[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:09

:wave:

Excuses dat ik hier zomaar binnen kom vallen, heb niet echt wat toe te voegen aan dit topic maar heb wel behoorlijk wat vragen :P

Ik ben in het bezit van een Nikon D7100 camera met enkel een 50mm lens. Normaal gezien leen ik als ik op vakantie ga een lens van mijn vader (Nikkor 18-200mm VR), maar het wordt nu wel eens tijd dat ik een eigen lens ga aanschaffen. En daar begint het dilemma. De Nikkor is erg duur, dus ik ben op zoek gegaan naar alternatieven en heb de volgende lenzen gevonden:

Tamron 18-200 Di-II VC €239:
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-1 ... i-vc-nikon

Sigma 18-200 DC OS HSM €369:
http://www.fotokonijnenberg.nl/sigma-18 ... sm-c-nikon

Tamron 18-270 Di-II VC PZD €345:
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-1 ... -pzd-nikon

Heb al flink wat gegoogled en kom er niet echt uit wat van deze 3 de beste optie zou zijn. Ik sta ook open voor andere opties, mits minimaal 18-200 bereik en <€500. Alvast bedankt!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:38

birgitje schreef:
hoi iedereen!

ik heb mijn nieuwe lens van nog geen week nieuw laten vallen... gelukkig is hij niet kapot en kan nog altijd fotos trekken, alleen is er iets mis met het scherpstellen, hij maakt een raar geluid en trekt niet zo scherp van dichtbij
ik wou al sowieso al een beetje gaan rondkijken voor een nieuwe lens (al voor dat ik deze had laten vallen) en natuurlijk mijn droompje: de 70-200mm, maarja zoveel geld :( lang sparen dus. nou vroeg ik me af, is de sigma 70-200mm even goed als de witte van canon?
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... -os-hsm-3/

en waarom is deze veel goed koper als de andere 70-200mm van canon?
http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... l-usm/arom is deze veel goedkoper als de andere 70-200mm van canon?

al dankje voor de moeite O:)

De 'witte' van Canon is een L objectief, dit is een hoger kwaliteit glaswerk als wat ze normaal aanbieden. De 'goedkopere' variant is een F4.0, de duurdere is een F2.8. Daar zit 'm het verschil dus in :)

Vanillia schreef:
:wave:

Excuses dat ik hier zomaar binnen kom vallen, heb niet echt wat toe te voegen aan dit topic maar heb wel behoorlijk wat vragen :P

Ik ben in het bezit van een Nikon D7100 camera met enkel een 50mm lens. Normaal gezien leen ik als ik op vakantie ga een lens van mijn vader (Nikkor 18-200mm VR), maar het wordt nu wel eens tijd dat ik een eigen lens ga aanschaffen. En daar begint het dilemma. De Nikkor is erg duur, dus ik ben op zoek gegaan naar alternatieven en heb de volgende lenzen gevonden:

Tamron 18-200 Di-II VC €239:
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-1 ... i-vc-nikon

Sigma 18-200 DC OS HSM €369:
http://www.fotokonijnenberg.nl/sigma-18 ... sm-c-nikon

Tamron 18-270 Di-II VC PZD €345:
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-1 ... -pzd-nikon

Heb al flink wat gegoogled en kom er niet echt uit wat van deze 3 de beste optie zou zijn. Ik sta ook open voor andere opties, mits minimaal 18-200 bereik en <€500. Alvast bedankt!

Eerlijk? Geen 18-200 (superzoom) kopen. Prutkwaliteit, je kan er beter een jampot glas opdraaien. 55-250 is een goed alternatief.

Vanillia

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:46

Haha thanks Courses, had die reactie al verwacht van een echte fotograaf. Ik zoek het alleen niet om lenzen te gaan wisselen op mijn vakantie en ik maak op vakantie toch wel vaak gebruik van de 18-55mm range. Ik ben me ervan bewust dat ik wat inlever op kwaliteit door voor een superzoom te kiezen. In andere woorden; ik ben op zoek naar het minst slechte alternatief ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:49

Vanillia schreef:
Haha thanks Courses, had die reactie al verwacht van een echte fotograaf. Ik zoek het alleen niet om lenzen te gaan wisselen op mijn vakantie en ik maak op vakantie toch wel vaak gebruik van de 18-55mm range. Ik ben me ervan bewust dat ik wat inlever op kwaliteit door voor een superzoom te kiezen. In andere woorden; ik ben op zoek naar het minst slechte alternatief ;)

Hier een betaalbaar alternatief: http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0067

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:56

Een nieuwe 18-200 van Nikon kost €699, dus een tweedehands 28-300 voor €695 schiet ik weinig mee op. Toch bedankt!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:15

Vanillia schreef:
Een nieuwe 18-200 van Nikon kost €699, dus een tweedehands 28-300 voor €695 schiet ik weinig mee op. Toch bedankt!

Hier in het bezit van een 18-200 Nikkor en ondanks dat het niet het beste van het beste is, is hij voor het doel wat jij voor ogen hebt een prima lens. Het is namelijk een fijne lens om mee te reizen; licht, uitgebreide zoomrange en je hoeft niet te wisselen. Je moet alleen rekening houden met de compromissen die je moet sluiten; op 18mm behoorlijke vervorming, overall een zachtheid in je beeld en vignettering op vanaf 150mm. Voor mij is hij in sommige gevallen ideaal, als ik ondersteboven aan een touwtje aan een berg hang, wil je niet wisselen; in de woestijn wil je niet wisselen en tropen zijn ook niet echt lensvriendelijk.

Maar dan.... Ik ga je het advies geven om dan wel voor de Nikkor te gaan. Zeker tweede hands zijn deze lenzen prima binnen je budget je te verkrijgen. Want ik heb zowel de tamron en de sigma uitgeprobeerd en van beide werd ik een tikkeltje verdrietig. De tamron is overall niet zacht, maar gewoon ronduit onscherp. De sigma doet het iets beter, maar vooralsnog niet denderend. Kortom, mocht je de extra 150 niet hebben (hetgeen ik mij kan voorstellen), kijk dan of je (eventueel via een fotozaak) een tweede hands exemplaar kan vinden. Zeker de versie met VR1 is goedkoop geworden omdat dit een oude versie is. Wees gerust, de enige echte vernieuwing in de VR2 zit hem in een knopje om je lens vast te zetten zodat deze niet perongeluk uitschuift. Handen werken ook...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:54

Sowieso de B lenzen van Tamron lekker links laten liggen, dan huil je meteen alles bij elkaar. Sigma heb ik met de 18-200 geen ervaring mee, moet wel eerlijk zeggen dat ik erg blij ben met mijn Sigma uit het hogere segment. Maar als er dan toch een 18-200 aangeschaft gaat worden, koop dan alsjeblieft de Nikkor variant :)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:43

Ik meld mij ook even

Na een lange tijd mn nikon camera weer eens uit de kast getrokken.
Voorheen vaak kinderen en portretten.
Nu gevraagd voor voetbalfotografie, wat ik enorm leuk vind
Nu wilde ik een ander lensje aanschaffen
Ik werk nu met de 50-200vr en moet zeggen, dat t best knappe plaatjes zijn
Maar ik wil eem stapje verder
mij werd de 70-300vr geadviseerd.
Ik fotografeer altijd wel overdag en buiten de wedstrijden.
Wat adviseren jullie?

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:27

Iemand ervaring met de Sigma 15-30mm F/3.5-4.5 EX DG Nikon...

We gaan 19 September op vakantie en we willen graag wat landschappen, gebouwen enz enz vastleggen. We zijn in het bezit van een Nikon D610, full frame dus, als ik het goed heb begrepen is bovenstaande een FF lens toch ?

Of raden jullie wat anders aan? Budget is niet heel hoog, liefst zo min mogelijk omdat we hem toch alleen op vakantie gaan gebruiken en verder eigenlijk er geen plannen mee hebben :-)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:44

Op zich een redelijke lens met twee grote nadelen (voor mij dan). Allereerst heeft deze lens de eigenschap om op 15mm onscherp te zijn, laat dit nu net de afstand zijn waar je hem voor wilt hebben. Hoe kleiner je lensopening, des te beter het wordt, maar bij slechtere lichtomstandigheden is dat toch een probleem.

Daarnaast is dit volgens mij een objectief van 82mm... En daarmee is het erg kostbaar om er filters voor aan te schaffen. Polarisers en ND-filters in dit formaat zijn duur.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:52

Klopt helemaal wat je zegt.. :-)

Hmmm dat word nog even nadenken... Enig idee wat daar dan in de buurt komt zonder al die min punten :D ?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:02

Je kunt eens kijken naar tokina, al weet ik niet of die voor FF zijn. Dit is een b-merk wat met zijn groothoeken nog wel eens verrassend kan zijn. Ja, en de 16-35 f2.8 van Nikkor. Neusje van de zalm, maar ook met een fijn prijskaartje. Misschien tweedehands?

Begrijp me niet verkeerd, de sigma is op zich ok, zeker voor de prijs. Het hangt er een beetje vanaf of je serieus met landschapsfotografie aan de slag wilt of dat hij meer is voor erbij.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:19

We hebben nog helemaal geen idee of we er verder mee willen :-). Het is gewoon meer gemak zucht om mee te nemen op vakantie. De nikkor 70-200 f2.8 vr 1 is gewoon te onpraktisch voor mee op vakantie en verder hebben we dan een 50 mm F1.8.

Willen heel graag nog een 24 - 70 f2.8 en mocht het landschappen bevallen dan heeeeel graag de 14-24 nikkor haha. Maar ja blijven dromen :-)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:15

maaikemuis schreef:
Op zich een redelijke lens met twee grote nadelen (voor mij dan). Allereerst heeft deze lens de eigenschap om op 15mm onscherp te zijn, laat dit nu net de afstand zijn waar je hem voor wilt hebben. Hoe kleiner je lensopening, des te beter het wordt, maar bij slechtere lichtomstandigheden is dat toch een probleem.

Daarnaast is dit volgens mij een objectief van 82mm... En daarmee is het erg kostbaar om er filters voor aan te schaffen. Polarisers en ND-filters in dit formaat zijn duur.

Wat je ook met filters kunt doen is zo een houdersysteem kopen zodat al je filters op al je objectieven passen met de juiste adapterring. Mijn kitlensje is ook 82mm en mijn telezoom en groothoekje zijn beide 77mm. Zo kan ik toch al mijn filters op deze drie objectieven gebruiken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:47

Zou een oplossing zijn wanneer de Lee-filters niet zo ontzettend duur zouden zijn. Ik heb een ander schuifsysteem gehad en die kwaliteit was echt niet om over naar huis te schrijven (en dan ben ik al van het goedkopere spul). Feitelijk blijft het probleem hetzelfde.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:29

Lee big stopper <3

Anyway, ga vanmiddag hier naar kijken Sigma 17-35mm F 2.8 - 4.0 EX DG HSM Nikon FX

Ben erg benieuwd, ben heeeeel erg van de nikkor lenzen maar voor een lens erbij en om te proberen vind ik het gewoon voor nu even te duur.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:52

Metellica schreef:
Lee big stopper <3

Anyway, ga vanmiddag hier naar kijken Sigma 17-35mm F 2.8 - 4.0 EX DG HSM Nikon FX

Ben erg benieuwd, ben heeeeel erg van de nikkor lenzen maar voor een lens erbij en om te proberen vind ik het gewoon voor nu even te duur.

On my wishlist.... Nog even sparen en dan beloven mijn filtertasje niet 500 meter naar beneden te laten vallen }:0

En ik kan het me voorstellen hoor. Die Nikkor is echt het neusje van de zalm, maar wel een hele grote investering voor 'even ernaast'. Mocht je helemaal into landschappen worden en standaard met een groothoek op je camera rondlopen tijdens je vakanties kun je altijd nog overstappen.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:58

Zojuist de Sigma 17-35mm EX DG HSM Nikon FX aangeschaft. Als nieuw, mooi ding voor een geen nikkor. Verbaasd me :-). Super groothoek ook. En dat voor 250 euro van mp. Op naar de vakantie

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:48

Mijn 24-70 Sigma gaat ook mee naar Tokyo, ben er tot dusver erg tevreden over :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:46

Ik zou graag advies willen. Ik heb inmiddels mijn 18-55 mm lens van nikon al een jaar of 6.
1x gerapeerd geweest (viel onder garantie) maar ik merk gewoon té veel kwaliteitsverschil ten opzichte van de 50 1.8 en de 105 macro beide van nikon.
Ik wil deze vervangen en bij voorkeur met een f2.8 diafragma.
Budget max 700. Liever minder als het niet hoeft. Ik ben geen prof, en wil ook geen betaalde shoots doen ofzo.

Ik fotograaf veel allround en graag op vakantie.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:52

Hoi allemaal,
Ik kom hier even binnenvallen :=

Ik werk met een Canon 700D met 18-135 objectief.
Daarmee had ik niet het optimale resultaat uit mijn foto's, dus heb ik vandaag een Canon 50 mm 1.8 aangeschaft.

Nu heb ik toch mijn oog laten vallen op de 70-200 2.8 objectieven.
Meteen een offerte gehad voor de Canon en Sigma versie, scheelt zo ruim €900,- :=
Nu was ik eens aan het kijken voor een tweedehandse, maar kan weinig vinden binnen mijn budget (700,-) Iemand een adresje voor tweedehands objectieven?
Of is tweedehands erg af te raden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:06

Bubbleee schreef:
Hoi allemaal,

Daarmee had ik niet het optimale resultaat uit mijn foto's, dus heb ik vandaag een Canon 50 mm 1.8 aangeschaft.

Meteen een offerte gehad voor de Canon en Sigma versie, scheelt zo ruim €900,- :=
Nu was ik eens aan het kijken voor een tweedehandse, maar kan weinig vinden binnen mijn budget (700,-) Iemand een adresje voor tweedehands objectieven?

Nee, veel winkels hebben occasions met garantie. Kun je prima doen.

Sigma versus Canon is Mercedes versus Pinda.
Een f2.8 IS is tweedehands voor 1000 - 1200 prima te vinden; zonder IS voor minder.

Als je terugleest in het topic kom je de nodige links tegen en even heel simpel google loslaten op de vraag "occasion camera" levert je vrijwel alle winkels in NL met tweedehands aanbod......

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:27

ikke schreef:
Bubbleee schreef:
Hoi allemaal,

Een f2.8 IS is tweedehands voor 1000 - 1200 prima te vinden; zonder IS voor minder.

Als je terugleest in het topic kom je de nodige links tegen en even heel simpel google loslaten op de vraag "occasion camera" levert je vrijwel alle winkels in NL met tweedehands aanbod......

Sigma werd mij in de eerste instantie aangeraden in de speciaalzaak. Kun je voor mij het verschil beter uitleggen? De Mercedes met pinda vergelijking komt niet aan, haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:38

Bubbleee schreef:
ikke schreef:

Sigma werd mij in de eerste instantie aangeraden in de speciaalzaak. Kun je voor mij het verschil beter uitleggen? De Mercedes met pinda vergelijking komt niet aan, haha!

Sigma is aardig glas, maar als je een Canon 70-200 L-serie op je camera schroeft, loop je daarna gillend weg bij die Sigma.

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:14

Iemand al ervaring met de canon 70-300 f4-5.6 L is usm?

Ik kan daar zo weinig over vinden en hier op bokt heb ik er nog geen foto's van gezien. Had ergens gelezen dat de kwaliteit overeen komt met de populaire 70-200mm f4 L is usm maar dan met extra mm, helaas vind ik dat bericht niet meer terug dus hoopte hier ervaring te lezen.

Heb nu ruim 3jaar de canon 55-250mm f4-5.6 is en wil overstappen naar L-kwaliteit.

p.s. Ik fotografeer alleen met mooi weer, dus de f4-5.6 is voor mij geen probleem