[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:12

Het is dus of de handige USM of de lichtsterkte... als het verschil 60 euro is, zou ik toch misschien wel voor de Canon gaan. Ik dacht dat prijsverschil wat hoger was...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:19

Volgens mij is dat verschil ook wel groter hoor, dacht dat de Canon normaal gesproken €239,00 is. Alleen is hij nu bij K-E in de aanbieding voor €148,00. Als dat aan het eind van de maand nog zo is, bestel ik waarschijnlijk toch de Canon. Mocht hij tegen die tijd alweer in prijs teruggegaan zijn, dan wordt het voor die €100,- de Sigma. Zo groot is mijn budget namelijk niet.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:19

Mischa4ever schreef:
Maaarrr,
Dat is een verschil van 60 euro, bij de 2.8 versie gaat t om meer dan 500 euro verschil :+

Heb twee berichtjes boven jou staan wat ik er van gehoord heb ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:48

Weet iemand een leuke groothoeklens van Nikon? Heb geen voorkeur voor sigma oid.
Ik wil er een die een kleiner bereik heeft dan de kitlens. Dus ergens tussen de 10-25. Hoeft niet perse een F1.8 oid te zijn.

Weet iemand een leuk lensje voor een leuke prijs?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:03

Auky schreef:
Volgens mij is dat verschil ook wel groter hoor, dacht dat de Canon normaal gesproken €239,00 is. Alleen is hij nu bij K-E in de aanbieding voor €148,00. Als dat aan het eind van de maand nog zo is, bestel ik waarschijnlijk toch de Canon. Mocht hij tegen die tijd alweer in prijs teruggegaan zijn, dan wordt het voor die €100,- de Sigma. Zo groot is mijn budget namelijk niet.

de 55-200?
ik heb m ook besteld :j
alleen nog niet binnen dus

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:06

Klopt :) Wacht nog even mijn verlaat vakantiegeld af. Hopelijk geldt de aanbieding dan nog!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:22

smeetjoew schreef:
Weet iemand een leuke groothoeklens van Nikon? Heb geen voorkeur voor sigma oid.
Ik wil er een die een kleiner bereik heeft dan de kitlens. Dus ergens tussen de 10-25. Hoeft niet perse een F1.8 oid te zijn.

Ik heb net voor mijn Canon 40D een Canon 10-22 EF-s gekocht, maar daar heb jij niks aan natuurlijk :Y)

Wellicht kun je hier wel iets mee:
http://www.fotoapparatuur.nl/forum/view ... &sk=t&sd=a

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:10

Oeh die wil ik ook, alleen een beetje boven mijn budget O:)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:40

Sparen,sparen en sparen ik doe niets anders meer sinds mijn spiegelreflex :P
Zit zelf altijd te speuren naar verbetering. Nu dus de vraag een nieuw objectief of een nieuwe camera (omdat ik kamp met enorme ruis bij natuurfotografie)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:53

Kan iemand mij netjes op een rijtje de voor en nadelen geven van een 18-200 en twee losse?

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:10

smeetjoew schreef:

Tokina heeft ook nog wel leuke groothoeklenzen voor nikon
misschien is dat ook iets???

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:19

Ik heb een vraagje over filters.

Ik wil een filter aanschaffen om mijn glas te beschermen, maar ik wil zeker geen filter kopen die de kwaliteit van de lens omlaag haalt... Omdat de prijzen nogal verschillen, welke raden jullie aan? Filtermaat is 77 mm. Is de UV-filter van Canon zelf voldoende? (54, 95 euro maar je hebt ze ook nog voor tegen de 100 euro aan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:37

Als je niet wil dat de kwaliteit van de lens achteruit gaat, gewoon geen filter er op zetten. Als filters de kwaliteit niet negatief zouden beïnvloeden had Canon ze er zelf wel voor gezet.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:42

Hmm, tsja, dan wordt het lastig he. :D

Toch wil ik erg zuinig wezen op mijn lens en toch wat hebben ter bescherming. Wat raad jij dan aan? (zo min mogelijke beïnvloeding van de kwaliteit?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:45

Zonnekap :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:47

Ik had laatst opspattende steentjes in m'n zonnekap := :=
Maar ik heb een filter. Van B+W geloof ik met speciale coating. Was niet erg goedkoop :n

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:50

Ik zou inderdaad misschien een aanschaffen voor risico volle situaties maar deze niet standaard gebruiken. Krassen of je objectief door zand of steentjes is ook zonde.
manzano hoe beinvloeden die je kwaliteit?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:55

Ik heb hem er altijd opzitten........ Geloof best dat er een minimaal verschil zal zitten tussen met en zonder, maar ik heb er geen hinder van.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:57

Zat trouwens net de website van lensbaby's te bekijken. Heeft iemand er ervaring mee? Het lijkt mij een erg leuke lens voor het fotograveren van kevers etc. Maar daar zou een 1.8 ook goed voor zijn

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:58

Nouks volgens mij toch?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:01

Zonnekap gebruik ik eigenlijk ook alleen buiten en die houdt natuurlijk ook wel wat tegen... had ik nog niet eens aan gedacht.

Die filter van B+W is 90 euro... maar om dat uit geven voor af en toe binnen foto's te maken is ook wel beetje te gek. Ik denk dat ik op andere gedachte ben gezet :D

Dank jullie wel :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:09

Iets wat je misschien wel weet is het schoonmaken van je objectief met een statisch kwastje. Dan veeg je dus niet je zandkorrels over de lens maar trek je ze eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:09

Even een paar interessante linkjes...
Hoewel in Engels wel de moeite waard.

http://www.bobatkins.com/photography/te ... lters.html
http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=368177
http://www.zen20934.zen.co.uk/photograp ... erData.htm

Erg de moeite waard. Behalve een aantal verschillende filters testen ze ook beschadigde filters:
http://www.zen20934.zen.co.uk/photograp ... 0Grade.htm

Onderaan een stukje uitleg over hoe flares ontstaan:
http://www.zen20934.zen.co.uk/photograp ... /index.htm

Verder even een quote uit de FAQ die boven gelinkt staat:

Citaat:
Problems fall into several categories:

a) Loss of sharpness: This is very difficult to test for; the tester needs to photograph the same view with and without the filter. Each shot will require refocus and due to variations of manual or autofocus each shot will not always be ideally focussed. So it is difficult to just take two shots and compare them. Statistical methods have been used and show no discernable effect on sharpness and AF accuracy with a filter made of good optical glass (see http://www.zen20934.zen.co.uk/photog...r_AF/index.htm ), however some photographers will always have reservations in this area.

b) Problems with strange out of focus double images. Some photographers have reported this problem when using a cheap filter. A similar effect can be seen if shooting through domestic glass windows. This effect seems to be due to very cheap filters that do not use well finished optical glass. Good quality filter have not been shown to cause this problem.

d) Reduction of contrast in heavy backlighting. This is a very significant with cheaper single coat filters although is much less of a problem with high end filters. (see http://www.kenandchristine.com/gallery/1054387 ). For everyday use it seems fair to say a high end filter is unlikely to have a discernable impact.

e) Ghosting and flare; This occurs when a very bright object or light source is against a dark background and looks rather like a double image or an area of blue or green haze. This can have various causes and occur in a lens naturally but can be exacerbated by fitting a filter, particularly a cheap filter. Typical situations can be night photography with bright light sources or day photography with the sun or a specula reflection of the sun in frame.

Lens performance with and without filters varies from lens design to lens design and is also dependent on aperture. This is relatively easy to test for using a domestic light in a darkened room (see http://www.zen20934.zen.co.uk/photog...lare/index.htm ). In general in everyday photography this will not be an issue, but for sunsets and night photography it may be worth not using a filter.

Note that lenses with well recessed front elements seem to be more susceptible to ghosting possibly because of the greater distance between the filter and front element. The EF 50/1.4 falls into this category for example.

Overigens heb ik bovendien eens een test gezien met foto's met een GEBROKEN frontelement van een 70-200L. Zag je echt niet terug op de foto's bij normaal gebruik. Je frontlens is zeer sterk en er komen echt niet zomaar krassen op. Mocht je het voor elkaar krijgen een frontlens te breken of extreem te beschadigen, zal dat hoogstwaarschijnlijk niet zonder schade aan de rest van de lens zijn (focusproblemen, ontwrichting, onderdelen die juist vast gaan zitten of vervormen). Schade in zulke gevallen zal waarschijnlijk niet enkel aan het frontelement zijn dus.

En een simpele kleine kras vind je écht niet terug op je foto's. Absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:11

Fairytail schreef:
Zat trouwens net de website van lensbaby's te bekijken. Heeft iemand er ervaring mee? Het lijkt mij een erg leuke lens voor het fotograveren van kevers etc. Maar daar zou een 1.8 ook goed voor zijn

Lensbaby's zijn cool! Ben echter bang dat ze voor kevers misschien minder nuttig zijn, net als de gemiddelde F1.8. Minimum focusafstand zal te groot zijn om je kever volledig in beeld te krijgen.

Kan zo wel even testen wat die minimumafstand ongeveer is voor je. Zijn dus leuke dingen, maar ik betwijfel of ze voor macrofotografie bruikbaar zijn :+

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:15

Nouks dat was mijn eerste reactie ook: cool hebbuh!
Heb er wat macro foto's van gezien en komen leuke dingen uit. Ben inderdaad benieuwd naar de minimum afstand. Welke heb jij? en wat fotografeer jij ermee?