Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LisannePruts schreef:Ik heb mijn kat gwn op de rand van mijn bed gefotografeerd.. weet niet of dit mogelijk is bij jou vriendin..
wel had ik veel natuurlijk licht. Of anders de kat in een doos doen?
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ifua ... qO_B_nhBkg
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=zthv ... qO_O_nhBkg
Femke schreef:Bedankt voor het plaatsen van de foto.
Vorige keer vroeg ik er ook bij om wat informatie te plaatsen.
Welke apparatuur je hebt, hoe je die instelt, etc.
Hoe laat is deze foto genomen, en op welke dag/datum?
Onscherpte kan namelijk heel veel verschillende oorzaken hebben.
De foto heeft geen EXIF meer zie ik (de opname waarden die de camera er automatisch in zet).
Daardoor kan ik bijvoorbeeld ook niet meer zien wat de gebruikte apparatuur, instellingen en sluitertijd was.
De hele foto is vaag.
Dat kan ook weer meerdere oorzaken hebben.
Zoals bewegingsonscherpte, verkeerd scherpstellen, mindere kwaliteit van de lens, etc.
Wat meer aanvullende info is dus nodig om inzicht te krijgen in je probleem
Femke schreef:Bedankt voor de info.
Op 9 september is de zon om 20.07 helemaal onder.
Dus om 19.24 heb je al heel veel minder daglicht.
Dat is eigenlijk dan te donker om te fotograferen.
Oplossing: ga echt overdag met voldoende zonlicht fotograferen.
De belichtingstijd/sluitertijd is ook te traag. Probeer die echt 1/200 of 1/250e aan te houden bij het fotograferen van stilstaande dieren. Want ze bewegen hun hoofd nog wel eens. En ook omdat we vaak een lens met telebereik gebruiken, komt onze eigen beweging ook sneller zichtbaar op de foto.
Gebruik de sportstand als je nog weinig kennis van je camera hebt. Dan kiest hij in ieder geval een vlotte sluitertijd voor je foto's.
Wil je echt veel verbeteren, dan is het belangrijk om zelf de camera te bedienen.
Je laat nu de camera eigenlijk alles doen. Maar je camera weet niet dat je paardenfotograaf bent. En op de automatische standen, kun je dat ook niet aan de camera laten weten.
Je hebt dan geen eigen controle over de belichting en scherpstelling. En om te verbeteren is dat wel nodig.
Het zou dus inderdaad een grote stap vooruit zijn als je wat meer leert over de basis van fotografie.
Dat kan eventueel al gratis op allerlei plekken online. Er zijn veel gratis online cursussen en filmpjes waar je een hoop van kunt leren![]()
CastaMickey schreef:Hoi!
Kunnen jullie mij helpen met een statief? Ik heb een canon 1200D en ik wil graag een statief. Zodat ik makkelijker foto's kan maken van sterren en zodat ik makkelijker foto's kan maken waar ik zelf ook op sta. Welk statief raden jullie aan? Hoeft niet het allerbeste te zijn maar moet wel even meegaan..
IsaCalixa schreef:Inderdaad, ik wil graag mijn rijbewijs halen, maar heb ook zojuist een dure nieuwe camera gekocht en nouja, kan helaas niet alles tegelijk betalenBaal er wel een beetje van.
Is het dan wel redelijk om bijv. 30 euro aan reiskosten aan je klant te vragen? Dat is namelijk erg veel. Ik reken dan ook van Groningen naar bijvoorbeeld Amsterdam, maar bij wijze van
Veel mensen vinden 10 of 15 euro al te veel.
Ik wil wel professioneel fotograferen, al doe ik het nog geen jaren en doe het nog niet fulltime. Maar het is toch een bijbaan van me