[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:34

Waar zit het Diafragma ? Bloos
ik heb de FujiFine pix S5600

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:33

Je diafragma is de A-stand op je draaiknop Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:22

Bedankt Lachen enhoe kun je die hoger of lager zette? Bloos

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:25

bv een paard in de wei de omheining en dergelijke word ook allemaal scherp genomen En hij staat er toch een eindje vandaan Bloos

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:31

SmeeJ schreef:
Bedankt Lachen enhoe kun je die hoger of lager zette? Bloos

Op de a-stand dus zetten (je draaiknop) en dan met de pijltjes omhoog of omlaag zetten. Dácht ik, ik heb 'm maar 2 maanden gehad haha, dus het zit er nog niet echt 'ingebrand' bij me Knipoog

Als je een laag f-getal hebt, betekent dat dat er een open diafragma is. Dus: lichtere foto's, en maar een beperkt deel van je foto scherp (weinig scherpte-diepte)

Een hoog f-getal, betekent een gesloten diafragma. Dus: donkerdere foto's, en een groot gedeelte scherp (veel scherpte-diepte) Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:32

Ah Bedankt Myukkii Nu snap ik het helemaal! bedankt he Kusje

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:31

Waarom kan ík dat allemaal niet instellen Scheve mond

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:19

Tja, hard sparen voor een camera waarbij je dat wel kan. Lachen Tipje: ook tweedehands kun je leuke, weinig gebruikte camera's kopen, die gewoon nog in super staat zijn, en soms wel meer dan de helft goedkoper (ik heb ook nog een hele fijne digitale camera liggen waarop je alles zelf in kan stellen, stuur maar een pbtje als je geinteresseerd bent Knipoog ).

Een s/a/m stand is gewoon eigenlijk 'noodzakelijk' om mooie foto's te maken. Vaak geven die eigen instellingen net dat beetje extra scherpte, scherpte-diepte (of juist niet) en juiste kleuren/licht op de foto. Met de automatische standen kun je vaak óók goede foto's maken, maar in lastige situaties, zoals de binnenbak, een bewolkte dag, een vliegensvlug paard, juist een te zonnige plek, krijg je niet altijd de foto's die je zou willen Lachen

Ik wilde sparen voor óf nieuwe wedstrijdkleren (zó'n ontzettend mooi jasje van pikeur), óf een nieuwe camera. En ben erg blij dat ik voor de laatste ben gegaan Haha!

[edit] Al vind ik dat die foto's van die hond in je andere topic wel érg scherp en goed gelukt zijn hoor!

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:56

Dat is juist het probleem. Heb een camera gekocht voordat ik dit allemaal wist, en mijn vader heeft een flink bedrag eraan meebetaald. En om dan nu deze te gaan verkopen en een nieuwe te kopen... Dat is ook weer zo lúllig.
De foto's van mn hond zijn wel leuk gelukt ja... snap niet hoe dat kan terwijl ik geen S/A/M standen heb...
Achja, men moet tevreden zijn met wat hij heeft he....

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:08

Ik ben ook aan het sparen voor een nieuwe camera. Althans, een poging tot.
Nu moet ik het nog doen met een Panasonic Lumix DMC-FZ5.
Helemaal prima. Nu het volgende: De laatste tijd doet die camera gewoon echt weird Clown.
Binnen wordt vrijwel alles donker (gewoon in automatische stand P). Ik heb mijn ISO dan op het allerhoogste staan. Sluitertijden worden dan vaak automatisch 3 seconden e.d.
Buiten daarentegen, wordt vrijwel alles overbelicht. Zie Dit topic.
Wie heeft tips? Lachen

Nu kan ik wel alles opnieuw resetten, maar aangezien deze camera eigenlijk niet van mij is en mijn vader het onnodig vindt, gaat dat dus niet door.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:12

Probeer eens om niet in de P-stand te fotograferen, maar in de a/s of m stand. De p-stand kun je alleen verschillende combinaties kiezen (toch?), en niet voor alle situaties is een geschikte combinatie te vinden. Lachen

Als je sluitertijd automatisch op 3 seconden gaat, lijkt het mij logisch dat je daar dan handmatig wat aan gaat doen. Of is dat ineens een heel stom idee van mij? Clown

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:24

Ja, dat klopt.
Ik heb wel eens een poging gedaan tot fotograferen in de A stand. M = Sluitertijd en diafragma. S = shutter = sluitertijd.
Maar dan was het resultaat alsnog niet wat ik graag had willen zien.
F3.2 = 1 pot zwart. Dit was gewoon buiten. Wilde een foto maken van mijn broertje. En nee, de lensdop zat er niet op Haha!. Nog eens geprobeerd, gebeurde er hetzelfde. Ik snap niks van die camera. Rot ding.
Tijdens de vakantie ben ik naar Femke (Faelivrin) op Bokt geweest. Met haar Nikon D70s heb ik haar mogen fotograferen. In stand Av. Dit keer zonder enige problemen. Zie

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:35

Dan is er iets anders mis met je camera, want dat ligt niet aan de instelling (behalve als je sluitertijd erg snel stond en je iso erg laag, daar moet je ook nog op letten Lachen ).

Maar bij F3.2 zou je geen hele zwarte foto's moeten krijgen. Als ik jou was zou ik hem dan toch maar even na laten kijken, want dat hoort niet, als de instellingen gewoon goed waren..

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:39

Sluitertijd en ISO gaat dan automatisch (op de A) stand Knipoog.
Later kan je die terug zien op het LCD scherm. Kan me niet meer herinneren wat dat was. ISO stond niet belachelijk laag geloof ik.
Ik zal het met mijn vader bespreken: Of met dat ding na laten kijken.. of direct een nieuwe. * Dat laatste is het beste.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:06

Hey! Weet iemand mischien een goede site om een fotografie site mee te maken! Ik wil graag voor m'n portfolio voor stage m'n foto's online zetten Lachen Alvast bedankt

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:31

Om dat het toch 16 pagina's zijn ga ik ze niet allemaal door lezen maar ik heb tóch een vraag; Als ik mijn onderwerp scherper wil hebben dan mij achtergrond, waar moet ik dan op letten? Alvast bedankt Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:33

Horsy_Lover schreef:
Om dat het toch 16 pagina's zijn ga ik ze niet allemaal door lezen maar ik heb tóch een vraag; Als ik mijn onderwerp scherper wil hebben dan mij achtergrond, waar moet ik dan op letten? Alvast bedankt Lachen

Toevallig staat dit uitgelegd op deze pagina.
Met welke camera fotografeer je? Lachen

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:48

Met een spiegelreflex; Olympus E-330. Ik heb hem denk net een kleine twee weken. Maar als ik dingen probeer word het alleen heel wazig..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:09

Horsy_Lover schreef:

Dat je goed scherpstelt? Clown Lijkt mij de logisch mogelijkste oplossing? En een kleiner diafragmagetal. Dus iets met de 2, 3 of 4, dan krijg je de wazigste achtergronden..

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:13

Oke bedankt Knipoog

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:15

Gewoon met die getallen prutsen. Uiteindelijk doe je niks anders meer Haha!.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:17

Oja, overgetallen gesproken Knipoog Als ik alles handmatig instel wat moet ik dan doen als sluiterswaarde (zegmaar Clown)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:20

Als je op stand A(v) fotografeert kiest de camera zelf de sluitertijd. Knipoog
Bij mij tenminste..

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:52

Maar als ik beide handmatig instel.. Want daar wil ik wel zeg maar naartoe werken..

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:53

Dan moet je de stand M gebruiken. Dan kun je zowel het diafragma getal als de sluitertijd handmatig instellen. Lachen