Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:46

Wordt een foto minder scherp wanneer je in Photoshop de kleurbalans aanpast of beeld ik me dat in?

Nynkster

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:49

Ik denk dat je je dat inbeeldt. Je werkt met het RAW bestand lijkt me? Dan zou de foto niet minder scherp moeten worden. Wel moet photoshop soms even laden voordat de foto scherp weergegeven wordt. Maar dat duurt bij mij hooguit 2 sec

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:52

Dan zit het waarschijnlijk in mijn hoofd haha. Toch bedankt :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:20

Ik lees nog altijd mee. Maar zelf tips geven vind ik erg lastig. Ik hoop dat ik dan toch wat mag plaatsen? De onderste zijn bewerkt!

Afbeelding

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:26

Van mij mag het haha, maar ik zit in hetzelfde schuitje!
Denk niet dat ik al ver genoeg ben om echt tips te kunnen geven waar ik 100% zeker van ben dat ze juist zijn :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:31

eclair98 schreef:
Ik lees nog altijd mee. Maar zelf tips geven vind ik erg lastig. Ik hoop dat ik dan toch wat mag plaatsen? De onderste zijn bewerkt!

[ [url=m/Y96f5u.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6n4K6X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat voor sfeer wou je voor gaan? Ik denk dat dit sowieso niet makkelijkste foto's Zijn om sfeer in te brengen. Maar vind de nabewerking vooral te blauw :)

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:35

@eclair98 ik ben het wel met Gianti eens dat de nabewerking wel blauw wordt. Maar aan de andere kant past dat opzich ook wel bij de sfeer, want als ik naar de onbewerkte foto's kijk en een winterlandschap inbeeld, zou ik ze ook te warm vinden en ze dus koeler maken.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:25

Ik heb weer even twee nieuwe bewerkingen :j
Ik twijfelde bij de eerste of de sfeer niet té warm is geworden en bij de tweede of ik de kleur van de hond wat koeler had moeten laten. De reden dat ik dat niet gedaan heb bij de tweede is dat dat een beetje onrealistisch werd, omdat de hond dan niet meer kleurde bij de lucht zegmaar :+

1. Voor
Afbeelding

1. Na
Afbeelding

2. Voor
Afbeelding

2. Na
Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:29

mooi opgeknapt die eerste!!

bij tweede vind ik jammer dat de schaduwkant van de hond dichtloopt. wel dromerige sfeer!

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:36

Dankje!

Ik snap wat je bedoelt van de schaduw. Ik heb er half bewust voor gekozen om het zo te laten (wilde er eigenlijk later nog een keer naar kijken), maar ik vond het ook wel wat hebben, omdat ze natuurlijk één kant op kijkt. Op deze manier zit er voor mij wat meer leven in. Maar hij is misschien wel wat té donker gebleven, beetje meer detail zal ik zeker meenemen voor de volgende keer

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:33

Mooi Marit! Goed gelukt! Ik vind alleen bij de eerste dat op de hond zijn schouder te overbelicht is. Ik snap de sfeer, maar het is iets te fel en trekt iets te veel de aandacht, naar mijn mening. En ook wel eens met gianti over de schaduwkant bij de tweede foto, met name bij de kop.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:31

Meer een algemene vraag, wordt er hier veel in RAW gefotografeerd?
Ik ben een hobbyfotograaf die probeert om het onderwerp heel realistisch/natuurlijk op de foto te krijgen en ik bewerk foto's slechts heel licht om het natuurlijk effect te behouden. Nu ben ik sinds kort me ook meer aan het verdiepen in het bewerken van foto's in photoshop, maar mijn foto's komen uit JPEG bestanden en de opties qua bewerking zijn hier veel minder. Hier wordt veel gepraat over RAW bestanden. Wordt er op fotoshoots altijd gewerkt met RAW bestanden die dan achteraf makkelijker bewerkt kunnen worden? Wat zijn de voor- en nadelen van die RAW bestanden en welke opties binnen photoshop ondersteunen de RAW bestanden? Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen/ervaringen hierover.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:24

Ik fotografeer in RAW. Je moet beseffen dat de JPEG’s uit je camera bewerkte bestanden zijn. Bewerkt door de software uit je camera. Dus wil je zelf de hand kunnen leggen aan je bewerkingen, of volg je wat je camera doet?

RAW is puur het bestand zonder bewerkingen. En daar zul je wel iets mee moeten doen. Deze beelden zijn vaak grauw, wat contrastloos en missen kleur. Aan jou om dat terug te halen in je nabewerking. Je kunt het zo bont maken als dat je zelf wilt. Je kan complete kleuren veranderen met 1 klik op de knop, maar je kunt ook alleen wat contrast en kleur toevoegen.

Het voordeel aan RAW is dat er zoveel informatie in je beeld is opgeslagen dat je enorm veel mogelijkheden krijgt om dingen te verbeteren, om dingen te veranderen. Het is er allemaal, alleen is het aan jou in er mee aan de slag te gaan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:56

De te blauwe foto's van mij, ik ga kijken of ik op een andere manier de warmte eruit kan werken zonder dat het te blauw wordt. Bedankt voor de feedback :D

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:27

Wat een gave foto's en bewerkingen staan er in dit topic :D Ik heb ook een voorbeeldje foto is geschoten in RAW formaat. Het was de allereerste keer dat ik in de sneeuw gefotografeerd heb en de foto's waren daardoor best wel donker geworden.

voor
Afbeelding

en na

Afbeelding

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:52

maaikemuis schreef:
Ik fotografeer in RAW. Je moet beseffen dat de JPEG’s uit je camera bewerkte bestanden zijn. Bewerkt door de software uit je camera. Dus wil je zelf de hand kunnen leggen aan je bewerkingen, of volg je wat je camera doet?

RAW is puur het bestand zonder bewerkingen. En daar zul je wel iets mee moeten doen. Deze beelden zijn vaak grauw, wat contrastloos en missen kleur. Aan jou om dat terug te halen in je nabewerking. Je kunt het zo bont maken als dat je zelf wilt. Je kan complete kleuren veranderen met 1 klik op de knop, maar je kunt ook alleen wat contrast en kleur toevoegen.

Het voordeel aan RAW is dat er zoveel informatie in je beeld is opgeslagen dat je enorm veel mogelijkheden krijgt om dingen te verbeteren, om dingen te veranderen. Het is er allemaal, alleen is het aan jou in er mee aan de slag te gaan.

Dat is al een heel duidelijke uitleg, dankjewel! Is het veel werk om de foto's te bewerken? Of is het soms 1 klein dingetje aanpassen in PS? Ik vraag me af hoe lang je ongeveer bezig bent per foto.

Mooi voorbeeld monbyou! De volgende keer dat ik foto's neem zijn ze zowizo in RAW, ik ben heel benieuwd wat daar uit zal komen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:35

Ik maak mijn aanpassingen tegenwoordig in Lightroom, doorboor deed ik dat in de RAW-converter van photoshop. Het leuke is dat je het zo uitgebreid kan maken als dat je zelf wilt, of heel simpel in 10 minuutjes in Lightroom was basics (wel is het zo dat oefening kunst baart),

Vaak pas ik de volgende dingen aan in de basis (van onder naar boven)
- blauw kanaal meer saturatie aan toevoegen (is mogelijk een Nikon dingetje)
- lenscorrections
- scherpte en ruis bewerken
- witbalans controleren, exposure controleren, contrast bewerken, wit- en zwarttinten aanpassen, vibrance en saturatie een beetje opkrikken.
- eventueel nog locale aanpassingen met grijsverloop of radial filter.
- spots verwijderen

En je bent al een heel eind! En van daaruit kun je nog (heeeeeel veel verder).

Afbeelding

Afbeelding

Eentje met een hele simpele bewerking. De bovenste foto is het RAW-bestand; vaal, contrastloos en kleurloos. Na een rondje Lightroom is het beeld geworden zoals het op dat moment precies was.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:49

Aah dat hondje is super mooi geworden :)

Die simpele bewerking ook :)

Voor en na :)
Afbeelding

Afbeelding

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:39

Ik zou er iets meer contrast in doen! Vooral de ogen lijken nu glazig en de vacht een beetje dof. Misschien met dodgen en burnen dat je de vacht en de diamantjes van de frontriem wat kan opleven?

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:31

Ik heb ps in het Nederlands hihi dus welke moet ik dan hebben ? :p

Verder was het paard geschoren en was de vacht weer zo half aan het groeien en shoot was in de miezerregen heb er al best wat contrast in zitten hihi

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:30

Doordrukken en ....... (ben de andere term even kwijt)

R_emkee schreef:

Verder was het paard geschoren en was de vacht weer zo half aan het groeien en shoot was in de miezerregen heb er al best wat contrast in zitten hihi

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:53

Nynkster schreef:
Doordrukken en ....... (ben de andere term even kwijt)

R_emkee schreef:

Volgens mij 'tegenhouden'

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:59

Ja! Dat was het!
We vullen elkaar goed aan zo :Y)

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:59

Hihi, met genoeg mensen komen we er wel :D
Ik heb ook nog een foto die ik laatst heb bewerkt, namelijk mijn eerste echte zwartwit foto. Dus zelf naar zwartwit toe bewerkt een geen standaard functie gebruikt. Ik heb helaas niet de before, maar ik wil graag van jullie weten wat jullie van de sfeer vinden :j

Afbeelding

(Deze heb ik vanaf mijn telefoon geupload want ik heb mijn laptop niet in de buurt. Zou iemand mij kunnen waarschuwen als de afbeelding te groot is of niet goed zichtbaar?)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:56

Prachtig maaikemuis! Heel subtiel maar waanzinnige verbetering!

Vandaag weer een extreme gemaakt van een vriendin.. :D

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Captain op 31-12-17 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt