Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tellie schreef:Ik ben op zoek naar een lens om een beetje goed landschappen mee te fotograferen.
Ik heb een 350D body. Kan iemand mij iets aanraden?
JENNx schreef:Ik heb een vraag!
Ik heb al een hele tijd een Canon 1000D en heb daarbij een 18-55mm en 70-300mm en ik wil daar nu eigenlijk een lens bij met een vast brandpunt. Ik denk daarbij eerst aan een 50mm lens, maar ik vraag mij eigenlijk af of dit wel een toevoeging is aan mijn huidige lenzenset, of dat ik niet beter voor meer millimeters kan gaan. Maar dan vraag ik mij weer af of dat niet ontzettend irritant is. Want ik ben eigenlijk heel erg blij dat ik naast mijn 70-300 ook nog de 18-55 heb.
Ik wil graag een lens met een vast brandpunt vanwege de lichtgevoeligheid en omdat ik denk dat ik met zo'n lens meer kan spelen dan met een zoomlens. Alles gaat zo automatisch met een zoomlens, terwijl ik met een vast brandpunt meer na moet gaan denken. Ik denk dat dat juist wel een toevoeging is aan mijn kunnen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Fizz schreef:Ik had een vraagje, ik heb een Canon eos 50D met een canon 70-300mm is usm lens.
Nou is dit een heerlijke lens voor paardenfotografie en sportfotografie, maar voor portretfotografie vind ik het toch vervelend dat je een grote afstand moet nemen. Dus ik zoek een fijne en goede lens die foto's van dichterbij kan maken, macro heet dit geloof ik, het is dus voornamelijk bedoeld voor mensenportretten.
Iemand aanraders?
Canon 50mm EF f/1.4 vs Canon EF 85mm f/1.8
Iemand ervaringen met deze lenzen, welke is fijner?
Wat zijn de voordelen/nadelen?
HLPhoto schreef:Ik zou er uberhaupt niet vanuit gaan dat je het redt in een binnenbak. Je kan overal foto's maken, je moet je alleen afvragen hoe. Ik heb zelf apparatuur die vrijwel ongeëvenaard is in omgevingen met slecht licht, maar toen ik afgelopen weekend op ISO 25600 ruis stond te verzamelen vroeg ik me toch af of het daarvoor allemaal wel gemaakt is.
Koop op wat je buiten nodig hebt, als het binnen dan toevallig ook wil is dat groot geluk. Meestal lukt het met 2.8 niet, maar zeg nou zelf... is die achtergrond echt wat je achter een mooi paard wil zien?
kippiekipp schreef:Nouks schreef:Volgens mij hangt dat nogal sterk af van de gear die je momenteel bezit... Iets wat we je na je eerste vraag in dit topic ook hebben gevraagd
oja vergeten er bij te zetten![]()
Canon zoom lens ef-s 18-55mm 3.5-5.6
Canon zoom lens ef 55-200mm 4.5-5.6 usm
am_vanes schreef:Verdwijnen de exit gegevens als je naar min album upload? Kan ze zelf alleen bekijken in Adobe lightroom of op de camera zelf.
Wat betreft de onscherpte, dan zal ik toch een monopod moeten kopen denk ik.
En verder,ja een bewegend dier is toch wel moeilijk .
Alwiene schreef:Ik ben recent van een 350d naar een 550d gegaan en ben hier héél blij mee. Echter had ik al een betere telelens dan jij nu hebt. Aangezien zowel je body als je lenzen echt wel in aanmerking komen om ge-upgrade te worden vind ik het een moeilijke keuze![]()
Mocht je voor de body gaan zou ik die zeker in een kit kopen met de 18-55 IS lens. Die is, wat ik zelf nu mag ervaren, vele malen fijner en scherper dan de oude versie die jij nog hebt en het scheelt je meestal maar een paar tientjes, dat is hij echt waard!!
Toch neig ik ernaar om te zeggen eerst de lens vervangen. De lens die je voorstelt is zeker een héle sprong vooruit vanaf wat je nu hebt, wereld van verschil moet dat wel zijnZeker als je niet hecht aan de IS heb je daar echt een leuke lens aan. Ik heb zelf nu de 70-200 4.0L IS USM en dat is een schitterend objectief, maar kan me voorstellen dat die qua prijs nog net een brug te ver is. Waarschijnlijk zou je als je dat te besteden had ook liever én de body én de lens (maar dan met een iets betaalbaardere) willen vervangen
Waar loop je nu het méést tegenaan met fotograferen, wat vind je vooral heel belangrijk dat je upgrade je op gaat leveren?
Alwiene schreef:Heb waarschijnlijk onverwacht binnenkort toch weer wat geld te bestedenEn zou daarom nu graag weten wie er ervaring heeft met het Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objectief
![]()
Ik merk in verschillende situaties dat ik eigenlijk niet kan kiezen welke van mijn huidige objectieven (18-55 of 70-200) ik erop wil hebben omdat de één niet dicht genoeg bijkomt, maar de ander zo dichtbij begint dat ik geen overzichtsplaatjes kan maken. Daarom lijkt de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM me een hele fijne aanvulling, maar eventuele andere suggesties zijn ook welkom
Alwiene schreef:Heb waarschijnlijk onverwacht binnenkort toch weer wat geld te bestedenEn zou daarom nu graag weten wie er ervaring heeft met het Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objectief
![]()
Ik merk in verschillende situaties dat ik eigenlijk niet kan kiezen welke van mijn huidige objectieven (18-55 of 70-200) ik erop wil hebben omdat de één niet dicht genoeg bijkomt, maar de ander zo dichtbij begint dat ik geen overzichtsplaatjes kan maken. Daarom lijkt de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM me een hele fijne aanvulling, maar eventuele andere suggesties zijn ook welkom