[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:01

De 70-200 f/4.0 L IS USM is een heel ander objectief dan de non-IS, volledig herontworpen met een hoop nieuwe technieken. Hij is een stuk beter dan zowel de 70-300 IS USM als de 70-200 f/4.0 L USM als de 70-200 f/2.8 L USM en zelfs nog wat beter dan de 70-200 f/2.8 L IS USM (Mk1). Is eigenlijk heel lang m'n favoriete telezoom geweest (en ik ben erg kritisch, val al snel voor "perfecte" objectieven ook al komt er dan een stop minder licht binnen), de 70-200 f/2.8 L IS USM Mk2 heeft dat stokje nu overgenomen (niet omdat ie beter is want ik vind 'm even goed.. wel omdat er een stop meer licht binnenkomt ;) ) en is iedere stuiver van z'n huidige prijs waard.

Let wel op m'n woorden: Ik zeg huidige prijs omdat zowel de 70-200 f/2.8 L USM als de 70-200 f/4.0 L IS USM rond de 800,- zijn geweest. De prijzen zijn het afgelopen jaar fors gestegen: In eerste instantie ivm de hoge yen, daarna ivm de niet zo soepel lopende objectievenproductie bij Canon (de 300L II en 400L II zijn al in oktober 2010 aangekondigd maar nog steeds niet of nauwelijks leverbaar, hetzelfde geldt voor de 8-15L fish) en nu gaat daar ook nog eens een kernramp overheen in een gebied waar Canon vermoedelijk onderdelenleveranciers heeft zitten.
Nikon idem dito: er gaan geruchten dat Nikon sinds de aardbeving letterlijk niet 1 sensor meer geproduceerd heeft - wat je nu nog kan kopen is dus backstock. Zelfs als die productie weer op gang komt zal het even duren voor de prijzen weer wat gaan zakken (en het moet raar lopen willen ze dat niet doen - denk dat Canon begint), gezien van Nikon al bekend is dat ze bv. bij de release van een nieuwe camera vaak al een paar maanden productie hebben draaien van het betreffende model (en er dan dus al zat voorraad is... die "op de handrem" uitgeleverd wordt :+ ).

Moraal van bovenstaande miniroman: ALS JE CENTEN JE LIEF ZIJN WACHT JE EVEN MET KOPEN!

Disclaimer: Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventueel verlies van geld (mocht m'n prognose niet kloppen en de prijzen nog hoger worden), evenmin kan ik verantwoordelijk gesteld worden van verlies van mooie fotomomenten omdat je de apparatuur nog niet gekocht hebt :-P

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:06

Nee, ik mis de 100mm niet..de 70-300 is zo wie zo niet haarscherp meer vanaf 220/230 mm waar de70-200 wel scherp blijft. En wil ik toch dichterbij dan doe ik wel 2 stappen naar voren. :D

@kevin, de 70-200 4 IS USM is bij foka €891,-...valt nog mee vind ik :D

Apostrof

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:10

Dat valt me idd gigantisch mee, vraag me af of ie dan leverbaar is (voorraad). Bij de meeste zaken is ie al 1000+, die waar hij eronder zit geven ze dan soms aan dat ze 'm nu niet kunnen leveren of elders in moeten kopen waardoor ie duurder is...of je moet wachten tot ie weer op voorraad is (en dat duurt dan weken of nog langer).

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:19

Ik heb hem nu een week of 3 geleden gekocht...pas geleden. Maar moet eerlijk zeggen dat ik foka over het algemeen vaak stukken goedkoper vind dan bv een konijnenberg of cameraexpress.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:38

Wow, Kevin, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik zal me weer terugtrekken in een hoekje en me stilletjes gaan schamen over het feit dat ik de kwaliteiten van een dergelijke lens blijkbaar niet direct kan herkennen :o := Nee zonder gekheid, ik heb duidelijk wel gewoon nog genoeg te leren en dit is wel goed om weer even met mijn neus op de feiten gedrukt te worden :j

Ik geloof onmiddelijk dat de 70-200 2.8 L IS USM een schitterend objectief is, maar dat is er niet eentje die ik voorlopig zal kunnen betalen := Ik heb voor de toekomst dus de 70-200 2.8 USM in gedachten, maar 'schrik' een beetje van wat ik nu hierover lees. Want deze zit op ongeveer dezelfde prijs als de 70-200 4.0 IS en als ik je goed begrijp doe ik mezelf voor buiten eigenlijk geen plezier als ik voor de (non-is) 2.8 lens zou kiezen?
Reden dat ik aan een 2.8 zit te denken is dat ik nog wel regelmatig in de binnenbak wat foto's maak en ook graag op evenementen binnen foto's zou willen kunnen maken. Op dit moment maak ik die in de binnenbak met mijn 50mm 1.8, maar dat is wel erg beperkt en voor evenementen gezien de afstand tot het onderwerp meestal geen optie. :o
Anderzijds maak ik veel foto's buiten, vooral paarden dus gewoon buiten overdag met over het algemeen redelijk licht. Waar zou ik nu het beste aan doen? (Ik zal hem sowieso niet morgen gaan halen want heb het geld nog niet, maar heb graag iets om voor te sparen zeg maar :o )

Neem aan dat je/jullie sowieso aanraden om eerst mijn glas te verbeteren en niet eerst mijn 350d in te ruilen voor een 550d toch? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:05

Hmm... wordt wel twijfelachtig met een 350D. Op zich maak je nl. wel een beetje winst met een wat snellere/nieuwere body denk ik -> de 30D vind ik nog altijd erg fijn maar een 350D vond ik vooral qua AF niet zo lekker.
Overigens is een 70-200 f/2.8 L USM voor een 350D/30D nog perfect... voor een 550D zou je met een 70-200 f/4.0 L IS USM zeker winst zien m.b.t. detail, maar dan moet je wel pixelpeepen.

Waar ik zelf niet zo blij mee ben aan de f/2.8 non-IS is dat ie ontzettend snel, maar niet heel erg nauwkeurig scherpstelt. Bij de L IS USM Mk1 is dit al duidelijk beter, sommige exemplaren daarvan zijn erg fijn (zoals die van Anouk). Toch verliest zo'n objectief het qua detail van een goeie prime als bijv. de 85 1.8 USM of 85L... een Mk2 f/2.8 kan er wel tegenop ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:15

Bedankt weer! Jij zou in mijn geval dus wél overwegen om toch eerst de body te vervangen?

Begrijp ik goed dat het op mijn huidige body niet veel uit zou maken of ik nou voor de 70-200 L USM of voor de 70-200 f/4.0 IS USM zou gaan, maar wél als ik naar een 550D ga? Maar dat dat verschil toch redelijk minimaal blijft, bedoel je dat met 'pixelpeepen'? :')

Ik heb voorlopig geen geld voor een 2000 euro lens, en dus ook niet om én mijn body te vervangen én een extra lens erbij te kopen. Het zou dus óf een 550D met mijn huidige 70-300 worden, óf een van bovengenoemde objectieven die rond de 1000 euro zitten...

Ik heb trouwens regelmatig met bewegingsfoto's het idee dat ik alles goed doe en tóch geen lekkere scherpe foto's krijg, terwijl ik andere keren hetzelfde doe en wél scherpe foto's krijg. Dat zou dus heel goed een gevolg kunnen zijn dan de AF van mijn 350D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:20

HLPhoto schreef:
Moraal van bovenstaande miniroman: ALS JE CENTEN JE LIEF ZIJN WACHT JE EVEN MET KOPEN!

Disclaimer: Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventueel verlies van geld (mocht m'n prognose niet kloppen en de prijzen nog hoger worden), evenmin kan ik verantwoordelijk gesteld worden van verlies van mooie fotomomenten omdat je de apparatuur nog niet gekocht hebt :-P

Ik denk dat de prijzen nog wel verder zullen stijgen alvorens ze eventueel weer wat gaan zakken. Er is nu nog geen extreme schaarste, zodra dat wel het geval wordt zullen de prijzen denk ik nog behoorlijk stijgen. In Amerika zijn de prijzen al veel meer gestegen dan hier. Je kunt 't dus ook anders bekijken: zijn je centen je lief en wil je op korte termijn wat kopen, doe dat dan nu en niet over 2 maand :+

Maar hoe je het ook wendt of keert blijft 't natuurlijk koffiedikkijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:22

@Alwiene: in jouw geval zou ik een andere body zeker overwegen. Het verschil F4.0 versus F2.8 (of nu 4.0-5.6 versus 2.8) kun je ook heel aardig compenseren met een body die beter presteert op hogere ISO.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:12

Nouks schreef:
@Alwiene: in jouw geval zou ik een andere body zeker overwegen. Het verschil F4.0 versus F2.8 (of nu 4.0-5.6 versus 2.8) kun je ook heel aardig compenseren met een body die beter presteert op hogere ISO.
Denk dat de betere AF meer gaat schelen dan de sensor. Zo heel veel scheelt 350D <-> 550D niet qua prestaties bij hoge ISO.
550D houdt wat meer detail vast maar verder heb je 't ook wel gehad... gekunstelde ISO 3200 met een 350D = geen probleem, verschil met 550D is minder dan een stop.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:10

Hoewel we nu eigenlijk afdwalen richting het 'welke camera moet ik kopen' topic, ga ik toch maar even hier door. Ik krijg een beetje het gevoel dat jullie de 550d niet direct als een hele goede keus als opvolger van mijn 350d beschouwen. Klopt dat? Ik heb mijn oog op deze camera laten vallen omdat het volgens mij een van de beste is die er in de kleinere modellen te vinden is. Ik had eerder de 7D op het oog, maar deze kan ik niet vast houden, is echt te groot voor mijn handen. Ik ben dus eigenlijk aangewezen op een wat kleiner formaat camera en dan leek deze me heel geschikt, maar misschien dreig ik nu een verkeerde keuze te maken en dan hoor ik dat graag! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:03

Te groot voor je handen? Heb je hem wel eens vast gehad? Ik hoor vaker dat soort opmerkingen en heb het als ik eerlijk ben altijd afgeschreven als onzin... Ik ben zelf 1.62 lang (klein), heb geen grote handen, maar heb 't liefst een 1D-serie in mijn handen (en anders een 5D/7D/40D of vergelijkbaar formaat mét battery grip).

Ik heb zelf geen ervaring met de 550D en zal Kevin daarom niet zomaar tegenspreken als hij het over de 550D heeft, maar als ik eerlijk ben vraag ik me af of het echt zo weinig scheelt...

Voor ik me verder aan een "wat zou ik doen in jouw positie"-advies waag, ben ik benieuwd naar je exacte budget (voor danwel objectief danwel nieuwe body danwel allebei) en wacht ik even af wat je te zeggen hebt over het formaat van o.a. de 7D :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:27

Yup, ik had me blind gestaard op de 7D en ben een poos geleden naar de winkel gegaan om hem gewoon eens vast te houden, en kwam toen van een koude kermis thuis. De 7D en vergelijkbare formaten kreeg ik níet lekker vast in mijn hand. Ik ben nog net wat kleiner dan jij haha 1.55 en heb misschien nog wat kleinere handen, maar ik krijg mijn rechterhand niet zo om de camera'grip' gevouwen dat ik niet het gevoel heb dat ie constant uit mijn hand dreigt te vallen :( Ik ben toen dus verder gaan kijken naar de kleinere modellen en ben zo op de 550D uitgekomen :)

Ik heb geen vastgesteld budget, ik heb het geld namelijk gewoon nog niet liggen, ik zal ervoor moeten gaan sparen, en een 550D ligt dan net wat eerder binnen bereik dan een 70-200 2.8 USM uiteraard :) Ik zit aan een investering tot rond de 1000 euro te denken, dus dat zou je 'budget' kunnen noemen dan, maar blijkt dat wat voor mij ideaal is duurder te zijn zal ik het zeker overwegen, alleen nog wat meer geduld moeten hebben :')

Ben benieuwd naar je mening verder :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:58

En een 2e hands 50D of een nieuwe 60D? Ik vind dat een een stap die meer logisch is dan een 550D..of zijn die ook te groot?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 02:24

Alwiene schreef:
Hoewel we nu eigenlijk afdwalen richting het 'welke camera moet ik kopen' topic, ga ik toch maar even hier door. Ik krijg een beetje het gevoel dat jullie de 550d niet direct als een hele goede keus als opvolger van mijn 350d beschouwen. Klopt dat? Ik heb mijn oog op deze camera laten vallen omdat het volgens mij een van de beste is die er in de kleinere modellen te vinden is. Ik had eerder de 7D op het oog, maar deze kan ik niet vast houden, is echt te groot voor mijn handen. Ik ben dus eigenlijk aangewezen op een wat kleiner formaat camera en dan leek deze me heel geschikt, maar misschien dreig ik nu een verkeerde keuze te maken en dan hoor ik dat graag! :)
Dat zei ik niet, maar als 't je puur om ruisprestaties gaat is de winst niet heel groot. Misschien treed ik teveel in details, maar ik heb er een hekel aan om incorrecte of onvolledige informatie te geven ;)

@ judithh: 50D is even fors als de 7D. De 60D is qua sensor identiek aan de 550D, maar ook iets forser. Heeft verder wat extra functionaliteit.

@ Nouks: Wat betreft verschil tussen de 350D en 550D: De 350D-sensor ken je, dat is die uit de 20D/30D. Het ruispatroon moet je bevallen, maar dat van de 20D/30D/350D is minder hardnekkig dan dat van de 550D. Waar de 550D dus behoorlijk minder ruis vertoont op ISO 3200/6400 (buiten dat de 20D/30D/350D dat niet "native" halen en je dus met belichtingscompensatie moet gaan rommelen) is de ruis ook moeilijker weg te krijgen. Zoals ik al zei: Ik ben evenmin vies van 3200 of zelfs iets meer op een 30D als dat ik vies ben van 6400 op een 550D, mits met nightlife. Belangrijkere evenementen als bijv. een bruiloft zou ik met een 20D/30D de grens op 1600 willen stellen en met een 550D/60D/7D... ik denk rond de 2500, al is dat wat gevaarlijk omdat 550D/60D/7D dan erg weinig headroom heeft (alledrie hebben geen echte ISO 2500, maar een 3200 -1/3e - de 18mp sensor heeft tegen het wit aan soms wat weinig over in RAW).

Dannn... eerst harde cijfers:
Afbeelding

Wat hier gemeten wordt is de verhouding signaal tov ruis. De lijntjes liggen dicht bij elkaar, zet je er bijv. een 5D Mk2 of 1D Mk3 langs dan ligt de lijn ineens veel hoger (dus: meer signaal/minder ruis).
Het zijn echter maar labmetingen op middengrijs, en cijfers zeggen lang niet alles, dus laten we even zo goed mogelijk echt vergelijken... even wat plaatjes uit eigen portfolio!
Het loopt weer uit de klauwen met deze post - ik ben meer dan een halfuur bezig geweest met het zoeken naar de juiste plaatjes :')

Van de 350D kan ik weinig nuttigs meer vinden, van de 30D (met dezelfde sensor, maar iets beter geimplementeerd) wel.

ISO 1600

Afbeelding

We beginnen even met ISO 1600, want daar wordt 't per slot van rekening spannend :D Hierboven de 550D, en zoals je ziet niks om je zorgen over te maken: wat noise reduction en behoorlijk pittig gesharpened (gare Tamron 17-50 f/2.8 :+ ) maar geen storende ruis oid te zien. Wat de 550D hier kan kan de 30D echter ook:

Afbeelding

Eigenlijk niet helemaal eerlijk, ik zie net dat het 550D plaatje 640x480 is :+ Maar goed, ongeveer middengrijze achtergrond - daar zie je al snel meer ruis op, in het nadeel van de 30D. In z'n voordeel is het feit dat de foto offshoe is ingeflitst met een Speedlite (vanaf rechts op de DJ booth, net buiten beeld). Inflitsen = controleerbaar licht = vaak net even wat prettiger om te zien, detail zit er ook nog voldoende in en hier is minder hard gesharpened.. wat mij betreft bij ISO 1600 een minimale achterstand voor de 30D als ik de plaatjes vergelijk.

ISO 3200

Afbeelding

Afbeelding

Drink er nog een Joost! :D In bovenstaande twee plaatjes zie je een grens ontstaan. Onderste plaatje is bijna onscherp (beweging), maar het detail blijft ook niet heel erg lekker hangen en hij is gewoon wat.. ja, onprettig om naar te kijken. Bovenste plaatje laat de body zich echt van z'n beste kant zien -> Skunk Anansie in Paradiso met een 70-300IS USM. Foto in kwestie was ISO 3200 en 1/3e stop onder, dus een equivalent ISO 4000. Best netjes van die 550D... niet dus, want we kijken naar 2 plaatjes uit de 30D.

Onderstaand zie je wat een 550D met ISO 3200 doet:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie ik... volgens mij fractioneel meer ruis, maar de 550D heeft het in grotere versies van deze plaatjes ook iets makkelijker met het behouden van detail. Wat ik dus al zei: Ruis is iets moeilijker te onderdrukken en heeft een wat storender patroon, maar de platen zijn wel degelijk bruikbaarder dan die uit de 30D, er blijft meer resolutie over. Ook heeft de 550D bij deze gevoeligheid volgens mij ongeveer een stop meer dynamisch bereik, dus je hebt minder snel zwart dichtgelopen schaduwen of wit dichtgelopen hooglichten. De 550D was hier licht in het nadeel, 1 foto is met kitlens (18-55IS USM) de andere met een (gare) Tamron 17-50mm f/2.8.

Voor beide camera's geldt: Ken je toestel, dan is ISO 3200 zeker bruikbaar.

ISO 6400

Right! Even wat grenzen verleggen :D

Teneerste: Een EOS 30D doet GEEN echte ISO 6400 en zelfs eigenlijk geen echte ISO 3200. De sensor wordt ingesteld op ISO 1600 en "ISO H" kan je in een menu vrijgeven. Wat je dan eigenlijk doet is een foto op ISO 1600 schieten en 'm 1 stop onderbelichten, om dat achteraf weer te corrigeren. In dit geval doet de camera dat al voor je.
Wat die 30D zelf kan, dat kunnen we zelf natuurlijk ook: RAW schieten, ISO H (=3200) instellen, 1 stop onderbelichten, in Photoshop de boel 1 stop lichter maken dan 't al was :D Gevolg is ontzettend weinig dynamisch bereik en een bak ruis, die je met VEEL ruisonderdrukking kan wegwerken met VEEL detailverlies tot gevolg. Dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Ja, het plaatje is nog net bruikbaar. Nee, het wordt er niet mooier op :D De kleuren worden wat "raar", ergens halverwege tussen middengrijs en zwart is ineens alle definitie weg en echt detail zit er pas tegen het wit. ISO 6400 is voor een 30D eigenlijk 1 brug te ver. De 550D is hier sterk in het voordeel, want de sensor kan "native" ISO 6400 aan (er hoeft dus niet in-camera onderbelicht en bijgesteld te worden). Dat heeft wel flink wat ruis tot gevolg, maar wat eruit komt leeft nog behoorlijk:

Afbeelding

Op dit formaat zeker bruikbaar, prima voor een krantenprint oid. De 550D is hier wel sterk in het voordeel doordat de achtergrond uberhaupt mooier is, de Matrixx is nu eenmaal goed verlicht. Dit wordt weer iets gecorrigeerd doordat de 30D was voorzien van een goed objectief (Tokina 50-135 f/2.8) en de 550D weer van die gare 17-50.

Als laatste: Het kunstje dat de 30D kan kan de 550D ook, ook de 550D heeft een "ISO H". In dit geval is het equivalent aan ISO 12800 en da's inderdaad weer ISO 6400, 1 stop onderbelichten, in-camera bijstellen naar correct belicht en voila... heel wat minder bruikbaar dan een 30D @ ISO 6400 :')

Heeft Canon dan echt geen verbetering gehaald in 5 jaar tijd? Ik denk van wel, maar die zit 'm niet heel sterk in de ruisprestaties (de sprong van de 10D naar de 20D was wat dat betreft enorm, zoals Nikon een enorme sprong maakte van D80 naar D90 en Sony nu van Alpha 200 naar de huidige modellen). Schiet dezelfde foto in de volle zon met een 350D en een 550D en je ziet denk ik wel wat ik bedoel (op klein formaat): de 550D heeft meer kleurbereik en dynamisch bereik (maw is minder snel over- of onderbelicht) en er komt (met name op ISO 100 in een studio) een enorme bak meer detail uit. Daarnaast is de lichtmeter van de laatste generatie camera's echt een verademing (de 550D/60D/7D is met name met flitsen nauwkeuriger dan zo ongeveer alle betaalbaars dat Canon eerder maakte, waaronder zelfs de 5DII. Hoe het met de 1D(s) zit weet ik niet). Nee, met een nieuwe 550D word je niet (echt) afgezet, al vind ik sommige updates in die klasse wel wat overbodig (bijv. de nieuwe 600D).

Wat betreft de vergelijking: Een conclusie mag je zelf trekken, maar zie bovenstaande plaatjes niet als meer dan een heel dun leidraadje. Je bekijkt ze nu eenmaal niet op groot formaat, mijn mening staat erbij (dat vertroebelt je beeld misschien nog wat... eigenlijk eerst alleen plaatjes kijken :+ ) en hoewel ik redelijk zorgvuldig in m'n fotomappen gezocht heb zijn de omstandigheden alles behalve exact gelijk. Wat betreft de juiste keuze voor een nieuwe aankoop: Als het puur om hoge ISO gaat - het verschil tussen f/5.6 en f/2.8 is ook het verschil tussen ISO 6400 en ISO 1600. Een 20D/30D met een 70-200 f/2.8 L IS USM doet dus letterlijk met 2 vingers in z'n neus hetzelfde kunstje waar je met een 550D/60D/7D met 55-250 f/4.0-5.6 IS USM voor op ISO 6400 loopt te zwoegen. Vooral als je weleens opdrachtjes schiet (zomaar een gooi hier op 't forum: een cross met slecht weer?) betekent dat dat je in het laatste geval de 700 foto's waar je mee thuiskomt allemaal zorgvuldig na moet lopen, denoisen, verscherpen enz. terwijl je plaatjes uit een 30D op ISO 1600 bij wijze van zonder bewerken op de post kan doen.

Juist daarom roept Nouks altijd... EERST het glas, de body dan pas (of iets in die strekking dat niet rijmt).

Ik word melig, denk dat 't bedtijd is :D Succes!
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 08-04-11 02:43, in het totaal 9 keer bewerkt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 02:30

PS: 1 laatste tip: Een 70-200 f/2.8 L USM kost nieuw ± 1000,-
Een oud exemplaar (ouder dan je 350D) brengt zelfs in uiterst gare staat nog zo'n 600,- op (d.w.z. wel scherp maar vol met krassen, een deukje en toe aan een nieuwe schilderbeurt).

Een goed en net exemplaar, eventueel met garantie, gaat voor rond de 750,-

Kijk eens op marktplaats wat een 350D nu nog ongeveer opbrengt.. als je er echt niet uitkomt wat je moet kiezen: Glas is financieel gezien de beste investering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:19

@Kevin, wat je zegt over de flexibiliteit van de bestanden, daar kan ik me geheel in vinden als ik ook de sensor van de 350D/20D/30D vergelijk met de 500D die ik een tijdje gehad heb en de 400D/1000D/40D met diezelfde camera. Ik vind ook de bestanden van bijvoorbeeld de 20D en 40D veel fijner te bewerken dan de bestanden van de 500D, die hopeloos eigenwijs zijn.

Wat dat betreft heb ik echt een hele sterke voorkeur voor de 400D/1000D/40D qua sensor, dat zijn echt heel prettige en flexibele bestanden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:24

Ik kan deze lens voor 100,- overnemen; Nikon lens AF 70-300
Hoe denken jullie over deze lens? Op internet vind ik namelijk tegenstrijdige berichten.
Mocht het meespelen; ik wil hem gebruiken voor paarden/ natuur fotografie

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:57

@ Nouks, de eerste betaalbare inderdaad :o

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:35

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:40

@nynkeline: Even teruglezen. Er is over de 70-300IS USM, de 70-200 f/4 L USM, 70-200 f/4 L IS USM en de drie f/2.8 varianten al genoeg geschreven in dit topic. Desnoods kan je linksonder in "zoek naar" bijv. "70-200" invullen.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:46

ok bedankt! ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:22

Ik ben gevraagd door een band om voor hen foto's te maken. Ik weet dat ik daar nu niet de spullen voor heb, maar wat ga ik daarvoor nodig hebben? Het hoeven geen topkwaliteit grote afdruk foto's te zijn, alleen genoeg voor op een website oid.

Moet ik al spijt hebben dat ik heb gekozen voor de 1000D en niet de 550D, of gaat het wel lukken met een goed objectief? Ik heb nu de kitlens en de 55-250, dat zal wel niet genoeg zijn. Ik kan wel dicht op het podium staan, dus tele lijkt me niet per sé nodig; ben ik er dan met lichtsterkte, dus bijvoorbeeld een 50 1.8, of is dat echt niet afdoende?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:02

Ik heb een paar hele fijne platen geschoten met een 30D + 50 1.8... gaat prima, zou 'm alleen niet vol open gooien. Mits flink verlicht (groot poppodium?) dan is je huidige set zelfs voldoende, maar daar ga ik even niet vanuit. ISO 1600 met de 1000D kan best, en met die 50 1.8 wil je om 't zo scherp mogelijk te houden maximaal f/2.5 gebruiken, f/1.8-f/2.2 vind ik erg soft (je zou marktplaats eens af kunnen speuren op een 50 2.5 Macro - bij f/2.5 kan dat qua detail/contrast met gemak op tegen de f/1.8, hij is iets steviger, je kan 'm ook voor macrofotografie gebruiken en je vindt 'm soms zelfs goedkoper dan een nieuwe 1.8 :D )

Verder: Schiet bij voorkeur in RAW (zodat je achteraf de witbalans/kleur nog gemakkelijk kan finetunen en beperkt over-/onderbelichting kan corrigeren) en let op dat je correct scherpstelt als je diafragma zo ver open staat - gebruik 1 focuspunt. Beweegt een artiest teveel? dan mik ik nog weleens op een microfoon (heb hetzelfde probleem als jij met je 1000D: weinig focuspunten :D )

Verder: Lees de 10 tips voor concertfotografie eens op http://www.nouks.nl - serieus de moeite waard.