[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:15

Gefeliciteerd met je Canon EOS 350D! Hopelijk bevalt 'ie.
Veel plezier ermee. Lachen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:39

Kokomo schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop. Wat voor objectief heb je erbij besteld?

dankje! De Sigma AF 70-300mm F4-5,6 DL Macro Super II Lachen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:50

Dat is een fijne lens Calanddra Lachen
Heb ik ook en bevalt super! Zeker met de paarden.
Alleen heb je voor een binnenbak wel een lichtsterkere lens nodig want deze red het niet, helaas.
Maar verder super lens hoor OK dan!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:50

ik probeer het nog een keer...iemand de cashback van canon al gebruikt????

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:06

Texas1 schreef:
ik probeer het nog een keer...iemand de cashback van canon al gebruikt????

Nee, nooit een artikel met cashback gekocht. Hoezo?>

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:13

omdat eht mij niet lukt om de gehele pagina uit te printen vanaf de site...misschien hebben meer dit probleem?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:21

Liesje89 schreef:
Dat is een fijne lens Calanddra Lachen
Heb ik ook en bevalt super! Zeker met de paarden.
Alleen heb je voor een binnenbak wel een lichtsterkere lens nodig want deze red het niet, helaas.
Maar verder super lens hoor OK dan!

Voor de binnenbak met alleen kunstlicht is eigenlijk geen enkel objectief lichtsterk genoeg. Bovendien komt daar alle licht recht van boven en dat is niet echt mooi.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:25

Texas1 schreef:
omdat eht mij niet lukt om de gehele pagina uit te printen vanaf de site...misschien hebben meer dit probleem?

Even met de helpdesk van Canon bellen, zij verlenen prima hulp. Ik heb (nog) geen gebruik gemaakt van cashbackactie, maar ben wel van plan dat te gaan doen!

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:37

Marlies22 schreef:
Iemand ervaring met de Olympus E-330? Lachen
Ja, Ike Haha!. Fijne camera, ligt goed in de hand. Ben zelf nu nog aan het experimenteren. Maar hij bevalt prima!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:31

Ik heb een Olympus E-300, voorganger van E-330. Goede camera. Erg fijn! Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:59

Qua kwaliteit is Olympus zonder meer goed. Maar Olympus heeft het fourthirds systeem die op zich wel een goed idee is maar waardoor je ook veel beperkter bent in de keuze van je accesoires. Alhoewel Olympus in zijn reclame zegt dat doordat de objectieven kleiner gemaakt kunnen worden door hun keuze voor het fourthirds en dus ook goedkoper blijkt daar in de praktijk nog niets uit. Voorbeeldje: Het 70-200 topobjectief van Canon kost € 1844 en de Olympus tegenhanger (Olympus heeft 2x cropfactor) de 35-100 kost € 2099. En zo is het eigenlijk met de hele serie objectieven. Dus van dat goede voornemen objectieven goedkoper te kunnen presenteren komt niets terecht. Ook heb je veel minder mogelijkheden in objectieven van andere merken zoals Sigma, Tamron en Vivitar. Voor Canon volop verkrijgbaar, voor Olympus slechts mondjesmaat. Ook heeft de Olympus door de kleinere sensor en dus meer pixels op de viekante mm meer last van ruis.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:45

ik heb een aanbieding gezien van de Kodak C533.
op kieskeurig.nl zag ik dit staan: Sluitertijden 4 - 1/1400 sec.
Wat wordt hier mee bedoeld? ik snap nog net wel dat 4 seconde wel erg traag is en dat de 2e optie scherpe, niet bewogen foto's opleverd.
maar kan ik hier uit opmaken dat de sluitertijd in te stellen is?

kom er net achter dat dit er ook op stond; Sluitervertraging 0,7 sec.
dus toch niet zo snel?
En heeft iemand ervaring met deze camera?

alvast bedankt Knipoog

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:29

Amanda schreef:
Ze heeft het over de S5500. De voorloper van de S5600 dus.
Naar wat ik er van weet is ook dat een prima camera.
Probeer 'm wel uit. Je weet nooit wat er mee gebeurt is.
En vraag om verschillende voorbeeldfoto's: beweging, landschap, macro, portret.
Kijk daar naar ruis, kleuren, enz.
Let op beschadigingen op de lens en body, test of alle knopjes het nog doen.

Haha inderdaad had ik het over deze camara Nagelbijten / Gniffelen Lachen

Ik kan hem overkopen van men tante.
dus dat is zeker wel vertrouwt.
bedankt voor de tips.
ze stuurd me morgen /overmorgen foto's Lachen

xx Kusje

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 23:59

fanny_loverr schreef:
ik heb een aanbieding gezien van de Kodak C533.
op kieskeurig.nl zag ik dit staan: Sluitertijden 4 - 1/1400 sec.
Wat wordt hier mee bedoeld? ik snap nog net wel dat 4 seconde wel erg traag is en dat de 2e optie scherpe, niet bewogen foto's opleverd.
maar kan ik hier uit opmaken dat de sluitertijd in te stellen is?

kom er net achter dat dit er ook op stond; Sluitervertraging 0,7 sec.
dus toch niet zo snel?
En heeft iemand ervaring met deze camera?

alvast bedankt Knipoog

4-1/1400 betekend inderdaad dat je waarschijnlijk sluitertijden in kunt stellen tussen 4 en 1/1400 sec. Die sluitervertraging betekend dat nadat je de ontspanknop indrukt het 0,7 sec duurt voordat het toestel de foto's maakt en dat is niet echt handig bij bewegingsfoto's

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:36

ik heb gisteren net een nieuwe camera gekocht. De panasonic DMC-LZ7
Ik ben benieuwd of één van jullie met deze al ervaring heeft.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:09

Als ik op marktplaats aan het zoeken ben voor lenzen, lees ik vaak; met uv-filter. Nu vroeg ik me af wat dit is en waar het voor dient?

Na het lezen van het bericht van fanny_loverr ben ik ook benieuwd naar de sluitersvertraging van de 350D en 400D. Of ben ik nu heel blond en bestaat er geen sluitersvertraging bij deze camera's? Blond

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:25

UV filter beschermt de lens Lachen

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:42

WildChild schreef:
Na het lezen van het bericht van fanny_loverr ben ik ook benieuwd naar de sluitersvertraging van de 350D en 400D. Of ben ik nu heel blond en bestaat er geen sluitersvertraging bij deze camera's? Blond

Spiegelreflex heeft geen sluitervertraging. What you see is what you shoot. Knipoog Maar er zijn meerdere camera's die (zonder spiegelreflex te zijn) nauwelijks vertraging hebben. Mijn Kyocera, waar ik het tot nu toe prima mee heb gered, is zo'n camera. Uiteraard heb je de tijd van het aanzetten tot het startklaar zijn, maar dat is met iedere camera, ook met een dslr. Maar het moment van indrukken van de ontspanningsknop is nagenoeg ook het moment van fotograveren. En het nagenoeg is dan ook écht nagenoeg. Ja

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:00

kay27 schreef:
WildChild schreef:

Spiegelreflex heeft geen sluitervertraging. What you see is what you shoot. Knipoog Maar er zijn meerdere camera's die (zonder spiegelreflex te zijn) nauwelijks vertraging hebben. Mijn Kyocera, waar ik het tot nu toe prima mee heb gered, is zo'n camera. Uiteraard heb je de tijd van het aanzetten tot het startklaar zijn, maar dat is met iedere camera, ook met een dslr. Maar het moment van indrukken van de ontspanningsknop is nagenoeg ook het moment van fotograveren. En het nagenoeg is dan ook écht nagenoeg. Ja

Het is niet geheel waar. Wat je in de zoeker ziet is een live beeld, dat in tegenstelling tot compactcamera's waar dat beeld ook enige vertraging heeft. Wel wordt dat steeds beter. Shutterlag heeft ook een dslr. Maar daar moet je van weten dat dat ook afhankelijk is van je instellingen. Op Manual en handmatige scherpstelling is de shutterlag 1/10 seconde. Dus te verwaarlozen. Als je alles op automaat zet is het ook afhankelijk van de snelheid van het objectief en natuurlijk hoe snel de camera het licht meet. Vooral door het scherpstellen kan dat ook best oplopen. Als je absolute zekerheid wilt dat je zo weinig mogelijk shutterlag hebt kun je het beste alles op manual zetten, dan hoeft de camera niets meer te doen en maakt hij direkt (1/10 sec) de foto.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:17

Kokomo: maar zoals jij het uitlegt heeft ook een analoge slr die vertraging. Dat is toch geen shutterlag (was 't woord even kwijt) zoals dat bij digitale camera's voorkomt? Dat is 'gewoon' de scherpsteltijd, onafhankelijk van digitaal of analoog fotograveren. (Of heb ik het nu helemaal mis?? Blond )

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:05

Klopt iedere camera heeft shutterlag. Iedere camera heeft tijd nodig om zich in te stellen. Als je je camera op manual zet is die tijd het kortst. Maar toch zal er enige tijd, hoe klein ook sprake zijn van shutterlag. Het hangt er vanaf hoe goed een camera is, hoe klein deze tijd is. In testen van analoge camera's werd ook al die shutterlag gemeten. Daar was sprake van tijden in 100-ste en zelfs 1000-ste seconden. Er werd eens mooi vergeleken dat de reaktie tijd(shutterlag) is nog korter dan de reaktietijd van een nascar racer. Nu is de normale tijd op Manual te verwaarlozen bij een slr. Maar zodra je het toestel opdracht geeft metingen te verrichten en zelf scherp te gaan stellen wordt die shutterlag groter. Bij een compact komt daar nog bij dat je op een schermpje kijkt die niet real time de gebeurtenissen laat zien maar iets naijlt. Daarbij wordt het dan ook moeilijker om een bewegend onderwerp te volgen.

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:21

Iemand ervaring met deze camera?
Canon EOS 400D

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:07

Heb zelf geen ervaring met de 400D, maar weet wel dat het op dit moment de goedkoopste en meest geavanceerde serieuze DSLR is die redelijk geprijst is en veel waar voor zijn geld geeft.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:20

Kokomo schreef:
Klopt iedere camera heeft shutterlag. Iedere camera heeft tijd nodig om zich in te stellen. Als je je camera op manual zet is die tijd het kortst. Maar toch zal er enige tijd, hoe klein ook sprake zijn van shutterlag. Het hangt er vanaf hoe goed een camera is, hoe klein deze tijd is. In testen van analoge camera's werd ook al die shutterlag gemeten. Daar was sprake van tijden in 100-ste en zelfs 1000-ste seconden. Er werd eens mooi vergeleken dat de reaktie tijd(shutterlag) is nog korter dan de reaktietijd van een nascar racer. Nu is de normale tijd op Manual te verwaarlozen bij een slr. Maar zodra je het toestel opdracht geeft metingen te verrichten en zelf scherp te gaan stellen wordt die shutterlag groter. Bij een compact komt daar nog bij dat je op een schermpje kijkt die niet real time de gebeurtenissen laat zien maar iets naijlt. Daarbij wordt het dan ook moeilijker om een bewegend onderwerp te volgen.

Oke, hartstikke bedankt! Lachen Ik fotografeer nu zelf met een analoge slr en ik moet zeggen dat de bewegingsfoto's erg scherp zijn. Nu heb ik nog niet echt snelle onderwerpen gefotografeerd, het snelst is een galloperend paard, maar dat gaat hem goed af. Oh, op een dag heb ik geld genoeg voor een digitale slr Lovers

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:46

Als je overstapt kan het zijn dat je wel eerst moet wennen aan de camera. Mijn eigen ervaring is dat analoog toch wat gemakkellijker tot een goed plaatje leidt. Bij digitaal moet je er aan wennen dat alle foto's na de tijd enige bewerking vergen. Bij een compact is dat meestal niet nodig, daar doet de software in de camera dat alBij een dslr moet je dat zelf instellen op je PC. Je kunt dan dus wel iedere foto precies zo aanpassen als jij dat in gedachten had. Het komt vaak voor dat men eerst teleurgesteld is in de digitale foto's met een slr maar dat is dus gewenning aan een iets andere werkwijze. Ook moet je digitale foto's absoluut niet overbelichten. Bij analoog zit er nog wel tekening in iets overbelichte delen, bij digitaal absoluut niet.Daarom kun je dan het beste iets onderbelichten.