[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:40

IvysToeter schreef:
Mag ik hier ook even een vraag stellen?
Ik ben van plan om de Sony Nex 5 te gaan kopen.
maar ben nog een totale leek w.b. aparte lenzen etc.
ik zie her en der de camera te koop met een 16m lens en ook met een 18 - 55mm lens.
Ergens heb ik begrepen/gelezen dat hoe hoger de cijfers hoe beter je foto's worden en hoe meer je in kan zoomen?
begrijp ik dat goed?
zou dan een 18 - 55mm lens prima zijn om mee te beginnen?

Ik heb namelijk ook eens zitten kijken wat andere lenzen kosten, maar die zijn echt heel duur.
maar dat is dus vrij normaal begrijp ik? dat een andere lens meer als de helft van de camera kost?

Hebben jullie nog meer tips of weetjes voor een beginner?

Ik heb toendertijd een set gekocht body, grip, lens van 18-55 mm en lens van 55-200 mm zaten daarbij. Misschien is dat een optie voor je?

Apostrof

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:43

@ Anoli: De Sigma 50-500 is een van de weinige superzooms die optisch niet bepaald slecht is, maar een Canon 100-400 is zonder twijfel beter.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:43

zoiets zou ik inderdaad naar kunnen kijken.
ik wil hem alleen wel in de winkel kopen en liever niet via internet bestellen.
aangezien ik ook nog wel wat vragen heb etc.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:45

HLPhoto schreef:
@ Anoli: De Sigma 50-500 is een van de weinige superzooms die optisch niet bepaald slecht is, maar een Canon 100-400 is zonder twijfel beter.

Zat daar nu net naar te kijken ja naar die canon, qua geld heb ik dat bedrag te besteden...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:46

IvysToeter schreef:
zoiets zou ik inderdaad naar kunnen kijken.
ik wil hem alleen wel in de winkel kopen en liever niet via internet bestellen.
aangezien ik ook nog wel wat vragen heb etc.

Ik heb die set ook gewoon in de winkel gekocht hoor, gewoon goed zoeken en acties in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:41

IvysToeter: ik ben vooral heel benieuwd waarom je graag een NEX wil? Met een DSLR ben je vaak op den duur goedkoper uit, dus voor de prijs zou ik 't niet laten ook zeker naar een DSLR te gaan kijken...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:53

ik vind een dslr zwaarder... en 'lijkt' mij moeilijker te bedienen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:08

Een DSLR is in veel gevallen inderdaad zwaarder, maar qua bediening is er niks anders. Voor fotografie zal ik altijd de DSLR boven een SLT kiezen, dat gewicht zorgt voor wat stabiliteit + goede objectieven zijn sowieso zwaarder dan de body. Heb er een stukje over getypt maar dat moet ik nog even volledig ontfouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 00:47

Een DSLR is inderdaad zwaarder, maar dat hoeft niet altijd een nadeel te zijn (kan zelfs een voordeel zijn). Makkelijker te bedienen zijn de Sony Nex-camera's zeker niet. Je moet veel vaker het menu in voor functies die op een DSLR gemakkelijker te bereiken zijn.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:35

Hoi
Ik heb even een vraagje.
Welke lens is niet al te prijzig, past op een canon 1000 D en is goed om paarden mee te fotograferen? :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:04

ach ik ga straks eens kijken in de winkels.
kijken wat er allemaal is etc.
en wat voor prijzen vooral.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:50

Ik heb geen advies meer nodig, ik heb de knoop vanmiddag al doorgehakt en ben voor de 70-200 4.0 IS USM gegaan :) Hoop hier veel lol van te gaan hebben, maar dat komt vast wel goed :j Kon er wel meteen een nieuwe lowepro tas bijkopen omdat het niet meer in mijn oude past nu :+

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:37

Hee jongens, ik heb ook een vraag en ik hoop dat iemand me kan helpen.
Vandaag heb ik een nieuwe zonnebril gekocht en als je er doorheen kijkt zijn de kleuren die je ziet heel warm en bruin/roodachtig.
Als ik dit zelfde effect wil bereiken in foto's die ik maak (canon 500D), is dit dan een kwestie van nabewerken, instellingen, of kun je een speciaal filter of lens kopen waardoor je hele warme kleuren krijgt?
Ik heb op internet gezocht en daar zag ik wel een UV-filter en een polarisatiefilter, maar ik nergens echt vinden of die mij in deze kunnen helpen.
Weet iemand hoe ik het beste te werk kan gaan?
Alvast bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:44

Probeer inderdaad eens een polarisatiefilter, dat is een soort zonnebril voor je objectief :)

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:57

Oke dankje! :D
Daar kun je dus ook die warme kleur mee krijgen? Dus niet alleen tegen weerspiegeling en zo?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:51

Alwiene schreef:
Ik heb geen advies meer nodig, ik heb de knoop vanmiddag al doorgehakt en ben voor de 70-200 4.0 IS USM gegaan :) Hoop hier veel lol van te gaan hebben, maar dat komt vast wel goed :j Kon er wel meteen een nieuwe lowepro tas bijkopen omdat het niet meer in mijn oude past nu :+

Hier ga je zeker heel veel plezier aan beleven! Ik heb dit objectief ook en echt...tis mijn favoriet en hij komt nauwelijks meer van mijn body :D

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:42

Ik ben op zoek naar een lens om een beetje goed landschappen mee te fotograferen.

Ik heb een 350D body. Kan iemand mij iets aanraden? :)

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:43

Ik heb een vraag!

Ik heb al een hele tijd een Canon 1000D en heb daarbij een 18-55mm en 70-300mm en ik wil daar nu eigenlijk een lens bij met een vast brandpunt. Ik denk daarbij eerst aan een 50mm lens, maar ik vraag mij eigenlijk af of dit wel een toevoeging is aan mijn huidige lenzenset, of dat ik niet beter voor meer millimeters kan gaan. Maar dan vraag ik mij weer af of dat niet ontzettend irritant is. Want ik ben eigenlijk heel erg blij dat ik naast mijn 70-300 ook nog de 18-55 heb.

Ik wil graag een lens met een vast brandpunt vanwege de lichtgevoeligheid en omdat ik denk dat ik met zo'n lens meer kan spelen dan met een zoomlens. Alles gaat zo automatisch met een zoomlens, terwijl ik met een vast brandpunt meer na moet gaan denken. Ik denk dat dat juist wel een toevoeging is aan mijn kunnen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:44

Ik had een vraagje, ik heb een Canon eos 50D met een canon 70-300mm is usm lens.
Nou is dit een heerlijke lens voor paardenfotografie en sportfotografie, maar voor portretfotografie vind ik het toch vervelend dat je een grote afstand moet nemen. Dus ik zoek een fijne en goede lens die foto's van dichterbij kan maken, macro heet dit geloof ik, het is dus voornamelijk bedoeld voor mensenportretten.

Iemand aanraders?

Canon 50mm EF f/1.4 vs Canon EF 85mm f/1.8
Iemand ervaringen met deze lenzen, welke is fijner?
Wat zijn de voordelen/nadelen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:08

@ JENNx, Wat een aanvulling is hangt helemaal af van wat je nu 'mist'. Met wat je noemt, leren spelen met een vast brandpuntafstand en lichtgevoeligheid is de Canon 50mm F1.8 II natuurlijk prima. Superlensje voor zijn geld en zeker eentje waar je mee kan spelen en ontdekken :)
En je bedoelt meer mm prime? Ik zou dan lekker voor deze gaan. Andere mm worden al snel duurder, terwijl je hiermee een behoorlijk veelzijdig formaat hebt tegen een zéér betaalbare prijs.

@ Fizz, portretfotografie is geen macrofotografie :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Macrofotografie
Hoe kom je aan de selectie van die 2 objectieven die je noemt? Heb je een reden om de 50mm f1.8 niet te overwegen? Ik heb met geen van beide ervaring, dus kan je daar verder niet direct mee helpen. Maar ben wel benieuwd naar het waarom van je selectie :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 01:10

EF50 1.4 en EF85 1.8: 85 is een vrijwel perfect objectiefje, zeer veel waar voor je geld. 50 heeft iets meer optische problemen (maar ik vind 'm nog steeds erg goed). Daarnaast is de brandpuntsafstand van de 50 ook echt korter dan die van de 70-300, waardoor je inderdaad iets dichterbij kan gaan staan. 85mm staat op kleinbeeldformaat, dus fullframe bekend als een perfecte brandpuntsafstand voor portretten, gezien je bij een 50D de cropfactor mee moet rekenen kom je echter op 85 x 1.6 = 136mm. De 50mm komt op 50 x 1.6 = 80mm, en zit daarmee dus heel dicht in de buurt van die "perfecte" brandpuntsafstand voor portretten. Om 't even compleet te maken: Ja, ook je 70-300 heeft "last" van die cropfactor, en gedraagt zich op jouw camera als een 112-480mm op een fullframe zou doen (dat "fullframe" is dus de standaardmaat van de vroegere fotorolletjes uit spiegelreflexen, nl. 36x24mm).

Gezien je met nogal wat vertekening te maken gaat krijgen zou ik niet veel wijder dan 50mm op crop gaan; ik moet met 55mm op full al voorzichtig zijn (da's zo'n 35mm bij jou), interviews filmen met 35mm doe ik met hele ruime marge.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:56

hoi, ik val even binnen, Ik ga op zoek naar een meer lichtsterke lens.
Daarom ga ik mijn Canon EF 70-300 mm , f4-5.6 IS USM verkopen. iemand interesse?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:22

1906 schreef:
Hoi
Ik heb even een vraagje.
Welke lens is niet al te prijzig, past op een canon 1000 D en is goed om paarden mee te fotograferen? :)

een Canon 70-300 mm , heb ik ook en is een hele goed lens., ik heb hem nu te koop omdat ik wil sparen voor een 70-200 2.8 lens.... maar verder een top lens!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:11

Voor mensen die benieuwd zijn, nog wat foto's van mijn 70-200 F2.8 icm de Canon extender 2x II met mijn 50D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ze zijn wel allemaal uit de hand geschoten, dus echt stabiel is het niet voor zo'n klein meisje, maar ben al spierballen aan het kweken :+
Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de extender, een goedkope oplossing voor meer zoom :D

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:04

lifaya wat een onwijs mooie fotos... daar droom ik nog van!