[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:05

Hahaha ik doe ook maar wat :') als je mij bezig ziet denk je echt van "huh?" :') ik wring me in de vreemdste en onnodige bochten etc :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:39

@Lifaya: ziet er goed uit idd :j Heb je al besloten wat je wil gaan doen met je studie eigenlijk? (wel of niet, welke, etc)

Tellie schreef:
Ik ben op zoek naar een lens om een beetje goed landschappen mee te fotograferen.

Ik heb een 350D body. Kan iemand mij iets aanraden? :)

Nogal afhankelijk van budget, wensen, stijl, etc ;)
Er zijn mensen die zweren bij groothoek voor landschappen, maar zelfs met tele kun je fantastische lanschappen fotograferen.
Verder is 't ook wel handig om te weten welke objectieven je nu bezit en wat je daaraan mist (is dat vooral kwaliteit, een bepaald bereik, etc etc).

JENNx schreef:
Ik heb een vraag!

Ik heb al een hele tijd een Canon 1000D en heb daarbij een 18-55mm en 70-300mm en ik wil daar nu eigenlijk een lens bij met een vast brandpunt. Ik denk daarbij eerst aan een 50mm lens, maar ik vraag mij eigenlijk af of dit wel een toevoeging is aan mijn huidige lenzenset, of dat ik niet beter voor meer millimeters kan gaan. Maar dan vraag ik mij weer af of dat niet ontzettend irritant is. Want ik ben eigenlijk heel erg blij dat ik naast mijn 70-300 ook nog de 18-55 heb.

Ik wil graag een lens met een vast brandpunt vanwege de lichtgevoeligheid en omdat ik denk dat ik met zo'n lens meer kan spelen dan met een zoomlens. Alles gaat zo automatisch met een zoomlens, terwijl ik met een vast brandpunt meer na moet gaan denken. Ik denk dat dat juist wel een toevoeging is aan mijn kunnen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Een 50mm F1.8 is zeker weer heel anders dan je huidige set, in die zin zou het zeker een aanvulling zijn. Zeker als je nu vindt dat je met 70mm al te ver van je onderwerp moet staan. Wel hangt eea ook sterk af van je eigen stijl, als je met 50mm erg dicht op je onderwerp komt gaat dat op een gegeven moment wel wat vertekenen. Het is aan jezelf of je dit storend vindt ja of nee.

Fizz schreef:
Ik had een vraagje, ik heb een Canon eos 50D met een canon 70-300mm is usm lens.
Nou is dit een heerlijke lens voor paardenfotografie en sportfotografie, maar voor portretfotografie vind ik het toch vervelend dat je een grote afstand moet nemen. Dus ik zoek een fijne en goede lens die foto's van dichterbij kan maken, macro heet dit geloof ik, het is dus voornamelijk bedoeld voor mensenportretten.

Iemand aanraders?

Canon 50mm EF f/1.4 vs Canon EF 85mm f/1.8
Iemand ervaringen met deze lenzen, welke is fijner?
Wat zijn de voordelen/nadelen?

Beide zijn geen macro-objectieven, maar dat heb je ook niet nodig voor portretten :D Macro is meer voor het levensgroot in beeld brengen van insecten etc.
VWB bovenstaande:

- Canon 50 F1.4 is een leuk objectief, gaat zoals ik hier boven ook al typte wel iets vertekenen als je ERG close op je onderwerp komt. Als dat je stijl is, is de 85mm misschien een geschikter bereik. Het is een net objectief, maar optisch niet fantastisch. Overweeg als je voor een 50mm wil gaan ook zéker de Sigma 50 F1.4. Die is ietsje duurder, maar met mooiere scherpte én met mooiere onscherpte.
- Canon 85 F1.8 is een goede keuze als je 50mm net te wijd vindt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:41

Jups :P heb besloten een tussenjaar te nemen en als ik dan nog steeds de opleiding wil gaan doen dan ga ik er voor :D in dat tussenjaar wil ik misschien 5 maanden ofzo naar egypte gaan en zwitserland een maandje bezoeken :j ook lekker portfolio uitbreiden en werkervaring met paarden opdoen in egypte :P

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:11

Overigens: Tussen 50 1.8/1.4 en 85 1.8 zit ook nog de Canon EF-S 60mm F/2.8 macro. Leuk als je eens met macro wil spelen, prettige lengte voor portretten (op crop, kan niet op FF), redelijk betaalbaar en onwijs scherp.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:58

Wat vinden jullie, eerst investeren in een nieuwe body of eerst een nieuwe
lens?

Fotografeer nu met een Canon eos 300D. Zou dan waarschijnlijk over gaan op
de 550D.

Óf een nieuwe lens en dan zat ik te denken aan deze http://www.cameranu.nl/artikel/34/Canon ... L_USM.html
tenminste als die op mijn camera kan natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:10

Volgens mij hangt dat nogal sterk af van de gear die je momenteel bezit... Iets wat we je na je eerste vraag in dit topic ook hebben gevraagd ;-)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:45

Dan toch maar een vraagje aan de kenners onder ons....
Zit er een megagroot verschil in de Canon ef 70-200 mm f/4L en de Canon EF 70-200mm f/2.8L USM? zit er nou echt zon verschil in in lichtsterkte?

Zit te twijfelen tussen deze twee voor paardenfotografie, voornamelijk buiten maar ook bij bewolking etc.
Heb ook mijn oog laten vallen op de Sigma EX 70-200mm/2,8 DG HSM II, deze scheelt echt enorm in prijs met de Canon

Heb een Canon 1000d body.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:49

Heb je een 2.8 diafragma wel nodig? Dat zou ik me afvragen. Hoe vaak heb je zo weinig licht dat je enkel met 2.8 toekomt? Als dat amper of nooit is, zou ik het gewoon bij een F4 houden. Maar that's just me.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:53

maar is een 2.8 dan ook echt geschikt voor een binnenbak of kan ik dat ook met een 4 af?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:58

Ik zou er uberhaupt niet vanuit gaan dat je het redt in een binnenbak. Je kan overal foto's maken, je moet je alleen afvragen hoe. Ik heb zelf apparatuur die vrijwel ongeëvenaard is in omgevingen met slecht licht, maar toen ik afgelopen weekend op ISO 25600 ruis stond te verzamelen vroeg ik me toch af of het daarvoor allemaal wel gemaakt is.

Koop op wat je buiten nodig hebt, als het binnen dan toevallig ook wil is dat groot geluk. Meestal lukt het met 2.8 niet, maar zeg nou zelf... is die achtergrond echt wat je achter een mooi paard wil zien?

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:13

Wat moeilijk allemaal, jeetje :P
Het is ook zo jammer dat ik het niet even kan uitproberen.
Maar voor mensen enzo is een 50mm op mijn camera dus wel geschikt.

Ja klopt ja met die macro, was even in de war, alhoewel ik dat met insecten ook wel gaaf vind :P

Maar het is echt voor mensen ('nep' modellen).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:19

50 op 1.3x crop zoals Anouk heeft vind ik riskant, maar 50 op 1.6x gaat volgens mij prima... klopt je mening of ben je van je 1DMk3 uitgegaan Anouk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:22

Nope, ben wel degelijk uitgegaan van 1.6... Ligt er echt sterk aan hoe close je wil :)

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:39

Nouks schreef:
Volgens mij hangt dat nogal sterk af van de gear die je momenteel bezit... Iets wat we je na je eerste vraag in dit topic ook hebben gevraagd ;-)

oja vergeten er bij te zetten :+

Canon zoom lens ef-s 18-55mm 3.5-5.6
Canon zoom lens ef 55-200mm 4.5-5.6 usm

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:48

HLPhoto schreef:
Ik zou er uberhaupt niet vanuit gaan dat je het redt in een binnenbak. Je kan overal foto's maken, je moet je alleen afvragen hoe. Ik heb zelf apparatuur die vrijwel ongeëvenaard is in omgevingen met slecht licht, maar toen ik afgelopen weekend op ISO 25600 ruis stond te verzamelen vroeg ik me toch af of het daarvoor allemaal wel gemaakt is.

Koop op wat je buiten nodig hebt, als het binnen dan toevallig ook wil is dat groot geluk. Meestal lukt het met 2.8 niet, maar zeg nou zelf... is die achtergrond echt wat je achter een mooi paard wil zien?

Nou is binnen fotograferen idd een ramp, ik ben naar Valencia geweest naar een mooi pre event. Helaas was alles binnen en heb ik niet hele mooie plaatjes kunnen schieten, heb me rot geirriteerd! Vandaar mijn wens voor een lichtsterke lens.
Afbeelding buiten Afbeelding Afbeelding
Afbeelding binnen Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door am_vanes op 26-04-11 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:53

plus dat ik buiten ook soms nog wel onscherpe fotos heb, dat komt waarschijnlijk door een te groot diafragma?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:10

Denk het niet. Bij een (te) groot diafragma heb je altijd nog wel íets scherp, dat waarop je scherpgesteld hebt, dat kan bij een grote opening wel maar een heel klein deel zijn, maar compleet onscherpe foto's krijg je er niet van. Waarschijnlijker is dat je dan toch last hebt van bewegingsonscherpte van jou of je onderwerp, of verkeerd scherpgesteld. Heb je een voorbeeld waar de exif gegevens nog bij zitten? Bij die hierboven kan ik ze niet meer opvragen :)

Wat die lens betreft, ik heb de 4.0 gekocht en heb daar voorlopig nog geen spijt van. Qua vergelijkbare prijs zit je anders op een 2.8 zónder IS en die IS is toch wel erg fijn. Of je moet je een 2.8 mét IS kunnen veroorloven, dan zou ik het doen, als je het tenminste niet erg vindt om een zware camera mee te zeulen, want de 2.8 is een héél stuk groter (vooral dikker en iets langer) maar vooral zwaarder dan de 4.0 :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:21

kippiekipp schreef:
Nouks schreef:

oja vergeten er bij te zetten :+

Canon zoom lens ef-s 18-55mm 3.5-5.6
Canon zoom lens ef 55-200mm 4.5-5.6 usm

Ik ben recent van een 350d naar een 550d gegaan en ben hier héél blij mee. Echter had ik al een betere telelens dan jij nu hebt. Aangezien zowel je body als je lenzen echt wel in aanmerking komen om ge-upgrade te worden vind ik het een moeilijke keuze :=
Mocht je voor de body gaan zou ik die zeker in een kit kopen met de 18-55 IS lens. Die is, wat ik zelf nu mag ervaren, vele malen fijner en scherper dan de oude versie die jij nog hebt en het scheelt je meestal maar een paar tientjes, dat is hij echt waard!!
Toch neig ik ernaar om te zeggen eerst de lens vervangen. De lens die je voorstelt is zeker een héle sprong vooruit vanaf wat je nu hebt, wereld van verschil moet dat wel zijn := Zeker als je niet hecht aan de IS heb je daar echt een leuke lens aan. Ik heb zelf nu de 70-200 4.0L IS USM en dat is een schitterend objectief, maar kan me voorstellen dat die qua prijs nog net een brug te ver is. Waarschijnlijk zou je als je dat te besteden had ook liever én de body én de lens (maar dan met een iets betaalbaardere) willen vervangen :+

Waar loop je nu het méést tegenaan met fotograferen, wat vind je vooral heel belangrijk dat je upgrade je op gaat leveren? :)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:56

Verdwijnen de exit gegevens als je naar min album upload? Kan ze zelf alleen bekijken in Adobe lightroom of op de camera zelf.
Wat betreft de onscherpte, dan zal ik toch een monopod moeten kopen denk ik.
En verder,ja een bewegend dier is toch wel moeilijk .

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:41

am_vanes schreef:
Verdwijnen de exit gegevens als je naar min album upload? Kan ze zelf alleen bekijken in Adobe lightroom of op de camera zelf.
Wat betreft de onscherpte, dan zal ik toch een monopod moeten kopen denk ik.
En verder,ja een bewegend dier is toch wel moeilijk .

Niet als je diafragma, sluitertijd en iso een goede combi vormen, dan hoeft het echt niet zo moeilijk te zijn :) Die monopod lijkt me een beetje te snelle conclusie. Daarom zou ik graag wat exif gegevens zien om te kijken of de oorzaak misschien zo te zien is :) Het kan goed zijn dat ze verdwijnen bij Mijn Album, is sowieso een erg slechte site, ze vernielen de kwaliteit van je foto's, zetten er een lelijk logo op, maken de kleine versies onscherp om te zien etc. Je kan beter foto's uploaden bij Photobucket.com dan blijft de kwaliteit ook het mooiste en heb je geen lelijke logo's :D En bij mijn foto's daar kan ik mijn exif gegevens nog gewoon zien :j

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:22

Alwiene schreef:
Ik ben recent van een 350d naar een 550d gegaan en ben hier héél blij mee. Echter had ik al een betere telelens dan jij nu hebt. Aangezien zowel je body als je lenzen echt wel in aanmerking komen om ge-upgrade te worden vind ik het een moeilijke keuze :=
Mocht je voor de body gaan zou ik die zeker in een kit kopen met de 18-55 IS lens. Die is, wat ik zelf nu mag ervaren, vele malen fijner en scherper dan de oude versie die jij nog hebt en het scheelt je meestal maar een paar tientjes, dat is hij echt waard!!
Toch neig ik ernaar om te zeggen eerst de lens vervangen. De lens die je voorstelt is zeker een héle sprong vooruit vanaf wat je nu hebt, wereld van verschil moet dat wel zijn := Zeker als je niet hecht aan de IS heb je daar echt een leuke lens aan. Ik heb zelf nu de 70-200 4.0L IS USM en dat is een schitterend objectief, maar kan me voorstellen dat die qua prijs nog net een brug te ver is. Waarschijnlijk zou je als je dat te besteden had ook liever én de body én de lens (maar dan met een iets betaalbaardere) willen vervangen :+

Waar loop je nu het méést tegenaan met fotograferen, wat vind je vooral heel belangrijk dat je upgrade je op gaat leveren? :)

Nee de lens die jij hebt kan ik me helaas nog niet veroorloven daarom dacht ik ook aan deze lens.
Ik mis nu elke keer net dat beetje extra scherpte op mijn foto's. Ik wil me proberen wat verder
te ontwikkelen in de paardenfotografie (buiten)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:48

Heb waarschijnlijk onverwacht binnenkort toch weer wat geld te besteden := En zou daarom nu graag weten wie er ervaring heeft met het Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objectief :)
Ik merk in verschillende situaties dat ik eigenlijk niet kan kiezen welke van mijn huidige objectieven (18-55 of 70-200) ik erop wil hebben omdat de één niet dicht genoeg bijkomt, maar de ander zo dichtbij begint dat ik geen overzichtsplaatjes kan maken. Daarom lijkt de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM me een hele fijne aanvulling, maar eventuele andere suggesties zijn ook welkom :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:24

Alwiene schreef:
Heb waarschijnlijk onverwacht binnenkort toch weer wat geld te besteden := En zou daarom nu graag weten wie er ervaring heeft met het Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objectief :)
Ik merk in verschillende situaties dat ik eigenlijk niet kan kiezen welke van mijn huidige objectieven (18-55 of 70-200) ik erop wil hebben omdat de één niet dicht genoeg bijkomt, maar de ander zo dichtbij begint dat ik geen overzichtsplaatjes kan maken. Daarom lijkt de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM me een hele fijne aanvulling, maar eventuele andere suggesties zijn ook welkom :)

Die heb ik en ik ben er heeeeeel blij mee. Ik had een 28-70 f/2.8 en die kwam nooit mijn tas uit, de 24-105 gebruik ik wél veel, naast de 70-200. Is een heel mooie lens met een heel fijn bereik. Kun je fijne, gevarieerde reportages mee maken, zowel overzichten als portretten die qua perspectief kloppen.
Echt een aanrader! +:)+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:59

Alwiene schreef:

heb je je 350D nog? Schroef je 18-55IS daar eens op ;) De 24-105 ken ik, vrij goed ook, is een fijne standaardzoom voor een fullframe. Op crop vind ik 'm een beetje "misplaatst" qua bereik maar dat zou voor jou nu juist precies goed kunnen zijn. Qua optische kwaliteit.. best goed, maar verliest het behoorlijk van een 70-200 f/4 L IS USM. Wint het qua contrast/bokeh/flare-weerstand van een 18-55IS, maar is voor zover ik gezien heb wel iets minder scherp. Op bijv. een 1D Mk3 valt dat nog niet zo op, op een 550D ga je het met die 18mp op een postzegel ongetwijfeld zien (als je gaat pixelpeepen bedoel ik dan ;) )

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:15

Bedankt! Ik heb de 350d nog ja, maar hoezo dan daar de 18-55is op zetten? Met welk doel? :)