[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:16

joeluna schreef:
Waarom gebruik je Picmonkey om in te verkleinen? Dit kan ook prima in Gimp :)
En welke bewerkingen doe je verder in picmonkey? Misschien kun je dit ook wel in Gimp doen. Hierin worden je foto's niet wazig :j

Ik zet m'n logo er op (die ect aan vervanging toe is), soms verander ik de kleuren nog wat (GIMP heeft wel 10 opties die ik echt vaag vind).

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:09

Ik denk dat het gewoon aan picmonkey ligt. Probeer gewoon eens in GIMP, daarin kun je ook je logo toevoegen :j

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:10

joeluna schreef:
Ik denk dat het gewoon aan picmonkey ligt. Probeer gewoon eens in GIMP, daarin kun je ook je logo toevoegen :j

Mag ik vragen hoe? Kan wel een nieuwe laag afbeelding doen maar ik vind GIMP wat hoekig lelijk en onhandig om dat te doen -O-

mzara

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:28

iemand tips voor het fotograferen van zwarte paarden? vooral het glimmen door de zon. op andere foto's van andere zie ik het niet of het stoort me niet.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:20

Heb je een voorbeeld mzara? :)

Op zich is een glimmend paard niet erg natuurlijk :D Maar als het zwart daardoor bijvoorbeeld echt grijs wordt, lijkt dat inderdaad niet mooi. Wellicht dan wat meer contrast toevoegen, en de zwart tinten wat donkerder maken?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:49

IsaCalixa schreef:

Op zich is een glimmend paard niet erg natuurlijk :D Maar als het zwart daardoor bijvoorbeeld echt grijs wordt, lijkt dat inderdaad niet mooi. Wellicht dan wat meer contrast toevoegen, en de zwart tinten wat donkerder maken?

Ik zal er vanmiddag is nabewerken zodat ik hem hier kan posten!
glimmen in inderdaad niet zo erg. maar ik zie hier vaak zwarte paarden voorbij komen en ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb gedacht: jeetje die glimt erg.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:53

ik heb trouwens wel een polarisatie filter. maar ik heb daar laatst een wedstrijd mee gefotografeerd en ik ben er niet heel blij mee... de foto's lijken minder scherp dan normaal.

Dan heb ik gelijk nog een vraag. ik heb 2 keer op wedstrijd springen gefotografeerd. De eerste keer stelde ik scherp op het paard. zagen er goed uit. de tweede keer (na ik de tip van iemand kreeg) stelde ik scherp op de hindernis. leek makkelijker. maar zijn niet allemaal even scherp.
( ik denk niet dat het er mee te maken heeft maar meld het er even bij: eerste keer was het bewolkt maar wel licht, de tweede keer was er heel veel zon en warm )

Wat is nu de beste manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:35

Je lens is van duur glas gemaakt dat heel perfectionistisch behandeld is in de fabriek.
Als je daar een filtertje van een paar tientjes op zet, dan doet dat alle dure coatings en perfect geslepen glas van je objectief teniet.

Dus dat kan inderdaad kloppen... Met filters kan de kwaliteit van je lens flink achteruit gaan.
Oplossing: koop een góede filter (€ 200 + euro)

De scherpte moet op het paard liggen.
Dus scherpstellen doe je dan inderdaad ook óp het paard.
Je kunt wel scherpstellen op de hindernis, maar je wil het paard scherp, niet de hindernis.
Dus gewoon het paard rustig volgen, dan kan je camera ook de scherpstelling rustig blijven volgen :D

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:20

mzara schreef:
IsaCalixa schreef:

Ik zal er vanmiddag is nabewerken zodat ik hem hier kan posten!
glimmen in inderdaad niet zo erg. maar ik zie hier vaak zwarte paarden voorbij komen en ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb gedacht: jeetje die glimt erg.

ik zie dat ik nog foto's van een andere fries had. deze is vies dus glimt veel minder :p maar het effect is er wel
Afbeelding

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:24

Femke schreef:
Je lens is van duur glas gemaakt dat heel perfectionistisch behandeld is in de fabriek.
Als je daar een filtertje van een paar tientjes op zet, dan doet dat alle dure coatings en perfect geslepen glas van je objectief teniet.

Dus dat kan inderdaad kloppen... Met filters kan de kwaliteit van je lens flink achteruit gaan.
Oplossing: koop een góede filter (€ 200 + euro)

De scherpte moet op het paard liggen.
Dus scherpstellen doe je dan inderdaad ook óp het paard.
Je kunt wel scherpstellen op de hindernis, maar je wil het paard scherp, niet de hindernis.
Dus gewoon het paard rustig volgen, dan kan je camera ook de scherpstelling rustig blijven volgen :D

Aha. weet ik dat ook weer. iemand zei dat het wel een goede was. ik heb hem van mn verjaardag gekregen. geen idee wat de prijs was maar geen 200 euro. Op het doosje staat hoya. Dan kan ik het filter denk ik beter gebruiken met stilstaande beelden wanneer het echt nodig is.

Nou dat was een waardeloze tip dan. haha. dan doe ik het weer op mijn manier. op het paard scherpstellen. :') wel jammer dat ik het tijdens die wedstrijd niet op mijn schermpje kon zien.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:29

Heb je ook een voorbeeld zonder nabewerking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:01

Gebruik een filter inderdaad alleen als hij echt nodig is.

Ik heb zelf ook een tijdje een polarisatie filter gehad.
Maar die deed ik dan vooral bij fotografie van auto's enzo.

Toch vond ik de kwaliteit en scherpte er te veel onder lijden.
En wat blauwe lucht kun je tegenwoordig net zo makkelijk achteraf iets aanpassen, als je dat graag wil :)

Ik had toen ook een Hoya.
Ze zijn nooit goedkoop. Voor een telelens kosten ze al vaak rond de 60 euro. Maar ze zijn er ook veel duurder/beter.

Voor je beeldkwaliteit is het alleen zonde om een relatief eenvoudige filter op een hele dure lens te gebruiken.

Dat grijzige bij een zwart paard, is vaak ook een kwestie van het paard goed in het licht zetten.
En als je te veel glans hebt, scheelt het als je niet midden overdag in de zon hoeft te schieten.

Ik heb het zelf wel eens gehad, dat een Fries te veel glans had. En daardoor echt witte strepen door de glans in z'n vacht had. Was niet mooi op de foto...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:33

Ik gebruik mijn polarisatiefilter (CPL) alleen bij landschappen of als ik last heb van schitteringen van glas/water/lak/etc.

Een UV filter gebruik ik zelden. Behalve bijvoorbeeld op het strand met al dat zoute water en ik anders mijn front element blijf poetsen.

Grijsfilter gebruik ik wel regelmatig met landschappen en steden. <3

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:06

Hoe krijg ik het gemakkelijkst foto's van mijn canon 1200d zonder wifi naar mijn tablet/smartphone? Iemand tips?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:41

Ik denk eerst op je laptop zetten en dan met kabeltjes overzetten? of misschien een cardreader als je die hebt.

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:09

Hoi! Ik ben al een tijdje aan het fotograferen en sla mijn foto's nu op de harde schijf in de computer op. Maar ik wil graag een externe harde schijf gaan kopen. Waar slaan jullie je foto's meestal op? En heeft iemand tips voor een goede maar wel betaalbare harde schijf, bepaalde merken bv? Ik dacht zelf aan 1 TB, wat is het handigst volgens jullie? :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:56

Wat goed dat je wilt gaan backuppen. Het is net de afweging hoe dierbaar jouw foto's zijn en wat je daar voor zou willen uitgeven.

Ik vind zelf Western Digital wel een fijn merk.

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:13

Bedankt voor je reactie! Het zijn de foto's van kleine reportages van mensen met hun paard, ik wil ze dus het liefst allemaal in het archief gaan houden.
Ik wil vooral een harde schijf waarvan ik zeker ben dat hij goed zal werken, het is echt een investering dus als het iets meer zal kosten dan de goedkoopste is dat niet erg. Daarom vraag ik het ook even hier, dan kan ik veel meningen horen en eventueel tips krijgen :)

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:43

Ik heb 2TB van Seagate en ik ben er erg blij mee!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:32

Ik heb zelf een NAS als backup. Die hang je gewoon aan het netwerk en kun je dus vanaf pc/laptop/tv/mobiel/tablet bereiken.

In mijn NAS heb ik 2x 4TB Western Digital Red. Deze twee schijven zijn een kopie van elkaar dus heb effectief dan maar 4TB aan ruimte.

Dit is wel een iets ander kostenplaatje dan een usb schijf, maar wel heel fijn om te backuppen. :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:43

Ik heb ook een seagate 500 gb. Ik had hem nog liggen. geen idee wat ze kosten. Hij werkt hartstikke goed en is nog lang niet vol dus ik denk dat je aan 1 tb voorlopig ook wel genoeg ruimte hebt ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:04

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:46

Ik zou die niet aandurven, _Bitje_, Rhino camera wel.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 01:31

Rhino camera heb jij al eens gedaan? :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:00

Nee, heb me nog net in kunnen houden ;) Maar heb wel veel gelezen erover. Meestal gaat het goed.