[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juudii5

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:29

Ik heb de canon 500D gekocht!! :D!
Snap nog niet helemaal hoe die werkt.. handleiding staat ook ZOO VEEL in.. maar ben er blij mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:34

Gefeliciteerd juudii5 :)

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:41

Nouks schreef:
De zoomknop bij spiegelreflexcamera's om de ontspanknop? ECHT niet hoor, spiegelreflexcamera's hebben helemaal geen zoomknop, laat staan om de ontspanknop :D

Panasonic heeft in ieder geval prachtige compactcamera's, de moeite waard om even te bekijken inderdaad.

Sorry ik bedoelde bij die tussenmodellen :) zoals fuji finepix s5600 en nikon ze heeft... ...niet bij spiegelreflex (daar zoom je natuurlijk met de lens :P ) :P ben lekker wakker.... :+

Kallandso schreef:
Fantabulouss schreef:
Dan loop ik toch nog met zo'n dik ding :P kan ik net zo goed mn d90 meenemen....maar bedankt voor de tip ;)

Ik wou het ook al zeggen, maar hij is trouwens echt hartstikke licht en makkelijk mee te nemen.
Hij is véééél kleiner dan een spiegelreflex camera hoor ;)

Ja maar ik koop een compactcamera omdat ik er eentje wil hebben die ik zo in mn zak kan stoppen :) overal even mee naar toe kan nemen...zon grotere compactcamera heb ik namelijk voor mn spiegelreflex al gehad...dus anders had ik die er wel bij gehouden :)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:43

Ik snap wat je bedoelt hoor ;) Ik heb hetzelfde gehad, maar mijn compactje ligt nu al meer dan een jaar onderin een la, ik was echt totaal niet tevreden over de kwaliteit... En dan koos ik er toch elke keer voor om mn grote camera mee te nemen...

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:51

thanks nouks :D!

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:52

ja maar daarom kijk ik ook naar een van de nieuwste compactcamera's .. :) niet eentje van 90 euro ofzo (wat ik eerst had en behoorlijk tegenviel) ..
M'n oom heeft ook een canon compactcamera en die maakt toch echt wel super fototjes :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:53

Wie van jullie hebben ook ervaring met de 500D?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:54

Dat knopje van veel foto's achter elkaar maken doet het niet bij mij??? Of iik heb het mis? maar volgens mij doe ik precies hetzelfde als wat er in de handleiding staat.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:30

Ik heb deze Juud. Wil vanavond wel even voor je kijken. Is heel erg simpel. Volgens mij knopje recht van SET en dan kiezen voor de 3 rechthoekjes. En weer klikken op SET.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:35

Ja maar dat doet het niet bij alle standen merk ik al wel.. Geeft vaak aan dat het niet mogelijk is.
In p stand lukt het wel zag ik net. Bij jou ook zo?

aanpassing.. op de p stand schiet die ook niet meer vaak achter elkaar. Blijf op one shot staan en wel het het hokje met 3 vierkantjes ernaast :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:53

Op de handmatige standen (P, Tv, Av en M) zou het sowieso moeten lukken. One shot is de autofocusmodus (één keer scherpstellen, op dat punt de focus vergrendelen) en zegt niks over het aantal foto's dat je camera maakt. Het aantal rechthoekjes wél, bij één rechthoekje maakt je camera maar één foto, bij meerdere rechthoekjes maakt je camera er meerdere (mits je natuurlijk de ontspanknop ingedrukt houdt).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:14

Ik fotograaf alleen in de standen die Nouk noemt. Dus heb daar geen last van. :D

Ik kan vanavond even voor je kijken. Heb de camera niet bij me om te kijken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:11

Ik poste hier een tijdje geleden al het volgende:
Annetje schreef:
Ik ben stiekem ook een beetje aan het kijken naar een nieuwe camera, echter zie ik door de bomen het bos niet meer! Er zijn zoveel verschillende camera's met zoveel verschillende functies waarvan veel functies voor mij niet eens bekend zijn.

Ik heb momenteel de Finpix s8100 (fd) van Fujifilm. Op zich een hele fijne camera, maar wanneer het wat donkerder wordt (schemer, binnen, slecht weer) krijg ik de ruis maar niet weg. De ruis is dan zo erg dat de foto's wazig lijken.
Omdat ik erg vaak binnen, in de binnenbak foto's maak, is het natuurlijk erg jammer als ik dan van die fletse foto's vol ruis heb.
Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik voornamelijk bewegingsfoto's kan maken (rijfoto's, paarden los in de wei) waar een leuke macrofunctie op zit, met een goede zoom (deze heeft 18x zoom, maar hoe meer je zoomt, hoe meer ruis) Een leuke en handige filmfunctie met geluid voor het maken van rijfilmpjes en verder heb ik weinig eisen. Het zou leuk zijn als er een sportfunctie op zit waarmee je heel snel foto's achter elkaar kunt klikken, maar dat hoeft niet persé.

Ik heb nog niet nagedacht over een budget omdat ik niet weet in welke hoek ik zoeken moet
.
En ik kreeg daarop heel fijn het volgende uitgebreide antwoord:
HLPhoto schreef:
Annetje: Ik denk dat je - met jouw eisen en je huidige camera in gedachten - al snel naar een spiegelreflex zal moeten, maar daar komt ook een stukje extra kennis bij kijken.

Gezien je eisen voor fotografie binnen denk ik dat je veiligste optie dan een Nikon D5000 zou zijn: Deze camera biedt erg veel resolutie (12,1 megapixel) en "maakt dit ook waar" (voert wat ver om dat helemaal uit te leggen). Daarbuiten doet de D5000 het ook uitzonderlijk goed bij weinig licht (hoge ISO, t/m 3200 is goed bruikbaar) en is de bediening erg prettig.

Reken hiervoor wel op een bedragje van 500,- voor de camera alleen, dan zit er dus nog geen lens voor... Wat lenzen betreft geld meestal: Hoe meer kwaliteit, hoe minder zoom. Een 18x zoom lens kan simpelweg niet op al die gebieden even scherp en lichtsterk zijn, daarvoor is het compromis te groot. Ik werk zelf bijvoorbeeld graag met een 70-200mm (ja, bij spiegelreflexen gaat dat in millimeters, komt overeen met 2,85x zoom, maar wel in het "verre" bereik. Om ook wat "zoom" dichtbij te hebben zou je dan kunnen kijken naar een extra objectief, bijvoorbeeld een 17-50).

Kortom: Spiegelreflexen zijn ontzettend snel en bieden veel kwaliteit, maar daar tegenover staat dat het forse apparaten zijn en dat er een dubbel prijskaartje aanzit (het doet pijn in je portemonnee én in je hoofd, want je hebt er wat kennis voor nodig om eruit te halen wat erin zit). De vraag is dus of je dit wil...

Nu zit het zo dat dit weekend mijn camera helemaal overleden is en ik kan dus écht niet zonder camera. Ik heb alleen gekeken naar de camera die hierboven genoemd wordt en ik ben een beetje bang dat die misschien te moeilijk voor me zal zijn. Daarbij komt dat ik niet de enige ben die de camera in handen krijgt en het is wel fijn als iemand zonder verstand van foto's maken, ook wat leuke rijfoto's of filmpjes van mij tijdens het rijden kan maken.
De voornaamste functies die ik erop wil hebben is een redelijk goede filmfunctie en de camera moet in slechte omstandigheden redelijke bewegingsfoto's (binnenbakfoto's) kunnen maken.
Welke camera zouden jullie dan aanraden?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:05

Mag ik stiekem een foto plaatsen, gemaakt door de 1000D? :D Ik ben zo blij met m'n spiegelreflex! Het wordt een lange weg om het helemaal perfect te krijgen, deze foto is gemaakt met standaard instellingen.

Afbeelding

Halsbandje wordt weggewerkt in het bewerkingstopic ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:13

Leuke foto :+

Afbeelding

is wat ik zie :P en dat mag trouwens officieel niet, foto's laten zien. als je tips wilt kan dat in het tips en tricks topic, en voor de rest op FK of itp indien van toepassing..

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:13

Annetje schreef:
Nu zit het zo dat dit weekend mijn camera helemaal overleden is en ik kan dus écht niet zonder camera. Ik heb alleen gekeken naar de camera die hierboven genoemd wordt en ik ben een beetje bang dat die misschien te moeilijk voor me zal zijn. Daarbij komt dat ik niet de enige ben die de camera in handen krijgt en het is wel fijn als iemand zonder verstand van foto's maken, ook wat leuke rijfoto's of filmpjes van mij tijdens het rijden kan maken.
De voornaamste functies die ik erop wil hebben is een redelijk goede filmfunctie en de camera moet in slechte omstandigheden redelijke bewegingsfoto's (binnenbakfoto's) kunnen maken.
Welke camera zouden jullie dan aanraden?

http://www.camera4all.nl/Panasonic-DMC-FZ38-Zwart.html Is deze niet wat voor je?
Ik ben ooit met 0,0 kennis van fotografie met de voorganger begonnen en inmiddels heb ik die camera alweer heel wat jaartjes en ken ik hem echt best wel goed. Ik ben nu aan het rondneuzen voor een fijne spiegelreflex en ben echt blij dat ik deze als tussenstapje heb gehad :j
[EV-ITP] Equiday 2010 Dit zijn allemaal bewegingsfoto's binnen die ik met de voorganger (DMC FZ8) heb gemaakt.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:26

Je hebt helemaal gelijk imd, ik plaats de foto gewoon ergens anders. Was een beetje enthousiast geloof ik :D Iets té ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:38

Fantabulouss schreef:
Okee bedankt voor je reactie :) heb je miss wat voorbeeldfoto's van de Sx210 ? :)
En is die zoom knop nou echt zo irritant als mensen zeggen? (omdat hij niet om de onstpanknop heen zit zoals bij spiegelreflexcameras..)
En als die flitser uitklapt tijdens het opstarten, kan je em dan als je em niet nodig hebt ook weer inklappen als je fotos aan t maken bent :) ?
Die lumix zal ik nog eens even opzoeken :)

Ach daar wen je binnen een uur aan dat hij er niet naast zit. Hij zit echt wel dichtbij zat dat je gewoon kan zoomen en schieten ;) .

Flitser kan je ook op ieder moment handmatig in en uit klappen zonder het meganiek te beschadigen. Is ook niet erg hoor als je hem tegen houd met aanzetten, volgens de handleiding van Canon geeft dit geen problemen.

Ik vind de SX210 ook nog wel aardige foto's maken voor een compact hoor. Ik bedoel mijn moeder kan het natuurlijk beter met haar spiegelreflex met drie goede lenzen voor ander omstandigheden ingewikkelde flitser en natuurlijk last but not least haar kennis van zaken. Maar zie toch echt wel verschil met de simpelere compact camera's die de meeste van mijn vriendinnen gebruiken ;) . Ik zou trouwens de camera van mijn moeder ook nooit mee nemen naar het strand oid, te zwaar, te duur en te opvallend. Die kan je toch nog geen twee minuten laten liggen als je gaat zwemmen oid.

Voorbeeld foto's kan ik je wel een paar geven. Heb alleen (door het lekkere weer de laatste tijd) nog niet zoveel donkere foto's ed gemaakt :o

EDIT: oeps heb hier maar een paar foto's en dat zijn allemaal actie foto's bij mooi weer, ik heb ook een voorbeeld topic aangemaakt van de camera trouwens daar kan je ook even in kijken.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:30

Bij de saturn had ik een aanbieding gezien van de nikon D3000 met 15-200 mm objectief voor 399,- euro. Omdat de Saturn niet echt bij ons in de buurt ligt, ging ik even kijken bij een fotowinkel (heet dat zo) bij ons in het dorp. Daar lag deze camera ook en hij sprak mij erg aan!

Ik vroeg daar naar de prijzen, om te kijken of het wel een leuke aanbieding was. Nou, dat is het! Als je de Nikon D3000 koopt, krijg je daar een 15-50 mm objectief bij volgens mij voor 425,- euro (standaard prijs). De lens die ik bij de saturn er bij krijg, kost los 250,- euro. Dus dat zou dan in totaal 675,- euro zijn, terwijl hij bij de saturn toch maar 399,- euro is!

Dus waarschijnlijk rijden we morgen even naar de saturn! Ik verheug me er nu al op!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:51

Misschien dat jullie me kunnen helpen :P .

Ik wil namelijk een camera kopen, maar zou je die ook (als je het verzekerd doet) kunnen laten versturen? Of heb je dan alsnog de kans dat ie stuk aankomt ?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:39

Je kan hem prima laten versturen hoor! Er zijn verschillende webshops die dat wel doen, oa. kamera express en cameranu. Ik heb dan alleen 2x een lens laten versturen maar dat ging perfect hoor :j

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:51

ik heb zo net de Nikon D3000 gekocht met 18-200 mm objectief en een UV filter. De baterij is nu aan het opladen en straks ga ik hem even uitproberen! :D

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:53

Ik heb mijn camera, lens en reflectiescherm bij fotokonijnenberg besteld, en gewoon netjes aangekregen. :j

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:58

liedje89 schreef:
Fantabulouss schreef:
Okee bedankt voor je reactie :) heb je miss wat voorbeeldfoto's van de Sx210 ? :)
En is die zoom knop nou echt zo irritant als mensen zeggen? (omdat hij niet om de onstpanknop heen zit zoals bij spiegelreflexcameras..)
En als die flitser uitklapt tijdens het opstarten, kan je em dan als je em niet nodig hebt ook weer inklappen als je fotos aan t maken bent :) ?
Die lumix zal ik nog eens even opzoeken :)

Ach daar wen je binnen een uur aan dat hij er niet naast zit. Hij zit echt wel dichtbij zat dat je gewoon kan zoomen en schieten ;) .

Flitser kan je ook op ieder moment handmatig in en uit klappen zonder het meganiek te beschadigen. Is ook niet erg hoor als je hem tegen houd met aanzetten, volgens de handleiding van Canon geeft dit geen problemen.

Ik vind de SX210 ook nog wel aardige foto's maken voor een compact hoor. Ik bedoel mijn moeder kan het natuurlijk beter met haar spiegelreflex met drie goede lenzen voor ander omstandigheden ingewikkelde flitser en natuurlijk last but not least haar kennis van zaken. Maar zie toch echt wel verschil met de simpelere compact camera's die de meeste van mijn vriendinnen gebruiken ;) . Ik zou trouwens de camera van mijn moeder ook nooit mee nemen naar het strand oid, te zwaar, te duur en te opvallend. Die kan je toch nog geen twee minuten laten liggen als je gaat zwemmen oid.

Voorbeeld foto's kan ik je wel een paar geven. Heb alleen (door het lekkere weer de laatste tijd) nog niet zoveel donkere foto's ed gemaakt :o

EDIT: oeps heb hier maar een paar foto's en dat zijn allemaal actie foto's bij mooi weer, ik heb ook een voorbeeld topic aangemaakt van de camera trouwens daar kan je ook even in kijken.
Ik heb de SX200 (en fotografeer ook met spiegelreflex) maar vind het een geweldig ding :j.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:02

Hoe zijn de ervaringen met de Sony A200?? Mijn man heeft vandaag een 2e handsje gekocht met 18-70 lens (schijnt niet zo goed te zijn :? ) en een uv-filter.