[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:52

Nu mijn 40D na trouwe dienst het waarschijnlijk heeft begeven en ik de prijs voor reparatie (die flink zou kunnen oplopen) beter in een nieuwe body kan stoppen (wat ik anders nog een jaar uitgesteld zou hebben), ben ik op zoek naar een vervanging.

Ik vond de bedieningsknoppen op mijn 40D erg fijn en gebruikte het scherm op de bovenkant veel voor mijn instellingen. Verder zou ik wel graag een toename/verbetering in focuspunten en ISO-waardes willen zien, maar met de huidige vooruitgang in technologie moet dat wel goedkomen. Ik fotografeer voornamelijk portretten, landschappen en huisdieren.

De 7D, 70D en 760D zijn tot nu toe camera's waar ik naar kijk, al kwam ik erachter dat de witbalansknop niet meer op de twee laatstgenoemde body's aanwezig is. Dit was voor mij wel een beetje een teleurstelling (al leer ik daar vast prima mee werken indien nodig).
Als ik de specs naast elkaar houd, lijken de drie camera's ook weer niet enorm veel te verschillen voor mijn gevoel, maar misschien zie ik veel over het hoofd? Het kleine en lichte van de 760D lijkt me wel fijn en minder sjouwwerk voor het moment dat ik er alleen een licht lensje op zet, maar het robuuste en weersbestendige van de 7D lijkt me toch ook wel een fijn gegeven.

Wie kan me helpen met mijn keuze en evt voor- en nadelen noemen waar ik nog verder op moet letten? :)

(Ik heb wat last van keuzestress en wil uiteraard een weloverwogen keuze make. Gezien ik eind september naar Peru vertrek wil ik 'm graag ruim voor die tijd binnen hebben om er alvast helemaal aan te wennen.)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:58

Het kleine en hele lichte van de 760D lijkt me juist weer irritant i.c.m. de zwaardere lenzen (bijv. in mijn geval de 70-200 2.8)want dan ben je zo topzwaar -O- dat heb ik nu ook een beetje met mijn 600D. Met lichte lenzen heb je dat natuurlijk niet :')

De 70D is qua technologie nieuwer dan de 7D - de 70D heeft ook touchscreen en een opklapbaar schermpje (iets wat ik met mijn 600D nu heel veel gebruik.) en ook wifi!

In dit geval gaat mijn persoonlijke voorkeur dus uit naar de 70D.

Snapsort zet de verschillende bodies heel simpel naast elkaar met voor en nadelen. Misschien heb je daar wat aan?
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-7 ... n-EOS-760D
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-7 ... non_EOS_7D
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-7 ... non_EOS_7D

Stumper_

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:02

Vrees dat ik in ieder geval met mijn 70-200 4.0 ook al wel last van de andere balans zal hebben, dus het is goed om ook het negatieve ervan in te zien. :P

Ik zal de links die je geplaatst hebt later vandaag met meer aandacht bekijken, dankjewel alvast! :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:03

Om dat een beetje uit te balanceren zou je er natuurlijk een battery grip aan kunnen hangen.. dat schijnt ook te moeten helpen bij mijn 600D. Moet dit echter nog in de praktijk uittesten :')

Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt! :D

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:13

Als je twijfelt tussen de 70D en de "oude" 7D, zou ik gaan voor de 70D denk ik.
Maar als het over de 7D mkII gaat; daarbij is de witbalans heel simpel en snel bovenop in te stellen:

Afbeelding

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:22

Ik ben vanaf mijn oude ‘niet-zo-trouwe’ 40D naar een 5D II gegaan. Beste overstap die ik ooit gemaakt heb!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:23

Haha ja Courses nu noem ja natuurlijk ook wat :') als het budget er voor is dan zou ik dát ook doen.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:36

De 5D mark II en de 7D mark II zijn allebei wat boven mijn budget helaas, anders waren ze zeker kanshebber geweest. -O-

Voordeel van de 70D is wel de battery life die 2x zo lang is als bij de 760D. Aan de andere kant, als ik toch een battery grip op de 760 zou stoppen heb ik dat ook weer opgelost als ik er een accu'tje bij koop. :P

Heeft iemand ervaring met een overstap naar de 70D/760D en wende je snel aan het gebrek aan een WB-knop? Doe je het dan gewoon via het menu en hoe snel gaat dat? (Domme vraag misschien maar toch. :+ )

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:45

7D vs. 70D zou ik persoonlijk voor 70D gaan. Was ook erg aan het twijfelen maar toch besloten 7D2 en nu sinds een paar daagjes in huis.

760D zou ik niet doen, zeker omdat ondanks dat je wel een nieuw(er) model hebt geen echte upgrade is van de 40D, en inderdaad het feit dat deze nog lichter is. Mooi meegenomen voor op vakantie bv. maar icm telezoom lenzen niet erg prettig.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:55

7D zou ik voor nu lekker laten liggen eerlijk gezegd. 7D II is wel interessant maar aan de prijs, eventueel een 2de hands 6D? Die zijn qua prijs ook wat lager volgens mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:18

Courses schreef:
7D zou ik voor nu lekker laten liggen eerlijk gezegd. 7D II is wel interessant maar aan de prijs, eventueel een 2de hands 6D? Die zijn qua prijs ook wat lager volgens mij.

De 6D biedt FF en dat is ook gelijk de enige zinvolle reden, in de rest legt ie het af op de 7D en al helemaal op de 7DII

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:34

Even een dingetje... ik gebruik de WB knop vaak eigenlijk amper. Jij wel heel veel?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:02

Ik heb de 70D en de witbalans is echt met 2 tellen te veranderen. Dacht dat ik het touch screen niet zo zou gebruiken maar ook dat vind ik zelf erg handig :=
Ik stapte over van een 10D - ooit gekregen - naar de 70D. Heb er zeker geen spijt van :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:53

Je kunt ook de WB toewijzen aan een knop naar keuze, door je voorkeursinstellingen aan te passen. Dat kan in ieder geval wel bij de 70D. Ideaal. :)

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:12

Ik kom even binnenvallen in dit topic met een vraag :)
Voor volgend jaar staat er een reis naar Zuid Afrika gepland, waarbij ik uiteraard erg graag foto's wil maken van een goede kwaliteit. Ik heb fotograferen altijd al erg interessant gevonden, maar met deze reis in het verschiet wil ik me er graag meer mee bezig houden. Nu heb ik een compact camera (canon powershot sx260 hs.

Wat ik vooral erg belangrijk vind is goed foto's kunnen maken van bewegende beelden, zoals een groep dieren die gaat rennen. Aangezien hier volgens mij een hoop mensen zijn die (professioneel) foto's maken van paarden denk ik dat jullie mij een richting kunnen geven welke camera's daar meer geschikt voor zijn. Ik ben nu al aan het kijken zodat ik ruim de tijd heb om te oefenen d.m.v. paardenfotografie en hondenfotografie.

Ik ben dus een vrij beginnende fotograaf (los van vakantiefoto's) en ben niet op zoek naar een super deluxe camera, hij hoeft van mij niet boven de 600/700 euro uit te komen bijvoorbeeld.

Ik hoop dat jullie mij een handje in de goede richting willen geven! Zelf kwam ik via internet uit op bijv. de canon eos 1200d of 700d, maar er zijn er vast vele die ik over het hoofd zie :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:18

Ik als beginner heb onlangs de 1200d aangeschaft en ben er erg blij mee. Heb in utrecht foto's gemaakt van de tijdrit van de tour de france om te oefenen en was erg tevreden met de snelheid en scherpte. Kreeg hier de tip om ook even in de winkel canon en nikon in de hand te houden, zodat je weet wat voor jou het lekkerste in de hand ligt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:24

hanneke1 schreef:
Ik kom even binnenvallen in dit topic met een vraag :)
Voor volgend jaar staat er een reis naar Zuid Afrika gepland, waarbij ik uiteraard erg graag foto's wil maken van een goede kwaliteit. Ik heb fotograferen altijd al erg interessant gevonden, maar met deze reis in het verschiet wil ik me er graag meer mee bezig houden. Nu heb ik een compact camera (canon powershot sx260 hs.

Wat ik vooral erg belangrijk vind is goed foto's kunnen maken van bewegende beelden, zoals een groep dieren die gaat rennen. Aangezien hier volgens mij een hoop mensen zijn die (professioneel) foto's maken van paarden denk ik dat jullie mij een richting kunnen geven welke camera's daar meer geschikt voor zijn. Ik ben nu al aan het kijken zodat ik ruim de tijd heb om te oefenen d.m.v. paardenfotografie en hondenfotografie.

Ik ben dus een vrij beginnende fotograaf (los van vakantiefoto's) en ben niet op zoek naar een super deluxe camera, hij hoeft van mij niet boven de 600/700 euro uit te komen bijvoorbeeld.

Ik hoop dat jullie mij een handje in de goede richting willen geven! Zelf kwam ik via internet uit op bijv. de canon eos 1200d of 700d, maar er zijn er vast vele die ik over het hoofd zie :)

Naast de tip van Roosje01 om naar een goede winkel te gaan en diverse camera's in de hand te nemen, als je zoveel tijd hebt voor die reis, ga dan ook een goede cursus fotografie doen. Trek iets meer geld uit, neem een Canon EOS 70D of een gelijkwaardige camera van een ander merk, spaar een goede telelens bij elkaar (eventueel tweedehands) en de kans is heel groot dat je in Z-A geen plaatjes schiet maar FOTO'S maakt. Het is een investering maar die gaat zich terugbetalen, zeker weten!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:05

Gisteren kwam mijn vader er mee dat hij nog ergens een spiegelreflex camera heeft en die ik mag gebruiken :D

Canon EOS 350D. Iemand ervaring?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:08

M_nouska schreef:
Gisteren kwam mijn vader er mee dat hij nog ergens een spiegelreflex camera heeft en die ik mag gebruiken :D

Ervaring niet maar als je die zo krijgt, altijd "dank je wel" zeggen en er lekker mee los gaan.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:54

ikke schreef:
M_nouska schreef:

Ervaring niet maar als je die zo krijgt, altijd "dank je wel" zeggen en er lekker mee los gaan.

Inderdaad haha.

Ik heb besloten dat ik ga sparen voor een 7DmkII ter vervanging van mijn 40d dus dat word even hard werken :))

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:21

Dankjewel heb ik zeker gezegd! Ook niet 1 x :')

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:10

Goede tip Roosje, bedankt!

De 70d is helaas buiten mijn prijsklasse.. Ik zit nu zelf meer te kijken naar de 1200D en de 700D. Zeer goed idee om een fotografie cursus te doen! Had ik zelf nog niet aan gedacht.
Binnenkort maar eens naar de winkel om daar een en ander te vergelijken :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:52

Cursus vind ik niet zo nodig.. een vriendin van me heeft dezelfde camera en me een beetje uitgelegd wat de instellingen waren. Daarna ben ik er lekker mee gaan oefenen en het gaat nu al prima :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:09

Cursus vind ik een goede aanrader juist. Ik was ook via via begonnen maar heb nooit zo veel geleerd als bij de cursus...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:51

Jolandaa_ schreef:
Cursus vind ik een goede aanrader juist. Ik was ook via via begonnen maar heb nooit zo veel geleerd als bij de cursus...

Op het knopje drukken kan iedereen, dat stelt niks voor maar een mooie foto maken is toch echt een paar stappen verder. Compositie om maar eens ergens te beginnen.......