[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fellow

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:00

Oeff, ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik ben helemaal de weg kwijt :')

Ik heb zaterdag voor het eerst in RAW gefotografeerd. Erg tevreden over het resultaat, voor zover ik dat op mijn camera kon zien. In ieder geval gaaf portfolio-materiaal.

Nu heb ik het probleem, Gimp kan mijn foto's niet openen in RAW. Ik heb op google al iets gevonden over een plugin die je apart moet downloaden ofzo? Iig, geprobeerd, werkte niet.

Dus optie 2, proefversie van Lightroom downloaden, maar dat kon ook niet, want daar was Mac OS X 10.7 voor nodig en ik heb versie 10.6.8. Dus dat is ook geen optie.

Ik kan niet eeuwig in JPEG blijven fotograferen, ik wil toch wel graag de overstap maken naar RAW. Maarja, als ik ze niet op mijn laptop kan openen :')

Note: Ik heb dus een mac, geen windows!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:10

Als het goed is heeft er een CD bij je camera gezeten waar een pakketje op staat waar je ook RAW foto's mee kunt openen. Bij Canon heet het pakket Digital Photo Professional (DPP).

Ik dacht dat GIMP ze ook gewoon kon openen. Dat is in ieder geval een goedkope oplossing. Ik heb inderdaad moeten overstappen van Windows Vista naar Windows 8 om Lr5 te kunnen draaien. := En daarvoor had ik natuurlijk een nieuwe PC nodig. :+

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:28

Als het goed is, heb ik een plug-in nodig. Maar ik krijg het maar niet voor elkaar of misschien wel niet de juiste plug-in.
Heb al andere geprobeerd om te testen, dat lukte wel.

Mijn Raw foto's willen namelijk niet importeren in lightroom 2 (gemaakt met canon 550d).
Hoe zorg ik ervoor lightroom mijn bestanden wel pakt?

Bij iemand anders, zelfde versie van lightroom, deden mijn foto's het wel...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:20

Hoi!

Ik ben een beginnende fotografe. Ik ben me aan het inlezen over het fotograferen in RAW en dit heeft toch m'n interesse gewekt. Bewerkte m'n foto's tot nu toe met Photofiltre maar wil dus graag het nabewerken naar 'the next level' brengen en misschien toch een betaald pakket Photoshop oid aanschaffen. Niet te ingewikkeld en liefst ook niet te duur maar toch voldoende mogelijkheden (meer dan Photofiltre iig).

Iemand suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:05

@Joyce: je zou kunnen kijken naar Lightroom. Dat is een leuk en volledig pakket. Je kunt een probeerversie downloaden op www.adobe.com. Dan kun je het programma een maand gratis proberen.

@AnneXxX: Ik denk dat diegene misschien toch een nieuwere versie had van Lightroom. Lightroom 2 is al best oud, uit 2008, terwijl jouw camera uit 2010 komt. Om die reden worden de RAW-bestanden van je camera niet ondersteund. Er zijn wel wat mogelijkheden om het werkend te krijgen, maar allemaal niet zonder omweg. Als het mogelijk is, zou upgraden het eenvoudigst zijn.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:55

Nee ik heb de lightroom van haar overgenomen, dus is precies dezelfde versie

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:42

Adobe Lightroom 5.2 is uit. Nice! Ik heb zojuist bijgewerkt van Lr 5.0 naar Lr 5.2. :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:26

Hoihoi,
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Sinds kort heb ik photoshop cs6, eerder werkte ik met cs5.
Ik open m'n foto's altijd met camera raw vanuit bridge en paste daar de belichting iets aan.
Maar in cs6 zijn deze schuifjes ineens anders.
In cs5 had je het schuifje helderheid, wat ik altijd erg fijn vond. Deze kan ik nergens meer vinden en met de andere schuifjes krijg ik niet hetzelfde effect.

Iemand enig idee hoe ik het helderheid schuifje weer terug krijg? kunnen er instellingen veranderd worden of iets dergelijks?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:50

Ik ben bang dat dat de nieuwe features zijn van CS6 tov CS5. Dit was ook zo met overstap van Lr 3 naar Lr4. Toen zijn dezelfde schuifjes ook aangepast. Je went er vast wel aan. ;)

Geloof dat de laatste versie van Adobe Camera RAW 8.2 is voor Ps CS6.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:16

Ik loop momenteel weer tegen een probleem aan tijdens het opslaan van mijn foto's na een bewerking.. Heel vervelend, aangezien ik er op deze manier heel veel tijd aan kwijt ben!

Ik fotografeer in RAW, om verveolgens met LightRoom (momenteel versie 4.4) wat bewerkingen uitvoer. Hierna exporteer ik ze naar een nieuwe map. Tot nu toe nog geen problemen. Vervolgens open ik de foto's in PaintShopPro voor het eventuele kloonstampen, verkleinen en watermerken. Dat gaat ook allemaal goed, maar als ik ze dan wil opslaan komt het werkelijke probleem aan het licht.

Om, voor mij, onduidelijke redenen slaat hij bepaalde foto's zo op, dat ik ze daarna niet meer kan openen. Ik krijg dat de melding ''ongeldige afbeelding''. Heel vreemd, aangezien ik die foto's niet anders bewerkt of opgeslagen heb, als de foto's die wel gewoon opgeslagen worden zoals ik dat wil.

Tijdens het opslaan geeft mijn computer geen melding dat het niet goed gaat, maar als ik vervolgens de betreffende map open, zie ik van sommige foto's wel gewoon de miniaturen staan, en van andere niet. Bij die 'andere' krijg ik dus ook de melding '' ongeldige afbeelding '' als ik daar dubbel op klik om te openen.

Met de foto's die wel juist opgeslagen zijn heb ik verder ook helemaal geen problemen..

Wie kan mij helpen met dit zeer frustrerende en tijdrovende probleem!?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:35

Kun je er ook niet voor kiezen om te rechtsklikken vanuit Lr en dan zo te openen in PSP om te kloonstampen? Na het opslaan van het bestand kom je weer terug in Lr en kun je verkleinen en watermerk doen vanuit Lr tijdens het exporteren.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:44

Dat ga ik vanmiddag even proberen, bedankt!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:02

Hoi hoi !

Ik heb een vraagje.. Ik ben beginnend met fotografie, Ga binnenkort een fotocursus volgen om m'n camera echt goed te leren begrijpen.. Nou wil ik ook graag leren bewerken, Ik ben alleen totaal onervaren
Dan al die programma's.. Welke moet ik nou kiezen? Wat kan ik ermee?
Waar werken jullie mee? Welk programma is fijn om mee te beginnen?

Alvast bedankt !

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:05

Bagheera_206 schreef:
Kun je er ook niet voor kiezen om te rechtsklikken vanuit Lr en dan zo te openen in PSP om te kloonstampen? Na het opslaan van het bestand kom je weer terug in Lr en kun je verkleinen en watermerk doen vanuit Lr tijdens het exporteren.

Helaas.. Vanuit LR kan ik geen bestanden openen in PSP. Er staat wel een optie 'bewerken in', maar daarin wordt PSP niet herkend. Het klonen/retoucheren in LR lijkt mij op het eerste gezicht wel redelijk af te gaan, maar daarin krijg ik de halstertouwen/kettingen niet volledig weggewerkt. De kloonstempel wordt niet helemaal doorgedrukt, waardoor deze licht te zien blijft..

Enorm balen dus!

Inmiddels maar besloten om de touwtjes en andere dingetjes voor nu even te laten en pas bij nabestellingen alles weg te werken. Dan heb ik nog even de tijd om te oefenen.

Mocht iemand verder nog een oplossing bedenken, deze is van harte welkom!

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:27

ik zoek nog een goed bewerkingsprogramma, en wilt iemand mij ook heel gemakkelijk uitleggen hoe ik dan dingen kan wegwerken met dat programma?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:40

Zijn er mensen die ervaring hebben met Photoshop Elements en Premiere Elements? Aangezien Photoshop Creative Cloud onbetaalbaar is voor mij als amateur-, hobbyfotograaf denk ik erover na om Ps Elements in combinatie met Pr Elements aan te schaffen. Binnenkort ligt versie 12 in de winkel en is een mooie aanleiding om die combi aan te schaffen. Ik geloof dat er in ieder geval vooruitgang is geboekt qua content-aware functionaliteit. :) In hoeverre werken de lagen, kloonstampen goed in Ps Elements? Kun je ook quick masken in Ps Elements?

Gisteren een fotomeeting op Slot Loevestein gehad met Shires. Erg gaaf, met was lastig om met teletoeter ook voldoende van het kasteel in de compositie te krijgen dus ik heb afgewisseld met mijn kitlensje. Normaal fotografeer ik geen paarden met kitlens in verband met de perspectiefvervorming, maar met wat geknutsel valt het op zich dan nog wel mee met de vervormingen. Vinden jullie de vervormingen heel storend? Ik kon nu wel mooi de Upright functie van Lr 5.2 testen. :)

@K_im: Kun je Lr niet zo instellen dat hij PSP als additionele editor kan gebruiken? Zit ergens bij instellingen dacht ik. :=

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:12

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen maar heeft iemand tips om een paard te maken met illustrator cs5?
Hoe ik dat moet doen qua vormen enzo

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:59

Bagheera_206 schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Photoshop Elements en Premiere Elements? Aangezien Photoshop Creative Cloud onbetaalbaar is voor mij als amateur-, hobbyfotograaf denk ik erover na om Ps Elements in combinatie met Pr Elements aan te schaffen. Binnenkort ligt versie 12 in de winkel en is een mooie aanleiding om die combi aan te schaffen. Ik geloof dat er in ieder geval vooruitgang is geboekt qua content-aware functionaliteit. :) In hoeverre werken de lagen, kloonstampen goed in Ps Elements? Kun je ook quick masken in Ps Elements?

Gisteren een fotomeeting op Slot Loevestein gehad met Shires. Erg gaaf, met was lastig om met teletoeter ook voldoende van het kasteel in de compositie te krijgen dus ik heb afgewisseld met mijn kitlensje. Normaal fotografeer ik geen paarden met kitlens in verband met de perspectiefvervorming, maar met wat geknutsel valt het op zich dan nog wel mee met de vervormingen. Vinden jullie de vervormingen heel storend? Ik kon nu wel mooi de Upright functie van Lr 5.2 testen. :)

@K_im: Kun je Lr niet zo instellen dat hij PSP als additionele editor kan gebruiken? Zit ergens bij instellingen dacht ik. :=

Als je je 5Dmk3 na 1 mei gekocht heb mag je bij Canon NL. aanmelden voor een gratis Lightroom 5 en Ps.element.
Hoef alleen een copy van je bon mailen naar Canon.

Citaat:
Goeden morgen,

Wanneer u een aankoopbon via de mail kan opsturen, dan ontvangt u via Canon Nederland de codes.

Met vriendelijke groet,

Canon Nederland.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:05

Lisse schreef:
ik zoek nog een goed bewerkingsprogramma, en wilt iemand mij ook heel gemakkelijk uitleggen hoe ik dan dingen kan wegwerken met dat programma?

_Patriciaa schreef:
Hoi hoi !

Ik heb een vraagje.. Ik ben beginnend met fotografie, Ga binnenkort een fotocursus volgen om m'n camera echt goed te leren begrijpen.. Nou wil ik ook graag leren bewerken, Ik ben alleen totaal onervaren
Dan al die programma's.. Welke moet ik nou kiezen? Wat kan ik ermee?
Waar werken jullie mee? Welk programma is fijn om mee te beginnen?

Alvast bedankt !

Helaas valt er niet in een zinnetje de essenties van de programmas te vertellen en ook ieder van ons gaat en ging door een leerproces.

Wat mij heeft geholpen met photoshop is boeken bij de bieb halen. Vooral het boek lagen vind kk erg fijn. Lightroom werkt wat intuïtiever, maar ook daarvoor is een fijn boek te vinden.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:08

Inmiddels een hoop geoefend met het kloonstampen in LR en het lijkt zowaar wat te worden. Ik heb de hoop met PSP opgegeven.. Jammer, maar helaas. Daarnaast is het ook wel fijn dat ik nu alles in één programma kan doen. Scheelt weer ruimte op de pc :p

Toch bedankt voor het meedenken Richard!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:37

Ik wil graah van photofiltre naar GIMP gaan qua berwerken van me foto's
Maar ik kan ze niet opslaan als png of jpg als ik ze opsla kan ik hem niet als voorbeeld zien alleen in GIMP

Dus hoe moet je png en jpg opslaan bij GIMP

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:45

BrammetJee schreef:
Maar ik kan ze niet opslaan als png of jpg als ik ze opsla kan ik hem niet als voorbeeld zien alleen in GIMP

In plaats van 'opslaan als' klik je op 'exporteren' (ook gewoon in het menu onder File. je kan dan zelf kiezen of je als jpg/png of nog wat andere formats wil opslaan :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:56

C_estmoi schreef:
BrammetJee schreef:

In plaats van 'opslaan als' klik je op 'exporteren' (ook gewoon in het menu onder File. je kan dan zelf kiezen of je als jpg/png of nog wat andere formats wil opslaan :)

Bedankt :)

kyra1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:20

Hallo, ik heb een vraag.

Sinds kort heb ik Photoshop CS5 en wil ik gaan beginnen in fotograferen met RAW. Ik heb al een paar snelle foto's gemaakt in RAW om te kijken hoe dat in z'n werk gaat. Als ik deze wil openen in mijn Photoshop zegt hij:

'Kan uw verzoek niet uitvoeren omdat het bestand van een cameramodel lijkt te komen dat niet wordt ondersteunt door de geïnstalleerde versie van Camera Raw.'

Ik heb al op internet gezocht wat ik er aan kon doen. Ik ben bij het punt gekomen dat ik bij Help -> Info over Plug-in -> Camera Raw.
Als ik daar op klik krijg ik alleen een soort plaatje te zien, verder gebeurt er niks. Als ik op dat plaatje zelf klik, verdwijnt het.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders kan ik altijd een printscreen maken. Hopelijk kan iemand mij helpen!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:31

Jouw camera is inderdaad dan te nieuw voor Ps CS5. Inmiddels zijn CS6 en daar de opvolger weer van uit.

Je kunt proberen jouw Camera RAW plug-in van Ps bij te werken naar de laatste versie. Ik dacht dat versie 8.2 de laatste is en anders upgraden naar CS6 of CC afhankelijk hoe nieuw jouw body is.