[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:58

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:05

annikeee19

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:00

Heb je voor spiegel reflex camera's ooj water dichte zakken of Iers wat je er om heen kan doen tegen regen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:01

Ja er bestaan regenjasjes voor camera'.
Je kunt er ook een natuurzeem op leggen, die zuigt al het water op.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:00

Afbeelding

dit is ene voorbeeld van een van mijn wazige fotos, iemand tips ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:56

Bedankt voor het plaatsen van de foto.
Vorige keer vroeg ik er ook bij om wat informatie te plaatsen.
Welke apparatuur je hebt, hoe je die instelt, etc.

Hoe laat is deze foto genomen, en op welke dag/datum?

Onscherpte kan namelijk heel veel verschillende oorzaken hebben.

De foto heeft geen EXIF meer zie ik (de opname waarden die de camera er automatisch in zet).
Daardoor kan ik bijvoorbeeld ook niet meer zien wat de gebruikte apparatuur, instellingen en sluitertijd was.

De hele foto is vaag.
Dat kan ook weer meerdere oorzaken hebben.
Zoals bewegingsonscherpte, verkeerd scherpstellen, mindere kwaliteit van de lens, etc.

Wat meer aanvullende info is dus nodig om inzicht te krijgen in je probleem :)

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:03

Femke schreef:
Bedankt voor het plaatsen van de foto.
Vorige keer vroeg ik er ook bij om wat informatie te plaatsen.
Welke apparatuur je hebt, hoe je die instelt, etc.

Hoe laat is deze foto genomen, en op welke dag/datum?

Onscherpte kan namelijk heel veel verschillende oorzaken hebben.

De foto heeft geen EXIF meer zie ik (de opname waarden die de camera er automatisch in zet).
Daardoor kan ik bijvoorbeeld ook niet meer zien wat de gebruikte apparatuur, instellingen en sluitertijd was.

De hele foto is vaag.
Dat kan ook weer meerdere oorzaken hebben.
Zoals bewegingsonscherpte, verkeerd scherpstellen, mindere kwaliteit van de lens, etc.

Wat meer aanvullende info is dus nodig om inzicht te krijgen in je probleem :)

canon 100d, ik heb een zoomlens en gewone lens, ik weet niet meer welke ik hier gebruikt
9 september om 19,24
iso-640
f-stop : f/4
belichtingstijd 1/100 sec
de instelling die ik gebruik is nog auto omdat ik nog gene tijd heb gehad om ene cursus te volgen... :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:08

Bedankt voor de info.

Op 9 september is de zon om 20.07 helemaal onder.
Dus om 19.24 heb je al heel veel minder daglicht.
Dat is eigenlijk dan te donker om te fotograferen.

Oplossing: ga echt overdag met voldoende zonlicht fotograferen.

De belichtingstijd/sluitertijd is ook te traag. Probeer die echt 1/200 of 1/250e aan te houden bij het fotograferen van stilstaande dieren. Want ze bewegen hun hoofd nog wel eens. En ook omdat we vaak een lens met telebereik gebruiken, komt onze eigen beweging ook sneller zichtbaar op de foto.

Gebruik de sportstand als je nog weinig kennis van je camera hebt. Dan kiest hij in ieder geval een vlotte sluitertijd voor je foto's.

Wil je echt veel verbeteren, dan is het belangrijk om zelf de camera te bedienen.
Je laat nu de camera eigenlijk alles doen. Maar je camera weet niet dat je paardenfotograaf bent. En op de automatische standen, kun je dat ook niet aan de camera laten weten.
Je hebt dan geen eigen controle over de belichting en scherpstelling. En om te verbeteren is dat wel nodig.

Het zou dus inderdaad een grote stap vooruit zijn als je wat meer leert over de basis van fotografie.
Dat kan eventueel al gratis op allerlei plekken online. Er zijn veel gratis online cursussen en filmpjes waar je een hoop van kunt leren *\o/* +:)+

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:11

Femke schreef:
Bedankt voor de info.

Op 9 september is de zon om 20.07 helemaal onder.
Dus om 19.24 heb je al heel veel minder daglicht.
Dat is eigenlijk dan te donker om te fotograferen.

Oplossing: ga echt overdag met voldoende zonlicht fotograferen.

De belichtingstijd/sluitertijd is ook te traag. Probeer die echt 1/200 of 1/250e aan te houden bij het fotograferen van stilstaande dieren. Want ze bewegen hun hoofd nog wel eens. En ook omdat we vaak een lens met telebereik gebruiken, komt onze eigen beweging ook sneller zichtbaar op de foto.

Gebruik de sportstand als je nog weinig kennis van je camera hebt. Dan kiest hij in ieder geval een vlotte sluitertijd voor je foto's.

Wil je echt veel verbeteren, dan is het belangrijk om zelf de camera te bedienen.
Je laat nu de camera eigenlijk alles doen. Maar je camera weet niet dat je paardenfotograaf bent. En op de automatische standen, kun je dat ook niet aan de camera laten weten.
Je hebt dan geen eigen controle over de belichting en scherpstelling. En om te verbeteren is dat wel nodig.

Het zou dus inderdaad een grote stap vooruit zijn als je wat meer leert over de basis van fotografie.
Dat kan eventueel al gratis op allerlei plekken online. Er zijn veel gratis online cursussen en filmpjes waar je een hoop van kunt leren *\o/* +:)+

dank u wel voor u tips !! ga er zeker wat mee doen !!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:17

Pffff gisteren in de miezer ff geoefend met blackfotos.
Heb dit jaren terug gedaan, toen ging het erg goed, nu vond ik het erg moeilijk.

Afbeelding

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:30

Hoi!
Kunnen jullie mij helpen met een statief? Ik heb een canon 1200D en ik wil graag een statief. Zodat ik makkelijker foto's kan maken van sterren en zodat ik makkelijker foto's kan maken waar ik zelf ook op sta. Welk statief raden jullie aan? Hoeft niet het allerbeste te zijn maar moet wel even meegaan..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 06:55

CastaMickey schreef:
Hoi!
Kunnen jullie mij helpen met een statief? Ik heb een canon 1200D en ik wil graag een statief. Zodat ik makkelijker foto's kan maken van sterren en zodat ik makkelijker foto's kan maken waar ik zelf ook op sta. Welk statief raden jullie aan? Hoeft niet het allerbeste te zijn maar moet wel even meegaan..

Misschien dat jij hier informatie vindt?
[FK] [FK] wat voor statief kopen

Hoe steviger/zwaarder hoe beter. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:48

Stal_Fiore schreef:
Pffff gisteren in de miezer ff geoefend met blackfotos.
Heb dit jaren terug gedaan, toen ging het erg goed, nu vond ik het erg moeilijk.

[ [url=m/1Ji5oW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Probeer het volgende keer op een dag met iets meer licht.
Dat helpt al enorm :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:57

Niet echt over het fotograferen zelf, maar meer voor de fotografen die nog geen rijbewijs hebben. Hoe doen jullie dit?

Ik heb na school niet veel tijd over en kan dus vaak alleen in het weekend fotograferen. Ik heb een ov kaart met korting in het weekend, maar dat blijft alsnog erg duur met de trein/bus. Ook moet ik vaak ergens opgepikt worden, want het trein/busstation zit vaak niet dichtbij de locatie waar ik wil fotograferen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:27

"Vroeger" deed ik dat inderdaad ook zo.
Gewoon met 't openbaar vervoer en als ik niet dichtbij genoeg kon komen, dan werd ik ergens opgehaald.

De kosten zijn geen probleem, want die bereken je door aan je klant ;)

Maar ik ben toen heel snel m'n rijbewijs gaan halen. Geeft toch een stuk meer vrijheid en mogelijkheden.
Aan de andere kant; zo lang het hobby voor je is, is het toch ook prima dat je gewoon lekker in het weekend aan de slag kunt?

Alleen van een professional wordt verwacht dat je 6 á 7 dagen per week beschikbaar bent.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:39

Inderdaad, ik wil graag mijn rijbewijs halen, maar heb ook zojuist een dure nieuwe camera gekocht en nouja, kan helaas niet alles tegelijk betalen :o Baal er wel een beetje van.

Is het dan wel redelijk om bijv. 30 euro aan reiskosten aan je klant te vragen? Dat is namelijk erg veel. Ik reken dan ook van Groningen naar bijvoorbeeld Amsterdam, maar bij wijze van :D

Veel mensen vinden 10 of 15 euro al te veel.

Ik wil wel professioneel fotograferen, al doe ik het nog geen jaren en doe het nog niet fulltime. Maar het is toch een bijbaan van me :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:47

IsaCalixa schreef:
Inderdaad, ik wil graag mijn rijbewijs halen, maar heb ook zojuist een dure nieuwe camera gekocht en nouja, kan helaas niet alles tegelijk betalen :o Baal er wel een beetje van.

Is het dan wel redelijk om bijv. 30 euro aan reiskosten aan je klant te vragen? Dat is namelijk erg veel. Ik reken dan ook van Groningen naar bijvoorbeeld Amsterdam, maar bij wijze van :D

Veel mensen vinden 10 of 15 euro al te veel.

Ik wil wel professioneel fotograferen, al doe ik het nog geen jaren en doe het nog niet fulltime. Maar het is toch een bijbaan van me :)

Ja hoor, zeker op mijn reiskosten ga ik niet inleveren. Als iemand vraagt of ik in Groningen wil komen fotograferen, prima maar dan wel de reiskosten daarheen (en terug!) ik stel wel voor voor degene die verder wg wonen of ze misschien een stalgenoot of vriendin hebben om de shoot mee te combineren zodat ze de reiskosten kunnen delen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:53

Oke :D Dat is wel een goed idee ja! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:10

Je kunt aan je klant toch uitleggen dat je reist met de prijs op basis van 2e klasse openbaar vervoer?
Als iemand in Amsterdam jou vanuit Groningen wil boeken, kunnen ze zelf ook wel bedenken dat je niet op magische wijze gratis voor de deur kunt komen ;)
En als ze dat toch willen: ze mogen/kunnen ook naar jouw omgeving toe komen voor de shoot, dan betalen ze geen reiskosten. :D

Als je nog meer vragen hebt: stel ze gerust per pb ;)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:20

Bedankt Femke voor je reacties :D Klinkt idd logisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:56

En denk ook altijd maar zo: niet iedere persoon is voor jou een potentiële klant.

Er zijn 17 miljoen mensen in Nederland.
Daarvan zijn er maar zo'n 500.000 ruiters.

Maar niet iedere ruiter is een klant.

-Want er zijn ruiters die helemaal geen shoot willen.
-Er zijn ruiters die wel een shoot willen, maar er niet voor willen betalen.
-Er zijn ruiters die wel een shoot willen en er een beetje voor willen betalen.
-En er zijn ruiters die een shoot willen en er veel voor willen betalen.

Als je relatief weinig voor je fotoshoot vraagt, dan kom je terecht in een markt met heeeeeeeeeeeel veel fotografen.
En daarbij kom je terecht in het groepje van ruiters die wel een shoot willen en er een beetje voor willen betalen.
Dat is dan de groep waarop je je richt en dat is niet de makkelijkste.

Je kunt dus eens snuffelen of je uit die prijzen concurrentie strijd kunt komen (want er is er altijd wel eentje die goedkoper kan en wil werken).
Door je te onderscheiden in iets anders dan een goedkope prijs. Bijzondere producten, een speciale service die klanten alleen bij jou kunnen krijgen, etc. etc.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:14

En nog n tip qua vervoer: een vouwfietsje! Die mag mee in trein en metro (soms ook in bus), en maakt het makkelijker op de juiste plek te komen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:43

Hoe zit het eigenlijk op evenementen bv kampioenschappen, mag je daar zomaar foto's maken van combinaties?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:51

Hagelkruis - Voor zover ik weet mag je in principe alles en iedereen in de openbare ruimte fotograferen, tenzij anders aangegeven. Het is altijd even slim om de site van het evenement te checken. :J

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:52

Bedankt voor de tip Sicayes!