Snap nog niet helemaal hoe die werkt.. handleiding staat ook ZOO VEEL in.. maar ben er blij mee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:De zoomknop bij spiegelreflexcamera's om de ontspanknop? ECHT niet hoor, spiegelreflexcamera's hebben helemaal geen zoomknop, laat staan om de ontspanknop
Panasonic heeft in ieder geval prachtige compactcamera's, de moeite waard om even te bekijken inderdaad.
Kallandso schreef:Fantabulouss schreef:Dan loop ik toch nog met zo'n dik dingkan ik net zo goed mn d90 meenemen....maar bedankt voor de tip
Ik wou het ook al zeggen, maar hij is trouwens echt hartstikke licht en makkelijk mee te nemen.
Hij is véééél kleiner dan een spiegelreflex camera hoor
Annetje schreef:En ik kreeg daarop heel fijn het volgende uitgebreide antwoord:Ik ben stiekem ook een beetje aan het kijken naar een nieuwe camera, echter zie ik door de bomen het bos niet meer! Er zijn zoveel verschillende camera's met zoveel verschillende functies waarvan veel functies voor mij niet eens bekend zijn.
Ik heb momenteel de Finpix s8100 (fd) van Fujifilm. Op zich een hele fijne camera, maar wanneer het wat donkerder wordt (schemer, binnen, slecht weer) krijg ik de ruis maar niet weg. De ruis is dan zo erg dat de foto's wazig lijken.
Omdat ik erg vaak binnen, in de binnenbak foto's maak, is het natuurlijk erg jammer als ik dan van die fletse foto's vol ruis heb.
Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik voornamelijk bewegingsfoto's kan maken (rijfoto's, paarden los in de wei) waar een leuke macrofunctie op zit, met een goede zoom (deze heeft 18x zoom, maar hoe meer je zoomt, hoe meer ruis) Een leuke en handige filmfunctie met geluid voor het maken van rijfilmpjes en verder heb ik weinig eisen. Het zou leuk zijn als er een sportfunctie op zit waarmee je heel snel foto's achter elkaar kunt klikken, maar dat hoeft niet persé.
Ik heb nog niet nagedacht over een budget omdat ik niet weet in welke hoek ik zoeken moet.
HLPhoto schreef:Annetje: Ik denk dat je - met jouw eisen en je huidige camera in gedachten - al snel naar een spiegelreflex zal moeten, maar daar komt ook een stukje extra kennis bij kijken.
Gezien je eisen voor fotografie binnen denk ik dat je veiligste optie dan een Nikon D5000 zou zijn: Deze camera biedt erg veel resolutie (12,1 megapixel) en "maakt dit ook waar" (voert wat ver om dat helemaal uit te leggen). Daarbuiten doet de D5000 het ook uitzonderlijk goed bij weinig licht (hoge ISO, t/m 3200 is goed bruikbaar) en is de bediening erg prettig.
Reken hiervoor wel op een bedragje van 500,- voor de camera alleen, dan zit er dus nog geen lens voor... Wat lenzen betreft geld meestal: Hoe meer kwaliteit, hoe minder zoom. Een 18x zoom lens kan simpelweg niet op al die gebieden even scherp en lichtsterk zijn, daarvoor is het compromis te groot. Ik werk zelf bijvoorbeeld graag met een 70-200mm (ja, bij spiegelreflexen gaat dat in millimeters, komt overeen met 2,85x zoom, maar wel in het "verre" bereik. Om ook wat "zoom" dichtbij te hebben zou je dan kunnen kijken naar een extra objectief, bijvoorbeeld een 17-50).
Kortom: Spiegelreflexen zijn ontzettend snel en bieden veel kwaliteit, maar daar tegenover staat dat het forse apparaten zijn en dat er een dubbel prijskaartje aanzit (het doet pijn in je portemonnee én in je hoofd, want je hebt er wat kennis voor nodig om eruit te halen wat erin zit). De vraag is dus of je dit wil...
Annetje schreef:Nu zit het zo dat dit weekend mijn camera helemaal overleden is en ik kan dus écht niet zonder camera. Ik heb alleen gekeken naar de camera die hierboven genoemd wordt en ik ben een beetje bang dat die misschien te moeilijk voor me zal zijn. Daarbij komt dat ik niet de enige ben die de camera in handen krijgt en het is wel fijn als iemand zonder verstand van foto's maken, ook wat leuke rijfoto's of filmpjes van mij tijdens het rijden kan maken.
De voornaamste functies die ik erop wil hebben is een redelijk goede filmfunctie en de camera moet in slechte omstandigheden redelijke bewegingsfoto's (binnenbakfoto's) kunnen maken.
Welke camera zouden jullie dan aanraden?
Fantabulouss schreef:Okee bedankt voor je reactieheb je miss wat voorbeeldfoto's van de Sx210 ?
![]()
En is die zoom knop nou echt zo irritant als mensen zeggen? (omdat hij niet om de onstpanknop heen zit zoals bij spiegelreflexcameras..)
En als die flitser uitklapt tijdens het opstarten, kan je em dan als je em niet nodig hebt ook weer inklappen als je fotos aan t maken bent?
Die lumix zal ik nog eens even opzoeken
liedje89 schreef:Ik heb de SX200 (en fotografeer ook met spiegelreflex) maar vind het een geweldig dingFantabulouss schreef:Okee bedankt voor je reactieheb je miss wat voorbeeldfoto's van de Sx210 ?
![]()
En is die zoom knop nou echt zo irritant als mensen zeggen? (omdat hij niet om de onstpanknop heen zit zoals bij spiegelreflexcameras..)
En als die flitser uitklapt tijdens het opstarten, kan je em dan als je em niet nodig hebt ook weer inklappen als je fotos aan t maken bent?
Die lumix zal ik nog eens even opzoeken
Ach daar wen je binnen een uur aan dat hij er niet naast zit. Hij zit echt wel dichtbij zat dat je gewoon kan zoomen en schieten.
Flitser kan je ook op ieder moment handmatig in en uit klappen zonder het meganiek te beschadigen. Is ook niet erg hoor als je hem tegen houd met aanzetten, volgens de handleiding van Canon geeft dit geen problemen.
Ik vind de SX210 ook nog wel aardige foto's maken voor een compact hoor. Ik bedoel mijn moeder kan het natuurlijk beter met haar spiegelreflex met drie goede lenzen voor ander omstandigheden ingewikkelde flitser en natuurlijk last but not least haar kennis van zaken. Maar zie toch echt wel verschil met de simpelere compact camera's die de meeste van mijn vriendinnen gebruiken. Ik zou trouwens de camera van mijn moeder ook nooit mee nemen naar het strand oid, te zwaar, te duur en te opvallend. Die kan je toch nog geen twee minuten laten liggen als je gaat zwemmen oid.
Voorbeeld foto's kan ik je wel een paar geven. Heb alleen (door het lekkere weer de laatste tijd) nog niet zoveel donkere foto's ed gemaakt
EDIT: oeps heb hier maar een paar foto's en dat zijn allemaal actie foto's bij mooi weer, ik heb ook een voorbeeld topic aangemaakt van de camera trouwens daar kan je ook even in kijken.