Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
eclair98 schreef:Ik lees nog altijd mee. Maar zelf tips geven vind ik erg lastig. Ik hoop dat ik dan toch wat mag plaatsen? De onderste zijn bewerkt!
[ [url=m/Y96f5u.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6n4K6X.jpg]Afbeelding[/url] ]
maaikemuis schreef:Ik fotografeer in RAW. Je moet beseffen dat de JPEG’s uit je camera bewerkte bestanden zijn. Bewerkt door de software uit je camera. Dus wil je zelf de hand kunnen leggen aan je bewerkingen, of volg je wat je camera doet?
RAW is puur het bestand zonder bewerkingen. En daar zul je wel iets mee moeten doen. Deze beelden zijn vaak grauw, wat contrastloos en missen kleur. Aan jou om dat terug te halen in je nabewerking. Je kunt het zo bont maken als dat je zelf wilt. Je kan complete kleuren veranderen met 1 klik op de knop, maar je kunt ook alleen wat contrast en kleur toevoegen.
Het voordeel aan RAW is dat er zoveel informatie in je beeld is opgeslagen dat je enorm veel mogelijkheden krijgt om dingen te verbeteren, om dingen te veranderen. Het is er allemaal, alleen is het aan jou in er mee aan de slag te gaan.
Nynkster schreef:Doordrukken en ....... (ben de andere term even kwijt)R_emkee schreef:Ik heb ps in het Nederlands hihi dus welke moet ik dan hebben ? :p
Verder was het paard geschoren en was de vacht weer zo half aan het groeien en shoot was in de miezerregen heb er al best wat contrast in zitten hihi