[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:54

Het is niet echt meer gesleep dan met een analoge set.
Als je wat leuks wil, zul je er ook iets voor over moeten hebben }:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:12

Welke analoge set vergelijk je het mee? En het idee is inderdaad dat het niet meer gesleep wordt :Y)

Wat je ergens voor over hebt is natuurlijk helemaal aan jezelf, maar jij hebt dus de ervaring dat een OM-D ED10 niet leuk is, vertel?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:21

Heeft er ook iemand ervaring met de canon 1200d? Is die nu veel beter dan de 1100d of maakt het niet zoveel uit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:51

liedje89 schreef:
Welke analoge set vergelijk je het mee? En het idee is inderdaad dat het niet meer gesleep wordt :Y)

Wat je ergens voor over hebt is natuurlijk helemaal aan jezelf, maar jij hebt dus de ervaring dat een OM-D ED10 niet leuk is, vertel?

Ik sleep al 30 aar sets met me mee. De huidige AF-lenzen zijn wel iets meer omvang dan de oudere, handmatige lenzen, maar als je twee a drie zorgvuldig gekozen lenzen meeneemt, kun je in principe alles doen.

Olympus heb ik verder geen ervaring mee, maar ik verwacht dat dat gewoon een goede camera is, net als vroeger de analoge sets.
Ik heb toendertijd geen Olympus gekocht omdat ik dat toen niet kon betalen. Olympus zat iets hoger in de markt dan Minolta, waar ik uiteindelijk voor gekozen heb, mede omdat een kennis ook Minolta had en we daarmee lenzen konden uitwisselen.

Magica

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:24

Hoi, ik kom zo even het topic binnenvallen met de vraag: wie heeft ervaring met de Canon 70D?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:01

Magica schreef:
Hoi, ik kom zo even het topic binnenvallen met de vraag: wie heeft ervaring met de Canon 70D?

Ik :P fijne camera! Het was heel anders vergeleken met mijn 550D maar nu wil ik niet meer anders.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:18

Thesserd schreef:
Magica schreef:

Ik :P fijne camera! Het was heel anders vergeleken met mijn 550D maar nu wil ik niet meer anders.

En bevalt je de snelheid dan ook goed?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:56

Magica schreef:
Thesserd schreef:

En bevalt je de snelheid dan ook goed?

Ja, inmiddels is dat alweer 'gewoon', maar toen ik em net had vond ik em volgens mij heel snel vergeleken met wat ik gewend was :')

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:01

Haha ja oke dat went ook snel. Ik had een 1100D en nu dus op zoek naar een andere want met de 1100D zat de camera er vaak net even naast tijdens het maken van actie foto's en dat frustreerde me enorm!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:14

Kom er toch ook even tussendoor neuzen O:) scroll af en toe eens het topic door, en ook al even gezocht maar dat levert niet veel bruikbaars op (geen antwoord / andere richtprijzen )
Dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, al is het maar met wat tips.

Ik zoek (yay voor vakantiegeld) ook een leuke camera om mee verder te kunnen. Ik heb een tijdje af en toe foto's gemaakt met een D200 met 70-300 lens die ik mocht lenen. Erg fijn ding en weet er wel mee te werken.
Ik zie ze wel voorbij komen op internet en geen hele gekke prijzen samen met bijv. een tamron lens.
Pas met een Sony gefotografeerd (ook geleend, haha) maar was toch echt niet 'mijn ding'.

Ik zoek een camera (dus een D200 of vergelijkbaar met een simpele lens) voor ongeveer 350 euro.
Occasion is geen probleem. Ik ben voorheen wel eens bij Konijenberg geweest, maar heb momenteel niet de mogelijkheid daar te komen, en dat zal de aankomende 2/3 maanden nog wel zo zijn. Dus een goede zaak die aan occasions doet rondom Eindhoven die aan te raden is is voor mij ook prima (of een bokker die verkoopt en die ik weet te vinden als de camera toch niet is wat ie moet zijn :P ) Ik houd wel van dealtjes sluiten :+

Wie kan me helpen? :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:34

liedje89 schreef:
Shiloh schreef:
Heb nu de Olympus OMD EM10 besteld :D , hopelijk morgen binnen, ben benieuwd! Is dan wel niet spiegelreflex, maar komt aardig in de buurt :P

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd, heb je hem al binnen en geprobeerd?

Mijn moeder heeft een Olympus spiegelreflex en die heeft het er regelmatig over dat ze het wel een fijne camera vind (kwa foto kwaliteit en bediening ed) maar dat het veel te veel gesleep is.

Ja! Heb hem nu een weekje en ik ben er echt heel erg blij mee. Hij is lekker compact en licht. De lenzen zijn ook super licht. Echt een camera die je makkelijk een hele dag om je nek hebt hangen.

Hij heeft prima instellingen en haarscherpe kwaliteit. Ben je heeeeel kritisch over je foto's Als semi proffesioneler fotograaf met lokale shoots dan is het misschien niet voldoende, maar wil je als hobbyist aan de gang en dan met name als je op pad bent dan doet zon camera echt niet af aan een spiegelreflex. Als je de reviews mag geloven dan gaan zelfs de proffesioneler fotogravan om naar systeem camera's voor onderweg.

Ik verklaar iedereen die voor de hobby mooie fotos wilt maken echt voor gek om met een spiegelreflex te gaan zeulen terwijl je echt dezelfde kwaliteit wel haalt met de huidige systeem camera's, en ook nog minstens dezelfde instel mogelijkheden hebt. En de OMD EM10 is dan een prachtig compact model. Ik ben er echt heel erg blij mee. Ik heb vandaag de hele dag ermee door Amsterdam gelopen en heb hem geen moment te zwaar gevonden. Ideaal!

annedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:36

Hallo,
Voor mijn verjaardag mag ik van mijn ouders een spiegelreflexcamera uitzoeken. Alleen ben ik op dit gebied nog helemaal 'groen'. Ik twijfel op dit moment tussen een Nikon D5200 of een Canon EOS 700D. Wat zijn jullie ervaringen met deze camera's? Of hebben jullie een ander advies camera voor nog een beginnende fotograaf?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:48

annedv schreef:
Hallo,
Voor mijn verjaardag mag ik van mijn ouders een spiegelreflexcamera uitzoeken. Alleen ben ik op dit gebied nog helemaal 'groen'. Ik twijfel op dit moment tussen een Nikon D5200 of een Canon EOS 700D. Wat zijn jullie ervaringen met deze camera's? Of hebben jullie een ander advies camera voor nog een beginnende fotograaf?

Zoals hierboven ook meerdere keren uitgelegd staat, tussen canon en Nikon vergelijken is niet reëel. Je moet gaan kijken welke camera het fijnst in je hand voelen.

Ik heb een Nikon d3200 welke super ia. Heb ooit even de 5100 geleend die nog beter was. Dus ik als Nikon fan raad je de 5200 aan. Een canon fan raad je de andere aan.

Ik ben begonnen met een d60 start set. Met 2 lenzen. Een 18-55 en 55-200 ideaal om mee te beginnen en te leren..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:01

Shiloh schreef:
liedje89 schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd, heb je hem al binnen en geprobeerd?

Mijn moeder heeft een Olympus spiegelreflex en die heeft het er regelmatig over dat ze het wel een fijne camera vind (kwa foto kwaliteit en bediening ed) maar dat het veel te veel gesleep is.

Ja! Heb hem nu een weekje en ik ben er echt heel erg blij mee. Hij is lekker compact en licht. De lenzen zijn ook super licht. Echt een camera die je makkelijk een hele dag om je nek hebt hangen.

Hij heeft prima instellingen en haarscherpe kwaliteit. Ben je heeeeel kritisch over je foto's Als semi proffesioneler fotograaf met lokale shoots dan is het misschien niet voldoende, maar wil je als hobbyist aan de gang en dan met name als je op pad bent dan doet zon camera echt niet af aan een spiegelreflex. Als je de reviews mag geloven dan gaan zelfs de proffesioneler fotogravan om naar systeem camera's voor onderweg.

Ik verklaar iedereen die voor de hobby mooie fotos wilt maken echt voor gek om met een spiegelreflex te gaan zeulen terwijl je echt dezelfde kwaliteit wel haalt met de huidige systeem camera's, en ook nog minstens dezelfde instel mogelijkheden hebt. En de OMD EM10 is dan een prachtig compact model. Ik ben er echt heel erg blij mee. Ik heb vandaag de hele dag ermee door Amsterdam gelopen en heb hem geen moment te zwaar gevonden. Ideaal!

Mag ik vragen wat je daaraan nog mist? Vooral het dikgedrukte stukje? Je geeft aan dat ie wel haarscherp is en prima instellingen heeft. Ik hoor het inderdaad wel vaker, en de systeem camera's en techniek worden ook beter en beter, nog even en het is om het even wat je neemt en je kan met een compactcamera van 50 euro een prachtige foto maken. Alles wordt instelbaar en de lenzen ook steeds beter i.m.o.

Bij mij lijkt het wel meteen weer zo plastic, maarja misschien is dat ook de generatie nog een beetje..hahaha

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:24

annedv schreef:
Hallo,

Hoi! Ik heb een Nikon D5100, super fijne camera! Heb hem twee jaar geleden alweer gekocht maar bevalt nog steeds super goed. Als je beginnend fotograaf bent zal ik niet voor een stap hoger gaan maar dan inderdaad of de D5100 doen of D3100/3200 (een versie goedkoper en dus ook minder opties).

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:38

Roosje01 schreef:
Heeft er ook iemand ervaring met de canon 1200d? Is die nu veel beter dan de 1100d of maakt het niet zoveel uit?

Ik kopier mijzelf even denk dat mijn berichtje ondergesneeuwd is in de vele reacties.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:41

Roosje01 schreef:
Roosje01 schreef:

Ik kopier mijzelf even denk dat mijn berichtje ondergesneeuwd is in de vele reacties.

De 1200D is nieuwer. Wat er precies beter is weet ik niet, maar dat zal een verkoper in de winkel je ongetwijfeld kunnen vertellen. :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:48

Wil zeker nog langs de winkel maar de winkel hier heeft maar beperkt aantal modellen. Meeste moet je bestelle en dan kun je ze daar afhale. Dus vroeg mij af of er ook bokkers zijn die een 1200d hebben. Heb zelf wel ervaring met de gewone camera's van canon dus dat merk trekt me toch het meeste.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:29

Lolleke schreef:
Mag ik vragen wat je daaraan nog mist? Vooral het dikgedrukte stukje? Je geeft aan dat ie wel haarscherp is en prima instellingen heeft. Ik hoor het inderdaad wel vaker, en de systeem camera's en techniek worden ook beter en beter, nog even en het is om het even wat je neemt en je kan met een compactcamera van 50 euro een prachtige foto maken. Alles wordt instelbaar en de lenzen ook steeds beter i.m.o.

Bij mij lijkt het wel meteen weer zo plastic, maarja misschien is dat ook de generatie nog een beetje..hahaha

Ik mis er niks aan. Camera doet perfect aan de verwachtingen en ik mis niks in kwaliteit. Maar goed, ik ben dan ook verre van een proffesionele fotograaf. Ik denk dat mijn systeem camera echt niks af doet aan de lagere range spiegelreflex camera's. En ik denk dat het hogere en duurdere segment, zeker als daar dan ook de dure lenzen bij koopt zeker benaderen wat de duurde spiegelreflex ook kunnen. De systeem camera's hebben echt een vlucht genomen in kwaliteit. Met mijn specifieke camera zou je wat te kort komen in sport fotografie. Voetbal of zo. Als is dat natuurlijk ook vooral de lenzen die met hoog zoom bereik en lage Aperture gewoon peper duur zijn.

Als je het serieus overweegt zou ik gewoon op YouTube op zoek gaan naar specifieke modellen en daar reviews van zoeken. Dan hoor je de meningen van de proffesionele fotografen.

Ik mis er echt helemaal niks aan.

Mijn camera voelt trouwens verre van plastic aan. Stevig en degelijk gebouwd en ligt heeeeerlijk in de hand. De kitlenzen die ik erbij heb zijn een ander verhaal. Die voelen wel wat plastic aan, maar doordat die vederlicht zijn voelt dat niet of ze super makkelijk stuk gaan of zo. Die lenzen hebben dan ook een plastic mount, maar dat is echt prima voor het gewicht dat eraan hangt. We hebben het daarbij dan ook over kitlenzen van rond de 150 euro. Overigens doen die lenzen het prima! Voorlopig is er geen geld voor betere lenzen, maar heb die behoefte op dit moment ook nog totaal niet. Eerst maar lekker aan de slag. Betere duurdere lenzen voelen dan wel weer heel degelijk aan.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:40

Thanks voor je antwoord Shiloh! Heb in mijn omgeving nog iemand die nu een D3100 heeft en voor de volgende toch serieus overweegt om misschien van de dslr af te stappen en gewoon weer naar systeem te gaan. Hij klikt echter vooral abstrace foto's, wat familliefoto's en af en toe eens wat natuur. Eigenlijk een camera omdat ie 't leuk vind zich er in te verdiepen maar hij doet er niet veel mee...haha.
Ik heb me er zelf niet in verdiept behalve dan dat ik weet dat de techniek duizende malen beter aan het worden is, dus het klinkt vooral niet onlogisch.

Zit nu vooral te neigen naar een D3100 / D5100 (afhankelijk van prijzen) maar moet nog even uitzoeken wat ik dan aan andere specs. heb vergeleken met de D200. (al ga je sowieso vooruit op techniek).

Misschien dat ik wel iemand vind met een dergelijke systeemcamera in de buurt, kijken wat dat doet. Ik fotografeer puur hobbymatig, maar heb straks een puppynest van een vriendin voor de lens als ze geboren zijn, en ze wil daar leuke foto's van met opgroeien. Nou is dat geen probleem als ze 5 dagen oud zijn, maar als ze 5 weken zijn gaat het een stuk harder. Het zou fijn zijn als ik de speel / ravot foto's daar wel scherp mee krijg :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:56

Haha, ik heb dus een camera gekocht om dezelfde reden. Over 4 weken mag ik mijn pup ophalen en wil dan wel super mooie foto's kunnen maken. Volgende week ga ik bij het puppennest kijken (dan zijn ze 5 weken oud) en neem ik mijn camera uiteraard mee. Als je wilt kan ik je daar wel wat foto's van doorsturen. Maar ik weet eigenlijk zeker dat die camera dat perfect aan kan.

Als ik je profiel bekijk zit je volgens mij vlakbij waar mijn ouders wonen. Helaas kom ik daar alleen voorlopig niet in de buurt, anders zou je zo even mogen uitproberen. Ik weet niet op welke termijn je de camera wilt gaan kopen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:26

heeft iemand voorbeeld foto's van foto's met de canon 1200D? wil die misschien aanschaffen als ik het geld heb :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:28

Ik vroeg ook al naar ervaringen twijfel ook over dat model. In de op staan de 1100d en 1200d er helaas niet bij.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:30

ik ook.. wil een spiegelreflex aanschaffen maar ik kan maar 1 keer mijn geld uitgeven.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:31