[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:22

verstijnen schreef:
judithh schreef:
Tuurlijk kunt je daar mee inzoomen.
Ik las dat je een budget hebt van €300,- met een extra ruimte van €100,-? Dan zou ik toch eerder kijken naar de 70-300 IS USM, beter en scherper als de 55-250 ;)
Nieuw betaal je er rond de €425,- voor maar tweedehand zal hij vast te vinden zijn voor rond de €300,- ;)

Dat het kan lijkt me logisch :D
Maar kan ik daar ook ver mee inzoomen? Ik heb van een kennisje de 55-200 eens geprobeert. Ik wil eigenlijk nog wel verder inzoomen. Nu vraag ik me alleen af of tussen de 200 en 250 veel verschil zit..

Ik ga nu eerst ff naar de 70-300 kijken! Bedankt voor je/jullie advies

Verschil tussen 200 en 250 is een meter naar voren stappen :D

Daarbij vind ik de 55-250 en de 70-300 op het uiterste bereik niet scherp meer, terwijl de 70-200 ook op 200mm haarscherp is.
Mijn ervaring is met de 55-250, uiterlijk tot 175mm inzoomen en de 70-300 tot 225 ongeveer..verder zoomde ik nooit in omdat je dan een hoop scherpte verlies krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:53

Mag ik jullie eens om feedback vragen? Ik ben bezig een test op te stellen waarmee je kunt bepalen of je genoeg basiskennis hebt om je aan te melden voor de vervolgcursus (in plaats van de basiscursus). Met de opmaak ben ik nog bezig, maar inhoudelijk ben ik al erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Graag hoor ik van jullie:

- Hoe je je eigen niveau zou omschrijven
- Met wat voor camera je fotografeert (compact, systeem, spiegelreflex?)
- Wat je van de vragen en het niveau vindt

Bovendien ben ik nog aan het nadenken over een twaalfde (en laatste) vraag, suggesties zijn welkom :)

http://photoguide.nl/cursussen/online-v ... rsus-quiz/

Alvast bedankt!

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:37

judithh schreef:
Verschil tussen 200 en 250 is een meter naar voren stappen :D

Daarbij vind ik de 55-250 en de 70-300 op het uiterste bereik niet scherp meer, terwijl de 70-200 ook op 200mm haarscherp is.
Mijn ervaring is met de 55-250, uiterlijk tot 175mm inzoomen en de 70-300 tot 225 ongeveer..verder zoomde ik nooit in omdat je dan een hoop scherpte verlies krijgt...

De Canon 70-200 gaat me echt te duur worden. Ik zie alleen maar prijzen vanaf 700 euro

verstijnen

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:37

Ga ik straks even voor je doen Nouks :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:54

Ik heb je quiz ook bekeken, vind het een goed beeld geven van het niveau. Ik had er twee fout, die van 1/125 naar 1/360 (ik kan niet rekenen met 1/3e stops :+ ) en die over de S-stand, aangezien ik die nog nooit heb gebruikt.
Ik heb overigens een Canon 500D en fotografeer nu iets minder dan een jaar.

Verstijnen, volgens mij is de Canon 70-200 F4 iets van een 500 euro?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:35

Yasmine, dank je wel voor je reactie! Goed om te horen :j
Verstijnen, ik wacht je mening af!

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:49

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:20

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik zit een beetje in dilemma :=

Ik zit te twijfelen tussen een Canon 70-200mm F4 en Canon 70-200mm F2.8. Nou zou ik natuurlijk meteen kiezen voor de 2.8 alleen laat mijn portemonnee dat voorlopig niet toe.. En merk je nu echt een groot verschil in scherpte etc? Ik fotografeer nooit binnen, is het dan waard om nog een poos door te sparen voor een 2.8? Want het prijsverschil is wel ruim 500 euro :=

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:26

Ik heb al vaak gehoord dat de F4 wel een ontzettend goed objectief is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:28

Als de F2.8 geen bittere noodzaak is: houd die centen lekker in je zak. De F4.0's zijn scherper dan de F2.8 zonder IS en de eerste versie van het objectief met IS.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:28

Even voor de duidelijkheid, je vergelijkt de 70-200 F4 NON is met de F2.8 NON is?

Als je de lichtsterkte niet nodig hebt zou ik dan zeker niet voor een 2.8 gaan al was het maar vanwege het gewicht waar je mee loopt te sjouwen := Wel zou ik nog een overweging maken tussen de F4.0 non-IS en de F4.0 IS versie. Heb zelf de laatste en ben er erg tevreden mee. Alhoewel ik laatst van iemand een F2.8 IS erop heb gehad en dat is echt een fantastische lens. Maar ja dan heb je het over een heel andere prijsklasse, van net even over de 2000 euro. ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:30

Nouks schreef:
Als de F2.8 geen bittere noodzaak is: houd die centen lekker in je zak. De F4.0's zijn scherper dan de F2.8 zonder IS en de eerste versie van het objectief met IS.

Eerste versie? Zijn er meerdere 2.8 IS versies dan? Ik heb er laatst dus met één mogen spelen, maar weet dan niet welke. Was wel op slag verliefd. Het gewicht vind ik wel een letterlijk zwaar nadeel, en de prijs is ook ff slikken natuurlijk, maar speel nu wel met de gedachte om daar toch voor te gaan sparen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:32

Jep, er zijn twee IS-versies. De laatste is vorig jaar ergens nieuw op de markt gebracht en deze vind je dan ook nu in de winkels. De eerste versie had goede exemplaren (ik heb er ééntje) maar ook mindere.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:42

@ Audrey, sorry dat ik daar niet op gereageerd had, maar ik ben niet thuis in die lenzen, in die prijsklasse zou ik namelijk sowieso zelf nooit meer een lens aanschaffen ;) Moet ik op bereik kiezen dan zou ik voor de 70-300 gaan :)

@ Nouks, dan is het een goede kans dat dit een oude versie is geweest, maar dat het een goede was toevallig. Nieuwe versie is wel 'altijd' een goede lens? Dat mag je toch iig wel verwachten voor dat geld. Maar oh wat zijn ze zwaar := Volgens mij zou ik spierballen gaan kweken met zo'n lens :')

Wil nu denk ik eerst mijn kitlens vervangen. Hij geeft me te vaak onscherpe beelden en CA. (18-55IS) zit nu een beetje te kijken naar de 24-70 2.8 L en de 24-135 4.0 L en vraag me af of ik het bereik 18-24 sowieso ga missen op mijn cropcamera? Maar ik wil eigenlijk wel persé meteen iets goeds, dus een L serie lens en die heb ik niet gezien in vergelijkbaar kitlens bereik of kijk ik daar overheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:02

Ik vind persoonlijk een lens vanaf 24mm niet echt handig als standaardlens op een cropcamera. Gezien je toch een redelijk budget hebt, overweeg zeker ook eens de EF-S 17-55 F2.8, dat is echt een prachtig objectiefje! Tenzij je op korte termijn wil overstappen op een full frame camera of 1.3 crop, is dat objectief een serieuze overweging absoluut waard.

Zeg trouwens nooit nooit. Helaas zijn niet alle objectieven altijd maar gewoon zo goed als ze horen te zijn... Gelukkig wordt een deel van de ellende tegenwoordig met micro adjustment prima afgevangen.

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:04

Bedankt voor de info!
Maar is er dan ook echt duidelijk verschil tussen een 55-200 en een 70-200 F4.0? En een Canon 70-200mm F4.0 zonder IS is ook goed toch? Zie je veel verschil op foto's als je IS hebt of niet? (Ik doe vooral veel paardensport fotograferen)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:05

Alwiene schreef:
@ Audrey, sorry dat ik daar niet op gereageerd had, maar ik ben niet thuis in die lenzen, in die prijsklasse zou ik namelijk sowieso zelf nooit meer een lens aanschaffen ;) Moet ik op bereik kiezen dan zou ik voor de 70-300 gaan :)

waarom niet in die prijsklasse?
dan ga ik voor de 70-300 denk ik ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:10

X_spirit_X schreef:
Bedankt voor de info!
Maar is er dan ook echt duidelijk verschil tussen een 55-200 en een 70-200 F4.0?

....Nogal :D

Citaat:
En een Canon 70-200mm F4.0 zonder IS is ook goed toch?

Absoluut hoor, beide objectieven zijn optisch erg netjes.

Citaat:
Zie je veel verschil op foto's als je IS hebt of niet? (Ik doe vooral veel paardensport fotograferen)

Als je vooral paardensport fotografeert is IS absoluut niet noodzakelijk. Om bewegingsonscherpte te voorkomen fotografeer je dan sowieso al met behoorlijk korte sluitertijden. Met bijvoorbeeld portretfotografie is IS juist wel weer handig, omdat je dan met aanzienlijk langere sluitertijden uit de hand kunt fotograferen zonder je eigen trillingen terug te zien in de foto's. Dat betekent dat je bijvoorbeeld minder snel hoge ISO's hoeft te gebruiken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:49

Ik denk dat ik daar eens een TeMmetje aan waag :+

En waarom ik niet koop in die prijsklasse? Omdat dat speelgoedlenzen zijn m.i. ik ben die fase wel een beetje voorbij en wil alleen nog maar kwaliteitslenzen en dan praat je echt over een veelvoud in geld ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:55

X_Audrey schreef:
oké thanks voor je reactie! . :+ heb antwoord + suggesties al gekregen via andere topics :roll: mij zie je niet meer quoten :D :))

Als je nou netjes had afgewacht, had je vast wel een goed antwoord gekregen. Maar door jezelf 3 keer te quoten op 2 uur tijd geef je ons niet echt zin om een antwoord te geven... Geduld is een schone deugd.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:00

Nouks schreef:
Ik vind persoonlijk een lens vanaf 24mm niet echt handig als standaardlens op een cropcamera. Gezien je toch een redelijk budget hebt, overweeg zeker ook eens de EF-S 17-55 F2.8, dat is echt een prachtig objectiefje! Tenzij je op korte termijn wil overstappen op een full frame camera of 1.3 crop, is dat objectief een serieuze overweging absoluut waard.

Geen plannen tot overstap naar een FF of 1.3 nee. Maar die lens die jij noemt is geen L serie lens toch? Is het zo'n verkeerde gedachte van mij om alleen nog maar L serie lenzen te willen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:03

Ja, dat is een rare gedachte :D Het is geen L simpelweg omdat 'ie alleen geschikt is voor cropcamera's, maar het is optisch echt een prachtig objectief!

En dat geldt voor meer objectieven trouwens, bijvoorbeeld de 17-40 F4.0 is optisch helemaal niet zo fantastisch. De 17-55 is optisch (veel) beter.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:07

Volgens mij ken ik iemand die die 17-55 2.8 heeft en aangezien die persoon laatst mijn telelens heeft uitgeprobeerd moest ik die dan binnenkort maar eens vragen om zijn standaardlens even uit te kunnen proberen :D :j

Waarom is ie alleen geschikt voor cropcamera's? Dat betekent dus wel dat als ik OOIT naar een FF wil ik die lens weg kan doen? Komt bereik dan wel overeen met dat van de kitlens of is dat nu anders als hij alleen voor crop is? :o

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:10

Lenzen die enkel voor crop (EF-S bij Canon?) bedoeld zijn, passen niet op full frame. Lenzen die voor full frame bedoeld zijn (EF?) passen wel op crop. Volgens mij was het iets dat de EF-S lenzen niet de gehele full frame sensor "bedekken", om het simpel te zeggen. Maar de juiste uitleg laat ik aan de kenners over :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:10

Het bereik komt overeen met de kitlens, met ietsje meer groothoek. Hij past inderdad niet op FF. Dan zou je 'm weg moeten doen, of moeten bewaren als je de cropcamera ernaast houdt als backup. Staat tegenover dat het objectief wat goedkoper is dan de 24-70 (en minstens net zo goed, zou ik haast durven beweren).