[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:06

Ik vind de foto van de schimmel niet goed gelukt. Geen interessante compositie, drukke achtergrond zie liever veel meer dof. Veel ruis, de tweede ziet er overbelicht uit. Vind het meer een kiekje die toevallig scherp was. :) Fotograferen is meer als alleen een camera bedienen en een scherpe foto maken. Inzicht, een stukje talent om composities te zien enz. is ook belangrijk. Nagenoeg iedereen heeft een spiegelreflex en kan hiermee deze foto's maken. Dus ik zou nogmaals nog lekker een tijd oefenen. :)

Edit: zie nu pas de foto's op blz. 15 ook daar storen me vooral de achtergronden die imo veel te druk zijn waardoor ze erg standaard lijken, mis scherpte, de ruiter valt heel raar weg achter het paard enz. De leukste vind ik nummer 5 maar ook daar mist scherpte. De foto van het paard in het water is scherper maar geen mooie plaat. Je ziet dat het paard gespannen/angstig is op dat moment en is geen mooi of interessant moment.

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:14

Ik zou zo graag willen dat mensen lezen wat ik bij de foto's zet i.p.v alleen naar de foto zelf te kijken. :)
Dit is niet eens een shoot-foto, maar een voorbeeldfoto die ik heb gebruikt om Lightroom uit te proberen.

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:02

Je schreef toch zelf dat je achter die 5 foto's staat, jouw woorden......

Mijn conclusie, je maakt hele leuke kiekjes maar je moet nog heel veel leren. Blijkbaar is het niet goed genoeg dat mensen daar €30,- voor willen betalen.

Wilawander geeft heel goed aan wat er aan schort en ik heb ook al heel uitgebreid aangegeven wat jouw foto's missen en welke elementen een goede foto in zich moet hebben. Helaas geef je daar zelf helemaal geen reactie op. Het lijkt wel alsof je alleen maar wilt horen hoe goed je bent ipv hier iets op te steken van ons commentaar

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:13

KoudbloedKim schreef:
Ach, hoe je het ook doet, er zullen altijd mensen zijn die het anders zouden doen of er anders naar kijken en er een andere mening over hebben.

Ik ben lekker aan het uitvogelen hoe Lightroom werkt.
Heb eens geprobeerd wat meer uit een foto te halen en wat te spelen met tinten.

Originele bewerking. (FACEBOOK KWALITEIT)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik moet de komende 2 pagina's nog lezen maar wil toch graag even tips geven voor deze foto.

De orginele foto is sowieso op een grouw moment geloof ik? Je eerste na bewerking zit een warme zweem over, en té veel saturatie. Ik vond dat in het begin ook mooi toen ik fotografeerde, maar het is gewoon super nep.
De warme zweem die er over zit in combinatie met het 'grauwe dag' gevoel, het klopt gewoon niet zo. Probeer je foto wat op te lichten en dan wat contrast toe te voegen, maar ik zou voorlopig nog heel voorzichtig zijn met extra kleur toevoegen enz.

Je zwart-wit foto is ontzettend grijs, ik zie hier niets wit in zitten, dit kan je makkelijk wat oplichten door de higlights of de witte tinten omhoog te trekken in photoshop. Het zwart is dan weer veel té, op sommige stukken zit er geen contour meer in en is heel het zwart toegelopen.

Zo hopelijk heb je hier wat aan :-)

*leest komende 2 pagina's*

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:17

Poeme schreef:

Mijn conclusie, je maakt hele leuke kiekjes maar je moet nog heel veel leren. Blijkbaar is het niet goed genoeg dat mensen daar €30,- voor willen betalen.

Wilawander geeft heel goed aan wat er aan schort en ik heb ook al heel uitgebreid aangegeven wat jouw foto's missen en welke elementen een goede foto in zich moet hebben. Helaas geef je daar zelf helemaal geen reactie op. Het lijkt wel alsof je alleen maar wilt horen hoe goed je bent ipv hier iets op te steken van ons commentaar

Sluit ik me bij aan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:51

Poeme schreef:
Nee, je leest niet goed, dat staat er niet bij die foto. :)

K_m, bedankt voor de uitleg! :)
Ook weer mooi om te zien hoe de één die bewerking wel mooi vindt en de ander juist nep.

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:30

KoudbloedKim schreef:
Poeme schreef:
Nee, je leest niet goed, dat staat er niet bij die foto. :)

K_m, bedankt voor de uitleg! :)
Ook weer mooi om te zien hoe de één die bewerking wel mooi vindt en de ander juist nep.

Oh sorry Kim, dan zit ik mis.

maar het commentaar is voor mij wel op al je foto's van toepassing. Sommige dingen zijn een beetje slordig op je foto's en verstoren het beeld. De Fjord met de agezaagde voeten, paard in het water waarbij de verhoudingen weg zijn en waar geen mooie diepte in zit. De kleuren van de koudbloed zijn geweldig, maar die ruiter stoort, en ik zie links in beeld een zwarte streep lopen van een zweep of is het schaduw? Ook zie ik een strootje in de lok zitten en er komen wat druppels uit zijn neus. Allemaal van die dingen die een foto wat rommlig maken.

Je hebt zeker potentie, maar dat moet zich nog wel ontwikkelen. Ik zou zeggen, doe een cursus, neem les. Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:32

Oeps, laat maar niet horen dat je de valk een Fjord noemt. :))

Maar ik doe zeker iets met je tips. :j

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:12

De derde foto van de foto's waar je achter staat vind ik heel mooi! Het licht dat door de bomen schijnt op het pad en dat hek.
Ik let niet op belangrijke details bijvoorbeeld ergens heel ver weg, net zichtbaar bij de horizon een boom met 1 blaadje te veel, als je begrijpt wat ik bedoel.
<3 *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:15

Dankjewel! :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:23

Deze laatste vijf foto's zijn prima voor jullie niveau! Tuurlijk zijn er nog punten om aan te werken, om de foto's perfect te maken, maar dat kun je nu gewoon nog niet verwachten.

Ik zou gewoon de dertig euro vragen hoor, alleen voor de tijd die jullie erin stoppen is dat het al waard.

Ga verder met het fotograferen van jullie eigen paarden, fotomeetings en vraag mensen voor een fotoshoot zodat jullie kunnen blijven fotograferen. Dat levert misschien niet veel op, maar jullie kun je wel ontwikkelen. Gezien het niet om het extra geld gaat is dat het punt ook niet.

Klanten krijgen is gewoon moeilijk. Ieder bedrijf is altijd bezig met marketing/netwerken en een fotograaf 3x zo veel. Dus of je nu prof bent of hobbyist, klanten komen nooit in grote getale aanrennen, dus ik denk dat jullie je daar nu op verkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:26

We hebben al wat op de planning inderdaad!
Heb er erg veel zin in! :))

Bedankt, het is ook fijn om eens te horen wat er wél positief is aan de foto's. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:33

Goed zo! De laatste foto van ruiter en paard in de lijn van grassen vind ik leuk: ik hou wel van een strakke compositie en zeker bij paardenfotografie, het is gewoon iets anders dan anders. Het had ook een foto kunnen zijn waarbij het paard naar opzij kijkt en de ruiter ook ( zodat ze de open ruimte inkijken op de foto) maar dan wordt de foto wat statischer en dromeriger. Op jou foto zwaait de ruiter en ik vind dat eigenlijk wel een verrassing: spontaan, persoonlijk en eens iets anders.

Probeer dat soort kleine dingen vast te houden en dan verder te schaven aan andere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:07

Dat was inderdaad ook een spontaan moment. :j
Die momenten vind ik het leukste om vast te leggen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:22

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en misschien ben ik de enige, maar ik vind dit nogal (sluik)reclame voor jezelf en vraag me ook af waarom dit hele topic nog open is. Volgens mij is dit namelijk verboden op bokt en zijn er zelfs mensen voor geband ;)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:27

Hoe bedoel je dat Floor_x?
Ik kreeg juist het gevoel van dit topic om tips te vragen omdat ze amper aanvraag kregen.
Snap ook wel weer wat je bedoelt, is toch een beetje reclame maken maar zo heb ik het niet gezien, eerder
dat ze gewoon vraagt hoe ze haar website bekender kan maken.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:29

De foto's op de vorige pagina zijn naar mijn idee te veel bijgewerkt. De kleuren zijn té overdone. Dat trekt mij niet, zorgt voor een soort 'nep'. En dat is zonde.

Je geeft aan dat er op elke foto van een fotograaf wel iets is aan te merken.. jammer; dat geeft in mijn ogen aan dat je de feedback liever niet wil horen. Met een vinger naar iemand anders wijzen kan iedereen, 'ja maar' mentaliteit. Ga lekker met de tips aan de slag, oefen flink door en doe verschillende portfolioshoots. En lees vooral heel veel theorie, fotograferen is zoveel meer dan enkel klikken en er gevoel voor hebben. Theorie kan je echt veel verder helpen!

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:31

Ik zou gewoon nog even door oefenen ... en dan niet voor 30 euro ...
Sorry, dat vind ik gewoon nog teveel ... ze betalen dan misschien voor jouw moeite en tijd, maar jij moet gewoon nog oefenen dus dat kan ook op een huisdier.
Je kan niet ... euro vragen en prut foto's maken puur omdat jouw tijd erin zit, je moet ook wel wat daarvoor te bieden hebben.
Ga pas geld vragen als je weet wat je iemand voor foto's kan bieden.
Dus niet dat het de ene keer wel goed gelukt is en de andere keer dan weer niet

Zelf zie ik het bedrag meer dat je betaald voor de kwaliteit foto's etc.
Ik denk zeker niet aan het 'werk loon' voor de fotograaf.

Ik zou gewoon dus nog lekker oefenen voordat je er 30 euro voor gaat vragen.
Anders kan je overal geld voor gaan vragen omdat jouw tijd en moeite erin zit, je moet het ook wel voor de lol doen.

De foto tips zijn al gegeven volgensmij, gewoon lekker doorgaan met oefenen :)
Gooi je foto's eens anders in het waardeschattingstopic wat er is voor foto's.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:34

Floor_x schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen en misschien ben ik de enige, maar ik vind dit nogal (sluik)reclame voor jezelf en vraag me ook af waarom dit hele topic nog open is. Volgens mij is dit namelijk verboden op bokt en zijn er zelfs mensen voor geband ;)

+1

Er zijn al algemene topic's voor tips etc. voor foto's.
Dit ging puur over een fotoshoot aanbieden en waarom dat niet lukte.
Niet om zo langdradig te worden over allemaal andere bijzaken.

En inderdaad wat NOa zegt... neem gewoon aan wat mensen hier zeggen.
Niet te vol van jezelf worden, positief kan, maar niet te veel.
Zolang je kritisch naar jezelf blijft kijken (je foto's), daar leer je het snelst van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:42

Dan tem je zodat een mod daarover kan oordelen. ;)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:52

Ik vind dat je leuk bezig bent hoor. 8-)
Het probleem van fotografie is dat er zoooveel mensen fotograferen dat je er echt met kop en schouders bovenuit moet steken met iets aparts of gewoon technisch heel goeds om er een goed lopende business van te maken.

Maar zoals je al zegt, het is jouw passie, niet opgeven maar gewoon lekker door blijven gaan. Iedereen moet ergens beginnen, en als je werk goed genoeg is krijg je vanzelf wel klanten. Tot dan is het gewoon oefenen, experimenteren, en ik vrees investeren. Je krijgt echt veel mooiere foto's met een goede lichtgevoelige lens. En helaas moet je er dan vaak een duurder type camera bij (of geluk hebben) waarbij je de focus aan kan passen omdat die lenzen niet altijd even goed afgesteld op je camera uit de fabriek rollen, en een klein beetje off focus valt bij die lenzen dan weer behoorlijk op vanwege de kleine scherpte-diepte.
Veel beter foto's maken bij slecht weer ook met zo'n lens, eigenlijk kan je er dan gewoon bijna niet omheen. Probeer voor de gein eens een 50mm portret lensje F2.8 of minder, die zijn helemaal niet zo heel duur en echt leuk om mee te experimenteren. Bij mooi weer kan je combineren met een grijsfilter zodat je de goede scherpte-diepte kan krijgen (de camera knijpt het diafragma dan dicht omdat de sluitertijd niet korter kan en je foto's anders overbelicht worden).

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:05

Dat zijn super leuke lensjes inderdaad, maar voor paarden heb je er dan weer niets aan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:07

Ik lees al een tijdje mee.

Het is al eerder genoemd, de term 'bedrijfje'. Dat is onduidelijk en het komt op mij kinderachtig over. Ik zou jullie activiteit benoemen als 'hobbymatig fotograferen'. Dat schept ook een juiste verwachting denk ik, namelijk leuke foto's maar niet van prof kwaliteit.

Het is al vaak gezegd, je zult héél goed moeten worden om écht op te vallen. Jullie hebben echter een unique selling point waarmee je zeker kunt opvallen; namelijk dat je met z'n tweeën komt. Buit dat uit, schrijf vooral duidelijk op wát dat allemaal voor voordelen met zich mee brengt (en dan niet, je mist niet zo snel een mooie pose maar, zo wordt een mooie pose van uit twee verschillende kanten vastgelegd).

Ik zou 30 euro voor twee hobby fotografen niet te duur vinden. Maar ik ben niet op zoek naar een fotograaf. :D

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:11

Ir111 schreef:
Ik lees al een tijdje mee.

Het is al eerder genoemd, de term 'bedrijfje'. Dat is onduidelijk en het komt op mij kinderachtig over. Ik zou jullie activiteit benoemen als 'hobbymatig fotograferen'. Dat schept ook een juiste verwachting denk ik, namelijk leuke foto's maar niet van prof kwaliteit.

Het is al vaak gezegd, je zult héél goed moeten worden om écht op te vallen. Jullie hebben echter een unique selling point waarmee je zeker kunt opvallen; namelijk dat je met z'n tweeën komt. Buit dat uit, schrijf vooral duidelijk op wát dat allemaal voor voordelen met zich mee brengt (en dan niet, je mist niet zo snel een mooie pose maar, zo wordt een mooie pose van uit twee verschillende kanten vastgelegd).

+1

Dat eerste vond ik inderdaad ook al.
En met je 2e punt ben ik het ook eens. :j

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:12

Ja, dat is dus wat ik noemde, iets wat voor mij als ik een potentiële klant zou zijn mist: wat is de toegevoegde waarde dat er twee fotografen komen?
Ik probeerde namelijk een verband te leggen tussen foto's die op de FB en site stonden, om te zien of er daadwerkelijk twee foto's van een pose waren oid, maar voor mij was dit nog niet zo duidelijk! Kan uiteraard ook aan mij liggen.

Want, wat is de toegevoegde waarde ervan? Puur interesse hoor, niet om te bekritiseren :)