[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:39

Femke schreef:
Niet originele accu's wisselen nogal van kwaliteit.
Er zit enorme rommel tussen, maar er zijn ook third Party merken die heel prima werken.

Ik heb voor mijn vorige camera's eigenlijk altijd andere accu's erbij gekocht. En die deden t soms zelfs beter dan de originele.

Ik ben pas overgestapt naar alles origineel toen bij m'n D800 bleek dat de neppe niet werkte in m'n accugrip.

En nu bij m'n D750 heb ik ook originele genomen.

Oke. Ik zag gister toen ik even snel op internet keek een accu. en daar stond nikon bij de naam, maar niet op de foto van de accu. Die was in ieder geval maar 20 euro dus als dat een echte is vind ik het geen probleem.

wat zijn goede sites om accu's (en sd kaartjes) te bestellen? ik heb mijn camera en alles via mediamarkt omdat er een mooie deal was. Ik ken dus amper andere sites. en fan van media markt ben ik ook niet...
En kan iemand me een accu aanbevelen voor mijn camera voor een redelijke prijs? zoals ik al zei heb ik daar 0 verstand van :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:40

Femke schreef:
Alle accu's slijten inderdaad.
Volgens de indicatie van Nikon zouden ze zo'n 4 jaar mee gaan.
Maar ik had accu's die na 4 jaar nog steeds op 100% goed stonden.
Van slijtage heb ik zelf wat dat betreft nog nooit iets gemerkt, maar ik weet wel dat ze na een aantal jaar gebruik minder kunnen worden en uiteindelijk vervangen zouden moeten worden.

Dat zie je eigenlijk bij alle soorten oplaadbare batterijen/accu's.
Ook voor je huistelefoon, je mobiel, je auto...

Vooral je mobiel merk je. Eerst gaat mobiel twee dagen mee. Daarna langzamer hand ruim 1 dag en tegenwoordig moet mijn mobiel bijna iedere nacht aan de lader. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:21

mzara schreef:
oke. ik shoot alleen RAW. ik bleef niet foto's maken de hele tijd dat ze het pad af reden. door de zoeker kijken. bijstellen. ja mooi. paar beelden schieten. en opnieuw. Dus mij lijkt dat ie in tussendoor wel de tijd heeft op de foto's te verwerken.

bedankt voor de info! aangezien ik toch een extra kaartje wil ga ik denk voor die me al eerder aangeraden werd :)

RAW bestanden zijn erg groot.
Hij kan er in 1 rij 10 achter elkaar maken.
Maar als je steeds met een tussenpauze wat foto's maakt, kunnen dat in theorie minder dan 10 foto's achter elkaar zijn.

Want in burst modus (als hij er steeds veel achter elkaar doet), verwerkt hij de foto's ná je reeks.
Blijf je gewoon af en toe een foto schieten, dan verwerkt hij de foto's direct na iedere foto.

Dus dan kan het inderdaad zo zijn, dat hij na 3 of 4 foto's tijd nodig heeft om die grote files te verwerken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:24

mzara schreef:
Oke. Ik zag gister toen ik even snel op internet keek een accu. en daar stond nikon bij de naam, maar niet op de foto van de accu. Die was in ieder geval maar 20 euro dus als dat een echte is vind ik het geen probleem.

wat zijn goede sites om accu's (en sd kaartjes) te bestellen? ik heb mijn camera en alles via mediamarkt omdat er een mooie deal was. Ik ken dus amper andere sites. en fan van media markt ben ik ook niet...
En kan iemand me een accu aanbevelen voor mijn camera voor een redelijke prijs? zoals ik al zei heb ik daar 0 verstand van :o

Ik heb qua accu merken goede ervaringen met:
Lenmar
Hahnel

Ik zou niet gelijk de allergoedkoopste nemen.
Liever een "merk" nep accu dan een merkloze of goedkoop merk.

Waar je 'm koopt maakt in principe niet uit. Het is altijd even zoeken waar je de bepaalde accu het goedkoopst kunt krijgen.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:01

Bagheera_206 schreef:
Ook de accu's van Canon "slijten" ij de loop der tijd. Heb accu's waar de status nu nog maar 1 rood streepje is ipv drie groene toen ze net nieuw waren. Leora, wat is de status van jouw accu's?

Mijne hebben op eentje na (van Canon zelf) allemaal nog 3 strepen dus dat zit wel goed :)

darkadia

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:06

Okee vast n suffe vraag, maar hoe bedoelen jullie het aantal strepen wat minder wordt bij oudere accu? Heb mijn camera toch al een tijdje maar merk nog weinig verslechtering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:15

Sommige camera's hebben in het menu een indicatie van het leven van de accu.
Zo kun je zien óf en hoe ver een accu versleten is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:23

Maar die accu's gebruik ik al sinds 2012 dus op zich wel logisch dat ze minder zijn geworden in de afgelopen jaren.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:31

Ik heb een DSTE accu ook een nep accu en tot nu toe werkt hij perfect.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:32

Femke schreef:
mzara schreef:

Ik heb qua accu merken goede ervaringen met:
Lenmar
Hahnel

Ik zou niet gelijk de allergoedkoopste nemen.
Liever een "merk" nep accu dan een merkloze of goedkoop merk.

Waar je 'm koopt maakt in principe niet uit. Het is altijd even zoeken waar je de bepaalde accu het goedkoopst kunt krijgen.

Ik was inderdaad niet van plan het goedkoopste te nemen :) .
Ik ben deze tegen gekomen: http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ha ... 40726.html
lijkt mij wel een prima batterij. Ook Hahnel waar je goede ervaringen mee hebt.
Op andere sites was hij duurder.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:39

Hoi, ik kom even weer binnen vallen :D een tijdje terug was ik hier met het probleem dat mn camera geen scherpe foto's maakte, deze is nu opgestuurd en het probleem is opgelost! Er is nou alleen iets geks, ik weet niet of het zo is ingesteld of wat.. maar opeens kan ik mijn sluiterstijd niet meer hoger draaien dan 250? Terwijl die eerst wel tot 2000 ofzo kon. Heb verschillende standen geprobeerd, maakt geen verschil. Lenzen ook niet. Maar hij moet toch echt hoger kunnen lijkt me? Kan ik dit aanpassen?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:04

IsaCalixa schreef:
Hoi, ik kom even weer binnen vallen :D een tijdje terug was ik hier met het probleem dat mn camera geen scherpe foto's maakte, deze is nu opgestuurd en het probleem is opgelost! Er is nou alleen iets geks, ik weet niet of het zo is ingesteld of wat.. maar opeens kan ik mijn sluiterstijd niet meer hoger draaien dan 250? Terwijl die eerst wel tot 2000 ofzo kon. Heb verschillende standen geprobeerd, maakt geen verschil. Lenzen ook niet. Maar hij moet toch echt hoger kunnen lijkt me? Kan ik dit aanpassen?

Laat maar, toen ik hem uit en aan deed was het weer goed :')

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:38

weet iemand hoe ik wazige/onscherpe/ kleur verschillen in fotos kan veranderen of beter kan doen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:08

@annikee19 Kleuren verbeteren kan in de meeste fotoprogramma's wel. Wazig of onscherp krijg je eigenlijk achteraf nooit meer helemaal goed (ik iig niet). Vaak heeft dit te maken met hoe je autofocus en focuspunten instelt.

Hier mooi voorbeeldje in mijn nieuwe voor en na: Ik ben nog steeds niet super handig met objecten weg werken, tips hiervoor zijn welkom! Gebruik nu meestal de kloon tool. Ook is bij deze foto helaas het hoofd niet helemaal scherp, had weinig tijd om in te stellen. Focuspunt stond niet goed.

Afbeelding
Afbeelding

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:44

Ik kom even binnenvallen, ik zou namelijk graag een reflectiescherm aan willen schaffen, gebruiken jullie die en zo ja. Welke kleur zou ik het best kunnen nemen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:50

Ik gebruik hem soms, bij veel zon is het handig om de schaduwkant op te lichten. Maar met paarden soms lastig (die verplaatsen nogal eens en vinden t soms ook eng, en dan heb je eigenlijk al een 2e persoon nodig die ook mee draait met reflectiescherm ;) ).
Heb zelf een 4 in 1: wit, zwart, zilver en goud. Gebruik de witte zijde het meest.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:58

Ik heb er 1 van 80cm... groter vind ik zo'n wind vanger worden. Heb zelf goud en zilver... mis wit wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:16

Zilver en daglicht (goud/zilver gemengd) of Zilver en Goud.

Voor paarden het liefste eentje van ongeveer 100/110cm rond.
Vangt inderdaad wel veel wind, zoals Gianti al schrijft, maar kleinere maatjes zijn niet altijd groot genoeg om hoofd, hals en schouderpartij compleet te belichten.

Gewoon de goedkoopste pakken die je kunt vinden ;)

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:56

Canon en Nikon zijn allebei top merken.
Deze camera's zitten in dezelfde prijsklasse en zullen erg vergelijkbaar presteren.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:02

Hey, denken jullie dat het een goed idee is om tegelijkertijd het reflectiescherm vast te houden en te fotograferen? Ik heb namelijk meestal geen hulp erbij en wil hem toch wel graag gebruiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:08

Nee. Want bijna altijd moet jij precies op een totaal andere plek staan om te fotograferen dan om het scherm te richten.

Op stal vragen of iemand wil helpen, dat lukt heel vaak :-)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:38

ik loop ergens tegenaan. ik merkte een tijdje terug al dat mijn foto's er op verschillende schermen verschillend uitzien. op zich best logisch. maar, hoe bewerk je je foto's dan zo dat het er op een gemiddeld/standaard scherm zo uit ziet als je hebt bedoeld? en niet op het ene scherm te veel contrast, het andere scherm te licht en het andere scherm te geel/blauw. help me :(

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:44

Je scherm kalibreren

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:22

Gianti schreef:
Je scherm kalibreren

heb ik nu gedaan. Het ziet er al meer uit als op het beeldscherm van mijn camera. alleen de kleuren zijn nog anders.