[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:36

Nog een vraag:

ik ga over een tijdje voor een laatstejaars student visagie fotograferen. Ik heb het nog nooit gedaan. heeft iemand daar tips of leuke ideeën voor?

dezelfde vraag voor het fotograferen van kleding (ik met modellen) voor een mode student?

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:48

Kan iemand mij adviseren voor een 'budget' spiegelrefex voor paardenfotos?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 03:29

Ik stond niet dichtbij haha. Deze is geschoten met mijn 70-200 lens. Ik stond zeker op 15 meter afstand. :) de boog was echt immens groot, als ik uitzoomde kreeg ik een heel ander beeld helaas.

Afbeelding

Kwaliteit is achteruit gegaan door het uploaden van facebook naar mobiel.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 03-03-16 03:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 03:29

jippie5 schreef:
Kan iemand mij adviseren voor een 'budget' spiegelrefex voor paardenfotos?

Wat is je budget?

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:44

Ongeveer 200 euro, tweedehands is geen probleem.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:23

Samblabla schreef:
Ik vindt het wel een leuke foto, het enigste wat mij het eerste opviel was dat het hondje nogal laag op de foto staat en de pootjes niet helemaal op de foto staan als ik niet verkeerd kijk.

Klopt.. Helemaal na het uploaden was dit het geval, eerst viel het nog wel een beetje mee. Bedankt! :D

Heeft verder iemand nog tips?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:39

jippie5 schreef:
Ongeveer 200 euro, tweedehands is geen probleem.

Ik denk dat je beter even in onderstaand topic kunt kijken.
[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Voor 200 euro red je het helaas niet om een nieuwe DSLR te kopen in het instapsegment. Daar ben je al gauw 300 tot 350 euro voor kwijt en wil je ook nog een lens erbij voor de paarden dus ga je al gauw richting de 500 euro. Dat wordt dan goed marktplaats in de gaten houden om iets te vinden voor een leuke prijs.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:08

Afbeelding

En deze, van onze pup.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:01

Stond die toevallig op een heuvel? Hij lijkt een beetje scheef te staan.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:12

Geen heuvel, maar wel wat 'hobbels'

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:42

Samblabla schreef:
Ik stond niet dichtbij haha. Deze is geschoten met mijn 70-200 lens. Ik stond zeker op 15 meter afstand. :) de boog was echt immens groot, als ik uitzoomde kreeg ik een heel ander beeld helaas.

[ [url=m/fCWMkZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kwaliteit is achteruit gegaan door het uploaden van facebook naar mobiel.

oh dat bedoelde ik helemaal niet! :p
ik bedoel dat het misschien gaaf is op zon soort foto te maken maar dan nog meer ingezoomed. Niet letterlijk dichterbij.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:36

Oh hahaha sorry dan had ik het verkeerd begrepen maar idd! Ik ga daar zeker op oefenen, goede tip. Bedankt. :D

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:11

Ik zit een beetje met een probleem :/

Ik fotografeer voornamelijk op de A-stand. Als het nog niet al te licht is (zoals net, in de binnenbak) en ik wil foto's maken, dan kies ik een hoge diafragma (laag getal toch???). De sluitertijd wordt dan 'zelf bepaald', maar is erg laag. Heel vervelend, want hierdoor worden de foto's toch wat minder scherp. Doe ik de flits aan, is de sluitertijd wel 1/200 ofzo, maar zijn de foto's weer minder.

Iemand tips?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:20

Lizzo_RV schreef:
Ik zit een beetje met een probleem :/

Ik fotografeer voornamelijk op de A-stand. Als het nog niet al te licht is (zoals net, in de binnenbak) en ik wil foto's maken, dan kies ik een hoge diafragma (laag getal toch???). De sluitertijd wordt dan 'zelf bepaald', maar is erg laag. Heel vervelend, want hierdoor worden de foto's toch wat minder scherp. Doe ik de flits aan, is de sluitertijd wel 1/200 ofzo, maar zijn de foto's weer minder.

Iemand tips?

Fotograferen in de binnenbak is nou eenmaal vervelend, en zeker als het slecht verlicht is/ook nog bewolkt/regenachtig. Ik weet niet welk diafragma jouw lens aankan? Want ik heb bijv. een lens die tot 2.8 gaat, maar is 4 of 5.6 je grootste diafragma (dus idd laagste getal) dan heb je al een stuk minder licht. Je zou je ISO wat kunnen ophogen, maar dan is er natuurlijk weer kans op ruis. En ik zou zeker wel 1/200 als sluitertijd willen, ik fotografeer zelf liever op M en schiet in Raw, zodat ik mijn instellingen zelf kan beheren en achteraf beter nog kan aanpassen maar als het niet hoeft dan vermijd ik de binnenbak :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:26

Dat is een vervelend probleem, want binnenbakselen is inderdaad een grote uitdaging door het gebrek aan licht. -O-

Tips zijn:
- Diafragma zo ver mogelijk open.
- ISO zo hoog dat jij het nog aandurft qua ruis/detail.
- Sluitertijd zo kort dat je zo min mogelijk bewegingsonscherpte krijgt.
- Fotograferen in RAW zodat je in je nabewerking beter kunt verscherpen, ruis verminderen en WB kunt aanpassen.

Kom je er niet met de tips dan zijn er eigenlijk twee oorzaken of een combinatie van de twee...
- De binnenbak is te donker
- Jouw apparatuur kan het niet aan

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:30

Wat is fotograferen in RAW? Ik ben nog maar een weekje bezig, dus snap er nog maar weinig van... En de M stand wil ik nog in oefenen, maar de foto's worden steeds veel te donker :/

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:42

In dat geval zou ik gewoon lekker gaan spelen/experimenteren met je camera en nog even wachten met binnenbakselen. Leuk dat je een camera hebt gekocht en bent begonnen met fotografie. :) RAW is zeg maar een soort van digitaal negatief zoals je vroeger de filmrolletjes had.

Citaat:
RAW vs JPG

Zie JPG als een magnetronmaaltijd die je oppiept in de magnetron die er altijd hetzelfde uit komt en weinig variatie mogelijk is. Zie RAW als het zelf koken met losse ingredienten waardoor je zelf kunt bepalen hoe het gerecht eruit ziet en smaakt. ;)

Meer info:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ormaat.asp

JPG
Plus:
Kleine bestandsgrootte
Lang bursten
Geen nabewerking nodig

Min:
Informatie gaat verloren
Kwaliteitsverlies

RAW
Plus:
Meer informatie
Geen kwaliteitsverlies

Min:
Grote bestandsgrootte
Minder bursten
Nabewerking vereist

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:48

Ah thanks! Heb alleen geen bewerkingsprogramma, is dat wel nodig? Wil ik binnenkort nog wel eens aanschaffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:58

Een bewerkingsprogramma is sowieso nodig als je een spiegelreflexcamera hebt.
De foto's die uit je camera komen zijn nog niet klaar/geschikt om direct te printen.

Net als vroeger met negatieven in de donkere kamer, moeten de foto's uit je camera eerst nog iets geoptimaliseerd worden.

Er zijn verschillende gratis programma's beschikbaar (even online naar zoeken).

Als je nog helemaal geen ervaring met fotobewerking hebt, zou ik nu nog niet met RAW files aan de slag gaan. Want die moeten inderdaad eerst volledig bewerkt worden, voordat je ze als JPG kunt omzetten. Want pas na die omzetting zijn ze te gebruiken/bekijken in andere programma's en kun je ze evt. laten afdrukken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:01

Heb je dan ook een speciale computer/ laptop nodig ? Moet daar iets opzitten voor fotobewerking ?
Heeft HD graphics 4400 daar mee te maken misschien of is dat alleen voor computerspellen ?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:14

Pff, ik baal echt nogal :(

Ik heb een tijdje terug de canon 70D aangeschaft, en ik dacht een goede koop te hebben gedaan..

Nou, het valt me enorm tegen!

Gisteren had ik weer voor het eerst een ''officiele'' shoot. Nou, 80% van de foto's zijn gewoon onscherp. :( Of naja, net niet lekker scherp zegmaar. De kwaliteit is veeel minder dan ik gewend ben...

Ik heb de 50mm f1.8 lens gebruikt. Normaal maakt die ook goede foto's..

Hier een voorbeeld. Van afstand lijkt de foto scherp, maar als je een beetje inzoomt.. niet dus. Dit ligt niet aan de scherpstelling, dit probleem had ik namelijk zo'n beetje bij alle foto's, uit verschillende posities genomen en ga zo maar door.. slechts enkele foto's die wel scherp leken te zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Heb ik zelf dan gewoon echt geen goede foto's gemaakt? Of ligt het probleem bij de apparatuur...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:17

@Maris:
Als je grote/zware bestanden heel intensief wil gaan bewerken, dan is een computer met flink wat werkgeheugen en een goede grafische kaart wel prettig.
In bepaalde gevallen kan hij anders vastlopen of gewoon heel traag reageren tijdens het bewerken.

Maar voor de beelden van een gemiddelde consument ligt t aantal bewerkingen vaak niet zo hoog en heeft de camera geen extreem zware bestanden. Dus zo lang t goed gaat met je computer hoef je niets aan te passen ;-)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:25

Weet jij de instellingen van je foto en hoe heb jij jouw autofocus precies ingesteld?
IsaCalixa schreef:
Pff, ik baal echt nogal :(

Ik heb een tijdje terug de canon 70D aangeschaft, en ik dacht een goede koop te hebben gedaan..

Nou, het valt me enorm tegen!

Gisteren had ik weer voor het eerst een ''officiele'' shoot. Nou, 80% van de foto's zijn gewoon onscherp. :( Of naja, net niet lekker scherp zegmaar. De kwaliteit is veeel minder dan ik gewend ben...

Ik heb de 50mm f1.8 lens gebruikt. Normaal maakt die ook goede foto's..

Hier een voorbeeld. Van afstand lijkt de foto scherp, maar als je een beetje inzoomt.. niet dus. Dit ligt niet aan de scherpstelling, dit probleem had ik namelijk zo'n beetje bij alle foto's, uit verschillende posities genomen en ga zo maar door.. slechts enkele foto's die wel scherp leken te zijn.

[ [url=m/K7E8fs.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qeomEW.png]Afbeelding[/url] ]

Heb ik zelf dan gewoon echt geen goede foto's gemaakt? Of ligt het probleem bij de apparatuur...?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:30

Afbeelding

Dit zijn de enige instellingen die ik nog kan vinden op mijn computer :)

Autofocus had ik gewoon willekeurige punten, zo doe ik het altijd.

Edit: Heb trouwens verschillende sluiterstijden, diafragma en iso geprobeerd, maakte geen verschil..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:54

Femke schreef:
@Maris:
Als je grote/zware bestanden heel intensief wil gaan bewerken, dan is een computer met flink wat werkgeheugen en een goede grafische kaart wel prettig.
In bepaalde gevallen kan hij anders vastlopen of gewoon heel traag reageren tijdens het bewerken.

Maar voor de beelden van een gemiddelde consument ligt t aantal bewerkingen vaak niet zo hoog en heeft de camera geen extreem zware bestanden. Dus zo lang t goed gaat met je computer hoef je niets aan te passen ;-)

Dank je wel weer !