
Maar als je graag de ogen scherp wil, en een hegje die op een hele andere afstand van jou staat ook, dan kan dat gewoon echt niet. Wat Femke zegt, dat is natuurkundig onmogelijk. Het moet op dezelfde afstand van jou staan.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke schreef:Hij laat dan zien dat hij meerdere punten pakt om uit te kiezen.
Maar uit die paar punten die dan oplichten, wordt uiteindelijk maar op 1 ook daadwerkelijk de scherpte gelegd.
Welke dat is, laat hij dan inderdaad niet zien, alleen de hele cluster punten blijft opgelicht in je zoeker.
En daarom is die methode ook niet perse t meest betrouwbaar. Je moet namelijk maar afwachten of het gekozen punt ook goed is gegaan.
Je camera weet namelijk niet of je een grasfotograaf of hekfotograaf of Paardenfotograaf bent.
En fotografeer je 2 mensen naast elkaar, dan leg je de scherpte dus op 1 van de twee. En met je diafragma kun je vervolgens bepalen hoe groot je scherptediepte is, waardoor de tweede persoon ook perfect scherp wordt.
Lopen ze ten opzichte van jou op dezelfde afstand, dan maakt t niet eens uit op wie je scherpstelt, omdat ze toch al in hetzelfde scherpte gebied vallen en dus allebei scherp afgebeeld zullen worden.
xniieeenke schreef:Ik word écht wanhopig.
mijn camera maakt dingen al amper scherp, maar als ze dan scherp zijn gaat er in de bewerking wel iets dusdanig mis dat het echt een waas is.
Ik heb het voornamelijk met verkleinen. Die dingen zijn zeker over de 3000 x 4000 normaal gesproken, en dan verklein je ze is het een waas. Kan ik wel met picmonkey of zo eerst sharpness op maximaal zetten maar dat helpt alsnog maar een beetje.
iemand de tip? dit werkt zo niet langer.
Dagmar80 schreef:@_Bitje_: Die flitser is zeker een must ja! Even oefenen met de werking is ook zeker niet weg. Mooi flitsen is nog best lastig namelijk.
Met die 18-35 kom je niet zo ver op een bruiloft. Leuk voor de overzichtfotootjes. Wat voor lenzen heb je nog meer?
KootMiraDrum schreef:Heb je windows, kimberlyve? Probeer dan http://www.bordermaker.nl/nl/ eens.
_Bitje_ schreef:Ik heb geen fullframe body, dus 18-35mm 1.8 is voor mij geen op-neus afstand. Verder heb ik nog geen goede zoom of lens met groter bereik. Die zou ik kunnen lenen op mijn school maar die hebben over het algemeen *piep* lenzen. Zelfde geld met flitser. Ik heb nog maar net geïnvesteerd in goede body en de 18-35mm heb ik nog niet eens, maar wil ik dus wel gaan halen.
Kortom, ik zou het graag willen doen voor een kleine vergoeding, maar inderdaad met iemand die ervaring heeft. Ik denk niet dat ik die druk nu al kan verdragen. Hoe graag ik deze stap wil maken, ik wil niemands bruiloft verpesten door mijn groenheid.
Femke schreef:_Bitje_ schreef:Ik heb geen fullframe body, dus 18-35mm 1.8 is voor mij geen op-neus afstand. Verder heb ik nog geen goede zoom of lens met groter bereik. Die zou ik kunnen lenen op mijn school maar die hebben over het algemeen *piep* lenzen. Zelfde geld met flitser. Ik heb nog maar net geïnvesteerd in goede body en de 18-35mm heb ik nog niet eens, maar wil ik dus wel gaan halen.
Kortom, ik zou het graag willen doen voor een kleine vergoeding, maar inderdaad met iemand die ervaring heeft. Ik denk niet dat ik die druk nu al kan verdragen. Hoe graag ik deze stap wil maken, ik wil niemands bruiloft verpesten door mijn groenheid.
18-35mm is ook op een crop body een bredere beeldhoek dan je eigen oog.
Dus je moet dan toch echt behoorlijk dicht op iedereen staan, wil je een wat meer close-up foto kunnen maken in plaats van alleen maar overzichtsfoto's.
Een portretlens van bijvoorbeeld 85mm is wat je TEN MINSTE echt nog nodig hebt.
Maar liever bijvoorbeeld nog een telezoom erbij. En zoals hierboven ook wordt aangegeven; liefst alles minimaal f2.8. Want de meeste bruiloften hebben minimaal 1 donkere plek. Vaak 3 of 4 donkere plekken (aankleden van de bruid bij haar thuis, kerk, receptie, feest).
De meeste bruidsfotografen hebben bijvoorbeeld een 24-70mm f2.8 en 70-200mm f2.8 als basis set bij zich. En dan vaak nog wat prime lenzen. Zoals een 50mm f1.4 en een 85mm f1.8.
De kleine vergoeding...
Werk eerst gratis mee als assistent bij iemand. Om te leren. Een goede opleiding is goud waard, en mag zelfs geld kosten. Dat hoeft niets op te leveren. Dat is puur een investering in jezelf.
En daarna gewoon netjes een rendabel tarief vragen.
Dat is minimaal een paar honderd euro. Voor minder "kun" je zo'n dag gewoon niet schieten.
Puur door alle uren werk die je tijdens én vooral ook na de dag nog hebt.
Dat zijn dan alleen nog je uren... Maar ook de apparatuur die je moet onderhouden/kopen/huren/afschrijven zit natuurlijk in je prijs verwerkt.
Dat vergeten mensen vaak.
Maar met een vrij basis uitrusting van 1 camera, 1 lens en natuurlijk je computer apparatuur bij elkaar... Zit je aan ongeveer 1500,- afschrijving per jaar.
Stel dat je 50 fotoshoots per jaar doet, dan kost alleen de slijtage van je apparatuur dus al € 30,- euro per shoot (1500/50).
Doe je maar 20 fotoshoots per jaar, dan kost je apparatuur dus zelfs € 75,- euro per shoot.
Femke schreef:Ja, die zijn er duizenden
Gewoon even googlen naar "Free stock photo"
Of termen als "Public domain stock photo"
Zelfs via Google afbeeldingen kun je nu via een tabblad aangeven welke gebruikersrechten een afbeelding heeft. Er zitten ook afbeeldingen bij de voor commerciële doelen gebruikt mogen worden.
Wel altijd even goed opletten als je naar stockfoto's zoekt, want bij de meeste foto's staat precies beschreven wat je er wel en niet mee mag doen.
Vaak moet je de maker erbij vermelden. Maar er zijn er ook een hoop die gewoon vrij gebruikt kunnen worden.