[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:48

Courses schreef:
CameraNu heeft trouwens een 24-70 2.8 (Canon) versie I voor 800 euro erop staan, mochten er mensen op zoek zijn :) Ga er morgen zelf even heen dus wou even kijken, heb zelf net iets nieuws dus voor mij niet interessant.

Birgit, yes, 55-250 gaat er gewoon op.

ok, bedankt, ben nogal een-voor-de-zekerheid-mensje :+ dus dan pakken we den die :j

TeSzZz

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:42

Ik denk erover om de nikkor 50mm 1.8G te kopen voor mijn d3200, maar ik vroeg me af of iemand nog iets anders aan kan raden?
Ik zal m met name voor hondenportretten gebruiken, misschien af en toe wat foto's van kinderen of in donkere omstandigheden zoals binnen want dat trekt de kitlens niet.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:33

Ik heb een d3200 en ben verliefd op mijn 50mm <3 voor dat geld...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:27

50mm vind ik altijd waar voor z'n geld, mits je nog geen betere kan kopen vanwege het budget :D Echt een leuk lensje voor portretjes (al vind ik em voor honden niet zo geschikt, dan ga ik liever een stuk verder weg gaan en zoomen) en bloemen bijv.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:28

Thesserd schreef:
50mm vind ik altijd waar voor z'n geld, mits je nog geen betere kan kopen vanwege het budget :D Echt een leuk lensje voor portretjes (al vind ik em voor honden niet zo geschikt, dan ga ik liever een stuk verder weg gaan en zoomen) en bloemen bijv.

Mee eens. Ik heb hem vandaag nog gebruikt, maar grijp zelfs liever naar de 55-250 met de honden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:29

De verhoudingen van de hond worden vaak wat vreemd met de 50mm. Maar voor puppy's vind ik em wel weer heel geschikt vanwege de 1.8 en pups zijn veel kleiner waardoor het wel weer kan :P Bij grote honden geen succes vind ik.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:15

Ok dat is wel goed om te weten :) Heb ook een 70-300 hoor dus die kan ik ook altijd pakken met honden. Maar verder is de 50mm wel een fijne lens dus?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:27

Hallo! Ik hoop dat jullie me en beetje verder kunnen helpen...

Heb de eerste 15 pagina's en de laatste gelezen, en...
ik moet toegeven, mijn vraag zit er al enkele keren tussen :p nog maar drie pagina's geleden :p
Maar ik twijfel nog steeds...

Ik heb nu body: Canon Eos 1200D met kitlens 18-55mm (hoop dat ik alles juist geschreven heb)

En ben nu op zoek naar een nieuwe lens. Liefst geen tweedehands, dat risico durf ik niet te nemen.
Ik wil vooral meer zoombereik, om bv ook paarden en honden te kunnen fotograferen.
Nu zie ik hier vooral de opties 55-250mm en de 70-200mm f4.0 voorbijkomen.
En dus vraag ik me af, is die tweede de meer dan verdubbeling van de prijs waard?
Wat is het verschil tussen die twee? want als ik kijk zie ik vooral de het bereik van de eerste groter is/lijkt? Hoe kan ik bij de specificaties de kwaliteit aflezen? Of moet ik daarvoor toch bij de revieuws zijn.
Ik heb nu het budget voor die tweede, maar dan is het wel op.
Ik hou bv ook wel van portretfotografie, en wat ik lees lijkt mij de 50mm dan ook heel aantrekkelijk, maar als ik de 70-200mm koop heb ik daar natuurlijk geen budget meer voor

En ik twijfel zo maar door ;(
(en wat bv over de Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS?)

En nog een apart vraagje, ik lees dat een zonnekap ook heel nuttig is, moet je dan voor elke lens een aparte kap hebben? En waar moet je daarvoor op letten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:43

Heb vrijdag normaal mijn nieuwe lens. De Olympus zuiko digital 14-54mm 1:2.8-3.5
Deze ga ik gebruiken tijdens de trouw van mijn vriendin en voor landschappen of portretten.

Voor dieren heb ik de zuiko digital 40-150mm 1:4.0-5.6
En de 70-300mm 1:4.0-5.6

Al zou ik voor dieren nog een duurdere lens willen van 50-200mm 1:2.8-3.5

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:47

caaramel schreef:
Hallo! Ik hoop dat jullie me en beetje verder kunnen helpen...

Heb de eerste 15 pagina's en de laatste gelezen, en...
ik moet toegeven, mijn vraag zit er al enkele keren tussen :p nog maar drie pagina's geleden :p
Maar ik twijfel nog steeds...

Ik heb nu body: Canon Eos 1200D met kitlens 18-55mm (hoop dat ik alles juist geschreven heb)

En ben nu op zoek naar een nieuwe lens. Liefst geen tweedehands, dat risico durf ik niet te nemen.
Ik wil vooral meer zoombereik, om bv ook paarden en honden te kunnen fotograferen.
Nu zie ik hier vooral de opties 55-250mm en de 70-200mm f4.0 voorbijkomen.
En dus vraag ik me af, is die tweede de meer dan verdubbeling van de prijs waard?
Wat is het verschil tussen die twee? want als ik kijk zie ik vooral de het bereik van de eerste groter is/lijkt? Hoe kan ik bij de specificaties de kwaliteit aflezen? Of moet ik daarvoor toch bij de revieuws zijn.
Ik heb nu het budget voor die tweede, maar dan is het wel op.
Ik hou bv ook wel van portretfotografie, en wat ik lees lijkt mij de 50mm dan ook heel aantrekkelijk, maar als ik de 70-200mm koop heb ik daar natuurlijk geen budget meer voor

En ik twijfel zo maar door ;(
(en wat bv over de Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS?)

En nog een apart vraagje, ik lees dat een zonnekap ook heel nuttig is, moet je dan voor elke lens een aparte kap hebben? En waar moet je daarvoor op letten?

Als je budget hebt voor die 70-200mm dan zeker die nemen. Het glas van deze lens is vele malen beter dan de 55-250mm. Ja, in mijn opinie zeker het dubbele waard. 70-200mm f4.0 is een L lens (Luxury Lens), dit houd in dat deze lenzen van hoogwaardige bouwkwaliteit zijn. Zo'n lens hoef je voorlopig niet (nooit?) meer te vervangen.
tenzij er een nieuwe versie uit komt en je tzt zo verslaafd ben dat je het nieuwste van het nieuwste wilt. :')

Een zonnekap zit er bij die 70-200 mm bij. Is inderdaad nuttig, niet alleen tegen lensflare maar ook als je met de lens rondloopt en iets of iemand of jijzelf stoot ergens tegenaan. Liever tegen je kap dan vol op je lens.
Bij het kopen van een zonnekap moet je letten op de diameter van je camera. Maar vaak als je googeld op (bijv) 18-55mm zonnekap dan vind je al een hoop :j

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:12

Ok, super bedankt!!!! :D

Denk dat ik dan voor de 70-200mm ga :D

(en denk dat mijn budget zo'n verslaving tzt gaat tegenhouden...
tenzij ik de lotto win? :P

Lens stoten... je denkt toch niet echt dat ik zo onhandig ben >;)
ben ongeveer even weinig lomp als mijn pony's
Die zonnekap gaat van pas komen dus :p

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:58

Hallo, ik breek hier ook even in.
Ik heb dringend jullie hulp en kennis nodig.
Ik wil graag een goede/veelzijdige lens voor zowel sport als natuur fotografie, nu zie ik door het bomen het bos niet meer....
Ik twijfel nu tussen deze lenzen (andere opties sta ik ook voor open)
Canon EF 70-200mm F2.8 L USM of de Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM.
Is de IS een echte meer waarde op je objectief of valt dat mee?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:03

Ik ben ook erg benieuwd naar dit antwoord, aangezien het echt soms wel 800-900 in prijs kan schelen.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:06

Ik heb zelf ook getwijfeld tussen deze lenzen, ik heb een tijdje de f4 geleend van iemand maar was toen nog niet helemaal overtuigd, en ben uiteindelijk voor de f2.8 zonder IS gegaan, en echt, ik wil niks anders meer <3

De diepte, de scherpte van deze lens, echt fantastisch!
Ik heb zonder IS omdat ik vooral buiten paarden, honden en personen fotografeer en dan heb ik de IS niet nodig, ook vanwege de snelle sluitertijd :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:10

IS is niet nodig voor bij de paardjes en hondjes.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:05

Bedankt voor de snelle reacties al!
oke dus de beste keus is dan de f2.8 en de IS mis je dus niet echt.
Het is wel een enorm dure lens (zeker omdat er ook geen IS opzit), maar het is het geld wel echt waard?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:08

Nee de IS mis ik zeker niet!
Ik heb de lens nu ongeveer 2 maanden en ik vind hem het geld meer dan waard :j Zou het er zo weer voor neertellen!
Klopt dat het dure lenzen zijn, maar daar krijg je ook wel wat voor :)
Ik schrok me rot toen ik hem voor het eerst zag, hij is echt heel groot!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:14

Tja als je het geld hebt en denkt de 2.8 nodig te hebben. In sommige opzichten heb ik vernomen dat de 4.0 toch net wat beter presteert (retescherp ook) maar de 2.8 is ook een mooi ding. IS vind ik zelf niet bijster nodig, maar ik vind het best een groot verschil om tussen te twijfelen (zeker gezien de prijs).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:38

SharonPlugge schreef:
Nee de IS mis ik zeker niet!
Ik heb de lens nu ongeveer 2 maanden en ik vind hem het geld meer dan waard :j Zou het er zo weer voor neertellen!
Klopt dat het dure lenzen zijn, maar daar krijg je ook wel wat voor :)
Ik schrok me rot toen ik hem voor het eerst zag, hij is echt heel groot!

Jawel, die IS kun je best gaan missen, op het moment dat je eens op de grens van de mogelijkheden gaat zitten; bijvoorbeeld omdat je er een converter tussen schroeft.......

Met een beetje zoeken heb je een goede occasion f2.8 IS voor de prijs van een nieuwe non-IS. Kwestie van afwegen wat je belangrijk vind maar ik kan je uit eigen waarneming melden dat IS wel degelijk iets toevoegt op die momenten dat je dat enorme gat ook daadwerkelijk nodig hebt.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:50

@Courses, dank voor de informatie, kun je mij uitleggen waar de 4.0 beter in is?, Ik wil graag een lens aanschaffen waar ik mee vooruit kan en niet over een jaar spijt heb van mijn keus.
Daarom liever nu iets meer uitgeven en naar volle tevreden het kunnen gebruiken.
Maar een 2.8 IS ben ik nog niet als occasion tegengekomen, heb je een tip waar je die kunt vinden Ikke?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:08

lazy schreef:
@Courses, dank voor de informatie, kun je mij uitleggen waar de 4.0 beter in is?, Ik wil graag een lens aanschaffen waar ik mee vooruit kan en niet over een jaar spijt heb van mijn keus.
Daarom liever nu iets meer uitgeven en naar volle tevreden het kunnen gebruiken.
Maar een 2.8 IS ben ik nog niet als occasion tegengekomen, heb je een tip waar je die kunt vinden Ikke?

https://www.cameraland.nl/objectieven/e ... efid=19105
Dit is nog een mark II ook!! (2200 nieuwprijs)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:16

Hallo! Ik weet niet of ik hier goed zit, anders is er vast wel een mod die mijn reactie kan verwijderen?

Ik heb voor mijn verjaardag een tijdje terug een nieuwe lens gekregen, wel tweedehands. Achteraf blijkt het dus een oude Sigma 300mm te zijn, die dus nog op een analoge hoort, niet op een digitale :) Zelf heb ik een Canon EOS 1000D. Van iemand anders hoorde ik dat er speciale dingetjes bestaan om een analoge lens op een digitale camera te kunnen aansluiten, volgens mij noemde hij het een converter.

Heeft iemand meer info hierover? Hoe werkt dat precies? Waar kun je het kopen en, hoe weet ik of het compatibel is met mijn camera/lens?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:30

princequillo schreef:
Hallo! Ik weet niet of ik hier goed zit, anders is er vast wel een mod die mijn reactie kan verwijderen?

Ik heb voor mijn verjaardag een tijdje terug een nieuwe lens gekregen, wel tweedehands. Achteraf blijkt het dus een oude Sigma 300mm te zijn, die dus nog op een analoge hoort, niet op een digitale :) Zelf heb ik een Canon EOS 1000D. Van iemand anders hoorde ik dat er speciale dingetjes bestaan om een analoge lens op een digitale camera te kunnen aansluiten, volgens mij noemde hij het een converter.

Heeft iemand meer info hierover? Hoe werkt dat precies? Waar kun je het kopen en, hoe weet ik of het compatibel is met mijn camera/lens?

Yep, die converters bestaan. Ik heb een Kipon voor mijn analoge 500mm spiegel. Die converters zijn enkele tientjes tot goed 100 euro. Die Kipon zat rond de 60 euro.

Bedenk wel dat de lens alleen met volledige handbediening werkt; ik heb althans nog geen converter gevonden die ook funkties als diafragma aanstuurt. Wellicht bestaan ze wel, google is your friend.

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:44

SharonPlugge schreef:
Ik heb zelf ook getwijfeld tussen deze lenzen, ik heb een tijdje de f4 geleend van iemand maar was toen nog niet helemaal overtuigd, en ben uiteindelijk voor de f2.8 zonder IS gegaan, en echt, ik wil niks anders meer <3

De diepte, de scherpte van deze lens, echt fantastisch!
Ik heb zonder IS omdat ik vooral buiten paarden, honden en personen fotografeer en dan heb ik de IS niet nodig, ook vanwege de snelle sluitertijd :)

dat was nou net wat ik wilde weten ! thankx

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:40

Ik lees hier al heel lang mee maar wil toch zelf wat vragen, ondanks dat de vraag al wel wat vaker is gesteld (wil het toch even duidelijk hebben voor mijzelf).

Ik heb een Nikon D5100 met een 18-55mm F/3.5-5.6, 55-200mm F/4-5.6 en een 50mm F/1.8.

Nou wil ik graag mijn 55-200 vervangen voor een 70-200. Mijn budget is maximaal E 1.000 (dat is toch wel echt de max :=..)

Nou twijfel ik tussen de 70-200 f4 en f2.8. Ik las namelijk laatst ergens dat zij de stap tussen diafragma 4 en 2.8 eigenlijk nooit neemt en dus altijd op f4 of 'hoger' fotografeert. Het prijsverschil hiertussen is ook behoorlijk.. Maar wat zouden jullie doen? Is het prijsverschil zoveel meer waard?

En daarnaast zit ik ook nog te twijfelen over welk merk. Ik wil sowieso geen Tamron, dus dan blijven eigenlijk Nikon en Sigma over. Een Sigma f2.8 zit tegen de E 1000 aan als ik mij niet vergis en een Nikon is dan nog weer veel duurder. Is het verstandig om een tweedehands Nikon aan te schaffen? Zal deze (tweedehands) een behoorlijke meerwaarde hebben dan een nieuwe Sigma?

En zo twijfel ik maar verder en zie ik door het bomen het bos niet meer -O- ..