[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geke_Lizzy

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:34

Hallo!

Ik heb voor het eerst nabestellingen die afgedrukt moeten worden, hoe doen jullie dat met bezorgen?
Laat je het op je eigen adres bezorgen en daarna door sturen?

Ik weet niet wat ik het beste kan doen..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:37

Ik laat ze idd meestal hier bezorgen voor ik ze door stuur zodat ik zelf nog kan checken of de afdruk qua naar wens is. Stuur het dan idd daarna door.

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:48

Reken je dan de dubbele verzendkosten ook door in de prijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:26

Ik laat 't van de situatie afhangen.
Soms heeft een klant heel veel haast, bijvoorbeeld omdat het voor een verjaardag is en ze vrij laat pas een keuze hebben gemaakt.
Dan laat ik het direct doorsturen.

Mijn workflow is qua kleurbeheer goed geoptimaliseerd en met kleurprofielen afgestemd op mijn leverancier.
Dus er zijn eigenlijk nooit verrassingen in hoe de foto er uit komt te zien. Daar vertrouw ik na 12 jaar inmiddels wel op.

Wat grotere bestellingen met formaten t/m 20x30cm gaan eerst naar mij toe. Die worden dan nog leuk ingepakt.
Foto's op grotere formaat gaan direct vanuit de leverancier door naar de klant. Want hoe vaker ze verzonden worden, hoe groter de kans is op schade tijdens transport. Dus die verstuur ik liever maar 1x.

Ja, kosten worden inderdaad in de prijs verwerkt.
Dat kun je doen door duidelijk de verzendkosten erbij te doen.
Of door gemiddeld je prijs per afdruk iets duurder te maken, waardoor de verzendkosten er al in zitten en de klant "gratis" verzending kan krijgen.

Let er wel op... dat wanneer er een postzegel gebruikt wordt of een digitale postzegel waar de prijs op staat... Dat je klant het niet tof zal vinden als hij zonder uitleg het dubbele heeft moeten betalen van de prijs die op de postzegel staat.
Dus als je die verzendkosten dubbel aan je klant rekent, leg dan ook uit aan de klant welke kosten er precies in die verzendkosten verwerkt zitten.

Ik heb het zelf wel eens, als ik bij een webshop iets koop.
Dan heb ik 6,75 voor verzendkosten moeten betalen en dan stoppen ze 't in een luchtkussen envelopje van 10 cent met 1 postzegel erop en dan door de brievenbus.
Geeft me dan een rot gevoel.
Terwijl ik er best begrip voor zou hebben, als ze er nog iets speciaals mee moesten doen, waardoor de verzendkosten in werkelijkheid hoger uitvallen. Waardoor ik als consument een wat hogere prijs betaal dan wat er op de postzegel staat.

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:36

Dankjewel voor de duidelijke uitleg!
Ik zit alleen nog met het probleem dat er vaak een factuur bij in het pakketje zit, als je meteen doorstuurt dan ontvangen zij die factuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:31

Er zijn genoeg leveranciers die "White label" kunnen verzenden.
Jij ontvangt dan de factuur en de klant krijgt per post de bestelling waar de leverancier niet op staat. Ze zien dan dus ook niet wie het bedrijf is die de foto's heeft afgedrukt. En zo lijkt het ook net alsof het van jou komt.

Dat is een stukje professionaliteit in je bestelproces.

Dit kan bijvoorbeeld bij Profotonet. Maar er zijn nog veel meer aanbieders.

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:21

Dankjewel!
Ga ik mij even in verdiepen :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:34

ik wil graag beginnen met fotograferen! heeft iemand tips voor mij? ik wil graag dieren fotograferen. en welke camera kan ik het best gebruiken? en zijn die erg duur? (en heeft iemand misschien nog een oud cameraatje liggen die ik kan overnemen voor een klein(er) prijsje :o )

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:46

@jeika vooral lekker aan de slag gaan! :D er zijn centrale topics waar je terechtkunt (welke compactcamera/spiegelreflex moet ik kopen) voor specifieke informatie over camera's. Als je begint kun je vast goed uit de voeten met een compactcamera, die heb je in verschillende prijsklassen. De minder bekende merken en camera's met wat minder opties heb je al vanaf een paar tientjes, wil je meer kunnen instellen en meer kwaliteit hebben, dan wordt het uiteraard wat duurder. Voor de instapmodellen spiegelreflex met 1 of 2 lenzen moet je denken aan prijzen vanaf 500 a 600 euro.
Mocht je het erg leuk vinden kun je natuurlijk altijd op internet op zoek gaan naar informatie over camerainstellingen, compositie, belichting en noem het maar op. Je kunt er ook wat boeken op naslaan of een cursus/workshop volgen :D

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:50

Ik probeer de laatste tijd de Mstand van de camera meer te gebruiken. Vaak zijn ze, vooral met zonnig weer, overbelicht. Waar moet ik dan mee gaan spelen. De f-stand of de sluitertijd en welke kant zet ik die dan op

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:51

xJolijn schreef:
@jeika vooral lekker aan de slag gaan! :D er zijn centrale topics waar je terechtkunt (welke compactcamera/spiegelreflex moet ik kopen) voor specifieke informatie over camera's. Als je begint kun je vast goed uit de voeten met een compactcamera, die heb je in verschillende prijsklassen. De minder bekende merken en camera's met wat minder opties heb je al vanaf een paar tientjes, wil je meer kunnen instellen en meer kwaliteit hebben, dan wordt het uiteraard wat duurder. Voor de instapmodellen spiegelreflex met 1 of 2 lenzen moet je denken aan prijzen vanaf 500 a 600 euro.
Mocht je het erg leuk vinden kun je natuurlijk altijd op internet op zoek gaan naar informatie over camerainstellingen, compositie, belichting en noem het maar op. Je kunt er ook wat boeken op naslaan of een cursus/workshop volgen :D

bedankt voor de tips! 500/600 euro ga ik écht niet redden. ik denk dat ik gewoon ga beginnen met een simpel cameraatje :j

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:57

Afbeelding
is dit iets om mee te beginnen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:00

@margriet: welke diafragma, sluitertijd en iso gebruik je dan? Dat zijn dingen waar je mee kunt spelen. ISO sowieso zo laag mogelijk houden (doe ik iig). Diafragma hoger getal = kleiner diafragma en ook meer scherptediepte. Is dus de vraag of dat je dat wil. Sluitertijd hogere waarde (bijv 1/500) maakt ook donkerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:13

magriet schreef:
Ik probeer de laatste tijd de Mstand van de camera meer te gebruiken. Vaak zijn ze, vooral met zonnig weer, overbelicht. Waar moet ik dan mee gaan spelen. De f-stand of de sluitertijd en welke kant zet ik die dan op

Als je foto's te licht worden, dan kun je kiezen uit één van deze 3 opties:

1. Je iso iets lager zetten
2. Je diafragma wat verder dicht doen (hoger f-getal kiezen)
3. Je sluitertijd sneller/korter zetten

Als je zelf alles instelt, is het belangrijk dat de verhouding tussen die drie klopt.
De lichtmeter in je camera geeft je een indicatie. Die zal in je zoeker aangeven of hij richting 0 gaat (dat is goed) of richting - (dat wordt te donker) of richting + (dan is de foto te licht).

Waar je precies alles op zet, is afhankelijk van de situatie op dat moment én het effect dat je aan de foto wil geven.

Maar zo lang je die vraag nog niet zelf kunt beantwoorden, is het misschien verstandiger om eerst eens met A (/Av) of S (/Tv) aan de slag te gaan.
Dan kun je ISO en diafragma of ISO en sluitertijd zelf uit blijven kiezen. En je camera pakt de laatste optie er zelf bij om voor een correcte belichting te zorgen.
Scheelt weer een zorg. En uiteindelijk kom je in M of in A of in S in principe op exact dezelfde waarde uit, als je foto correct belicht is.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:48

Ik denk dat ik mijn diafragma op een te laag getal had. Ga straks nog wel even weer proberen en dan het daafragma wat hoger zetten. Ik kon even nie bedenken dat die hoger moest

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:13

Weet iemand wanneer de update van de PS CameraRAW voor de D7200 beschikbaar komt?
Of hoe je anders het beste met Raw kunt bewerken?

Ik heb recent de D7200 gekocht niet wetend dat PS nog niet dit type met raw ondersteund..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:58

_Bitje_ schreef:
Weet iemand wanneer de update van de PS CameraRAW voor de D7200 beschikbaar komt?
Of hoe je anders het beste met Raw kunt bewerken?

Ik heb recent de D7200 gekocht niet wetend dat PS nog niet dit type met raw ondersteund..

Welke ps heb je?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:37

CS6 :)

Maar op mijn werk deed de cc het ook niet :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:40

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:23

ik heb vandaag een analoge camera gevonden. echt zo'n grote met een grote lens. "dit is de camera die vroeger iedereen gebruikte" zei mijn moeder. het is een Nikon. heeft iemand hier ervaring mee?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:26

@jeika welk model is het en wat voor lens zit er op? Ga je analoog fotograferen? Je kunt altijd kijken of hij nog in goede staat is en werkt natuurlijk :) dat zou leuk zijn! analoog zal wel intensiever zijn, zeker als je net begint met fotograferen.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:39

Ik heb al een aantal keer groepsfoto's gemaakt. Deze waren vaak onscherp op alle, of een paar mensen. Ik heb op internet al wat rond gezocht over hoe je dit moet aanpakken. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig hoe jullie dit doen :j

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:43

joeluna schreef:
Ik heb al een aantal keer groepsfoto's gemaakt. Deze waren vaak onscherp op alle, of een paar mensen. Ik heb op internet al wat rond gezocht over hoe je dit moet aanpakken. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig hoe jullie dit doen :j

Hoe groot zijn de groepen? Om veel mensen scherp erop te krijgen is het een kwestie van je diafragma aanpassen. Als je met een laag getal of grote opening fotografeert heb je natuurlijk ook maar een klein scherpteveld en zal de plek waarop je scherpt stelt goed zijn maar er voor of er achter niet meer. Dus iniedergeval met een kleine opening fotograferen. Verder doe ik ze altijd vanaf statief met afstandsbediening zodat alles goed blijft staan en er niet zo'n snelle sluitertijd nodig is :)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:53

Ik heb het diafragma dan inderdaad te ver open gehad. Ik durf eigenlijk nooit goed aan het diafragma te komen omdat ik dan aan de sluitertijd moet zitten. Ik weet niet precies wat het probleem is maar zelfs met een sluitertijd van 1/400 heb ik soms nog onscherpe foto's, terwijl ik mijn camera volgens mij goed stil houd...

De volgende toch maar proberen met het diafragma dan :)

EDIT: Soms groepen van 4, soms groepen van meer dan 10 personen

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:09

joeluna schreef:
Ik heb het diafragma dan inderdaad te ver open gehad. Ik durf eigenlijk nooit goed aan het diafragma te komen omdat ik dan aan de sluitertijd moet zitten. Ik weet niet precies wat het probleem is maar zelfs met een sluitertijd van 1/400 heb ik soms nog onscherpe foto's, terwijl ik mijn camera volgens mij goed stil houd...

De volgende toch maar proberen met het diafragma dan :)

EDIT: Soms groepen van 4, soms groepen van meer dan 10 personen

Merk je dat het scherpteveld altijd iets voor of achter je ondewerp zit? Want dan kan het zijn dat je last hebt van front of back focus.
Met mensen hoef je niet per se een een sluitertijd te hebben van 1/400, deze kan ook nog langer, als ik foto's maak van feesten ga ik soms tot 1/30 of 1/40ste uit de hand mits ik erngens stevig tegen kan staan, dan is het ook nog netjes scherp en niet bewogen :)