[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:28

Sneller, robuuster, zijn van mening dat je met een instapmodel niet serieus wordt genomen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:00

teveel megapixels had de 50d/500d meer last van. Hoe heten die dingen ook weer, fotosieten ofzoiets? Ze zijn iig bij de 550d/7d groter dan bij de 50d/500d ivm andere sensoropbouw. Als je bekijkt hoe groot het verschil daadwerkelijk is tussen 15.1mp en 18.2, dan scheelt dat maar heel weinig.
De reden dat ik vooral bij de 550d/7d blijf hangen is de veel betere lichtmeter, want wat heb ik dat ding bij de 5d/5d2 zelfs een boel lopen vervloeken.. De laatste generatie Canonbodies maakt weinig fouten op dat gebied.

Zelf schiet ik met de 550d, 400d, 20d en heel soms een oude 10d. Vooral schieten met die 10d is lollig: tenzij men me heeft zien lopen weten ze het niet... Je objectief en je eigen (on-)kunde doen meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:20

ik ben er eigenlijk zeer van overtuigd om de Ge X5 te kopen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:41

HLPhoto schreef:
Vooral schieten met die 10d is lollig: tenzij men me heeft zien lopen weten ze het niet... Je objectief en je eigen (on-)kunde doen meer :)

Klopt :j

Krijg ook vaak te horen "maar de 20D is toch veel te oud?" en "dan heb je zo'n mooie lens op zo'n slechte camera zitten" (over de 400D). Wat ze vergeten is dat de fotograaf en de objectieven 't werk doen en dat onder normale omstandigheden iedere DSLR tot hetzelfde in staat is. Pas in de extreme omstandigheden ga je evt verschil zien.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:16

Ik heb de camera DSC-W130 Supersteadyshot

Moet ik misshcien foto's maken voor dit topic? staat er namelijk niej bij in OP

[FK] [Foto] In de nacht, en bloemen

Hier de foto's, AUB niet mijn topic sluiten, want vind de foto's erg mooi
Maar hier de voorbeeldfoto's van de DSC-130

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:20

Ik was vanavond wat aan het rondkijken naar een nieuwere/betere camera. Ik ben nu enkele jaren in het bezit van een (2e hands) Canon 350D. Nu ik mijn 'mijn eerste jaartjes' als fotografe heb gehad en ik toch wel wat verder wil, wil ik wat verder gaan kijken. Dit was een prima camera, heb er veel van geleerd, maar ik merk dat ik toch niet uit de camera kan halen wat ik wil. (oa. door de hoeveelheid ruis)

Toen ik zojuist aan het rondkijken was op internet, viel mij op dat de proffesionelere camera's geen (normale) accu's meer hebben, maar een Lithium-ion accu/battery.
Ik heb hier informatie over gezocht op google en kwam bij dit artikel op wikipedia terecht. Dit gaf me geen gerust gevoel.

Er lijken wel heel veel nadelen aan deze batterij te zitten, zoals: hoge kostprijs, kans op explosie bij te hoge temperatuur en het verliezen van zijn capaciteit (zelfs als hij niet gebruikt word, gebeurd sneller bij hoge temperaturen en kan hierdoor het best bewaard worden in de koelkast. Ik zal het er wel voor over hebben, gezien de prijs, maar vind het toch jammer dat ik 'm niet gewoon het beste in mijn cameratas zou kunnen bewaren. Daarnaast gaat hij het langste mee wanneer hij maar voor de helft opgeladen word, waardoor hij dus ook weer sneller leeg zal zijn en dus vaker opgeladen zou moeten worden.)

Er zitten dan ook wel voordelen aan, al zal dat met de milieuvriendelijkheid naar mijn mening wel meevallen aangezien ze het beste voor slechts 40% opgeladen kunnen worden, zodat ze langer meegaan, maar uiteindelijk wel vaker opgeladen moeten worden..

Wie kan en wil mij uitleggen hoe je met zo'n Lithiom-ion accu/battery omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:35

Hoi Kim,

als het je gerust stelt, ook de 350D heeft lithium-ion accu's. Ze hebben ook veel voordelen, zeker betreffende levensduur en vermogen.

Slechts 40% opladen is voor zover ik weet onzin, je accu's kun je gewoon een heel aantal keren opladen (heb wel eens het getal 500 horen vallen) voor ze merkbaar minder worden. Daarbij maakt het niet uit of je de accu half oplaadt of helemaal leeg laat lopen en dan helemaal oplaadt, dat telt allebei als 1x. Dat in aanmerking genomen zou je dus inderdaad beter je accu's helemaal op moeten gebruiken en ze daarna helemaal moeten opladen.

De hoge kostprijs zie je ook terug in de kosten van nieuwe (originele) accu's voor je Canon-camera, er zijn echter eventueel ook accu's van B-merken te koop die beduidend goedkoper zijn.

Of dit verhaal 100% correct is kan ik je niet vertellen, dit is puur gebaseerd op wat ik van anderen over dit onderwerp heb gehoord in de afgelopen 7 jaar. Ik weet wel 100% zeker dat de 350D ook werkt met lithium-ion accu's dus dat er wat dat betreft bij een overstap naar een andere camera niks verandert.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:43

Bedankt voor je snelle antwoord.
Dit stelt me heel erg gerust. Ik fotografeer nu 2 jaar met mijn 350D, die hiervoor ook nog van iemand anders was. Ik heb de accu's van hem overgenomen dus die gaan al heel wat jaren mee. En naar mijn idee doen ze het nog prima en gaan ze lang mee. Ik laat ze (bijna) altijd helemaal leeglopen voordat ik ze oplaadt en nooit problemen mee gehad.
Dat wikipedia artikel zal vast ergens op gebasseerd zijn, maar dan niet op de ervaringen van jou en je omgeving en op mijn ervaringen.
Weer iets geleerd, heb echt niet geweten dat ik zulke accu's gebruik..
Dan kan ik deze accu's dus ook nog gebruiken in mijn volgende camera, aangezien het het zelfde merk is?

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:47

Nee, of nou ja, ligt er een beetje aan op welke camera je overstapt. Sommige Canon-camera's gebruiken dezelfde accu's en/of battery grips, anderen weer niet. Zo passen de grip en de accu's van een 350D ook bij een 400D, maar werken de 1000D, 450D en 500D weer op andere accu's en met een andere battery grip.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:53

Ok, bedankt.
Dat zal ik tegen de tijd dat ik een nieuwe zal gaan kopen wel uitzoeken, en vooral ook welke kosten daaraan verbonden zijn.
Ik ben namelijk wel van plan om een betere/nieuwere camera te gaan kopen, de 400D zal 'm niet worden.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:15

Nouks schreef:
De hoge kostprijs zie je ook terug in de kosten van nieuwe (originele) accu's voor je Canon-camera, er zijn echter eventueel ook accu's van B-merken te koop die beduidend goedkoper zijn.

Of dit verhaal 100% correct is kan ik je niet vertellen, dit is puur gebaseerd op wat ik van anderen over dit onderwerp heb gehoord in de afgelopen 7 jaar. Ik weet wel 100% zeker dat de 350D ook werkt met lithium-ion accu's dus dat er wat dat betreft bij een overstap naar een andere camera niks verandert.
Let op met het gebruiken van "nep-accu's" in je 550D, 7D, 1D MkIV, 5D MkII.
Deze camera's registreren het serienummer van je accu en een nep-accu heeft er geen (of geen juist serienummer). Men kán hier moeilijk over doen bij garantieclaims. Ik heb er schijt aan en het werkt perfect maar het is wel handig om te weten.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:25

bedankt voor de info.
Ik zal kijken wat mijn portomonne toelaat. Ik ben sowieso meer van de A-merken, als het om dit soort dingen gaat. Zeker wat betreft garantie, maar ik moet even zien wat het prijsverschil is. Als het prijsverschil erg groot is, zal ik een B merk zeker overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:28

Verschil kán heel groot zijn. 150 of 30 voor mijn 1D mk II bijvoorbeeld, dan weet ik het wel....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:31

Nouks schreef:
Verschil kán heel groot zijn. 150 of 30 voor mijn 1D mk II bijvoorbeeld, dan weet ik het wel....
Idd, vooral voor de 1D/1Ds scheelt dat veel! Let er echter wel op dat de pasvorm van de neppers vaak slechter is, naar je seal aan de onderkant kan je ws. fluiten...

That said: De nep-accu's voor de 10/20/30/40/50/5D (die viesgroene) zijn krachtiger dan de originelen - met een nieuwe originele in een 5D was ik met urbexen na 70 foto's uitgeschoten :P De volgende viesgroene bracht me 115 opnames verder.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:53

Dat is dan wel zeker iets om rekening mee te houden.. Jeetje zeg! Dat dat zo kan verschillen! En toch zullen veel mensen een Amerk kopen omdat 'de naam' erop staat en het dus wel goed zal zijn.

Ik vind eigenlijk dat het voor die prijzen niet zo mag zijn dat het verschil zo groot is.. Maargoed, wie doet daar wat aan..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:57

K_im schreef:
Dat is dan wel zeker iets om rekening mee te houden.. Jeetje zeg! Dat dat zo kan verschillen! En toch zullen veel mensen een Amerk kopen omdat 'de naam' erop staat en het dus wel goed zal zijn.

Ik vind eigenlijk dat het voor die prijzen niet zo mag zijn dat het verschil zo groot is.. Maargoed, wie doet daar wat aan..
De nep-accu's zijn ws. nieuwer van ontwerp en ver buiten de originele specs qua interne opbouw. De enige garantie die je hebt is dat ze het doen zeg maar... maar met een 10/20/30/40/50/5D heb ik er nog nooit nadelen van ondervonden en heb ze letterlijk allemaal gehad (alleen de 50D kort, ivm handel).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:41

Wat bedoel je met de seal aan de onderkant?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:48

imd schreef:
Wat bedoel je met de seal aan de onderkant?
De 1D en 1Ds zitten vol met seals. In theorie moet je ze - voorzien van bijv. de 70-200 f/4 IS USM mét een goed filter - onder water kunnen dompelen terwijl ze aan staan en horen ze daarna nog gewoon te werken.
Bij de 1D zitten er dus ook seals om het accuhuis (de 1D heeft geen klep, maar de "klep" zit aan het einde van de accu), om te zorgen dat er geen sluiting gemaakt kan worden aan de accupooltjes. De pasvorm van de nep-accu's is nogal wat minder dan die van de originele waardoor die seal niet meer zal werken en er dus wel vocht in kan. Dit vocht zal er ook blijven staan bij die 1D, omdat de accu er bij zo'n camera aan de rechterzijkant in geschoven wordt, bij vrijwel alle andere ontwerpen van Canon zit het ding aan de onderkant (waardoor vocht er dus langs het klepje uitloopt als je 'm recht houdt).

De reden om dit zo te ontwerpen is omdat de 1D een ingebouwde grip heeft en die onderbroken zou worden door een eventueel klepje erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:53

Hmm, mijn nep-accu is echt identiek aan de originele qua vorm. En bovendien net als de originele voorzien van rubbers. Maar ik geloof best dat daar onderling wat verschil zal zitten.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:24

Nouks schreef:
Hmm, mijn nep-accu is echt identiek aan de originele qua vorm. En bovendien net als de originele voorzien van rubbers. Maar ik geloof best dat daar onderling wat verschil zal zitten.
Past ie ook net zo soepel? Dan ben ik nl. benieuwd welk merk jij hebt. Heb o.a. wat van Jupio gezien en dat moest er met aardig wat kracht ingedrukt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:38

Hmmm, heb hem destijds gekocht bij Fotoshop Aalten maar de accu die daar nu op de site staat is duidelijk een andere. Zou ik ff moeten nakijken...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:57

Dank voor je uitleg, ik snap het sealverhaal nu.. :P

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:49

Hoi!

Even een vraagje, ik ben van plan om canon 350d te kopen via marktplaats. :) Maar nu kan ik die camera met de standaardlens 18-55 mm kopen, of die camera met een 35-80 lens voor €25 meer. Waar doe ik verstandig aan?

Want ik denk dat die 2e lens ook niet genoeg kan zoomen om bijvoorbeeld mooie rijfoto's te maken?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:51

Zou de standaardlens doen. Die 35-80 is niet spectaculair ofzo. 18-55 ook niet, maar goed, die kost ook niks extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:02

Daarbij is enigszins groothoekbereik best praktisch, zeker op een camera met een kleine sensor.