[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:40

ikke schreef:
MarijeR schreef:
USB ding op een camera heb ik nog nooit gebruikt.

5DII is een mooie full frame body, enige waar ik hem echt slecht mee vind, bursten. 3,9 fps haalt ie alleen op papier denk ik...
Voor actie foto's heb ik heel lang mijn oude 30D ernaast gehad.
Hoe de 6D is, durf ik niet te zeggen. En als actie foto's geen doel is, is de 5DII een fijne body :j

Wellicht met batterygrip? Van de 7D wordt ook gezegd dat ie 7fps alleen met BG haalt.....

BG zit er altijd onder, anders vind ik hem niet lekker in evenwicht (ben niet zonder gewend of 1D) en juist de 5DII gebruik ik voor portretten en dan mis ik de knoppen van de BG.

LOLLYYwood, met een 5DII kan je prima portret foto's maken van paarden. Dan kies ik hem soms zelfs boven de 1D4 voor de kleurendiepte. Maar zodra het paard in beweging komt, zijn er gewoon camera's die beter zijn.
Nu is paardenfotografie voor mij leuk voor de paardjes thuis maar zeker niet mijn hoofddoel (wildlife/BIF) maar zodra je paarden of andere onderwerpen hebt die recht op je af komen of bewegen op een drukke achtergrond, kan de AF van de 5DII er weinig meer mee.
Ook voor landschapsfotografie is de 5DII heel goed, het is gewoon een goede FF.
Maar echt voor actiefotografie, nee dan zou het mijn keuze niet zijn.

Reparaties zou ik alleen via Canon zelf laten doen :=

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:42

Ik heb het er inderdaad ook niet voor over, maar die USB-poort gebruik ik toch nooit, en als ik software kan updaten of aanpassen dmv een kaartje, zoals hier gezegd werd, is er eigenlijk niks dat mij nog weerhoudt... :=
Enkel nog, iemand zei dat een 6D een FF willen is, maar niet kunnen. Nu ben ik wel benieuwd waarom, gewoon uit nieuwsgierigheid. :)

Op een drukke achtergrond fotograferen doe ik zo goed als nooit, wildlife doe ik ook niet, gewoon paardenfotografie (portret, rijden en al dan niet losgooi foto's, maar meer komt er niet bij kijken)

edit: vorige week is er overigens iemand mijn paarden komen fotograferen met een 5DII, en we hebben het ook even gehad over haar camera, en zij heeft hier toch niks over gezegd, en de foto's zijn ook haarscherp :+

Courses

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:52

AF gaat gepaard met welk glas je erop hebt he, dat is een actie-reactie resultaat zeg maar :) Ik ken genoeg fotografen die ook paarden schieten met een 5D :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:54

Momenteel heb ik een 70-200 f/4 en een 50mm f/1.4 voor paardenfotografie, maar er komt nog een 70-200 f/2.8 in de plaats :j Met mijn f/4 ga ik dan hoogstwaarschijnlijk problemen krijgen, of toch niet?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:59

Waarom zou je daar problemen mee krijgen? De 70-200 4.0 is misschien nog wel een beter objectief dan de 2.8 qua scherpte.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:01

Ik heb op heel wat body's mijn 70-200 2.8 IS gebruikt en qua AF is de 5DII voor mij de minste. Echt, ik verkoos mijn 30D boven de 5DII voor actie foto's, zelfs in slecht licht.
Mindere lensen zullen het niet beter maken gok ik zo.
Heb je een 5DII en moet je het er mee doen, zal er best wat bruikbaars bij zitten (ook bij mij wel :P ) maar ga je kiezen voor een body dan zou ik er goed over nadenken. Het ligt er maar net aan wat je het meest gaat fotograferen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:03

Geen idee eigenlijk :') Wil gewoon niet voor verrassingen komen te staan, blij dat dat ook alweer uitgeklaard is, nu ben ik vrijwel zeker van mijn keuze.

Bedankt allemaal! :D

MarijeR: Jij had dus moeite met scherpe beelden, doordat de camera te traag was? (dat is toch wat ik ervan opmaak)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:11

Ja bij snelle beweging en dan vooral recht op je af of met drukke achtergrond is de AF niet snel genoeg en gaat vaak hunten.
Met dezelfde lens en onder dezelfde omstandigheden presteren bv de 30D (uit 2006) en de 1D4 (uit 2008) een stuk beter.
Een 7D/70D heb ik zelf nooit gebruikt maar naar wat ik hoor hebben die een betere AF. Maar dat is geen FF natuurlijk.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:59

Zou ik hier mijn vraag ook mogen stellen?

Ik ben nu in het bezit van een Olympus E-450 met een 40-150 mm objectief. Hier schiet ik vooral buiten best wel leuke foto's mee.
Nu komt het dat mijn ouders in het najaar 25 jaar getrouwd zijn en een groot feest geven. Nu hebben ze gedacht "hey, jij kan vast wel foto's maken".
Echter zodra het te donker wordt trekt deze camera het niet meer (ook als ik de ISO omhoog gooi, diafragma groot heb en sluitertijd langer zet) en blijft maar voor flitsen met zijn ingebouwde flitser. Foto's maken met deze huidige camera zonder aanpassingen gaat hem niet worden als het feest pas rond 6 begint en de gehele avond duurt.

Nu wil mijn moeder eventueel kijken voor een externe flitser om op de camera te zetten, maar ik heb daar echt geen kaas van gegeten en er is in het merk Olympus via marktplaats ook nog wel veel verschil. Een andere optie is om naar een kwalitatief betere camera te gaan zoeken.

Wat is wijsheid hierin? Er bij vertellend dat ik fotografie puur voor mijzelf als hobby doe. Ben een echte noob hierin, maar na keuzevak fotografie te hebben gevolgd snap ik tenminste wel hoe ik aan mijn lucky shots kwam. Ik maak vooral foto's van paarden en vakanties(stad en natuur).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:35

LOLLYYwood schreef:
Ik heb het er inderdaad ook niet voor over, maar die USB-poort gebruik ik toch nooit, en als ik software kan updaten of aanpassen dmv een kaartje, zoals hier gezegd werd, is er eigenlijk niks dat mij nog weerhoudt... :=
Enkel nog, iemand zei dat een 6D een FF willen is, maar niet kunnen. Nu ben ik wel benieuwd waarom, gewoon uit nieuwsgierigheid. :)

Op een drukke achtergrond fotograferen doe ik zo goed als nooit, wildlife doe ik ook niet, gewoon paardenfotografie (portret, rijden en al dan niet losgooi foto's, maar meer komt er niet bij kijken)

De 6D is in veel opzichten minder dan de (toen) goedkopere 7D. Zet de 6D en de 7D naast elkaar en het enige voordeel van de 6D is dat ie FF is. 7DII is beter maar zit ook in een prijsklasse die dicht tegen de 6D aan ligt. Dat maakt de 6D voor mij een wanna-bee FF.
Maar iedereen heeft z'n eigen prioriteiten, vandaar mijn advies: controleer de specs en kijk wat belangrijk is voor je.

@miss_lizje: ik zou investeren in een goede flitser, liefst eentje die ook op afstand aanstuurbaar is door de camera. Mocht dat niet bestaan voor jouw camera, kijk dan naar hulpstukken, bijvoorbeeld de Cactus: http://www.cameratools.nl/foto-video-ac ... eiver-duo/
Kijk eventueel bij de grotere fotozaken of ze iets zinnigs als occasion aanbieden.
Om je even een indruk te geven: http://www.cameratools.nl/foto-video-ac ... &alstart=0
Metz is een merk-onafhankelijke filtser die een naam hoog te houden heeft.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:09

Of meteen investeren in een ander instapmodel :+ Beetje flitser zit ook haast al aan die prijs :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:41

Courses schreef:
Of meteen investeren in een ander instapmodel :+ Beetje flitser zit ook haast al aan die prijs :Y)

Als je wil fotograferen in een grote ruimte (feestzaal) zul je een potente flitser moeten hebben; dat gaat je cameraflitsertje echt niet trekken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:36

Ja maar met een camera die een stuk hoger in de ISO kan kom je al een heel eind verder ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:50

Courses schreef:
Ja maar met een camera die een stuk hoger in de ISO kan kom je al een heel eind verder ;)

Hoge ISO-waardes zijn voor noodgevallen en idiote omstandigheden. Op een feestje kun je prima met een flits werken. Komt de kwaliteit van je foto's echt ten goede.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:12

Nou als ze al aangeeft dat haar Olympus al niet echt goed meer functioneert zou ik niet echt gaan investeren in een dure externe flitser die hoogstwaarschijnlijk alleen competible is met Olympus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:27

Courses schreef:
Nou als ze al aangeeft dat haar Olympus al niet echt goed meer functioneert zou ik niet echt gaan investeren in een dure externe flitser die hoogstwaarschijnlijk alleen competible is met Olympus.

Waar lees jij dat?

En dan nog, ook met een nieuwe camera zul je een externe flitser erop moeten zetten om foto's te maken die ergens over gaan.
Het gros van de mensheid heeft niet het lef om 0,5s uit de hand te fotograferen.........

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:29

En 6d vs 7d(II) met ISO?

Een vriendin van me heeft de 5dIII en die kan haar ISO zalig omhoog trekken, terwijl mijn 600d bij iso 400 echt al heel storende ruis heeft (naar mijn gevoel).

FF, kan in principe hogere ISO aan zonder ruis toch? Is daar ook een groot verschil tussen 6d e 5dII ?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:44

ikke schreef:
Courses schreef:

Waar lees jij dat?

En dan nog, ook met een nieuwe camera zul je een externe flitser erop moeten zetten om foto's te maken die ergens over gaan.
Het gros van de mensheid heeft niet het lef om 0,5s uit de hand te fotograferen.........

De camera doet voor de rest over het algemeen wel wat ik wil, alleen wanneer het donkerder word kan ik eigenlijk geen goede foto's meer maken. De ISO wil ik inderdaad zo laag mogelijk houden ivm ruis. Maar zelfs op de hoogste ISO stand, groot diafragma en langere sluitertijd krijg ik geen mooie foto's.

Heb je voorbeeld namen van grotere fotozaken waar ik ook zou kunnen kijken voor 2de hands?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:42

miss_lizje schreef:
ikke schreef:

De camera doet voor de rest over het algemeen wel wat ik wil, alleen wanneer het donkerder word kan ik eigenlijk geen goede foto's meer maken. De ISO wil ik inderdaad zo laag mogelijk houden ivm ruis. Maar zelfs op de hoogste ISO stand, groot diafragma en langere sluitertijd krijg ik geen mooie foto's.

Heb je voorbeeld namen van grotere fotozaken waar ik ook zou kunnen kijken voor 2de hands?

http://www.klein.nl/
http://www.cameratools.nl
http://www.fotokonijnenberg.nl/
https://www.cameraland.nl/
http://www.cameranu.nl/

En nee, deze lijst is zeker niet compleet en ook geen garantie op wat dan ook; het zijn gewoon de toko's die ik ken. Google is your friend voor meer.......

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:21

Ik heb zo net de 5DII gekocht! Op hoop van zege dat dit geen miskoop is. :') mijn huidige camera blijft ook zijn werk doen, dus als ik merk dat de 5DII iets mist (zoals hier aangegeven werd, icm drukke achtergrond, ...) kan ik nog naar deze grijpen. :)

bedankt iedereen voor de hulp!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:50

Veel plezier ervan! :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:46

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want via internet word ik niet veel wijzer..
Ik heb nu de Canon 1000D, maar ik kan nu ergens goedkoop de Canon 100D kopen. Is die 100D nou nieuwer of ouder dan de 1000D ? :')

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:01

Nieuwer :D

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:08

showteam schreef:

Jaa, ik was net nog verder aan t googelen, haha. Ik twijfel een beetje tussen de 100d en de 1200d.. Vind die 100d zo klein lijken..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 07:21

xPearl schreef:
showteam schreef:

Jaa, ik was net nog verder aan t googelen, haha. Ik twijfel een beetje tussen de 100d en de 1200d.. Vind die 100d zo klein lijken..

Kijk even op www.canon.nl en zet de specs van beide camera's naast elkaar. Dan zie je wat de technische verschillen zijn en kun je bepalen hoe belangrijk dat voor je is.