verdiepen in fotograferen etc maar het is echt puur photoshoppen!

Rennie89

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:01

beetje jammer dat mensen nu het idee krijgen dat het allemaal maar een piece of cake is om mooie foto's te maken ;)

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:01

Het is niet alleen de nabewerking die een fotograaf goed maakt, femke zorgt altijd dat de paarden in een top pose staan. Geen enkel paard staat er als een ezel op. Als jij een paard op de foto zet die met zijn nek gestrekt naar voren staat en als een koe vooruit kijkt kun je nabwerken wat je wilt maar daar heb je geen zak aan. En please we gaan geen mensen hier nakken. Als jullie hier, die elke keer femke benoemen, nou eens proberen om gewoon een paard in een sterke pose te zetten, dan zie ik jullie hier graag terug met jullie onbewerkte foto's. Maar goed, commentaar hebben is een punt mar ga er niet zo lang op door

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:02

Photoshoppen is ook een kunst vind ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:04

Als iedereen die kritiek op Femke heeft, nou eens zélf wat laat zien. Eens kijken wie dan nog de beste is. :+

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:07

SalliBalli schreef:
Frederieke_ schreef:
Ik sta ook wel een beetje versteld dat het niveau van sommige fotografen lager is dan wat ik aanvankelijk had gedacht als ik al die prachtige foto's op facebook voorbij zag komen, ik moet nog even oefenen met photoshop denk ik zo!

Haha juist.. ik "keek" ook erg op tegen die mooie foto's.. dacht ik moet me meer verdiepen in fotograferen etc maar het is echt puur photoshoppen!

...

Als het topic eens goed leest is het niet alleen puur photoshoppen.

xTitanic schreef:
Photoshoppen is ook een kunst vind ik :)

Photoshoppen hóórt bij de kunst van het fotograferen.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 11-09-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:09

@Marjoow:
Nou, ik mag toch hopen dat er een ander bedoeld wordt, want ik word niet graag zomaar ongegrond openbaar voor oplichter uitgemaakt.

Ik ben in mijn workshops namelijk altijd eerlijk, open en duidelijk.
En ik leg bij voorbeeldfotos ook keurig uit of en wat ik daar eventueel mee gedaan heb.

En zoals al eerder aangehaald; wat is photoshoppen?
Iedere foto raw uit de camera heeft nou eenmaal nog afwerking nodig.

Ik ben geen professioneel beeldbewerker, ik werk zelf niet eens met het programma photoshop.
En wanneer mensen iets willen leren over fotobewerking en beeldmanipulatie, valt er van mij weinig te leren. Ik ken zelf alleen de basics... contrastje, kloonpenseel, etc.
Ik verwijs mensen daarvoor als ze dat willen leren naar iemand die daar veel verstand van heeft. Want photoshoppen past ook helemaal niet in een workshopje van n paar uur. Over dat programma heb je een paar volle dagen les nodig om echt wat te leren.

Bovendien is mijn visie juist om direct een zo correct mogelijke foto te schieten en zo min mogelijk te bewerken.
Dus wederom op een misvatting gebaseerd, als het over mij zou gaan.

Daarom schreef ik ook al: niet zo speculeren. Das toch niet zo moeilijk?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:10

Femke schreef:
@Marjoow:
Nou, ik mag toch hopen dat er een ander bedoeld wordt, want ik word niet graag zomaar ongegrond openbaar voor oplichter uitgemaakt.

En ik leg bij voorbeeldfotos ook keurig uit of en wat ik daar eventueel mee gedaan heb.

Ik ben geen professioneel beeldbewerker, ik werk zelf niet eens met het programma photoshop.
En wanneer mensen iets willen leren over fotobewerking en beeldmanipulatie, valt er van mij weinig te leren. Ik ken zelf alleen de basics... contrastje, kloonpenseel, etc.
Ik verwijs mensen daarvoor als ze dat willen leren naar iemand die daar veel verstand van heeft. Want photoshoppen past ook helemaal niet in een workshopje van n paar uur. Over dat programma heb je een paar volle dagen les nodig om echt wat te leren.

Bovendien is mijn visie juist om direct een zo correct mogelijke foto te schieten en zo min mogelijk te bewerken.

Nee maar nu geef je geen antwoord op mijn vraag en type je iets heel anders dan wat ik (en Ojajoh) bedoel.

Advertenties voor een workshop, gebruik jij daarbij foto's die zijn bewerkt, of foto's die zo uit de camera komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:11

Femke schreef:
@Marjoow:

+ Er wordt bijna niets aan jou foto's gedaan. Alleen maar wat dingen wegwerken, beetje oplichten en wat contrast. In tegenstelling tot sommige andere mensen. (En dan doel ik níét op de foto's die expres zo zijn gemaakt.)

Verder, als je paard niet de correcte houding heeft, of gewoon uit verhouding is dan kun je nog zo veel of goed photoshoppen, de foto zal er niet mooier op worden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:12

Goof schreef:
Ymor schreef:
Stel je voor je boekt een fotograaf. Helaas is op de geplande dag het weer verschrikkelijk, het is een beetje grauw. Je paard heeft een off day en die wil niet stil staan. Zou jij dan toch genoegen nemen met een foto waar het paard met zijn oren naar achteren en zijn ogen dicht op staat, in een grauwe omgeving? Ik denk het niet. De fotograaf is altijd bezig voor de klant. En probeert daarbij dus aan de wensen van de klant te voldoen.

Deze opmerking heeft toch niet zo heel veel met de discussie te maken?
Ik neem aan dat iedere fotograaf altijd bezig is voor de klant. Dat iedere fotograaf foto's wil afleveren met open ogen en oren naar voren. Daar neem je als het goed is ook de tijd voor.
We weten allemaal dat het fotograferen van dieren geduld vergt en tijd kost, prima toch? Ik heb ook wel eens 2x zo lang als gewenst over een fotoreportage gedaan omdat het dier (veulen) niet leuk wilde kijken en niet stil wilde staan. Geen probleem, want ik kon uiteindelijk wel mooie plaatjes afleveren.

Ik vind dat dit wel met de discussie te maken heeft. Het gaat toch over het bewerken of niet? Als ik een fotograaf zou boeken zou ik het fijn vinden dat mijn paard er op komt te staan zoals hij of zij is. Ook als ze niet mee werkt. Hoe dat dan gebeurt maakt mij niet uit. Maar je kan van bijvoorbeeld een veulen niet verwachten dat deze een uur lang zijn best staat te doen. Op een gegeven moment is het gewoon op. Dan moet je het op een andere manier proberen. Photoshop vind ik dan een goede optie.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:12

"Puur photoshoppen?" vraag je buurmeisje die nog nooit een camera vasr heeft gehad eens om je paard te fotograferen. Ga dan naar de beste photoshopper van Bokt en wens dr succes want daar krijg je GEEN topplaat uit. Fotograferen is een combinatie van. Niet een of dit of dat.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:14

Interessant topic, ik hoop dat iedereen dat zo laat. Het is juist leuk om te zien, wie wat met zijn foto's doet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:15

Ik gebruik geen photoshop maar wel photofiltre, mag dat ook?

Voor foto:
Afbeelding

Na foto:
Afbeelding
Uitgesneden en licht/contrast iets verbeterd.

Dingen wegwerken kan ik simpelweg niet, nooit geleerd, wel geoefend maar krijg geen fijn resultaat. Moet nog eens flink aan de bak daarmee, als ik de tijd en juist foto's heb :).

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:17

lifaya schreef:
beetje jammer dat mensen nu het idee krijgen dat het allemaal maar een piece of cake is om mooie foto's te maken ;)

Heel jammer ja!
Bij fotografie hoort photoshop ... iedere prof. fotograaf werk er wel mee!

Ik moet even zeggen dat ik de foto's van Femke echt niet te bewerkt vind, gewoon uitsnijden/verscherpen/kleuren/wegwerken.
De standaard dingen voor een optimaal resultaat toch?

maar ik bemoei me er niet mee, jammer dat het een discussie topic aan het worden is...
laat mensen lekker doen wat ze willen met hun foto's, ze zijn immers van hun ... en als je het niet mooi vind,
dan hoef je toch geen shoot te boeken bij diegene? ieder zijn stijl/smaak.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:18

Hierbij van mij een voorbeeldje.
Eerste foto is onbewerkt (enkel verkleind), tweede foto is de belichting, contrast en kleur ietsjes aangepast. En het lijntje is weggewerkt.
Ook heb ik de tweede foto wat verscherpt na het verkleinen, omdat met het verkleinen altijd wat scherpte weggaat

Afbeelding

Afbeelding

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:19

@EskeGirl, leuke foto! ik wil ook nog eens een goede meeuw foto! :')
had alleen wel die andere wazige meeuw weggewerkt en zn (op de foto) linker vleugel, dat rechtopstaande veertje weggewerkt...

@xLoki, mooie foto!
Alleen staat is de foto een beetje scheef? miss kan je die rechttrekken? :)
Laatst bijgewerkt door XiiaaooNaa op 11-09-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:19

@Marjoow:

Ik hoef aa jou geen verantwoording af te leggen. Ik sta hier niet terecht en dit is geen kruisverhoor.

Ik heb je antwoord gegeven. Ik ben open en eerlijk over het materiaal dat ik gebruik.
En de fotos die ik maak krijgen altijd "een" vorm van afwerking. De ene bijna niets, de ander iets meer.

En de fotos ter promotie van mn workshop zijn allerlei fotos, niet speciaal geselecteerd op wat ik er wel of niet mee gedaan heb.
Maar meestal gebruik ik dezelfde paar fotos, zoals die van de cursisten bij steigerende Taco, die geen beeldmanipulatie heeft ondergaan.
Of die foto van het leuke vosje, die ik tijdens 1 vd workshops geschoten heb en inderdaad ook geen bewerking heeft ondergaan...

Bovendien pretendeer ik nergens dat een afgebeelde foto ook tijdens de workshop gemaakt gaat worden ofzo, maar kunnen ze eventueel wel geplaatst worden, gewoon om mensen met mij en mn werk kennis te laten maken. Ik zeg nergens dat mensen na een workshop precies dezelfde fotos gaan of kunnen maken. Sterker nog; ik ben er bij advertenties en omschrijvingen zelfs duidelijk over dat fotografie een leerproces is.

Ik leer mensen liever ECHT fotograferen, dan een eenmalig trucje waarmee ze alleen bij de workshop iets leuks kunnen maken en thuis weer met lege handen staan. Zoals ik van cursisten vaak hoor hoe dat op hun voorgaande fotografiecursussen elders gaat.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:20

Interessante discussie, lees hem al mee vanaf het begin, maar wilde me er niet in mengen, gezien ik zelf niet meer actief foto's maak en het alleen nog voor mijn plezier doe, maar nu Femke eigenlijk een beetje afgeschilderd word als oplichtster ivm "photoshop", wil ik toch ook wel even wat zeggen.

Een tijd geleden heb ik bij Femke een workshop studiofotografie gevolgd, dat werkt natuurlijk wel wat anders dan buiten met factoren waar je van afhankelijk bent, maar ik moet zeggen dat ze alles duidelijk uitlegt, verteld wat je met je instellingen moet doen om bepaalde effecten te krijgen en dergelijke. Ze weet wel waar ze mee bezig is en doet echt niet alles er aan photoshoppen. Raw is een foto waar nog van alles aan bewerkt moet worden om je kleuren weer echt te krijgen. Jpg is gewoon een foto waar je camera zelf kiest voor bepaalde kleuren en het voor zichzelf invult, zonder dat wij daar verder wat over te bepalen hebben. :)

Bijna iedereen die wat serieuzer met foto's bezig is doet even wat contrast veranderen, eventueel wat kleur bijwerken of een lijntje weg werken, zo ook ik, alleen basis.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 11-09-13 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:21

xLoki schreef:
Hierbij van mij een voorbeeldje.
Eerste foto is onbewerkt (enkel verkleind), tweede foto is de belichting, contrast en kleur ietsjes aangepast. En het lijntje is weggewerkt.
Ook heb ik de tweede foto wat verscherpt na het verkleinen, omdat met het verkleinen altijd wat scherpte weggaat

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Netjes, al had ik de foto rechter gezet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:22

XiiaaooNaa schreef:
had alleen wel die andere wazige meeuw weggewerkt en zn (op de foto) linker vleugel, dat rechtopstaande veertje weggewerkt...

@xLoki, mooie foto!

Dankje, heb alleen geen idee hoe dat moet :=.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:22

Sowieso leef je in een fantasiewereld als je denkt dat het gros van de fotografen niet nabewerkt. Het hoort nu eenmaal bij fotograferen, het is een deel van het proces.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:23

Lijkt wel een beetje een hetse tegen Femke te worden en dat vind ik absoluut niet terecht. Door het ongelukkige topic komen onbewerkte foto's online waardoor men ineens aan de kunde van Femke zou moeten twijfelen? Belachelijk gewoon.

Laten we dit een leuk topic houden van mensen die voor en na willen zien. Voel je je "belazerd"? dan boek je toch geen shoot of workshop bij diegene. Klaar!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:24

Femke schreef:
@Marjoow:

Ik hoef aa jou geen verantwoording af te leggen. Ik sta hier niet terecht en dit is geen kruisverhoor.

Ik heb je antwoord gegeven. Ik ben open en eerlijk over het materiaal dat ik gebruik.
En de fotos die ik maak krijgen altijd "een" vorm van afwerking. De ene bijna niets, de ander iets meer.

En de fotos ter promotie van mn workshop zijn allerlei fotos, niet speciaal geselecteerd op wat ik er wel of niet mee gedaan heb.
Maar meestal gebruik ik dezelfde paar fotos, zoals die van de cursisten bij steigerende Taco, die geen beeldmanipulatie heeft ondergaan.
Of die foto van het leuke vosje, die ik tijdens 1 vd workshops geschoten heb en inderdaad ook geen bewerking heeft ondergaan...

Bovendien pretendeer ik nergens dat een afgebeelde foto ook tijdens de workshop gemaakt gaat worden ofzo, maar kunnen ze eventueel wel geplaatst worden, gewoon om mensen met mij en mn werk kennis te laten maken. Ik zeg nergens dat mensen na een workshop precies dezelfde fotos gaan of kunnen maken. Sterker nog; ik ben er bij advertenties en omschrijvingen zelfs duidelijk over dat fotografie een leerproces is.

Ik leer mensen liever ECHT fotograferen, dan een eenmalig trucje waarmee ze alleen bij de workshop iets leuks kunnen maken en thuis weer met lege handen staan. Zoals ik van cursisten vaak hoor hoe dat op hun voorgaande fotografiecursussen elders gaat.

Je hoeft geen verantwoording af te leggen, daar vraag ik ook niet om. Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Een simpel Ja of Nee voldoet ;)
Ik interpreteer het enkel zoals hoe ik denk dat Ojajoh het heeft bedoeld.

Op het moment dat jij gaat adverteren voor een workshop, met foto's die jij hebt gemaakt, moeten de cursisten achteraf eigenlijk in staat zijn om zo'n foto af te leveren. En dat is wat Ojajoh bedoelt. Je geeft een workshop in fotografie, niet in photoshop.
Eventuele geinteresseerden in een workshop, die gaan daar naar kijken: Oh, zulke fotos wil ik ook kunnen maken, dus ga ik naar die en die voor deze workshop. Enkel, word er in de workshop dus eigenlijk maar een deel van de fotografie toegelicht, want zoals hier in dit topic al wel te merken is, is photoshop een groot deel van je fotografie ;)
Misschien wel meer dan de helft :)

Daarbij ook gelijk even rechtzetten dat ik niet tegen Femke ben, maar dit enkel als voorbeeld gebruik. Ik kan Arnd ook kiezen, maar die kan hier niet de andere kant laten zien.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 11-09-13 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:24

Fiffill schreef:
Sowieso leef je in een fantasiewereld als je denkt dat het gros van de fotografen niet nabewerkt. Het hoort nu eenmaal bij fotograferen, het is een deel van het proces.

Klopt, gebeurde in de analoge tijd toch ook al?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:25

EskeGirl schreef:
XiiaaooNaa schreef:

@xLoki, mooie foto!

Dankje, heb alleen geen idee hoe dat moet :=.

Uitsnijden en kantelen in de hoekjes of rechttrektool gebruiken :)