[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:48

Soms heeft een camera inderdaad meerdere punten die scherp zijn. Stel je voor dat je model tussen een paar bomen/struiken staat en je stelt scherp op de ogen. Dan worden de bladeren die op dezelfde afstand van jou als de ogen van je model staan, ook scherp. Daar komt dan dus ook een blokje van je camera :)

Maar als je graag de ogen scherp wil, en een hegje die op een hele andere afstand van jou staat ook, dan kan dat gewoon echt niet. Wat Femke zegt, dat is natuurkundig onmogelijk. Het moet op dezelfde afstand van jou staan.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:18

Wanneer ik de camera instel op AL SERVO en het scherpstelpunt ook automatisch laat dan focust hij niet op het punt waar ik juist de aandacht op wil leggen.
Ik zie vaak als hij op automatisch staat dat hij de focus legt op een bewegend onderwerp. Dit doet hij dan automatisch en dan zie ik dat hij zelf meerdere punten pakt. Maar wanneer ik bijvoorbeeld een portret fotografeer en ik laat iemand richting de camera lopen dat hij dan snel focust op de benen. Nu kan ik de foto's wel handmatig op 1 punt zetten, maar stel er lopen 2 mensen naast elkaar. Dan wil je dat hij op beiden gezichten de focus legt.

Misschien dat ik zelf gewoon niet technisch genoeg ben om het voor elkaar te krijgen of dat jullie hier een ander idee voor hebben.

Spoiler:
ik leer nog elke dag bij, dus als het iets simpels is voel ik me echt een kneus -O- :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:59

Hij laat dan zien dat hij meerdere punten pakt om uit te kiezen.
Maar uit die paar punten die dan oplichten, wordt uiteindelijk maar op 1 ook daadwerkelijk de scherpte gelegd.

Welke dat is, laat hij dan inderdaad niet zien, alleen de hele cluster punten blijft opgelicht in je zoeker.

En daarom is die methode ook niet perse t meest betrouwbaar. Je moet namelijk maar afwachten of het gekozen punt ook goed is gegaan.
Je camera weet namelijk niet of je een grasfotograaf of hekfotograaf of Paardenfotograaf bent.

En fotografeer je 2 mensen naast elkaar, dan leg je de scherpte dus op 1 van de twee. En met je diafragma kun je vervolgens bepalen hoe groot je scherptediepte is, waardoor de tweede persoon ook perfect scherp wordt.
Lopen ze ten opzichte van jou op dezelfde afstand, dan maakt t niet eens uit op wie je scherpstelt, omdat ze toch al in hetzelfde scherpte gebied vallen en dus allebei scherp afgebeeld zullen worden.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:48

Femke schreef:
Hij laat dan zien dat hij meerdere punten pakt om uit te kiezen.
Maar uit die paar punten die dan oplichten, wordt uiteindelijk maar op 1 ook daadwerkelijk de scherpte gelegd.

Welke dat is, laat hij dan inderdaad niet zien, alleen de hele cluster punten blijft opgelicht in je zoeker.

En daarom is die methode ook niet perse t meest betrouwbaar. Je moet namelijk maar afwachten of het gekozen punt ook goed is gegaan.
Je camera weet namelijk niet of je een grasfotograaf of hekfotograaf of Paardenfotograaf bent.

En fotografeer je 2 mensen naast elkaar, dan leg je de scherpte dus op 1 van de twee. En met je diafragma kun je vervolgens bepalen hoe groot je scherptediepte is, waardoor de tweede persoon ook perfect scherp wordt.
Lopen ze ten opzichte van jou op dezelfde afstand, dan maakt t niet eens uit op wie je scherpstelt, omdat ze toch al in hetzelfde scherpte gebied vallen en dus allebei scherp afgebeeld zullen worden.

Je moet dus eigenlijk je diafragma verkleinen (hoger cijfer), en je scherpstelpunt tussen de twee personen in plaatsen om de tweede persoon scherp op beeld te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:58

Theoretisch inderdaad. Maar als je m er tussen zet, wordt er waarschijnlijk op de achtergrond wat scherp ipv je modellen.
Pak dus 1 van de 2 om op scherp te stellen. Meestal de voorste

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:06

xniieeenke schreef:
Ik word écht wanhopig.
mijn camera maakt dingen al amper scherp, maar als ze dan scherp zijn gaat er in de bewerking wel iets dusdanig mis dat het echt een waas is.
Ik heb het voornamelijk met verkleinen. Die dingen zijn zeker over de 3000 x 4000 normaal gesproken, en dan verklein je ze is het een waas. Kan ik wel met picmonkey of zo eerst sharpness op maximaal zetten maar dat helpt alsnog maar een beetje.
iemand de tip? dit werkt zo niet langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:39

Het helpt waarschijnlijk om antwoord te krijgen als je wat meer info geeft.
Bijvoorbeeld welk programma je gebruikt en op welke manier je verkleind (instellingen).

Dan kan iemand die met t zelfde programma werkt even met je kijken naar t probleem

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:34

Hallo iedereen!

Ik ben een tijdje terug wezen fotograferen bij een bruidsfeest. Alles ging goed en ze waren ontzettend tevreden!!

Nu ben ik doormiddel van die foto's gevraagd voor een complete trouwerij. Hoewel iedereen om mij heen zegt dat ik ooit eens die stap moet gaan maken en het wel kan, wil ik toch aan jullie vragen, wanneer kun je die stap maken? Wanneer hebben jullie die stap gemaakt om deze verantwoordelijkheid te nemen?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:36

Als je nog een second shooter nodig hebt bied ik me aan :))

Wat houdt je tegen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:50

Gewoon, het feit dat je iemands belangrijkste dag perfect gaat vastleggen. Het idee dat er ook maar iets fout gaat, maakt me al nerveus :')

Heb een d7200, 18-35mm art 1.8 ga ik binnenkort aanschaffen en heb nog een D3200 of d90 als backup met wat oudere lenzen. 3 accu's, statief, 2 sdkaartjes.. Dat Is het wel denk ik? Of is een flitser ook een must?

Haha je zou graag mee willen? Al eens gedaan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:22

Zo lang je zelf nog niet 100% zeker bent over of je het wel kan en of je de juiste apparatuur wel of niet hebt... Zou ik het nog niet doen.

Bij een bruiloft kun je niets overnieuw doen.
Als je "de kus" net mist, omdat je lens de scherpstelling even niet kon vinden.
Of als je tijdens de bruiloft er achter komt, dat de kerk waarin ze trouwen toch erg donker is en een flitser nodig heeft die je misschien niet bij je had...

Er zijn zoveel momenten die je niet opnieuw kunt doen. En veel punten die je niet kunt regisseren of even kunt stilzetten.

Bruiloften fotograferen is topsport.
En komt met de enorme verantwoordelijkheid dat de foto's die je maakt direct goed moeten zijn, maar ook over 25 jaar nog mooi moeten zijn. Tijdloze foto's dus.

Wanneer je er aan toe bent, is een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden.
Maar als ik mijn mening zou geven: als je nog moet vragen of een flitser wel of geen must is... Dan ben je er nog niet aan toe.

Je moet voor het bruidspaar klaar kunnen staan met de meest lastige lichtsituaties, de kortste momenten toch kunnen vastleggen, ook als de planning ineens anders loopt moet je flexibel kunnen zijn.
En je moet genoeg kennis en apparatuur hebben om in alle situaties die naar je geworpen worden, dat je direct kunt inspringen met toegepaste kennis en met keuze van de juiste apparatuur voor die situatie.

Je moet weten wat je apparatuur precies aan kan.
Wanneer je een flitser nodig hebt en wanneer niet. En op welke sterkte je dan wel of niet moet flitsen. En in welke houding de flitser moet staan (direct flitsen, of indirect via plafond of via flits-softboxje,etc.)

Welke objectieven heb je nog meer?
Want je noemt nu de 18-35mm... Maar met een objectief van die beeldhoek, moet je continu zo ongeveer op de lippen van het bruidspaar lopen om alles in beeld te krijgen.
Ik zou daar zeker ook een wat langere lens bij pakken.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je jezelf in de markt zet.
Zijn dit bekenden, vrienden of misschien zelfs familie van je?
En waarom boeken ze je... Om de kwaliteit van je foto's, om jou als (fijne/aardige/prettige?) persoon, om je prijs?

Wat je ook kiest, zorg dat je eerlijk bent tegen het bruidspaar als je de opdracht wel aanneemt.
Vertel dat dit dan pas je eerste complete bruiloft is en dat je onzeker bent of het je wel zal lukken.
Het bruidspaar moet weten dat er wat mis zou kunnen gaan en dat er mogelijk dus van bepaalde momenten geen foto's zouden kunnen zijn.
Zodat zij ook een beslissing kunnen maken waar ze wat aan hebben.

Ik heb je vorige foto's niet gezien natuurlijk.
Maar een paar leuke shots tijdens een feestje is een totaal ander koekje dan een complete bruiloft.
En zo'n bruidspaar heeft geen idee wat daar bij komt kijken als fotograaf.

Tot slot dan natuurlijk nog de vraag: Waarom zou je het wél doen?
Als je er nu al nerveus van bent... is het dan wel de juiste stap voor je?

In bruiloftsfotografie is voor de juiste ondernemer/fotograaf prima geld te verdienen.
En dat lokt veel mensen er naartoe.
Maar er zit ook echt heel veel prutswerk tussen. De consument "ziet" dat als leek vaak zelf niet goed. Of weet niet goed waar hij op moet letten bij het uitkiezen van een fotograaf.
Als fotograaf is het daarom des te meer belangrijk om het bruidspaar goed voor te lichten.

Wil je echt die kant op, dan zou ik een stuk of 5 bruiloften meelopen met een doorgewinterde pro.
Bijvoorbeeld als assistent/stagiair.
Zo leer je de knijpjes van het vak. En leer je precies waar je op moet letten en welke punten cruciaal zijn. En hoe je die moet aanpakken.

Een fotoshoot van een gezond paard of een gezinnetje... Dat kun je nog opnieuw doen als er iets fout gaat. Bij een bruiloft heb je die kans niet. Een gemist shot is een herinnering die je het bruidspaar nooit meer opnieuw kunt geven.

Pas als je zeker weet dat je die verantwoordelijkheid aan kunt en de kennis en apparatuur in huis hebt om het aan te pakken, dán kun je de overweging gaan maken om de bruidsfotografie in te gaan.

Natuurlijk is het geweldig en ook fijn voor je ego als mensen je vorige foto's mooi vonden en daarom afwegen om je in te huren als hun bruidsfotograaf.
Maar let voor jezelf op dat je het doet om de juiste reden. Je mag "nee" zeggen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:47

@_Bitje_: Die flitser is zeker een must ja! Even oefenen met de werking is ook zeker niet weg. Mooi flitsen is nog best lastig namelijk.

Met die 18-35 kom je niet zo ver op een bruiloft. Leuk voor de overzichtfotootjes. Wat voor lenzen heb je nog meer?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:54

Dankje voor je uitgebreide advies Femke!
Iedereen om mij heen zegt dat ik een schijtluis ben en het gewoon moet doen.
Dat ik niet zo onzeker moet zijn...Want het bruidsfeest van vorige keer ging ook goed? Ze kiezen me niet voor niets uit? Iedereen om mij heen doet inderdaad alsof het een gewone shoot is. De mensen ken ik overigens niet. Ken ze enkel van de vorige shoot tijdens die bruidsfeest.

Ik heb geen fullframe body, dus 18-35mm 1.8 is voor mij geen op-neus afstand. Verder heb ik nog geen goede zoom of lens met groter bereik. Die zou ik kunnen lenen op mijn school maar die hebben over het algemeen *piep* lenzen. Zelfde geld met flitser. Ik heb nog maar net geïnvesteerd in goede body en de 18-35mm heb ik nog niet eens, maar wil ik dus wel gaan halen.

Kortom, ik zou het graag willen doen voor een kleine vergoeding, maar inderdaad met iemand die ervaring heeft. Ik denk niet dat ik die druk nu al kan verdragen. Hoe graag ik deze stap wil maken, ik wil niemands bruiloft verpesten door mijn groenheid.

Ik zal ze vanavond wel mailen dat ik het wel wil doen, maar dat ik dit voor de eerste keer ga doen en het voor mij allemaal nog heel nieuw is.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:57

Dagmar80 schreef:
@_Bitje_: Die flitser is zeker een must ja! Even oefenen met de werking is ook zeker niet weg. Mooi flitsen is nog best lastig namelijk.

Met die 18-35 kom je niet zo ver op een bruiloft. Leuk voor de overzichtfotootjes. Wat voor lenzen heb je nog meer?

verder heb ik de 35mm 1.8 :')
Heb recent mijn 55-300 verkocht omdat ik gek werd van het minimale glaswerk.
Ik ben dus nog lenzen aan het sparen, zover een student dat kan veroorloven.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:05

Hmm ik ben zelf wel al gevraagd voor een wedding maar helaas door omstandigheden niet gepland geworden.

Ik zou echt niet een bruiloft willen fotograferen zonder twee goede body's en minimaal een groothoek, allround en telezoom lens en flitsers waarbij deze ook nog even minimaal F2.8 zijn ivm donkere omstandigheden.
(Voor mij zou dit dan deels apparatuur van mijn moeder zijn en uitkomen op 10-24mm, 17-40mm, 24-70mm, 50mm, 70-200mm waarvan meeste F2.8 of F1.8 gecombineerd met 5DIII en 7DII)

Zoals je nu aangeeft wat je aan apparatuur bezit zou ik echt niet een bruiloft willen fotograferen, je hebt niet veel ervaring, maar belangrijker je hebt gewoon geen geschikte apparatuur. Ik zou niet willen dat omdat de camera even tijdelijk niet doet of er iets anders fout gaat dat je dan gewoon helemaal geen foto's hebt van zo'n dag.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:25

Ik zoek nog steeds een makkelijk programma om logo's p mijn foto's te zetten...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:57

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:42

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:36

Vraagje..
Is er een website waar je gratis goede foto's kunt downloaden voor achtergronden?
Zoals wolkenluchten en zonnetjes enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:10

Ja, die zijn er duizenden :)
Gewoon even googlen naar "Free stock photo"
Of termen als "Public domain stock photo"

Zelfs via Google afbeeldingen kun je nu via een tabblad aangeven welke gebruikersrechten een afbeelding heeft. Er zitten ook afbeeldingen bij de voor commerciële doelen gebruikt mogen worden.

Wel altijd even goed opletten als je naar stockfoto's zoekt, want bij de meeste foto's staat precies beschreven wat je er wel en niet mee mag doen.
Vaak moet je de maker erbij vermelden. Maar er zijn er ook een hoop die gewoon vrij gebruikt kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:21

_Bitje_ schreef:
Ik heb geen fullframe body, dus 18-35mm 1.8 is voor mij geen op-neus afstand. Verder heb ik nog geen goede zoom of lens met groter bereik. Die zou ik kunnen lenen op mijn school maar die hebben over het algemeen *piep* lenzen. Zelfde geld met flitser. Ik heb nog maar net geïnvesteerd in goede body en de 18-35mm heb ik nog niet eens, maar wil ik dus wel gaan halen.

Kortom, ik zou het graag willen doen voor een kleine vergoeding, maar inderdaad met iemand die ervaring heeft. Ik denk niet dat ik die druk nu al kan verdragen. Hoe graag ik deze stap wil maken, ik wil niemands bruiloft verpesten door mijn groenheid.

18-35mm is ook op een crop body een bredere beeldhoek dan je eigen oog.
Dus je moet dan toch echt behoorlijk dicht op iedereen staan, wil je een wat meer close-up foto kunnen maken in plaats van alleen maar overzichtsfoto's.

Een portretlens van bijvoorbeeld 85mm is wat je TEN MINSTE echt nog nodig hebt.
Maar liever bijvoorbeeld nog een telezoom erbij. En zoals hierboven ook wordt aangegeven; liefst alles minimaal f2.8. Want de meeste bruiloften hebben minimaal 1 donkere plek. Vaak 3 of 4 donkere plekken (aankleden van de bruid bij haar thuis, kerk, receptie, feest).

De meeste bruidsfotografen hebben bijvoorbeeld een 24-70mm f2.8 en 70-200mm f2.8 als basis set bij zich. En dan vaak nog wat prime lenzen. Zoals een 50mm f1.4 en een 85mm f1.8.

De kleine vergoeding...
Werk eerst gratis mee als assistent bij iemand. Om te leren. Een goede opleiding is goud waard, en mag zelfs geld kosten. Dat hoeft niets op te leveren. Dat is puur een investering in jezelf.

En daarna gewoon netjes een rendabel tarief vragen.
Dat is minimaal een paar honderd euro. Voor minder "kun" je zo'n dag gewoon niet schieten.
Puur door alle uren werk die je tijdens én vooral ook na de dag nog hebt.
Dat zijn dan alleen nog je uren... Maar ook de apparatuur die je moet onderhouden/kopen/huren/afschrijven zit natuurlijk in je prijs verwerkt.

Dat vergeten mensen vaak.
Maar met een vrij basis uitrusting van 1 camera, 1 lens en natuurlijk je computer apparatuur bij elkaar... Zit je aan ongeveer 1500,- afschrijving per jaar.
Stel dat je 50 fotoshoots per jaar doet, dan kost alleen de slijtage van je apparatuur dus al € 30,- euro per shoot (1500/50).
Doe je maar 20 fotoshoots per jaar, dan kost je apparatuur dus zelfs € 75,- euro per shoot.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:51

Femke schreef:
_Bitje_ schreef:

18-35mm is ook op een crop body een bredere beeldhoek dan je eigen oog.
Dus je moet dan toch echt behoorlijk dicht op iedereen staan, wil je een wat meer close-up foto kunnen maken in plaats van alleen maar overzichtsfoto's.

Een portretlens van bijvoorbeeld 85mm is wat je TEN MINSTE echt nog nodig hebt.
Maar liever bijvoorbeeld nog een telezoom erbij. En zoals hierboven ook wordt aangegeven; liefst alles minimaal f2.8. Want de meeste bruiloften hebben minimaal 1 donkere plek. Vaak 3 of 4 donkere plekken (aankleden van de bruid bij haar thuis, kerk, receptie, feest).

De meeste bruidsfotografen hebben bijvoorbeeld een 24-70mm f2.8 en 70-200mm f2.8 als basis set bij zich. En dan vaak nog wat prime lenzen. Zoals een 50mm f1.4 en een 85mm f1.8.

De kleine vergoeding...
Werk eerst gratis mee als assistent bij iemand. Om te leren. Een goede opleiding is goud waard, en mag zelfs geld kosten. Dat hoeft niets op te leveren. Dat is puur een investering in jezelf.

En daarna gewoon netjes een rendabel tarief vragen.
Dat is minimaal een paar honderd euro. Voor minder "kun" je zo'n dag gewoon niet schieten.
Puur door alle uren werk die je tijdens én vooral ook na de dag nog hebt.
Dat zijn dan alleen nog je uren... Maar ook de apparatuur die je moet onderhouden/kopen/huren/afschrijven zit natuurlijk in je prijs verwerkt.

Dat vergeten mensen vaak.
Maar met een vrij basis uitrusting van 1 camera, 1 lens en natuurlijk je computer apparatuur bij elkaar... Zit je aan ongeveer 1500,- afschrijving per jaar.
Stel dat je 50 fotoshoots per jaar doet, dan kost alleen de slijtage van je apparatuur dus al € 30,- euro per shoot (1500/50).
Doe je maar 20 fotoshoots per jaar, dan kost je apparatuur dus zelfs € 75,- euro per shoot.

Dankje Femke voor je uitgebreide reactie en uitleg!

Ik heb haar gemaild met dat ik mijzelf nog als onervaren beschouw in deze tak van fotografie en dat het aan hen is wat ze precies willen. Ik trek me voor nu dus nog maar even terug. Want ben me inderdaad bewust dat goed apparatuur het halve werk is! Alleen dat kan ik me nog niet veroorloven.

Misschien inderdaad maar even opzoek naar een pro-fotograaf die ik mag assisteren :D
Alleen hoe vind je die haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:08

Start bijvoorbeeld met 'n oproepje op facebook :)
Sowieso helpt 't gigantisch als je nu al start met het bouwen van een netwerk om je heen.
Dat kunnen andere fotograferen zijn, andere paarden professionals, maar ook consumenten.

Hoe meer mensen je kent, hoe makkelijker je dingen gedaan krijgt in het leven.
Of het nou gaat om een 2e hands auto verkopen of een dagje meelopen als fotograaf... Je kunt super veel geregeld krijgen als je veel mensen kent. Want die mensen kennen ook weer mensen...

Wat ik bijvoorbeeld veel doe, is op evenementen en beurzen even een praatje maken met alle standhouders. 9 Van de 10 keer komt daar vroeg of laat "iets" uit.
En dat kan een opdracht zijn, maar soms ook totaal wat anders.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:55

Bedankt!!

Femke schreef:
Ja, die zijn er duizenden :)
Gewoon even googlen naar "Free stock photo"
Of termen als "Public domain stock photo"

Zelfs via Google afbeeldingen kun je nu via een tabblad aangeven welke gebruikersrechten een afbeelding heeft. Er zitten ook afbeeldingen bij de voor commerciële doelen gebruikt mogen worden.

Wel altijd even goed opletten als je naar stockfoto's zoekt, want bij de meeste foto's staat precies beschreven wat je er wel en niet mee mag doen.
Vaak moet je de maker erbij vermelden. Maar er zijn er ook een hoop die gewoon vrij gebruikt kunnen worden.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:50

Iemand tips voor een goede online webalbum waarbij de kwaliteit goed blijft.

Ik had Flickr gebruikt, maar merk dat mensen die Flickr nooit gebruiken het niet makkelijk vinden en je kan op telefoon ofzo ook niet makkelijk de foto's opslaan.