[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:32

Dankjewel!

Met de 50 2.5 zou dat dus ook goed lukken? In dat geval ga ik voor die kijken, wil graag een macrolens. :j
Weet alleen niet goed waar ik tweedehands op zou moeten letten om een miskoop te voorkomen, of loop je dat risico niet zo heel snel?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:43

Ik heb ook al met mijn 500D + 50 1.8 geschoten op concerten en dat bevalt erg goed. Deze is ISO 1600, F 2.8 en 1/100, met die 50 1.8 dus.
Afbeelding

1.8 heb ik eigenlijk nog nooit nodig gehad op concerten, ik kom altijd goed toe met 1600, 2.8 en 1/100. Wat je natuurlijk wel hebt met die 50mm is dat je niet kan zoomen en als je in het publiek gaat staan om foto's te maken, heb je heel veel handen op je foto :+ Maar als je door de band bent gevraagd, al je vast wel een fotopas krijgen en heb je een makkelijkere plaats om vanuit te fotograferen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:59

Hmmm, bij kleinere bands zijn er eigenlijk zelden fotopassen is mijn ervaring, en als ze er al zijn betekenen ze "toestemming om te fotograferen" en niet "betere plek hebben". Misschien is dat in België anders dan in Nederland? Met een 50 f1.8 zul je in de meeste gevallen wel weg komen, soms zul je de F1.8 ook daadwerkelijk echt wel nodig hebben, soft of niet.

Verder is een 50 F1.8 een leuke en goedkope manier om toch concerten te kunnen fotograferen. Wel beperkt een vast brandpunt je enigszins in het soort foto's dat je kunt maken, als je maar één lens met vast brandpunt ter beschikking hebt zal de serie al gauw wat eentonig worden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:37

Als het kleine zaaltjes zonder frontstage zijn, mag je meestal gewoon vanaf het podium fotograferen met een fotopas. Ik heb eigenlijk nog nooit een concert gezien waar er geen fotopassen waren, dus misschien dat het hier inderdaad wel anders is. Of misschien is het gewoon toeval dat het altijd zo is bij concerten waar ik heen ga :D

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:03

Gezien mijn 55-250mm van Canon is gestolen in Frankrijk ben ik opzoek naar een nieuw objectief!

Ik heb een EOS 1000D body en de kitlens 18-55mm heb ik nog.

Ik twijfel tussen de volgende lenzen:
55-200mm van Canon F/4-5.6
18-250mm van Tamron F/3.5-6.3 (hier gaat mijn voorkeur naar uit gezien ik dan niet hoef te wisselen)
18-200mm van Tamron F/3.5-6.3
55-200mm van Tamron F/4-5.6 (zelfde als Canon, maar hoe is de kwaliteit??)

Ik fotografeer alleen hobby matig, voornamelijk dieren en natuur, vrijwel nooit portretten.

Kan iemand mij helpen, is de lens die mijn voorkeur heeft een goede keus?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:53

ik weet maar 1 betaalbare optie en die staat niet in je lijstje.. de 55-250IS die je had ;)

bovenstaande objectieven zijn geen partij voor dat objectief.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:55

Ik vroeg me ook al af wat de reden was om niet dezelfde lens ervoor terug te kopen, omdat ik het idee heb dat je met alle genoemde lenzen alleen maar achteruit gaat. Met een superzoom lever je naar mijn idee sowieso altijd kwaliteit in. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:09

Inderdaad zijn dit stuk voor stuk mindere opties dan het objectief dat je had :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:34

En volgens mij is de 55-250 ook goedkoper dan die superzooms, dus daar win je ook mee :D

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:28

Dus mijn vorige lens zou toch de beste keuze zijn?
Ik moet zeggen dat ik ook erg tevreden was met die lens, gezien ik 18-55 zelden gebruik.

Dan toch maar weer mijn oude vertrouwde 55-250Canon lens aanschaffen.

Ik wil gewoon zo snel mogelijk weer een goede lens want na de luxe van een 55-250 voel ik mij best geamputeerd met een 18-55

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:07

@ Kevin + Nouks, ik heb besloten eerst in de camera te investeren en heb vanmiddag een 550d aangeschaft :) Nogmaals bedankt voor alle advies!!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:52

Cool, have fun! :D

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:37

Veel plezier met je nieuwe cam!

Ik heb mijn nieuwe lens sinds gisteren!! Helemaal blij! :D heb ook maar gelijk een zonnekap en U(W)V filter erbij genomen..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:43

Nant schreef:
Veel plezier met je nieuwe cam!

Ik heb mijn nieuwe lens sinds gisteren!! Helemaal blij! :D heb ook maar gelijk een zonnekap en U(W)V filter erbij genomen..

Fijn zo, kan me helemaal voorstellen dat je je knap gehandicapt voelde zonder! Ik heb voor mijn nieuwe kitlens wel een zonnekapje erbij gekocht, geen UV filter, een goed uv filter is duur en dat vond ik niet in verhouding met de lens en de weinige voordelen ervan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:53

Oeps Alwiene, ben door extreme drukte helemaal je PM vergeten te beantwoorden :o
Wil je wel heel veel plezier wensen met je nieuwe camera :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:55

Nouks schreef:
Oeps Alwiene, ben door extreme drukte helemaal je PM vergeten te beantwoorden :o
Wil je wel heel veel plezier wensen met je nieuwe camera :D

Tnx! Vermoedde al dat je het druk had, tenslotte ben je in het topic ook nooit te beroerd om advies te geven, dus kon me niet voorstellen dat het een kwestie van onwil was, alleen was mijn geduld op :+ Haha, nee ik was eruit wat het moest worden en toen kon ik niet meer wachten :o

Heb net een paar shots gemaakt van mijn neefje en de hond van mijn zus enzo, en die net teruggekeken en ik zit eigenlijk met open mond te kijken naar de hoeveelheid details die er in mijn foto's zitten en de fijne kleuren enzo. Als dit is wat mijn nieuwe camera me gaat opleveren dan is hij zijn geld héél erg waard, wow :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:24

Ik heb vanmiddag de 55-250 van Canon gekocht en ben er helemaal happy mee :D Thanks voor de tips!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:03

Ben dolgelukkig met mijn 550D :D

Had me er bij neergelegd dat beter glas voorlopig dus zou moeten wachten, tenslotte had ik geen geld voor beide tegelijk. Komen mijn ouders gisteravond binnenlopen...ze hadden een meevaller gehad en wij als kinderen mochten daar in meedelen en mogen nu ieder 1000 euro besteden. Mijn zus betaalt er een stuk van haar elektrische fiets mee, mijn broer gaat op zoek naar een autootje voor zijn vrouw, en ik zoals mijn ouders al in gedachten hadden, wil dit geld natuurlijk in de fotografie gaan steken... :))

Dus nu mag ik véél eerder dan verwacht gaan nadenken over welk objectief ik nu wil hebben, voel me echt mateloos verwend hoor :o . De strijd gaat tussen de Canon 70-200 F4.0 IS USM of de Canon 70-200 F2.8 USM en ik heb het meeste nagelezen wat erover gezegd is en neig steeds meer naar de f4.0. Maar mocht iemand belangrijke zaken weten die ik zeker in mijn beslissing mee moet nemen, dan hoor ik dat héél graag, want het is toch best een behoorlijke uitgave := Bestond er een geweldige 50-200 lens dan had ik dat nog liever gezien, omdat ik met mijn 70-300 best vaak ertegenaan loop dat ik op de 70 al moeite heb om ver genoeg weg te kunnen staan om alles erop te krijgen := Maar voor zover ik weet/kan vinden bestaat zoiets niet toch? :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:10

Mag ik hier ook even een vraag stellen?
Ik ben van plan om de Sony Nex 5 te gaan kopen.
maar ben nog een totale leek w.b. aparte lenzen etc.
ik zie her en der de camera te koop met een 16m lens en ook met een 18 - 55mm lens.
Ergens heb ik begrepen/gelezen dat hoe hoger de cijfers hoe beter je foto's worden en hoe meer je in kan zoomen?
begrijp ik dat goed?
zou dan een 18 - 55mm lens prima zijn om mee te beginnen?

Ik heb namelijk ook eens zitten kijken wat andere lenzen kosten, maar die zijn echt heel duur.
maar dat is dus vrij normaal begrijp ik? dat een andere lens meer als de helft van de camera kost?

Hebben jullie nog meer tips of weetjes voor een beginner?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:32

Zat tips hier! Lees het topic even door ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:33

Hallo,

Ik wil me ook graag hier melden :)

Heb een paar pagina's doorgelezen maar door alle technische termen zie ik de foto's niet meer :')
Hoop eigenlijk dat hier mensen mij kunnen helpen met een keuze of advies voor een nieuwe lens.

Ik "schiet plaatjes" met een Canon eos 400d (hoop absoluut ooit betere foto's te schieten, maar dan moet ik gewoon meer oefenen :') )
De canon heb ik toendertijd gekocht in een complete set met een kit lens en een 55-200 mm lens, exacte gegevens zou ik moeten opzoeken.
Ik fotografeer voornamelijk dieren en natuur, en wil me daar ook in verdiepen,verbeteren,ontwikkelen.

Nu had ik een lens gezien van sigma 55-500 mm, maar al bij het lezen van een paar pagina's in dit topic heb ik besloten het niet te doen :D Ik wil graag wel een lens met aardig wat bereik omdat deze lens ook geschikt moet zijn voor mijn reis naar Australië, en daar zitten de dieren helaas niet voor je neus :)

Mijn budget gaat tot maximaal 1500 euro, meer geld kan ik er helaas niet aan besteden, omdat het sparen dan simpelweg te lang duurt.

Mocht ik nu een domme opmerking hebben geplaats, wijs mij daar dan gerust op want qua fotografie heb ik nog heel veel te leren :j
Wat raden jullie aan?
Alvast heel erg bedankt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:35

HLPhoto schreef:
Zat tips hier! Lees het topic even door ;)

was ik ook van plan.
maar het zijn zoveel pagina's.... en aangezien ik echt een leek ben... ga ik dat nooit niet allemaal onthouden..
Sorry
ik dacht misschien is er iemand zo lief om een kleine makkelijke samenvatting te geven?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:36

je hebt een zoekfunctie links onder :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:37

ja... maar wat moet ik daar dan op invullen?
iets als: 18-55mm lens?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:38

lifaya schreef:
je hebt een zoekfunctie links onder :D

Die ga ik absoluut ook gebruiken, maar wilde wel graag mn vraag hier even stellen...

Aangezien iedereen weer andere eisen heeft voor een lens.