[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:29

kakanox schreef:
@Lauke: de Canon 1000D is - vooral voor het geld - vrij goed met ruis. Op een afdruk vind ik 'm zelfs niet onderdoen voor een 50D...

ik spaar nu voor de Canon 450D ;) maar weten jullie misschien nog iets? misschien eentje die iets boven het bedrag zit...

Apostrof

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:04

De Canon 500D of de 50D... of een 40D...

...maarrem, bedenk eerst eens wat je wil en zoek dáár een body bij. Je eisen voor lenzen ontstaan dan vanzelf..

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:17

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:31

kakanox schreef:
De Canon 500D of de 50D... of een 40D...

...maarrem, bedenk eerst eens wat je wil en zoek dáár een body bij. Je eisen voor lenzen ontstaan dan vanzelf..

dat heb ik een tijd geleden al gedaan;)

en het word de 450D+ 55-250 IS + 18-55 IS van canon.

maar nu wil ik graag nog een goede lens voor binnenbakken;)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:42

shanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:07

Wie kan mij helpen:D

Ik heb nu een Cannon eos 1000 D met een Tammaron lens van 18 bij 200 mm...
In een binnenbak fotograferen is echt een drama...:-O Wie weet toevallig op welke instellingen je het best met deze lens in een binnenbak kan fotograferen??

En Nu mijn vraag over dit onderwerp natuurlijk Ik heb dus een Cannon eos 1000D en met andere lensen kun je wel in een binnenbak fotograferen wie weet welke lens het bste daarvoor is??

(ik fotografeer nog neit zo heel lang)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:11

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:13

Ik zou zeggen de tele..
Omdat je soms niet erg dichtbij je object kan komen.
En om dan toch een mooie foto te kunnen maken zal je aardig moeten kunnen zoomen

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:45

shanine schreef:
Wie kan mij helpen:D

Ik heb nu een Cannon eos 1000 D met een Tammaron lens van 18 bij 200 mm...
In een binnenbak fotograferen is echt een drama...:-O Wie weet toevallig op welke instellingen je het best met deze lens in een binnenbak kan fotograferen??

En Nu mijn vraag over dit onderwerp natuurlijk Ik heb dus een Cannon eos 1000D en met andere lensen kun je wel in een binnenbak fotograferen wie weet welke lens het bste daarvoor is??

(ik fotografeer nog neit zo heel lang)

Je hebt daarvoor simpelweg een andere lens nodig. Schiet ook weleens in een binnenbak met een 70-200 mm 2.8 (zo'n grote teletoeter), betekent vaak dat ik op ISO 3200 sta te schieten.

In de praktijk geldt: Hoe groter en langer de lens, hoe dichterbij hij kan komen of hoe meer licht hij kan vangen met korte sluitertijden. Die grote lenzen heten ook wel "lichtsterke lenzen". Hoe minder lichtsterk je lens, hoe meer je camera dit moet compenseren. De Tamron 18-200 heeft een diafragma van 3.5-6.3 (dat diafragma geeft de lichtsterkte weer, je Tamron is dus 3.5 of 18mm en 6.3 op 200mm). Hoe kleiner dat getal, hoe meer licht je vangt (2.8 is 4x zoveel licht als 5.6)

Als ik je een tip kan geven om eens iets te proberen: Koop (of leen?) eens een Canon EF 50mm f/1.8. Met dat objectiefje kan je niet meer zoomen en je bent dus beperkt tot een bereik van ongeveer 12 meter tot ~30 meter, maar je kan wél heel veel licht pakken en daarmee maak je het je 1000D wat makkelijker :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:24

ik zit ook een beetje te kijken naar die Canon EF 50mm f/1.8. Omdat deze toch een stuk goedkoper is dan andere lichtsterke lenzen.
Alleen het is een flink nadeel dat je niet kan zoomen.
Is dit voor paardenfotografie wel handig? of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou hem dan namelijk alleen kopen voor binnenbakken.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:30

over die 50mm lenzen gesproken..
Merk je veel verschil tussen 1.4 of 1.8 ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:23

LaukeB schreef:
ik zit ook een beetje te kijken naar die Canon EF 50mm f/1.8. Omdat deze toch een stuk goedkoper is dan andere lichtsterke lenzen.

Soms is het lastig, je foto's zullen er in de meeste gevallen wat minder gevarieerd van worden qua kadering (omdat ie niet altijd in de mogelijkheid bent veel te verplaatsen). Prima oplossing daarvoor is na de tijd hier en daar nog even netjes bijcroppen zodat ze wat netter gekaderd zijn.

Wel heb je op F1.8 een erg kleine scherptediepte, persoonlijk zou ik bij paardenfotografie bij voldoende licht gauw terugstoppen richting F2.8 - F4.0. Puur in verband met meer scherptediepte.

Fantabulouss schreef:
over die 50mm lenzen gesproken..
Merk je veel verschil tussen 1.4 of 1.8 ?

Even over Canon gesproken: absoluut. Qua lichtsterkte scheelt het 2/3 stop (bijvoorbeeld: op 1.8 sluitertijd van 1/200 = op 1.4 sluitertijd van 1/320 (bij hetzelfde licht en dezelfde ISO natuurlijk)). Dat is een vergelijkbaar verschil met F3.5 en F2.8.

Grooooot verschil zit hem echter in de bouw van de lens, de F1.8 is goedkoop en erg plastic. Voor de prijs een goede lens, maar draagt niet voor niks de nickname "plastic fantastic". Bovendien heeft de F1.4 lens USM, de F1.4 is dus qua focus nauwkeuriger, sneller en stiller. De F1.8 is wat lawaaiig en traag.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:37

Nouks schreef:
LaukeB schreef:

Soms is het lastig, je foto's zullen er in de meeste gevallen wat minder gevarieerd van worden qua kadering (omdat ie niet altijd in de mogelijkheid bent veel te verplaatsen). Prima oplossing daarvoor is na de tijd hier en daar nog even netjes bijcroppen zodat ze wat netter gekaderd zijn.

Wel heb je op F1.8 een erg kleine scherptediepte, persoonlijk zou ik bij paardenfotografie bij voldoende licht gauw terugstoppen richting F2.8 - F4.0. Puur in verband met meer scherptediepte.

kleine scherptediepte is toch dat de achtergrond heel erg onscherp is. en maar een klein stukje scherp.

opzich houd ik daar wel van :+ bij bijcroppen doe ik nu met m'n compactcameraatje ook heel vaak omdat die gewoon geen goede kwaliteit leverd bij inzoomen. dus dat is ook geen probleem.

bedankt voor je reactie :D ik ga er zeker is goed over na denken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:41

Dat bedoel ik inderdaad, en soms is het heel mooi, maar bij een kleine scherptediepte moet je zeeeeeer nauwkeurig scherpstellen en is het lang niet altijd mooi. Het is me wel eens gebeurd dat op een springfoto iemands jasje mooi scherp was, maar zowel gezicht van de ruiter als hoofd van het paard niet. Dan kun je de foto gewoon weggooien. Ook bijvoorbeeld foto's waarop de ruiter wel scherp is maar het paard niet vallen vaak niet in de smaak. Meestal is ruiter (gezicht) én paard (hoofd tot aan ruiter) min of meer scherp toch wel het uitgangspunt bij rijfoto's en vooral als een paard recht of schuin op je af komt is dat onmogelijk op F1.8.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:01

Nouks schreef:
Dat bedoel ik inderdaad, en soms is het heel mooi, maar bij een kleine scherptediepte moet je zeeeeeer nauwkeurig scherpstellen en is het lang niet altijd mooi. Het is me wel eens gebeurd dat op een springfoto iemands jasje mooi scherp was, maar zowel gezicht van de ruiter als hoofd van het paard niet. Dan kun je de foto gewoon weggooien. Ook bijvoorbeeld foto's waarop de ruiter wel scherp is maar het paard niet vallen vaak niet in de smaak. Meestal is ruiter (gezicht) én paard (hoofd tot aan ruiter) min of meer scherp toch wel het uitgangspunt bij rijfoto's en vooral als een paard recht of schuin op je af komt is dat onmogelijk op F1.8.

ja daar heb je gelijk in... ehhmmm dat word nog even denken... ;(

en dan nog even een vraagje :+
Is een Tamron of Sigma lens slechter dan een Canon?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:09

is de sigma 18-50 F2.8-4.5 een goede lens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:10

Ligt eraan. De Sigma 50 F1.4 komt beter uit de tests dan de Canon 50 F1.4, maar dat is wel één van de uitzonderingen. Verder kun je natuurlijk geen appels met peren vergelijken; een Sigma 70-200 F2.8 bijvoorbeeld is natuurlijk niet te vergelijken met een Canon 75-300 F4.0-5.6.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:39

LaukeB schreef:

oja en zou dit een goede lens zijn ter vervanging van de 18-55 IS lens?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 06:03

LaukeB schreef:
LaukeB schreef:

Ik vind de winst een beetje aan de krappe kant. Je wint over het hele bereik 2/3e stop, maar een goede 18-55IS is een heel goed objectiefje. M.a.w.: Die Sigma moet heel goed zijn wil ie echt uitblinken t.o.v. de 18-55IS..

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:15

kakanox schreef:
LaukeB schreef:

Ik vind de winst een beetje aan de krappe kant. Je wint over het hele bereik 2/3e stop, maar een goede 18-55IS is een heel goed objectiefje. M.a.w.: Die Sigma moet heel goed zijn wil ie echt uitblinken t.o.v. de 18-55IS..

oke... maar het gaat voornamelijk voor binnenbak fotografie. is het daar wel een goede lens voor? de andere lenzen zijn allemaal meteen zo duur.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:18

Fotografie is nou eenmaal duur :o

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:50

manzano schreef:
Fotografie is nou eenmaal duur :o

ja dat weet ik, maar de vraag is of dit een goede lens voor binnenbak fotografie is ;) en zo veel geld heb ik niet |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:15

De lens heeft voor paardenfotografie (binnen en buiten) niet echt een handig bereik.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:39

weten jullie misschien dan nog wel een lens met goed bereik waarmee je ook binnen kunt fotograferen? (dit niet superduur is)

maaikysammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:50

hallo,

bedankt voor alle info die jullie me hier hebben gegeven!
ben weer een hele hoop wijzer geworden!

nou wordt het spraken voor een grote zoom lens.

en ik had een vraagje, ik kan deze lens voor een leuk prijsje overnemen is het wat?of zouden jullie het laten gaan?
Canon EF 28-80 mm 1:3,5 - 5.6

bedankt!

groetjes maaike