[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:02

Bedankt, ik denk dat ik dat ga doen ja :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:08

Zo heb ik het ook gedaan. :)
Eerst een tijdje gespeeld met mn body en (kit)lens en toen 3maand later een 70-200 F2.8 lens bij gekocht.
(Dat was afgelopen zaterdag ;) )
En nu ben ik al weer verder aan het kijken... :=

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:09

Wat voor kit had jij erbij gekocht, een 18-105?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:15

Een 18-55 die er standaard bij zat. Hier zit wel Imagestabiliser op. ;)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:18

Okee. Bedankt :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:51

Ik ben ook begonnen met de 18-55, 3 mnd ofzo, en toen heb ik er een 55-250 IS bij gekocht :) Nu is de 50mm onderweg, dus zo breidt je steeds een beetje uit :)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:41

Iemand ervaring met de Canon EF 10-22mm?
Ik overweeg om deze lens te kopen, maar zou ook nog kunnen uitwijken naar Sigma of Tokina, die zijn wel wat goedkoper. Eigenlijk weet ik niet wat ik het best kan doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:47

Ik twijfel er al eeuwen over ;) :+

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:02

Ik heb een aantal pagina's terug veel gelezen over 55-200 mm objectieven. Mijn kitlens is gelukkig terug van reparatie, maar om te voorkomen dat ik weer zonder objectief kom te zitten, wil ik nu toch op korte termijn een tweede objectief erbij met wat zoombereik.
Nu vraag ik me af wat het wezenlijke verschil is tussen de volgende objectieven (behalve de prijs :+ Lees wel dat Canon de beste kwaliteit heeft van de drie, maar waarin zit dan juist het verschil?)

- Sigma 55-200mm F/4-5.6 DC Digital - Canon (EF-S)
- Canon EF 55-200mm F/4.5-5.6 USM II
- Tamron AF 55-200mm F/4-5.6 Di II LD Macro

Heb trouwens een Canon EOS 300D body.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:00

Even kijken.

De sigma is een redelijk simpele, maar goede lens (reviews zijn allemaal positief) Waar de DC voor staat weet ik niet. Ik heb zelf een Sigma zoom-lens (70-300) en die bevalt super.
De Canon heeft USM (Ultra sonic motor), snelle scherpstelling en geruisloos. (Dit merk je echt, een groot verschil met de Sigma) Maar minder lichtsterk.
Ik heb verder geen ervaring met Tamron, vind ze vaak té goedkoop. Maar als je de reviews bekijkt zijn ze er allemaal positief over. (Het is ook eigenlijk erg weinig geld?) Deze lens heeft wel een Macro functie.

Ik zou denk ik voor de Sigma gaan, omdat hij net wat lichtsterker is dan de Canon. Maar de USM is ook wel ideaal voor bijvoorbeeld beweging.

Ik heb trouwens de Canon 70-200 mm F2,8 L USM binnnen! :D Alleen een beetje jammer dat het al twee dagen regent -O- Hij zit nog netjes in zijn tas... balen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:02

Ik zou zelf juist geen USM willen als ik bewegende objecten fotografeer. USM is handig als je je handen niet goed stil kan houden of met boven de 200 mm komt of vaak onder slechte omstandig heden fotografeerd en dus een lange sluitertijd hebt. Ik zou voor Sigma of canon gaan.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:04

Bedoel je niet IS Fairytail?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:12

Fairytail, jij bedoelt inderdaad IS. USM is juist wel aan te raden voor snelle en preciese autofocus.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:17

Maar de snellere scherpstelling bij USM, heeft dat ook invloed wanneer je handmatig scherpstelt of alleen als je de autofocus gebruikt? Heb een paar weken een Canon 70-300 objectief te leen gehad en deze was ook vrij traag met de autofocus. Sindsdien stel ik voornamelijk handmatig scherp.

Mijn idee gaat inderdaad wat meer uit naar de Sigma, maar las een aantal pagina's terug dat er nogal wat kwaliteitsverschil zat tussen de Canon en de Sigma. Waarin merk je dat kwaliteitsverschil voornamelijk vraag ik mij af?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:18

Alleen autofocus volgens mij...

Er zal verschillen in zitten wat betreft de kleuren, contrast en scherpte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:24

Lipydo schreef:

:?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:25

Wat snap je daar precies niet aan, nouks?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:27

Nouks schreef:
Lipydo schreef:

:?

Wat bedoel je?

Ik bedoel dat er misschien verschillen zitten in de foto's, dus contrast kleuren en de scherpte. Dat merk ik ook met de Canon en Sigma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:33

Ik vraag me af waar je het vandaan haalt dat de lens zou zorgen voor andere kleuren, contrast en scherpte. Sommige lenzen hebben meer last van CA, maar das 't enige verschil wat ik me kan indenken wat betreft kleuren eigenlijk. Verder vind ik contast en scherpte ook wat twijfelachtig eigenlijk. Tuurlijk heb je betere en minder goede lenzen en zal een duur USM-L-objectief in combinatie met een goede body een zeer goede autofocus hebben, maar als je met twee lenzen en exact dezelfde instellingen exact dezelfde foto maakt, zal 't verschil zeer minimaal zijn en zelfs nauwelijks waarneembaar. Vind dat je er nogal gemakkelijk over doet alsof dat heel vanzelfsprekend is dat twee objectieven zo'n noemenswaardig verschil leveren.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:54

Ik beweer niet dat het ook zo is, maar als er wordt gezegd door Auky dat ze had gelezen dat er wel een verschil zit in de Canon en Sigma, noem ik een voorbeeld waar het verschil in kan zitten. Ik denk dat er wel een klein verschil inzit, maar dat weet ik pas als ik ze allebei test. Maar ik beweer niet dat de Sigma dan slechter is, ik zou als ik Auky was voor de Sigma gaan.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:02

Het verschil zal toch ergens moeten zitetn.
Want bijvoorbeel de Sigma 70-200 2.8 kost ongeveer 600, en dezelde van Nikon over de 1000 euro.. Ergens moet toch de besparing zitten..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:30

Het verschil heeft te maken met de scherpte (heb ik me laten vertellen) De canon (zal dus ookkk met de nikon zijn) scored iets hoger op scherpte dan de Sigma. Net als met telescopen en verrekijkers betaal je voor de laatste stukje verbetering erg veel geld. Nou moet ik zeggen dat de Sigma voor 600 euro ook erg goedkoop is en dat hij de afgelopen paar maanden rap is gedaald. Bij de MM bij ons is hij nog steeds 1049. Toen ik hem 1 jaar geleden kocht was hijj 980 euro (Heb hem zelf 2de hands gekocht := voor minder).

En bedoelde inderdaad IS haalde het even door elkaar heb zelf geen canon lensen en dus geen USM mar HSM;)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:35

Hier een quote van een aantal pagina's terug

Citaat:
Waarom zou je voor Sigma gaan? Je verkiest prijs boven kwaliteit. En dat is het laatste wat je wil lijkt mij. Kwaliteit zou altijd voorop moeten staan als je mooie resultaten wil boeken. En de 55-200 of 70-300 zijn helemaal geen objectieven wat een rib uit je lijf is. Als je een Sigma aanschaft zul je er ongetwijfeld tevreden mee zijn - hoop ik -, maar als je vervolgens eens fotografeerd met de Canon versie zul je écht het verschil merken. Want de Canon versie is tenslotte voor de Canon bedoeld, de Sigma oorspronkelijk niet.
Dus ik zou voor die 60 euro verschil niet voor een Sigma gaan. :n

Daardoor ging ik twijfelen. Maar ik begrijp uit jullie reacties dat het verschil in de USM zit? In dat geval lijkt de Sigma prima te voldoen voor mij.
In ieder geval bedankt voor jullie tijd :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:42

Maaarrr,
Dat is een verschil van 60 euro, bij de 2.8 versie gaat t om meer dan 500 euro verschil :+

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:01

Maar daar heb ik het toch niet over? Net zo goed als bovenstaande quote daar niet over gaat ;) Ik vroeg me alleen af waar dat kwaliteitsverschil (genoemd in de quote) merkbaar werd.
De F/2.8 ligt duidelijk ver boven mijn budget, dus daar ga ik me ook maar niet druk om maken :+