[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:57

Dat is redelijk duur.. de allergoedkoopste spiegelreflexen zijn overigens al veelvuldig besproken in dit topic.

SuSem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:59

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:04

Mag ik hier ook even een vraagje stellen? :o Ik ben op zoek naar erbij (omdat ik niet elk uitstapje met zo'n huge camera wil 'zeulen') een compact camera met redelijk wat kwaliteiten (gewoon mooie kwalitatief goede foto's, handig formaat om zo ff mee te nemen) budget is tot €300,- (hoger mag, maar alleen als het het echt waard is!)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:01

imho de enige 2 echten zijn de canon g11 en de sigma dp2.

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:05

Ik hoop dat ik hier mijn vraag kwijt kan :), en wat jullie mening over de Nikon d3000 is, heb al gekeken in dit topic en zie wel het een en ander beschreven. Is deze camera wel of niet geschikt voor paarden fotografie (daar ga ik hem voornamelijk voor gebruiken). Dus echt de actie foto's (dressuur + springen). Het is dan een set van body met 18 - 55 II en 55 - 200 objec. De 1 beweerd van wel en de andere van absoluut niet, aangezien hier nogal een paar echte fotograven zitten, wie weet kunnen jullie duidelijkheid brengen. Of zeggen jullie doorsparen voor een andere.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:08

Ik heb zelf ook de Nikon D3000 en vind het een fijne camera. Maakt mooie foto's, maar je moet het wel een beetje ondekken.
Voor dressuur+springen is die wel geschrik, maar je moet wel op het juiste moment de foto maken en niet in een binnenbak. :)

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:11

Ontdekken vind ik niet erg :), en binnenbak, ach ik ben toch zo'n mooi weer type ;). Zit er bijv wel een stand op, dat je de knop in kunt houden en die meerdere foto's snel achter elkaar maakt. (weet dat die niet echt meer fotografie te noemen is ;), maar voor een middendraf vind ik die functie fijn)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:39

HLPhoto schreef:

Wij hebben hier thuis nog de Canon G10 en dat is een ontzettend goede camera. Ik weet niet in hoeverre de G11 verschilt (is hij eenvoudiger/uitgebreider of gewoon een G10 die hier en daar is aangepast?), maar de G10 zou ik aan iedereen aanraden. Alleen denk ik niet dat je dan toekomt met €300.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:12

HLPhoto schreef:

Ik vind een camera van zo'n 5cm dik nu niet echt een meeneem camera wanneer steek je dat nu in je zak (Of je handtasje :o? ). Mijn camera van 3cm dik (en ook nog minder groot dan de twee die jij voorsteld) zit al niet lekker in mijn broekzak en zorgt ervoor dat ik alleen maar pin met een handtasje(ivm met er past geen portemonee meer bij :P ). Relatief met een SLR is het misschien wel minder zeulerig maar dat is nog steeds niet echt compact imo.

Bijna alle merken hebben tegenwoordig wel een travel cam die makkelijk mee gaat en ook nog redelijke foto's maakt voor rond de 300 euro. Is maar net hoe verwend je bent of je genoegen neemt met redelijk ;)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:13

Ik zoek een camera, die lekker goedkoop is . Die ik kan gebruiken, voor iets van een begin. Hoeft niet persé een spiegelreflex te zijn. Digitale compact mag ook. Ik heb daarvan een leuke gezien namelijk , hij was 80 euro. En heel mooi. Ik ga me wel richten op de natuur en paarden, nu fotografeer ik met de camera van mijn ouders(NIKON D60). Omdat mijn camera nie tmeer leeft.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:23

liedje89 schreef:
HLPhoto schreef:

Ik vind een camera van zo'n 5cm dik nu niet echt een meeneem camera wanneer steek je dat nu in je zak (Of je handtasje :o? ). Mijn camera van 3cm dik (en ook nog minder groot dan de twee die jij voorsteld) zit al niet lekker in mijn broekzak en zorgt ervoor dat ik alleen maar pin met een handtasje(ivm met er past geen portemonee meer bij :P ). Relatief met een SLR is het misschien wel minder zeulerig maar dat is nog steeds niet echt compact imo.

Bijna alle merken hebben tegenwoordig wel een travel cam die makkelijk mee gaat en ook nog redelijke foto's maakt voor rond de 300 euro. Is maar net hoe verwend je bent of je genoegen neemt met redelijk ;)

Ik vind een camera van 2-3cm dik nou niet echt een camera :) de gemiddelde compact wordt bijgehaald of voorbijgestreefd door de laatste modellen HTC en iPhone. In mijn mobiel zit een Carl Zeiss objectiefje verwerkt :) Alle kiekjes schiet ik daarmee, heb ik meer nodig dan grijp ik een spiegelreflex. Geld uitgeven aan een tussenweg is in mijn optiek geld weggooien.
De G11 is hierop een uitzondering ivm high iso performance, ISO 1600 is van dat ding gewoon bruikbaar (van de G10 met z'n idiote megapixelaantal kan je dat niet zeggen..). De DP2 heeft een waanzinnig dynamisch bereik, met dank aan de (voor een compact enorme) Foveon-sensor.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:27

Toegevoegd: Nikon D300S

En ik heb ook nog een oproepje:
Is er iemand die tijd en zin heeft om een onderverdeling te maken in de lijst met voorbeeld topics?
Het zou handig zijn om daar een verdeling van compact camera en DSRL te hebben. :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:27

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:42

Citaat:
In dit topic kan je al je vragen stellen over welke digitale camera nu bij jou past. Dit topic is gestart om twee redenen: allereerst is het zonde dat veel informatie over verschillende camera's steeds kwijtraakt omdat het zoekmachine het slecht doet, aan de andere kant omdat in vlagen het aantal topics toch weer erg groot wordt.

Ook komt hier een lijst met voorbeeldfoto's te staan van verschilende camera's, misschien vergemakkelijkt dat het kiezen wat. Houd wel altijd rekening met het feit dat degene die de camera vasthoud soms nog belangrijker is dan de camera zelf ;)

Als jij een camera hebt die nog niet in het lijstje staat en je hebt zin om een 'voorbeeldtopic' te maken: graag. Probeer in ieder geval 'gewone' foto's en bewegingsfoto's te plaatsen, ook close up is altijd welkom. Als je TEM't op je topic wordt het gesloten zodat het wegzakt. Als de camera er al tussenstaat en je er foto's bij wilt zetten, kan ook, stuur de CB mods dan een pb met de nieuwe foto's.

Archief:

Als het goed is kloptie zo.. Als iemand 'm nog even vlug na wil kijken op foutjes..

Edit: eerste foutje al gevonden :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:02

Haha mijn iPhone (3GS) heeft een 2.0mp sensor en een plastic(?) objectief. En een enorm langzame sluiter. En de iPhone 4 heeft in totaal noet instelbare 5mp en bij mij komt er geen andere telefoon meer in dus dan loont in dunne compact echt nog wel ;) .

Wat voor telefoon is dat dan met Carl zeiss objectief Erin want toen ik vorig jaar nog wel overwoog om iets anders dan de iPhone te kopen heb ik veel telefoons geprobeerd maar kreeg daar meestal geen mooi foto's mee in de winkel.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:24

liedje89 schreef:
Haha mijn iPhone (3GS) heeft een 2.0mp sensor en een plastic(?) objectief. En een enorm langzame sluiter. En de iPhone 4 heeft in totaal noet instelbare 5mp en bij mij komt er geen andere telefoon meer in dus dan loont in dunne compact echt nog wel ;) .
Dus? Wil die 2.0mp sensor zeggen dat je geen fatsoenlijke foto's kan nemen? Als je een 30x45cm print wil, pak dan gewoon je spiegelreflex... ik schiet m'n volgende paardenconcours namelijk gewoon met een 4mp camera ;)

liedje89 schreef:
Wat voor telefoon is dat dan met Carl zeiss objectief Erin want toen ik vorig jaar nog wel overwoog om iets anders dan de iPhone te kopen heb ik veel telefoons geprobeerd maar kreeg daar meestal geen mooi foto's mee in de winkel.

een Nokia, geloof dat de N95,N96,N97, 6220 Classic, 6720 Classic en nog een aantal modellen dit zelfde setje hebben.
Verschil moet er zijn voor ik een paar honderd euri uit zou geven aan een compact, maarja, da's misschien mijn mening ;)

Check out www.chasejarvis.com :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:39

Nou gaat vooral om de slechte instelmogelijkheden en het slechte objectief dat ik mijn tel camera niet zo relaxed vind. En ik print geen foto's ik kijk op een 15,4" scherm (hopelijk straks op 21.5") en als het dan al niet meer lekker kijkt hoef ik die foto al niet meer te maken.

Nokia's vind ik over het algemeen niet fijn werken jammer genoeg. (en het design van nokia vind ik ook niet alles :z ).

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:25

Toppie Imd!!! :) +:)+
Ik zal hem meteen in de begin post plaatsen. :)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:26

Niemand een reactietje op mijn berichtje hierzo?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:38

liedje89 schreef:
Nou gaat vooral om de slechte instelmogelijkheden en het slechte objectief dat ik mijn tel camera niet zo relaxed vind. En ik print geen foto's ik kijk op een 15,4" scherm (hopelijk straks op 21.5") en als het dan al niet meer lekker kijkt hoef ik die foto al niet meer te maken.

Nokia's vind ik over het algemeen niet fijn werken jammer genoeg. (en het design van nokia vind ik ook niet alles :z ).
slechte instelmogelijkheden heb je ook op een goedkope compact. Met zowel deze als m'n andere Nokia (3mp) kan ik foto's maken die mooi genoeg zijn voor m'n scherm. M'n bureaubladachtergrond op m'n laptop is geschoten met een gsm en iedereen denkt dat ik daar een spiegelreflex voor gepakt heb. Het enige dat ik gesmokkeld heb is een 77mm polafilter achter m'n telefoon houden :)

Ik blijf erbij: wil je meer dan een fatsoenlijke gsm-camera kan fotograferen en heb je al een spiegelreflex, verspil je geld dan niet aan een simpele compact die nauwelijks meer kan en een even grote sensor heeft. De Canon G11 en de Sigma compact zijn de enige 2 die me echt verbaasd hebben. Als je dan toch echt foto's wil maken.. Pak je SLR en sla die 300 euri die je bespaart eens stuk op een goed objectief. Als een goedkope compact in de buurt komt van wat je SLR presteert denk ik nl. dat het probleem voor je body zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:40

Ervoor of erachter?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:12

Nouks schreef:
Ervoor of erachter?

Ervoor. Het probleem erachter doet weinig af aan de kwaliteit van de spiegelreflex :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:13

Ik blijf er gewoon bij dat de meeste GSM een verschrikkelijk slechte camera hebben (weet je dat ik zelfs mensen ken zonder camera in hun telefoon :oo ). En dat je echt wel wat winst kan boeken met een simpele camera. Heb je trouwens wel eens een foto gemaakt met een iphone niet te doen man alleen de afdruk knop al :Y), en bij mijn oude sony werd iedereen groen :roll:

Ik vind het nog veel vreemder om een compact camera te kopen die even duur is als een instap model SLR die niet eens echt compact is. Dat is 2x zoveel geld wat je beter in je zak kan houden ;) , of aan een objectief uit kan geven :P

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:19

liedje89 schreef:
Ik blijf er gewoon bij dat de meeste GSM een verschrikkelijk slechte camera hebben (weet je dat ik zelfs mensen ken zonder camera in hun telefoon :oo ). En dat je echt wel wat winst kan boeken met een simpele camera. Heb je trouwens wel eens een foto gemaakt met een iphone niet te doen man alleen de afdruk knop al :Y), en bij mijn oude sony werd iedereen groen :roll:

Ik vind het nog veel vreemder om een compact camera te kopen die even duur is als een instap model SLR die niet eens echt compact is. Dat is 2x zoveel geld wat je beter in je zak kan houden ;) , of aan een objectief uit kan geven :P

Nogmaals: www.chasejarvis.com

Als je vergelijkbare resultaten boekt praten we verder ;) Valt prima te schieten met die iPhone, voor zover je van een compact/iPhone mag verwachten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 01:02

Ik snap je uitgangs punt niet helemaal HLphoto als je van een getalenteerd/ervaren persoon uitgaat heeft het hebben van een compact over een cameraphone misschien niet echt voordeel maar niet ten nadele van degene die de vraag stelde natuurlijk ik vind het een beetje vreemd om er vanuit te gaan dat ook zei dit kan berijken met een camera phone want als ze dat zo ff deed vroeg ze waarschijnlijk niet om advies over compact camera's ;). Bovendien ga je er wel erg makkelijk vanuit dat iedereen bezit over een hippe smartphone waar uberhaubt een camera inzit.

Ik heb wel iets beters te dan dan mijn vingers weer recht trekken na een halve middag foto's schieten met een iphone :Y) . Er is ook nog zoiets als gebruiksgemak ;), of wou je beweren dat kramp in je vingers een prettig gevoel is :+ :P