Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xJolijn schreef:@jeika vooral lekker aan de slag gaan!er zijn centrale topics waar je terechtkunt (welke compactcamera/spiegelreflex moet ik kopen) voor specifieke informatie over camera's. Als je begint kun je vast goed uit de voeten met een compactcamera, die heb je in verschillende prijsklassen. De minder bekende merken en camera's met wat minder opties heb je al vanaf een paar tientjes, wil je meer kunnen instellen en meer kwaliteit hebben, dan wordt het uiteraard wat duurder. Voor de instapmodellen spiegelreflex met 1 of 2 lenzen moet je denken aan prijzen vanaf 500 a 600 euro.
Mocht je het erg leuk vinden kun je natuurlijk altijd op internet op zoek gaan naar informatie over camerainstellingen, compositie, belichting en noem het maar op. Je kunt er ook wat boeken op naslaan of een cursus/workshop volgen
magriet schreef:Ik probeer de laatste tijd de Mstand van de camera meer te gebruiken. Vaak zijn ze, vooral met zonnig weer, overbelicht. Waar moet ik dan mee gaan spelen. De f-stand of de sluitertijd en welke kant zet ik die dan op
joeluna schreef:Ik heb al een aantal keer groepsfoto's gemaakt. Deze waren vaak onscherp op alle, of een paar mensen. Ik heb op internet al wat rond gezocht over hoe je dit moet aanpakken. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig hoe jullie dit doen
joeluna schreef:Ik heb het diafragma dan inderdaad te ver open gehad. Ik durf eigenlijk nooit goed aan het diafragma te komen omdat ik dan aan de sluitertijd moet zitten. Ik weet niet precies wat het probleem is maar zelfs met een sluitertijd van 1/400 heb ik soms nog onscherpe foto's, terwijl ik mijn camera volgens mij goed stil houd...
De volgende toch maar proberen met het diafragma dan
EDIT: Soms groepen van 4, soms groepen van meer dan 10 personen