Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:Ik ben wel echt een klein beetje overdonderd van wat ik hier zie eigenlijk.
Iedere fotograaf bewerkt uiteraard; je snijdt de foto bij, verwijdert storende elementen, voegt eventueel wat contract toe, maar ik zie hier ware kunstwerken langskomen die nauwelijks nog met de originele foto overeen komen.
Hypofocus, als ik jouw naam even mag noemen, op bokt komen de meest prachtige platen van je voorbij, ik bewonder ze iedere keer weer, maar nu ik dit topic zie zie ik ineens ook dat simpelweg een heel knap staaltje photoshop is ipv direct een goede foto maken. Men betaalt erg veel geld voor een shoot van je, met prachtige resultaten, maar maakt je dat dan een goede fotograaf of een hele goede en uiterst handige bewerker van foto's? Men boekt (dure!) cursussen fotografie, maar daar zal men nooit leren zulke foto's te maken als jij maakt, want het is het nabewerken dat ze bijzonder maakt. Is dat dan eerlijk? Tuurlijk leer je je camera kennen met zo'n cursus en leer je over goede composities en interessante houdingen van een paard etc, maar het zullen nooit de platen worden die de cursisten wellicht voor ogen hebben na het zien van jouw foto's. Is het niet iets om cursussen in bewerken aan te gaan bieden dan?
Bovenstaand niet om lelijk te doen, want nogmaals; ik bewonder je platen altijd, ik vind ze prachtig, maar ik vind het na het zien van dit topic wel een interessant discussiepunt.
Geldt overigens voor meerdere fotografen in dit topic
MoonWencke schreef:Dan ben ik benieuwd naar wat jij van deze foto's vindt, Deetjeeuh (en eventuele andere die er naar willen kijken); https://www.facebook.com/media/set/?set ... 366&type=1
Deze foto's heb ik 2,5 jaar geleden gemaakt tijdens een fotomeeting. Aan de foto's is niets bewerkt, enkel het kadertje en de copyright is er op gekomen. Wellicht dat er mooiere kunstwerkjes van te maken zijn met wat photoshop, maar ik vind persoonlijk zelf dat er een aantal tussenzit dat muur-waardig is. Of heb ik jouw reactie nu niet helemaal goed begrepen?
Femke schreef:Goof schreef:Ik ben wel echt een klein beetje overdonderd van wat ik hier zie eigenlijk.
Iedere fotograaf bewerkt uiteraard; je snijdt de foto bij, verwijdert storende elementen, voegt eventueel wat contract toe, maar ik zie hier ware kunstwerken langskomen die nauwelijks nog met de originele foto overeen komen.
Hypofocus, als ik jouw naam even mag noemen, op bokt komen de meest prachtige platen van je voorbij, ik bewonder ze iedere keer weer, maar nu ik dit topic zie zie ik ineens ook dat simpelweg een heel knap staaltje photoshop is ipv direct een goede foto maken. Men betaalt erg veel geld voor een shoot van je, met prachtige resultaten, maar maakt je dat dan een goede fotograaf of een hele goede en uiterst handige bewerker van foto's? Men boekt (dure!) cursussen fotografie, maar daar zal men nooit leren zulke foto's te maken als jij maakt, want het is het nabewerken dat ze bijzonder maakt. Is dat dan eerlijk? Tuurlijk leer je je camera kennen met zo'n cursus en leer je over goede composities en interessante houdingen van een paard etc, maar het zullen nooit de platen worden die de cursisten wellicht voor ogen hebben na het zien van jouw foto's. Is het niet iets om cursussen in bewerken aan te gaan bieden dan?
Bovenstaand niet om lelijk te doen, want nogmaals; ik bewonder je platen altijd, ik vind ze prachtig, maar ik vind het na het zien van dit topic wel een interessant discussiepunt.
Geldt overigens voor meerdere fotografen in dit topic
Ik begrijp niet waarom men er vanuit gaat dat plots al mijn fotos slecht gemaakt zouden zijn vanuit de camera.
En om dat direct duidelijk te maken : dat is niet zo.
Ik fotografeer zoveel mogelijk om t plaatje er direct zo correct mogelijk uit te krijgen.
De serie die gisteren online kwam, geeft een vertekend beeld dat niet representatief is voor normale reportages.
Verder wil ik, ook naar aanleiding van het slotwoord van de mod in het topic, niet verder in gaan op de fotos die online stonden. Ik heb daar in het topic al uitleg over gegeven en ik vind het niet fijn als mensen speculeren over mn werk en daarbij opmerkingen publiceren die in de verste verte de waarheid niet benaderen.
Dat is wat mijn fotos sterk maakt, dat ik in zelfs de moeilijkste situatie het beste weet te halen.
Marit schreef:Dat vind ik inderdaad ook. Oplichting is het niet. Je boekt iemand naar aanleiding van de eindresultaten toch?
Ymor schreef:Stel je voor je boekt een fotograaf. Helaas is op de geplande dag het weer verschrikkelijk, het is een beetje grauw. Je paard heeft een off day en die wil niet stil staan. Zou jij dan toch genoegen nemen met een foto waar het paard met zijn oren naar achteren en zijn ogen dicht op staat, in een grauwe omgeving? Ik denk het niet. De fotograaf is altijd bezig voor de klant. En probeert daarbij dus aan de wensen van de klant te voldoen.
Ymor schreef:Z
Ik snap niet dat de fotografen zich hier moeten verantwoorden maar dat zal wel aan mij liggen. Laten we de rollen eens omdraaien. Stel je voor je boekt een fotograaf. Helaas is op de geplande dag het weer verschrikkelijk, het is een beetje grauw. Je paard heeft een off day en die wil niet stil staan. Zou jij dan toch genoegen nemen met een foto waar het paard met zijn oren naar achteren en zijn ogen dicht op staat, in een grauwe omgeving? Ik denk het niet. De fotograaf is altijd bezig voor de klant. En probeert daarbij dus aan de wensen van de klant te voldoen.
Ojajoh schreef:Marit schreef:Dat vind ik inderdaad ook. Oplichting is het niet. Je boekt iemand naar aanleiding van de eindresultaten toch?
Als ik een cursus volg van een bepaalde fotograaf. Die foto's gebruikt als voorbeeld van zijn cursus, dan verwacht ik niet dat ik zo ga schieten ,maar dat de foto's die geschoten zijn door de leraar niet gekomen zijn door meer beeldbewerking kunsten. Dus het eindresultaat van de leraar is niet hetgeen wat de leraar mij leert en ik dus boek....
ja dat is oplichting. De leraar zal zijn portfolio moeten laten bestaan uit goed geschoten platen, niet uit goed geshopte platen.
Femke schreef:Ojajoh schreef:Als ik een cursus volg van een bepaalde fotograaf. Die foto's gebruikt als voorbeeld van zijn cursus, dan verwacht ik niet dat ik zo ga schieten ,maar dat de foto's die geschoten zijn door de leraar niet gekomen zijn door meer beeldbewerking kunsten. Dus het eindresultaat van de leraar is niet hetgeen wat de leraar mij leert en ik dus boek....
ja dat is oplichting. De leraar zal zijn portfolio moeten laten bestaan uit goed geschoten platen, niet uit goed geshopte platen.
Mooie theorie,
Maar bij wie is dat het geval dan?
Ik ken geen paardenfotografen die workshops geven en liegen over hoe een foto gemaakt is.
Handiger om wat concreter te zijnof schrijf wat duidelijker dat je een hypothese stelt ipv een real life scenario
Want praten over oplichting en tegelijkertijd onduidelijk doen gaan niet fijn samen.
Heb je zelf zoiets meegemaakt of is alles speculatie?