[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:45

Ik ga morgenavond even in de winkels kijken (en advies aanhoren). Kopen doe ik daar waarschijnlijk niet, aangezien je via internet gewoon veel goedkoper uit bent. Ja Knipoog

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:21

Helemaal waar. De lens die ik dus nu besteld heb (bij fotokonijnenberg) staat in de winkels hier 259, daar €222. Lachen
edit: vond het ergens ook al zo sneu voor mijn fotograaf, kom er vaak om advies vragen maar koop er (bijna) nooit wat. Enkel foto's ontwikkelen of iets kleins. Bloos

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:55

Wuis schreef:
Ik ga morgenavond even in de winkels kijken (en advies aanhoren). Kopen doe ik daar waarschijnlijk niet, aangezien je via internet gewoon veel goedkoper uit bent. Ja Knipoog

Off-topic, maar dat vind ik dus echt niet kunnen. Die fotowinkels waar ze je uitgebreid advies geven steken tijd en moeite in jou. Dat kunnen ze nou eenmaal niet gratis doen, dus dan betaal je net iets meer voor je product. En wat doe jij? (En vele anderen met jou trouwens.) Je pakt het advies en je vertrekt weer. Absoluut schaamteloos vind ik het.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:27

kay27 schreef:
Wuis schreef:

Off-topic, maar dat vind ik dus echt niet kunnen. Die fotowinkels waar ze je uitgebreid advies geven steken tijd en moeite in jou. Dat kunnen ze nou eenmaal niet gratis doen, dus dan betaal je net iets meer voor je product. En wat doe jij? (En vele anderen met jou trouwens.) Je pakt het advies en je vertrekt weer. Absoluut schaamteloos vind ik het.

Dat is ook de reden waarom steeds meer kleinere fotohandels worden gesloten. Dus binnenkort kun je gewoon nergens meer advies vragen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:24

Kokomo schreef:
USM is de afkorting van Ultra Sonic Motor. Dit is een motor die 2 erg goede eigenschappen heeft, nl. hij is vrijwel gruisloos en hij is erg snel.

Is dit een reactie op mijn post. Want ik wist dit namelijk wel. Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:56

Elessar schreef:
Kokomo schreef:
USM is de afkorting van Ultra Sonic Motor. Dit is een motor die 2 erg goede eigenschappen heeft, nl. hij is vrijwel gruisloos en hij is erg snel.

Is dit een reactie op mijn post. Want ik wist dit namelijk wel. Knipoog

Nee hoor meer een opmerking in 't algemeen. Denk dat niet iedereen al die afkortingen kent. Het wordt nl. ook gebruikt voor Ultra Sharp Mask, ook een fotografie term.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:40

Unsharp Mask ook Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:21

Even samenvattend hoor, dat ik het goed begrepen heb (heb dit hele topic braaf doorgespit Lachen ).

Voor mijn nog aan te schaffen Nikon D70s wil ik, zoals iedereen, een lens voor portret en een lens voor zoom + actie hebben. Wat ik naast de Body dan moet aanschaffen zijn:

* Lens 18-55mm voor portret

* Lens 70-300mm IS USM voor zoom+actie. (USM is dan handig voor een snelle scherpstelling, IS helpt tegen
bewegingsonscherpte dus die twee opties zijn een aanrader, is dat juist? )

* Zonnekap

* Filter ? (of zit dat al in je lens?)

Als ik dat allemaal heb ben ik compleet toch? (heb even bevestiging nodig want ik weet het even niet meer Knipoog )

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:40

Hoi Yinari,
Dat klopt zo'n beetje wel..... de 18-55 is de standaard kitlens van Canon, geen idee wat Nikon meeleverd.
IS en USM zijn ook CANON termen. Dit heet bij Nikon lenzen (of evt. Sigma-lenzen) anders.
Een filter zit niet bij je lens

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:43

@Yinari, Nikon heeft volgens mij geen 70-300 is usm. Die lens is van Canon en past niet op de Nikon. Nikon heeft hiervoor de Nikkor af-s 70-300 g VR.. Prijs bij konijnenberg is 500 Euro. De Nikon 18-55 is volgens mij vergelijkbaar met de canon variant.
Op de 18-55 zou ik geen filter zetten, daar is een filter te duur voor. Op de 70-300 zou ik het wel doen, maar wel een goed filter nemen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:48

Ah, dat is vlug, bedankt!

Oké, dus een filter kun je los kopen, dat is duidelijk.

Op de Nikon kun je volgens mij Sigma lenzen zetten, en die hebben wel 70-300 usm toch?

Zit er veel prijsverschil in filters? Een UV-filter is dan een aanrader toch?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:50

Ga anders even snuffelen op www.fotokonijnenberg.nl Daar krijg je wel een goede indicatie en daar geven ze bijv. ook een filtersuggestie bij een lens Ja
Filterprijs hangt af van de grootte (lenzen hebben verschillende diameters) en de kwaliteit.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:06

Ga ik doen, dank je wel!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:28

Sigma heeft geen 70-300 met is en usm. Ze hebben wel een 70-300 APO MACRO. Dat is ook een erg fijn objectief en snel genoeg om paarden etc. op de foto te zetten. Deze lens is ook een stuk goedkoper dan de andere 2.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:17

Een 18-55 heb je in meerdere soorten. Het kitobjectief met een diafragma 3.5-5.6 en je hebtr de veel betere maar ook duurdere 17-55 met diafragma 2.8 over het hele bereik.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:48

JW18 schreef:
Sigma heeft geen 70-300 met is en usm. Ze hebben wel een 70-300 APO MACRO. Dat is ook een erg fijn objectief en snel genoeg om paarden etc. op de foto te zetten. Deze lens is ook een stuk goedkoper dan de andere 2.

Heb 'm net binne Vingers aflikken

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:01

Ah, het staat hier ook!! Ik was er net achter dat het met sigma dan een APO wordt (waar het ook voor moge staan Nagelbijten / Gniffelen) Ik gebruik al die termen nu wel heel stoer, maar de helft van de tijd heb ik geen flauw idee waar ik het over heb.
Verdieping komt met de jaren, en ik ben nog jong Haha!.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:23

Yinari schreef:
Ah, het staat hier ook!! Ik was er net achter dat het met sigma dan een APO wordt (waar het ook voor moge staan Nagelbijten / Gniffelen) Ik gebruik al die termen nu wel heel stoer, maar de helft van de tijd heb ik geen flauw idee waar ik het over heb.

Op de site van sigma vind je er de uitleg van! Ja
Net tussen de geweldige regenbuien door wat foto's genomen, zal zien of ik er vanavond nog wat kan plaatsen. Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:43

Misschien weet iemand hier trouwens een antwoord op..
Wanneer ik een 'landscape' foto verklein (van 100% naar 30% bv.) niks aan de hand maar wanneer ik dit met een 'portretfoto' doe wordt deze altijd onscherper/blokjesachtig en kan ik eigenlijk best 20% of minder verkleinen. Hoe komt dit of hoe voorkom ik dit? Echt heeel vervelend aangezien ik de foto's graag wat groter hou. Lachen Ik verklein met PhotoImpact trouwens en heb geen photoshop. Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:17

Yinari schreef:

APO staat voor Apochromatisch en is een term die betekend dat er een apochromatisch element in het objectief zit. Bij teleobjectieven breekt het licht aan de randen van de lenzen anders dan in het midden. Door de rand van een lens een andere kromming te geven wordt die lensfout hersteld en krijg je scherpere beelden. Nu betekend het niet dat andere objectieven waar dat niet op staat, slecht zijn. Niet altijd zet men dat in de aanduiding van het objectief en soms hebben andere objectieven een andere oplossing daarvoor. Canon bv. werkt met fluoriet en UD glas die dat probleem oplossen. Wel heb je binnen het merk dat een objectief zonder die aanduiding, die correctie dus niet heeft. Maar dat geldt dus alleen voor Sigma. Maar ook Sigma heeft wle objectieven met andere glassoorten die dat dus op een andere manier corrigeren.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:20

Bluem schreef:
Misschien weet iemand hier trouwens een antwoord op..
Wanneer ik een 'landscape' foto verklein (van 100% naar 30% bv.) niks aan de hand maar wanneer ik dit met een 'portretfoto' doe wordt deze altijd onscherper/blokjesachtig en kan ik eigenlijk best 20% of minder verkleinen. Hoe komt dit of hoe voorkom ik dit? Echt heeel vervelend aangezien ik de foto's graag wat groter hou. Lachen Ik verklein met PhotoImpact trouwens en heb geen photoshop. Knipoog

Hier heb ik zo 123 geen antwoord op. Zou je eens 2 voorbeelden willen posten. 1 landscape en een portretstand die dan blokkeriger is.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:06

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:18

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:20

hm, ligt dus aan het programma. Ook weer opgelost dan, kunnen we weer ontopic. ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:09

kay27 schreef:
Wuis schreef:

Dan vind je dat maar. Ik ga niet drie keer zoveel betalen terwijl ik het op internet veel goedkoper kan krijgen.

Dat fotowinkels binnenkort kunnen opdoeken, ligt heus niet aan dat ik daar advies vraag. Het is normaal om advies te vragen. En als zij lagere prijzen hadden, zou ik daar kopen. Maar dan kan nu eenmaal niet uit omdat zij huur e.d. moeten betalen.
Doordat aanbieden op internet goedkoper is, sluiten fotowinkels binnenkort de deuren. Dat is nu gewoon eenmaal zo. Dat ligt aan de internetwinkels, niet aan mensen die advies vragen. Het is logisch dat mensen ergens anders waar ze veel goedkoper kunnen, gaan kopen.

Maar dat betekent toch niet dat je er geen advies mag vragen, kom nou. Zou een mooie boel zijn als ik ergens informeer, en dan verplicht ben om het daar te kopen.

Als ik een nieuw zadel o.i.d. (nou noem ik maar gewoon even lukraak een artikel) ga kopen, ga ik toch ook bij diverse paardenwinkels langs voor advies. Het zou belachelijk zijn als je verplicht was om daar een zadel te kopen, als je advies hebt gekregen.

Advies geven hoort er nu eenmaal bij als je zo'n zaak hebt. Wil je dat niet, dan moet je niet zo'n zaak openen maar een internetwinkel beginnen.