[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:54

Ben ik het dus niet mee eens. De ene camera kan beter omgaan met hogere ISO's als de andere wat ruis betreft bijvoorbeeld, ook geeft de een bijvoorbeeld met hetzelfde objectief toch een scherper resultaat als de andere. Als je dezelfde foto's ermee zou kunnen maken, dan zouden die camera's ook wel hetzelfde kosten. Dat is net zoiets als van een fiet punto hetzelfde verwachten in prestaties als een ferrari. En tuurlijk spelen objectieven daar een hele grote rol in, dat ontkent niemand natuurlijk.

Of jij het kunt of dat de camera het kan is natuurlijk een groot verschil en niet iedereen die een camera wil aanschaffen heeft gelijk de kennis om die instellingen goed te kunnen, maar daarvoor kun je gelukkig kennis bijschaven en leren ;) . Maar het is zonde als je doel is een bepaalde kwaliteit te halen kwa instellingen en kennis daarin, en de camera laat je uiteindelijk in de steek.

Maar inderdaad, als je om foto's vraagt met het idee, als ik die camera aanschaf dan rollen er automatisch dergelijke foto's uit is dat natuurlijk onzin.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 17-05-15 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:57

Shiloh schreef:
Ben ik het dus niet mee eens. De ene camera kan beter omgaan met hogere ISO's als de andere wat ruis betreft bijvoorbeeld, ook geeft de een bijvoorbeeld met hetzelfde objectief toch een scherper resultaat als de andere. Als je dezelfde foto's ermee zou kunnen maken, dan zouden die camera's ook wel hetzelfde kosten. En tuurlijk spelen objectieven daar een hele grote rol in, dat ontkent niemand natuurlijk.

Of jij het kunt of dat de camera het kan is natuurlijk een groot verschil en niet iedereen die een camera wil aanschaffen heeft gelijk de kennis om die instellingen goed te kunnen, maar daarvoor kun je gelukkig kennis bijschaven en leren ;) . Maar het is zonde als je doel is een bepaalde kwaliteit te halen kwa instellingen en kennis daarin, en de camera laat je uiteindelijk in de steek.

Maar willekeurig foto's bekijken van een body heeft geen zin.

Inderdaad, met ISO, snelheid zul je verschil maken. Maar als je net begint, ga je dat beetje 'extra' niet uit een veel duurdere body halen, omdat je de basis dan niet onder de knie hebt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:58

Nee, maar als je bereid bent tijd te investeren en je leert veel bij in een jaar tijd, en na een jaar kom je tot de conclusie dat de body niet toereikend is, terwijl je verwacht had minimaal een jaar of 4 met je camera te kunnen, is dat ook weer doodzonde van je geld. Dus om nou zomaar te zeggen dat hoge kwaliteit foto's van verschillende bodies te vergelijken om een indruk van de prestaties te krijgen compleet onzin is, vind ik veel te kort door de bocht.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:00

Shiloh schreef:
Nee, maar als je bereid bent tijd te investeren en je leert veel bij in een jaar tijd, en na een jaar kom je tot de conclusie dat de body niet toereikend is, terwijl je verwacht had minimaal een jaar of 4 met je camera te kunnen, is dat ook weer doodzonde van je geld.

Dat is waar, en als je bereid bent te investeren (in zowel het leren van, als het besteden van) heb je dus de mogelijkheid om naar een 700D of 70D te kijken bijv. Zeker goede eerste camera's, echter... budget zal denk ik veelal niet toereikend zijn? Waarom zou je anders naar een 1200D gaan kijken bijv. 1200D is leuk instapmodel voor vrij lage prijs.

Ter illustratie, allemaal foto's gemaakt met 1200D: https://www.flickr.com/cameras/canon/eos_1200d/

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:07

Nee, maar dan nog kan het geen kwaad om te zien wat de prestaties van de camera zijn, met name als je niet goed weet wat je kunt verwachten. Want daarin kan dan de beslissing zitten of je de mogelijkheden toereikend vind, of dat je de kwaliteit te laag vind en je bang bent toch snel tegen de max aan te lopen en je te frustreren. In dat laatste geval spaar je dan misschien liever nog even door, of zie je er toch maar helemaal vanaf, of je accepteert toch maar en koopt hem toch omdat je er gewoon niet meer geld in wilt steken bijvoorbeeld. Kortom, de maximale kwaliteit van je camera beoordelen of dat naar je zin is kan nooit kwaad, omdat het altijd je beslissing kan beïnvloeden.

Met name omdat het gros van de mensen hier waarschijnlijk paarden willen fotograferen (ik persoonlijk dan weer honden, maar toch), dan zijn al die prachtige portretten, close ups en landschappen uit je link natuurlijk super mooi, maar dat zegt dan nog niet zo veel over de prestaties bij slecht licht en/of bewegende objecten.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:31

love__mandy schreef:
@ Arantes, als je in het ''donker'' wilt, moet je gaan voor een lens met f2.8/1.8 hoe ''licht'' je foto's worden heeft namelijk niks te maken met je camera, maar met de lens die je erop hebt zitten. Die lenzen zijn alleen wel aardig aan de prijs. Dus dan moet je denk ik investeren in een goede body, die snel is want die kan je dan gebruiken voor bij de paarden en dan door sparen voor een goede lens zodat je ook '' 'snachts '' foto's kan maken. En en gaat hem niet worden voor max 600 euro, zeker geen nieuwe

Bedankt voor de tips. Ik weet dat de lichtgevoeligheid vooral aan de lens ligt, maar sommige camera's hebben hoge ISO mogelijkheid waarbij er niet al te veel ruis bij komt, en dat zou al erg handig zijn. Eigenlijk wat Shiloh ook zei.
De 600 is alleen voor de body, zou ik het daarmee niet redden? Ik heb bvb gegeken bij de Canon EOS 700D en de Nikon D5300, of zijn deze niet snel genoeg (5 fps)?

Edit: ik heb ook even zitten kijken bij lichtgevoelige lenzen, en er staan ook hele goedkope bij. Bvb deze: http://www.camerashop.nl/product/24984/ ... ar-reviews . Zie ik dan iets over het hoofd of kan het echt zo goedkoop? Het is alleen nodig voor portretfoto's dus het hoeft geen zoomlens te zijn.
Laatst bijgewerkt door Arantes op 18-05-15 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:39

Arantes, bij de 70D kan je de ISO vrij hoog zetten zonder dat het stoort. Ik weet niet of dat bij de 700D ook zo is. Dacht het niet (zo uit mijn hoofd). Misschien kan je ergens een tweedehands 70d vinden?

En de 50mm is voor portretten heel leuk :j

@Shiloh, sja het klopt wat je zegt maar ik ga er eigenlijk wel van uit dat iedereen weet: hoe duurder het model, hoe beter die zal zijn. Dat lijkt me vrij logisch. Verder, als een 'beginner' hier komt vragen naar een goede body om mee te beginnen voor x budget, dan is er echt niks mis met een 1200D en dan maakt een 1100, een 1200 of een 700 weinig uit in de zin van, verschil zien in foto's. Dat de ene camera sneller e.d. ga je niet terug zien in voorbeeld foto's.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 18-05-15 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:43

Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor, maar ik lees eigenlijk vooral dat voor portretten wordt aangeraden een iets grotere afstand te kiezen, omdat je anders zo met je camera bovenop het model zit en dat net iets meer zowel jou als het object iets meer ademruimte geeft zeg maar.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:49

Oké dankjewel Thesserd, ik ga nog even verder zoeken dan. En daar zit wat in Shiloh, handig om mee te nemen met de lenskeuze :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:55

Thesserd schreef:
Dat de ene camera sneller e.d. ga je niet terug zien in voorbeeld foto's.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Met name als je verwachting niet rijmt met je budget, kun je dat maar beter vooraf dan achteraf weten. Ik ben het er wel mee eens dat willekeurige foto's uit een willekeurig topic bekijken niet zoveel zin heeft. Maar foto's die gemaakt zijn met doel bodies en/of objectieven 1 op 1 te vergelijken, of foto's gemaakt in een rijhal van een paard in galop (ervan uitgaande dat de betreffende fotograaf er het maximale uit gehaald heeft), kunnen dan zeker wel de moeite waard zijn om te weten of je verwachtingen realistisch zijn. Als je je maar bedenkt dat als de body het kan, dat nog niet perse betekend dat jij het ook kan ;)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 04:14

Ik wilde inderdaad wat voorbeelden zien, van wat een bepaalde body nu zo'n beetje allemaal kan. Gewoon puur om te orienteren ik weet ook wel dat die plaatjes er niet vanzelf uit komen rollen. Ben nu een beginner, maar wil in de toekomst natuurlijk ook mooie plaatjes kunnen schieten en jaren plezier hebben van mijn body. En niet over 1/2 jaar erop uitgekeken zijn, omdat ik alles er al uitgehaald heb.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:20

Wat betreft de voorbeeldfoto's, ik kijk daar op bokt totaal niet naar in topics. I.m.o. geeft dat niks weer, je weet niet wat de precieze instellingen per foto zijn, wat de fotograaf kan en vaak zijn het nog via FB of andere plekken geuploade foto's waarin de kwaliteit flink achteruit gaat. Het zijn leuke plaatjes maar geeft voor mij niet weer wat 'de camera kan', alleen wat de betreffende bokker leuk vind.

Echter als je op internet gaat zoeken zijn er veelal sites die met vergelijkbare body's en lenzen foto's maken van de zelfde objecten met dezelfde instellingen qua diafragma en iso bijvoorbeeld. Om te laten zien wat de ene foto qua ruis meer of minder oplevert en wat het verschil is qua kleurdiepte.
Dat zijn dan foto's waar ik wel weer waarde aan hecht.
De een pakt de kleuren mooier op, de ander vangt weer beter in het donker. En dat kan wel verschil maken in de keus die je maakt, aangezien iedereen weer andere dingen met zijn camera wil.
http://tweakers.net/reviews/3598/8/dslr ... fotos.html zoiets is in mijn ogen dan weer wel handig (niet per definitie helemaal wat ik bedoel, maar ter voorbeeld). Ik link nu naar de testfoto's, maar de andere pagina's zijn ook zinnig. Je ziet zo wel verschil in een aantal dingen die nuttig kunnen zijn. Plus de foto's zijn gewoon op volle grootte geupload, en niet verkleind wat verschil maakt.

Overigens, in mijn ogen de allebeste test blijft altijd proberen! :D
Ik heb een prachtaanbod van Shiloh gehad, ik ben nu namelijk wel heel erg benieuwd naar een systeemcamera. Ik kan volgende week de D3100 lenen voor een middag van iemand, en mag deze week de camera van Shiloh even uitproberen! Ik ben heel benieuwd :) zeker ook omdat ik ze vrij kort na elkaar kan/mag proberen, ben ik benieuwd wat ik er van vind.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:41

Bedankt voor de link. Ik wil me gewoon goed verdiepen voordat ik een keuze maak. En overal zo veel mogelijk info vandaan halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:24

Roosje01 schreef:
Ik wilde inderdaad wat voorbeelden zien, van wat een bepaalde body nu zo'n beetje allemaal kan. Gewoon puur om te orienteren ik weet ook wel dat die plaatjes er niet vanzelf uit komen rollen. Ben nu een beginner, maar wil in de toekomst natuurlijk ook mooie plaatjes kunnen schieten en jaren plezier hebben van mijn body. En niet over 1/2 jaar erop uitgekeken zijn, omdat ik alles er al uitgehaald heb.

Zeggen dat een camera mooie foto's maakt is hetzelfde als zeggen dat een gitaar mooie melodieën speelt.

Als je jaren plezier wil hebben van je body EN bereid bent te investeren in opleiding, stap dan gelijk door naar 70D, 6D, 7DII of 5DIII, dat zijn body's waar je voorlopig wat van en voor te leren hebt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:48

Shiloh,

Voorbeeldfoto’s kun je de EXIF bij zetten maar dan alsnog heb je er weinig aan. Compositie, licht inval, eventuele extra instellingen die in de body zelf zitten, het heeft gewoon zo weinig zin. Lenzen zijn daar in makkelijker vergelijkbaar gezien je daar op een foto af (100% crop) op welke body dan ook bepaalde elementen terug te zien zijn. Wanneer iemand nu foto’s maakt met een 5D II en ik foto’s maak, SOOC zal dan echt gigantisch verschillen.

Dus al met al mag je het er niet mee eens zijn maar in de praktijk zijn er zoveel externe elementen die eraan bij dragen dat het gewoon geen nut heeft :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:55

ikke schreef:
Roosje01 schreef:

Zeggen dat een camera mooie foto's maakt is hetzelfde als zeggen dat een gitaar mooie melodieën speelt.

Als je jaren plezier wil hebben van je body EN bereid bent te investeren in opleiding, stap dan gelijk door naar 70D, 6D, 7DII of 5DIII, dat zijn body's waar je voorlopig wat van en voor te leren hebt.

Klopt. De ene gitaar is namelijk van triplex gemaakt en klinkt verschrikkelijk en de andere gitaar is volledig van hard hout en klimt super scherp en zuiver. Dus klanken van gitaar vergelijken is zeker de moeite waard.

Een gitarist kan nog zo goed zijn, maar een nummer gaat nooit mooi klinken op een triplex gitaartje. Zelfs het verschil tussen alleen hardhouten bovenblad en een volledig hardhouten gitaar zijn super goed te horen. Het gaat om de potentie van hetgeen dat je koopt.

Moet je daarom verschillende filmpjes van gitaren gaan luisteren, heeft dat zin? Nee, want verschilloende opname kwaliteit en verschillende luidsprekers zullen dat vervormen. Maar twee gitaren opgenomen met de zelfde apparatuur, in dezelfde omgeving, en afgespeeld op dezelfde luidsprekers, kun je wel degelijk als vergelijking gebruiken. Net als dat foto's gemaakt in dezelfde omgeving, met dezelfde objectieven, bekeken op dezelfde monitor, wel degelijk nut kan hebben om te vergelijken. Die vergelijkingssites staan er niet voor niets vol mee.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 18-05-15 17:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:56

Ja hoor ik heb wss een tweedehands canon 450d. Het is dan misschien al een ouder model. Maar om alles onder de knie te krijgen en als eerste spiegelreflex ben ik daar heel tevreden mee

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:56

Ik heb al bijna spijt dat ik hier om voorbeelden en advies vroeg. Want blijkbaar is het raar om je te orienteren als je een goede beginners camera wilt kopen.

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:57

Welke lens kan ik het beste aanschaffen. Ik dacht zelf om te beginnen een 18-55 mm lens?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:09

Roosje01 schreef:
Ik heb al bijna spijt dat ik hier om voorbeelden en advies vroeg. Want blijkbaar is het raar om je te orienteren als je een goede beginners camera wilt kopen.

Nee hoor, dat is het ding niet. Het is nu meer een discussie geworden over het complete principe, het was nooit tegen iemand persoonlijk gericht.

Het gaat er meer om dat de foto’s die iemand anders schiet met een camera (welke dat in deze situatie ook mogen wezen) weinig zegt over de beelden die jij straks gaat schieten. Waarom? Wat voor lens zit erop? Welke instellingen heeft diegene gebruikt? Hoeveel kennis heeft diegene over bepaalde instellingen? Met welke visie werkt diegene (compositie, standpunt)? Wat is er eventueel in de post-productie gebeurt? Wat zijn de extra instellingen in de body zelf die eventueel nog afwijken? Al met al krijg je gewoon een vrij vertekend beeld van het product zelf. Orienteren is nogmaals geen enkel probleem maar voorbeeldfoto’s zeggen weinig m.b.t het kopen van een body. Je moet de body eigenlijk zien als het sluisje wat ervoor zorgt dat je op het knopje drukt en de foto’s gemaakt en opgeslagen worden, meer niet. Wat is het belangrijkste? Je glaswerk. Als jij straks foto’s hebt gezien van iemand dat je denkt ‘Wow!’ en verwacht dat straks ook te kunnen doen en het lukt maar niet en lukt maar niet .. Dan baal jij zelf ook.

Daarmee is het dus niet zinvol je blind te staren op ‘voorbeeldfoto’s’ of uberhaubt een body, je glaswerk is zoveel meer belangrijker en daarin is het meer zinvol een voorbeeldfoto te vragen gezien bepaalde objectieven errors kunnen hebben of afwijkingen die wel te zien zijn in foto’s op die manier :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:45

Dat weet ik ook er komt nog zoveel meer bij kijken, ik was gewoon nieuwsgierig wat er mogelijk is met verschillende camera's. En dan vind ik het leuk om voorbeelden te zien.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:45

Ilse_loveU_x schreef:
Welke lens kan ik het beste aanschaffen. Ik dacht zelf om te beginnen een 18-55 mm lens?

Niet doen; neem dan een 18-200/250 o.i.d. Je gaat je gegarandeerd ergeren aan het feit dat je niet ver genoeg kan inzoomen ;-)

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:50

heb inmiddels een 18-200 ook aangeboden gekregen, dus ik denk dat ik deze aanneem. Ik neem aan dat deze ook geschikt is voor de paarden fotografie?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:51

@Courses, Shiloh en Roosje

Ik ben van mening dat je moet kopen wat je kwijt kan aan geld. Tuurlijk is een 700D beter dan een 1200D en een 70D nog beter en een 5D nóg beter, maar kan je dat betalen en heeft het zin om met een professionele camera te starten?

Zelf ben ik begonnen met een 550D met 18-55 en 55-250 kit er bij. Later nog een 50mm er bij gekocht, omdat deze voor heel weinig geld heel licht sterk is. En dat je dan wat dichter op je model staat, moet je dan voor lief nemen :) Deze lens gebruikte ik ook veel om evenementen binnen in de rijbak op de gehandicapten manege vast te leggen, hierbij kon ik gewoon dichtbij komen. Ik vond het ideaal, voor weinig geld. Tuurlijk er is beter te krijgen, maar dat gaat je ook weer meer kosten.

Ik had destijds klasgenoten die een 1000D hadden, zelfde serie als de 1100 en 1200 dus, zij maakten geen mindere foto's dan mij, en zij hebben hier ook jaren mee gedaan. Maar ja, kan je meer betalen, ga dan voor een 700D of een 70D bijv. Het is net wat je wil :+

Persoonlijk denk ik als jij full time een jaar of twee jaar lang bezig gaat met de fotografie, dat je dan snel uitgekeken bent op een 1200D, daar kan ik me wat bij voorstellen, maar ga je dat doen? Of ga je zo nu en dan voor de hobby een paard of een hond fotograferen en leer je stukje bij beetje steeds meer bij? Dan denk ik dat je zo 4 jaar vooruit kan met zo'n camera, en als je er dan nog steeds veel mee bezig bent, ga dan eens kijken naar een duurdere, en investeer vooral in je glas :D

Oh, en het vergelijken van vergelijkbare body's kan natuurlijk nooit kwaad! :) Dus vergelijken in de zin van specificaties en bijv. foto's van body 1 en body 2 naast elkaar met de zelfde lenzen, situaties en instellingen.

Ilse_loveU_x kan je dan niet beter voor een 55-250 gaan? Mij is altijd verteld dat als het bereik zo groot is als bijv. 18-200 dat de kwaliteit van de foto's vaak ook minder is.
Nadeel van 55-250 is alleen dat je niet echt een geschikte landschapjes lens hebt. Maar dan zou je later altijd nog een 18-55 of iets in die richting er bij kunnen halen?
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 18-05-15 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:54

Ilse_loveU_x schreef:
heb inmiddels een 18-200 ook aangeboden gekregen, dus ik denk dat ik deze aanneem. Ik neem aan dat deze ook geschikt is voor de paarden fotografie?

Is een prima lens. Canon of Nikon? De Tamron is ook wel oké. Al is helaas de 18-270 vanaf 200 mm onscherp. Heb veel spijt gehad van die aankoop ondanks dat het een dure lens was. Dan had ik beter de 18-200 kunnen aanhouden want die was zelfs beter.