[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:14

Kan je niet je 1000D tijdelijk weer gaan gebruiken? Die was immers beter van kwaliteit, toch? Dan kan je 70D gemaakt worden en dan overbrug je dat met je 1000D.

Weet iemand waar ik mijn 70D en lenzen (twee van Canon, één van Sigma) kan laten schoonmaken, en hoeveel het ongeveer kost? Ik woon in Leeuwarden, dus het liefst iets dichtbij. Ik heb mijn camera en lenzen besteld op internet, dus naar de winkel brengen lukt niet goed. Ik heb er opzich geen problemen mee, maar mijn lens is tweedehands en ik wil wel goed voor mijn apperatuur zorgen :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:14

Nee, 1000d is verkocht, dit is dus nog mijn enige body. De camera heb ik gekocht bij Coolblue, ik hoop dat dat kan :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:15

Ik loop daar ook tegenaan... Heb net een 7d Mark heb al heel wat foto's gemaakt maar mis het mooie haarscherpe bij grootste gros foto's ik dacht er ook aan naar de winkel terug te gaan maar ik wacht die instelling nog even af van hierboven genoemd

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:16

Camera schoonmaken kan je best zelf doen, dat is echt niet zo moeilijk! Even opzoeken op youtube en het lukt vanzelf normaal.

IsaCalixa, hmm kan je hem nog retourneren en gewoon een nieuwe bestellen? Geld terug + gelijk een nieuwe.

Mariett
Blogger

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:19

Ja? En ook met zand enzo? Mijn lens zit namelijk vol met zand (nog van oude eigenaar vooral), en ik ben bang dat het krasjes geeft als ik dat schoon probeer te maken. Heb jij daar toevallig ervaring mee? :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:22

k_m schreef:
Camera schoonmaken kan je best zelf doen, dat is echt niet zo moeilijk! Even opzoeken op youtube en het lukt vanzelf normaal.

IsaCalixa, hmm kan je hem nog retourneren en gewoon een nieuwe bestellen? Geld terug + gelijk een nieuwe.

Zal morgen eens naar het coolblue filiaal gaan hier in de buurt.

Marit, wat bleek uiteindelijk het defect in jouw camera te zijn?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:28

Mariett schreef:
Ja? En ook met zand enzo? Mijn lens zit namelijk vol met zand (nog van oude eigenaar vooral), en ik ben bang dat het krasjes geeft als ik dat schoon probeer te maken. Heb jij daar toevallig ervaring mee? :)

Nee lenzen heb ik nooit gedaan, en geen weet van of je dat wél zelf kan doen. Maar je sensor moet normaal prima gaan. (maar ik zou het met zand misschien toch ook niet aandurven := )

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:19

Even een vraagje..
Weet iemand of je bij een nieuwe laptop de kleuren eerst moet instellen?
Vind de kleuren nu erg warm.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:08

Vaak wel :j soms kan je als je zoekt op het type laptop een soort kalibratiekaart vinden waarop iemand heeft gezet hoe je de kleuren het best kan instellen. Verder heb ik bij mijn laptop dat het de kleuren afhangen van de hoek waarin het scherm gekanteld staat..

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:12

Bedankt Suuszels dan ga ik daar eens naar zoeken.
Ik heb een mat ips scherm, daar ben ik wel heel blij mee, kantelen van scherm geeft echt bijna geen verschil. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:34

IsaCalixa schreef:
Ik weet niet. Stel ik me nou aan, of lijken de foto's toch echt niet helemaal lekker te zijn?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het kan trouwens bijna niet zo zijn dat de hele camera en/of lens kapot zijn. Er zitten namelijk wel eens scherpe foto's tussen. (maar grotendeels niet echt..)

Als ik naar het gras op de foto kijk, lijkt het alsof de scherpte wat vóór het hondje ligt in plaats van op de ogen van het hondje.

Scherpstellen is niet eenvoudig en het kan op heel veel punten mis gaan door user error (fout van de gebruiker).

Om echt te kunnen helpen, hebben we meer informatie nodig.
Als je er alle gebruikte instellingen bij zet (of de EXIF in de foto laat staan), dan is er wat meer over te zeggen. ;)

Vergelijk het met een koekje...
Als je koekjes hebt gemaakt en ze zijn mislukt, maar je plaatst alleen een foto van het koekje...
Zonder het recept en hoe je het opgevolgd hebt, dan is het niet te achterhalen wat er fout is gegaan.
Je kunt te weinig meel hebben gebruikt of misschien is het in een oven met een te lage temperatuur gebakken of niet lang genoeg gebakken.

Zo zit 't ook met foto's. Er zijn zo veel instellingen die met scherpte te maken hebben, dat een paar voorbeeldfoto's zonder info geen zicht kunnen geven op het onderliggende probleem.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:05

Nou heb zitten zoeken op internet, maar kan het niet echt vinden?

Suuszels schreef:
Vaak wel :j soms kan je als je zoekt op het type laptop een soort kalibratiekaart vinden waarop iemand heeft gezet hoe je de kleuren het best kan instellen. Verder heb ik bij mijn laptop dat het de kleuren afhangen van de hoek waarin het scherm gekanteld staat..

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:14

hagelkruis schreef:
Nou heb zitten zoeken op internet, maar kan het niet echt vinden?

Suuszels schreef:

Voor mij persoonlijk de enige goede manier is om het scherm via een apparaatje echt te kalibreren. Daarbij is het dan zo dat je zeker weet dat de kleuren echt overeenkomen met de afdrukken en fotoproducten. Is een eenmalige investering voor heel lang, eventueel kun je deze met meerdere mensen aanschaffen aangezien het niet continue nodig is natuurlijk ;)

Op elke andere manier krijg je naar mijn idee niet het gewenste resultaat.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:16

Femke, ik zal straks de instellingen nog even opzoeken!

Ben naar de winkel geweest, het bleek toch een probleem met front focus te zijn. Hij kon wel opgestuurd worden, maar aangezien het bij mijn camera gewoon valt in te stellen kan ik dat zelf ook proberen. Moet dus ff een statief enzo regelen

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:43

Ik heb de instellingen even opgezocht.

De foto's van gisteren:
Afbeelding
F/4 - ISO 320 - 1/250 s (50mm)

Afbeelding
F/4 - ISO 320 - 1/250 s (50mm)

Deze foto heb ik gemaakt na het wijzigen van de focus (volgens mij was die hier +15).
Afbeelding
F/4 - ISO 1000 - 1/80s (50mm)

De laatste foto is binnen gemaakt, vandaar de hoge iso.

Met mijn andere lens (55-250mm) heb ik dit probleem overigens niet!

Ik wil hem straks nog beter afstellen met statief.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:29

Geen idee of ik het hier mag vragen maar ik heb sinds kort de canon eos 350D en dit is mijn eerste camera waar ik mee "werk" op mijn telefoon na :')
Nu wil ik graag fotos gaan maken van mijn paard maar ik krijg maar geen mooie fotos omdat ik geen idee heb welke instellingen ik ongeveer zou moeten gebruiken -O-

ik heb al wel een paar fotos van de kat en hond van een vriendin gemaakt en zou graag wat tips willen hebben als dat kan! (weet helaas de instellingen niet meer)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de 3 scherpste fotos *-:)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:32

Ik vind ze heel mooi, alleen zou ik een rustige achtergrond kiezen en lichter maken.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:41

Sorry jongens! Ik was het helemaal vergeten en was ook een weekend weg!

http://gdlp01.c-wss.com/gds/1/030001201 ... ual_NL.pdf

Pagina 103. Bij mijn camera had ik op de een of andere manier handmatig scherpstellen aangezet ipv automatisch. Daardoor deed mijn camera bijvoorbeeld scherpstellen op een bloem aan de linkerkant van het scherm ipv de hond in het midden van het scherm, omdat het touchscreen is en dan raakte ik bijvoorbeeld het scherm aan de linkerkant aan waardoor die elke keer daarop ging scherpstellen.

Hopelijk hebben jullie er iets aan!

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:31

Hallo, ik heb een vraagje en ik hoop dat ik daarvoor in het goeie topic ben terecht gekomen..
Als er een foto word nabestelt sturen jullie dan gewoon via de email je IBAN door, of hoe laten jullie de mensen het geld over maken? Ik heb al wel gehoort dat de meeste mensen de foto's pas sturen als het geld is overgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:10

Ik stuur de klant dan een factuur waar alle gegevens op staan.
Ze kunnen dan zelf kiezen of ze handmatig overboeken, of gebruik maken van een iDeal betaal link, waardoor de betaling direct bij me binnen komt en de foto's sneller verwerkt kunnen worden.

Die iDeal linkjes zijn nu super makkelijk te maken en de kosten zijn erg laag.
Ik zit zelf bij Mollie Payments daarvoor.
(Heb je wel kvk inschrijving, btw nummer, etc. voor nodig)

Bestellingen hoeven bij mij trouwens niet perse vooraf voldaan te worden.
Want wettelijk gezien mag je niet meer dan 50% vooraf eisen.
Wil de klant achteraf betalen, dan kan dat direct bij afhalen van de bestelling. De bestelling gaat in dat geval dus niet op de post.

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:51

Weet iemand misschien wanneer de beste tijd is om de mooie bloesem te fotograferen?
En welke mooie plekken er zijn? Liefst Overijssel, Drenthe of Gelderland maar ik zou best wat verder willen rijden voor een mooie bloesem haha!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:15

Ik ben ook wel benieuwd naar locaties voor bloesem, maar dan locatie Zuid-Holland/Zeeland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:06

De beste tijd voor bloesem is de tijd waarin de bloesem daadwerkelijk bloeit.
I know, klinkt heel flauw, maar het is wel zo ;)

Bloesem bloeit ieder jaar in een andere periode.
En ook iedere plantensoort heeft zijn eigen periode en kan vroeg of juist laat uitvallen.

Tussen het ene en het andere jaar kan gemakkelijk 3 weken of zelfs een maand zitten qua bloeiperiode.
Bepaalde roze bloesem bomen bloeiden in 2013 bijvoorbeeld begin mei, terwijl dezelfde bomen in 2014 al in begin april bloeiden.

Wanneer het "de" tijd is, is dus een kwestie van meerdere dagen je locatie bezoeken, tot je ziet dat de bloemen uitgekomen zijn. En dat kost even wat tijd ;)

Met locaties hetzelfde... Je kunt tegenwoordig heel gemakkelijk via google zoeken naar bloesem locaties. Er zijn verschillende sites die foto's aan locaties koppelen, zodat je kunt terugvinden waar een foto gemaakt is.
En je kunt eens zoeken naar kersenbloesem als trefwoord in de plaats waar je wil fotograferen. Grote kans dat je dan iets kunt vinden. Op die manier heb ik ook al tientallen locaties gevonden door het hele land.

Een andere optie is een paar keer rond rijden in je omgeving om geschikte locaties te zoeken.
Ook dat doe ik regelmatig.
Maar dan moet je weten hoe de bomen er kaal uit zien. Of je moet 1 jaar van te voren zoeken als de bomen al bloeien (vaak ben je dan te laat om hetzelfde jaar nog alles te regelen voor de shoot).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:10

Afgelopen paasweekend de eerste opengaande bloesems al gespot (in de stad weliswaar), maar dus vroeg dit jaar! Verder idd wat Femke zegt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:53

Hangt er ook vanaf welke soort het is.
Zo ken ik bijvoorbeeld een locatie waar ik enkele jaren geleden op de 25e van maart al kon fotograferen. Maar die bloemen zijn nu nog niet uitgekomen, terwijl het nu al een week later is.

Andere soorten zijn juist wel weer eerder (narcissen bloeiden hier in Hoofddorp al in december, terwijl die normaal rond maart pas uitkomen).