Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:44

Een heleboel 'problemen' waar je op locatie tegen aan kunt lopen, kunnen opgelost worden met de juiste keuze van lens, brandpuntsafstand, afstand tov onderwerp, afstand tov achtergrond, diafragmakeuze, standpunt. 't Is soms alleen even puzzelen......

Marit

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:34

Met portretfoto's kun je zeker veel kanten op. Maar met losgooi foto's ga je nooit aan zo'n DOF zitten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:36

Daarnaast fotografeer ik het totale paard liever op f4.0 dan op f2.8, aangezien ik anders snel last krijg van het kleine scherpte diepte gebied.

Marjo

Maar ook door logisch nadenken kun je al een heel eind komen, op locatie zelf. Dan hoef je nog niet eens iets aan instellingen extra te doen.

[edit] én aangeven! Als jij een locatie tegenkomt met een veel te drukke achtergrond, kun je aan de klant vragen of er een plekje is die meer rust geeft, en leg het ook uit. Veel mensen hebben er gewoon niet zoveel verstand van, dus leg het duidelijk uit.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 27-03-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Inderdaad, ik ga ook nooit op z'n laagst zitten, met ruiter erop red je het zelfs met f5.6 soms nog niet.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:38

Marjoow schreef:
Maar ook door logisch nadenken kun je al een heel eind komen, op locatie zelf. Dan hoef je nog niet eens iets aan instellingen extra te doen.

Dat ligt echt maar aan de mogelijkheden.. Ik heb ook wel eens een paard in een bak gehad met aan de ene kant een mesthoop, aan de andere kant een tractor, een koeienstal en de enige kant waar er niks stond was een industrie gebied waar je op uit kijkt. Tsja, ik kan er dan echt niet meer van maken..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:39

Marit schreef:
Marjoow schreef:

Dat ligt echt maar aan de mogelijkheden.. Ik heb ook wel eens een paard in een bak gehad met aan de ene kant een mesthoop, aan de andere kant een tractor, een koeienstal en de enige kant waar er niks stond was een industrie gebied waar je op uit kijkt. Tsja, ik kan er dan echt niet meer van maken..

Nee oke, maar hoeveel van die locaties zul je tegenkomen? Plus, dan ga je toch gewoon in gesprek, en stel je voor om wat anders op te zoeken ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:40

Alhoewel deze is op 100 mm met f2.8 nog best prima. Maar heb toch de voorkeur op f4.0, komt er dan vaak toch net even wat scherper uit.
En zo onscherp vind ik de achtergrond niet, zeker gezien dat het vrij ver weg was en ik een diafragmaopening van 2.8 had.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 27-03-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:41

Marit schreef:
Marjoow schreef:

Dít heb ik dus heel vaak... := Stallen in mijn omgeving hebben gewoon bijna geen uitrijmogelijkheden ook, dus mooie bos achtergrond heb je ook niet.. Of dan willen ze niet in de buitenbak rijden omdat er een zacht windje staat, willen ze gelijk de binnenbak in.. vindt dat altijd een beetje jammer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:42

Marjoow schreef:
Nee oke, maar hoeveel van die locaties zul je tegenkomen? Plus, dan ga je toch gewoon in gesprek, en stel je voor om wat anders op te zoeken ;)

En stel, als eigenaar wil ik een shoot met mijn paard op z'n eigen, dagelijkse locatie. Geen prachtig bos, gave zandverstuiving of onstuimig strand dus, maar gewoon een shoot thuis. Die locatie is door fotografen-ogen gezien lelijk/rommelig. Hoe pakken jullie dat als fotograaf aan? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de fotografen onder jullie tegen zoiets aankijken.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:46

Hilli schreef:
Marjoow schreef:

En stel, als eigenaar wil ik een shoot met mijn paard op z'n eigen, dagelijkse locatie. Geen prachtig bos, gave zandverstuiving of onstuimig strand dus, maar gewoon een shoot thuis. Die locatie is door fotografen-ogen gezien lelijk/rommelig. Hoe pakken jullie dat als fotograaf aan? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de fotografen onder jullie tegen zoiets aankijken.

Ik maak gewoon de foto's, doe mijn uiterste best ze kwalitatief goed te krijgen, stuur ze op en dat was dat. Die foto's komen uiteraard niet in mijn portfolio terecht :) Maar ik denk altijd 'zij krijgen de foto's, niet ik'. Als ik geld neerleg voor een fotoshoot wil ik ook dat alles klopt, maar mensen zonder verstand van fotografie zijn héél snel tevreden heb ik al gemerkt :j Pony hoeft niet eens schoon voor hun part, als ze maar foto's hebben van hun geliefde pony. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:47

Hilli schreef:
Marjoow schreef:

Als de klant dat wilt, dan kan de klant dat krijgen :) Ik geef aan dat het voor het beeld mooier is om een rustige achtergrond te kiezen, en probeer dat ook wel te pushen (fotos laten zien met verschil bijvoorbeeld).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:08

Voor stand- en portretfoto's, met/zonder eigenaar is overal wel een hoekje te vinden. Bij losgooifoto's is de achtergrond veel meer van invloed. Dan zorg je er toch voor dat de foto's met een minder mooie achtergrond maar een klein deel van de selectie uitmaken. Je hebt toch nooit een serie met alleen maar storende achtergronden?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:13

Hilli schreef:
Marjoow schreef:

Het moet wel erg rommelig zijn wil je geen geschikt plekje vinden.
Ik kom op veel plekken en soms is het improviseren, maar meestal komt er wel iets geschikts uit.

Edit: Wat Jolanda dus ook zegt :Y)

En zoals die foto hierboven: die achtergrond vind ik niet storend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:30

Marit schreef:
Inderdaad, ik ga ook nooit op z'n laagst zitten, met ruiter erop red je het zelfs met f5.6 soms nog niet.

hoe doet yvette baur dat dan? (van ybfotografie) die heeft altijd énorme onscherpe achtergrond..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:33

Fotograferen op F2.8, achtergrond zo ver mogelijk van het paard vandaan, zelf zo ver mogelijk weg staan en op het langste brandpunt fotograferen (wss. 200 mm).

Of eventueel F4.0 om het paard wat scherper te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:17

Door al dat foto bewerken krijg ik deze reclame van bokt:

Afbeelding

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:43

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:31

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:09

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:50

Haha hilarisch :')

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:05

Hahaha 8nnemiek, geweldig topic!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:17

8nnemiek schreef:
Ooit nog een vreselijk slecht topic geopend met een net zo vreselijk slechte fotobewerking, en toen wilde iedereen er een :') _O-
[FK] [FB] Mijn mysterieuze eenhoorn...

Geweldig zeg! Super leuk positief topic! Jij hebt veel mensen blij gemaakt.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:50

hahaha annemiek! dikke lijst van mensen die graag willen al op pagina 6 :P verder ben ik niet gaan kijken :P geweldig dit! ook leuk gemaakt trouwens!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:23

Frederieke_ schreef:
Marit schreef:

hoe doet yvette baur dat dan? (van ybfotografie) die heeft altijd énorme onscherpe achtergrond..

Ik ben een stiekeme meelezer hier hihi :D
Heb je misschien voorbeelden van foto's die je bedoelt? (ik neem aan die van de strandfotomeeting?)
Bij die foto's heb ik zover mogelijk steeds als mogelijk was proberen in de zoomen. En een redelijk laag diafragma gebruikt (verschilt per foto)
Het enige dat ik aan de achtergrond heb bewerkt is dat ik de ruis plaatselijk heb weggehaald.