[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:08

Femke schreef:
Oeh, je hebt erg veel overlap in je lenzen zitten...
4 stuks rond de 50mm en maar 1 echte telelens.

Ik zou de 55-250 meenemen en de 28-75 f2.8
Misschien de 50mm f1.8 nog los voor bijv. bij de bruid binnen.

Flitser op de 28-75. Want die haalt het super telebereik van bijv. 250mm waarschijnlijk niet qua meters ;)

Ja klopt :+
18-55 zat bij de nieuwe body, dus die ga ik sowieso verkopen bij me 1000D.
Combinatie die je aan geeft zat ik idd zelf ook al aan te denken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:34

Liezzel schreef:
Waar kan je het beste je foto's via uploaden? :)

Het allerbeste kan dat via je eigen site...
Maar als je geen eigen domein hebt, zijn er verschillende upload sites.

Zoals Picasa, Imageshack, mijnalbum, facebook, etc.
Wat de "beste" is, hangt af van je wensen... ;)

Cadaz

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:38

Ik gebruik photobucket al jaren en bevalt me erg goed :j Kwaliteitverlies is minimaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:09

Femke schreef:
Oeh, je hebt erg veel overlap in je lenzen zitten...
4 stuks rond de 50mm en maar 1 echte telelens.

Ik zou de 55-250 meenemen en de 28-75 f2.8
Misschien de 50mm f1.8 nog los voor bijv. bij de bruid binnen.

Flitser op de 28-75. Want die haalt het super telebereik van bijv. 250mm waarschijnlijk niet qua meters ;)

Ik zou juist zéker de 18-55 meenemen. Ondanks minder lichtsterkte is dat de enige lens met fatsoenlijk groothoek op een 1.6 crop body. 28mm is echt geen groothoek meer te noemen en die ga je waarschijnlijk wel nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:15

Dat kan ik niet heel goed inschatten met de zo'n 5 á 6 bruiloften die ik heb gedaan...
Had zelf altijd een lens tot 28mm bij me en daar heb ik altijd meer dan genoeg aan gehad qua bereik op een crop body.
Veel verder, en er komt gelijk zo'n lelijke vervorming in de foto's.

Maar er zijn inderdaad mogelijk situaties waarin de 18mm wel van pas zou kunnen komen. :j

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:19

hmm oke, ik neem alle lenzen sowieso wel mee, ze zitten toch standaard in me tas, kan ik altijd dan nog kijken welke het beste uit komt :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:44

PKfoto schreef:
Nu heb ik wel spijt dat ik het niet bij een fotozaak heb gekocht. Ze nemen hem in en 4 wkn max. (zegt de jongeman) ben ik hem kwijt. Had het wel fijn gevonden als ze er eerst zelf ook even naar hadden gekeken. Maarja niemand die er verstand van heeft.
Is er een fotozaak waar je een leenlens/body krijgt, zal niet toch'? Wel handig om te weten als ik een andere lens koop. Mis m wel :(

Ja, zulke fotozaken zijn er nog. :D
Toen mijn camera een paar jaar geleden voor reparatie opgestuurd moest worden, kreeg ik een camera te leen. Weliswaar een ouder/simpeler model maar we konden in ieder geval met z'n 2-en een evenement fotograferen.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:57

Jolanda waar was dat dan?
Femke ik ga eens even zoeken hoe en waar ik dan eventueel lid kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:58

Bij Nikon is het in ieder geval niet eenvoudig om daar bij te komen.
Je moet tegenwoordig 2 professionele body's hebben en ik geloof 3 professionele lenzen...
Dus 10.000+ euro aan apparatuur.
En daarnaast nog een "bewijs" van professionaliteit (zoals publicaties, etc.)

Hoe 't met Canon zit, weet ik niet.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:22

Info over CPS lidmaatschap: http://cpn.canon-europe.com/content/services.do
Bij een zilver lidmaatschap krijg je geen vervangende apparatuur, daarvoor moet je goud of platinum hebben. Maar in alle gevallen heb je al meerdere body's dus dan is vervanging niet altijd noodzakelijk.
Het voordeel zit dan in een snelle reparatietijd.

Canon vraagt niet om een bewijs van professionaliteit, maar heeft 3 categoriën lidmaatschap met verschillende apparatuureisen en servicenivo's.

PKfoto ik stuur je PB over mijn fotozaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:20

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:49

Ik voldoe (nog) niet aan het Silver CPS lidmaatschap. _O-

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:56

Bagheera_206 schreef:

't Is een treurig setje apparatuur wat jij hebt. _O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:03

JolandaS schreef:
Bagheera_206 schreef:

't Is een treurig setje apparatuur wat jij hebt. _O-

Best "sielug"... _O-

Voor volgend jaar mss een macrolens of safarilens. Dan kom ik wel in aanmerking voor zilver. LOL! Maar eigenlijk heeft dat dus niet zo heel veel zin/nut als ik het goed begrijp. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:04

CPS is sowieso een achterlijk systeem :D

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:08

Als je de spullen heb, moet je je gewoon aanmelden. Mocht er dan een keer iets kapot zijn, dan heb je een snellere reparatietijd. Overigens is die kortere tijd geen garantie. Als er een onderdeel besteld moet worden, kan het zomaar langer duren. Maar je weet in ieder geval binnen een paar dagen i.p.v. een paar weken wat het probleem is en wat het gaat kosten.
Het is pas echt interessant voor bijv. prof sportfotografen. Op alle grote evenementen staat een CPS-team. Daar kun je je spullen laten repareren, schoonmaken, van alles lenen/huren om uit te proberen etc.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:08

Nouks schreef:
CPS is sowieso een achterlijk systeem :D

Want?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:14

JolandaS schreef:
Bij een zilver lidmaatschap krijg je geen vervangende apparatuur, daarvoor moet je goud of platinum hebben. Maar in alle gevallen heb je al meerdere body's dus dan is vervanging niet altijd noodzakelijk.

Canon vraagt niet om een bewijs van professionaliteit, maar heeft 3 categoriën lidmaatschap met verschillende apparatuureisen en servicenivo's.

Ik ga het vanavond even lezen dank je!
Ik ga een reservelens aanschaffen naast mijn canon 70-200 usm is 4.0, De 2.8 wil ik erbij (uhmm dan wordt de 4.0 de reserve lens haha)/
Weet iemand wat het verschil is tussen de I en II versie en of dat echt een verschil maakt.
En heb je bij sportfotografie van paarden de IS echt nodig? Een fotograaf tegen mij zei dat dat helemaal niet nodig was.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:28

PKfoto schreef:
JolandaS schreef:

Ik ga het vanavond even lezen dank je!
Ik ga een reservelens aanschaffen naast mijn canon 70-200 usm is 4.0, De 2.8 wil ik erbij (uhmm dan wordt de 4.0 de reserve lens haha)/
Weet iemand wat het verschil is tussen de I en II versie en of dat echt een verschil maakt.
En heb je bij sportfotografie van paarden de IS echt nodig? Een fotograaf tegen mij zei dat dat helemaal niet nodig was.

Die vraag stelde ik ook want ik ben voor dezelfde lens aan het kijken maar dan van Sigma voor Nikon. Met of zonder OS/IS/VR scheelt nogal...
Van een tweetal mensen al te horen gekregen dat het niet zo nodig is (en iemand die aangeeft het niet te hebben, maar ook niet te missen). Hieronder een van de reacties:

Femke schreef:
Ik heb beeldstabilisatie op m'n 70-200mm lens.
Gebruik 'm eigenlijk vrijwel nooit.

Gisteren toevallig, bij die afscheidsreportage. Omdat het zonnetje weg was, het al laat op de avond was en er eigenlijk te weinig licht was om aan 1/200e seconde te komen met een acceptabele iso waarde.
Toen heb ik 'm even aangezet.

Verder staat ie altijd uit. Omdat ik toch altijd met sluitertijden werk die sneller zijn dan de sluitertijd die nodig is om m'n beweging te bevriezen. Kost ie alleen maar accuvermogen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:35

Houden jullie er wel rekening mee dat de lenzen zonder IS niet persé precies hetzelfde zijn als de lenzen met IS? Bij de 70-200 F4 bijvoorbeeld is de IS versie optisch nog net ff wat beter dan de NON IS versie. Het zijn en blijven allemaal aparte objectieven en niet alleen maar en objectief 'met' of 'zonder'.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:45

Alwiene, De 70-200 4.0 versie met IS heb ik al ;)
Het gaat mij om de 2.8 versie omdat ik die wil aanschaffen.

KGambler bedankt, ik wil hem vooral bij binnenbakfotografie gaan gebruiken. De wedstrijden gaan vaak tot laat door ivm finales bij het springen. Als ik de reactie van Femke goed lees kan ik dan wel beter de IS nemen aangezien de zon dan ook weg is (buitenlicht mis je dan). Ik wilde hem gewoon met IS hebben maar toen zei een fotograaf dus dat je het niet nodig hebt. Ik moet wel zeggen dat het een prof. studiofotograaf was dus geen ervaringen met evenementen.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:03

Binnenbakken e.d. kan inderdaad een ander verhaal zijn. Ik doe vaak reportages en dan wil je graag met goed licht fotograferen (uitgezonderd een "de zon gaat onder op het strand" reportage oid).

Succes met het uitzoeken van een geschikte lens in ieder geval, ik vind het op dit moment vrij lastig. Maar ik kom er wel uit ;).

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:17

PKfoto schreef:
Alwiene, De 70-200 4.0 versie met IS heb ik al ;)
Het gaat mij om de 2.8 versie omdat ik die wil aanschaffen.

KGambler bedankt, ik wil hem vooral bij binnenbakfotografie gaan gebruiken. De wedstrijden gaan vaak tot laat door ivm finales bij het springen. Als ik de reactie van Femke goed lees kan ik dan wel beter de IS nemen aangezien de zon dan ook weg is (buitenlicht mis je dan). Ik wilde hem gewoon met IS hebben maar toen zei een fotograaf dus dat je het niet nodig hebt. Ik moet wel zeggen dat het een prof. studiofotograaf was dus geen ervaringen met evenementen.

Had ik begrepen hoor, het was alleen even een voorbeeld omdat ik uit de reacties de indruk kreeg dat men denkt dat IS dan het enige verschil is tussen die lenzen.

Misschien een rare vraag, maar is het je duidelijk wát IS precies doet? Want het lijkt mij dat IS niks waard is als je springende paarden wil fotograferen omdat je dan toch al behoorlijk korte sluitertijden moet hebben om onbewogen foto's te krijgen :)

Edit: Wat die 70-200 F2.8 betreft, ik weet alleen dat mij toen ik twijfelde over een F4 met IS of een 2.8 NON IS verteld is dat de F4 mét IS optisch duidelijk beter zou zijn dan de F2.8 zonder IS. Ik heb zelf wel eens geschoten met een versie mét IS, ik denk versie I, en die vond ik weer mooier dan mijn F4 IS. Maar ook héél zwaar, man, wat een ding om mee rond te zeulen, maar wel errug mooie beelden, dat dan weer wel.

Volgens mij weet Richard er wel meer van, die heeft volgens mij de F2.8 IS Versie II en weet volgens mij ook wel de verschillen met de andere versies :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:25

Ik had t in die quote over n portretshot. Voor actie was t al echt te donker.
Als je actie op de foto zet, zit je eigenlijk al weer aan dermate snelle sluitertijden dat vr of is weinig toevoegt.