[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:51

Femke schreef:
Stal_Fiore schreef:
Ik heb een Canon Eos 600d, met Canon 70-300 lens.

Voorbeeld foto kan, heb je tip waar ik die kan uploaden?

Fijn dat jullie mee willen kijken.

Uploaden... paar voorbeeldjes:

Bokt upload
Evt. je eigen website
Mijnalbum
Tinypic

En dan nog heeeeeel graag je manier van scherpstellen.
Voor Canon inderdaad met actiefoto's: de camera op AI Servo instellen.
Maar ook de selectie van het scherpstelpunt is van belang. Heb je de camera laten kiezen of heb je zelf 1 punt geselecteerd?

Dan had je nog een vraag over fotobewerking programma's.
Ik gebruik al sinds 2004 het programma Paint Shop Pro.
Inmiddels wel al een paar keer wat upgrades gedaan, want ik ben ooit met versie 7 begonnen toen het nog van Jasc Software was en ik werk momenteel met versie X8 (18 dus) van Corel.

Veel tools van Lightroom heb je tot je beschikking bij het tabblad "Aanpassen" in paint shop pro.
Niet alles natuurlijk. En Lightroom is sterker met het beheren van foto bibliotheken, als je dat graag gebruikt.

En Photoshop is uitgebreider qua functies en heeft soms ook meer instelmogelijkheden.

Maar ik werk inmiddels 12 jaar professioneel met Paint Shop Pro en ik heb nog niet 1 dag gehad waarbij ik dacht: "Goh, hier had ik nou eigenlijk écht photoshop voor nodig".

In 2004 was de keuze snel gemaakt; rond de 1.000,- / 1.500,- euro uitgeven aan Adobe Creative Suite of 6 tientjes voor Paint Shop Pro.

Inmiddels zijn de programma's van Adobe niet los meer verkrijgbaar, maar moet je een abonnement met maandelijkse kosten afsluiten.

Ik ben zelf nog steeds blij met Paint Shop Pro. En ben daarmee echt flink goedkoper uit.

Nadeel is wel, dat "de rest van de wereld" photoshop gebruikt.
Dus wil je ergens gaan werken in de foto industrie, dan verwachten ze wel dat je photoshop kennis hebt, en heb je weinig aan expert kennis van Paint Shop Pro.

Uploaden via die sites ken ik inderdaad, maar dan kan ik niet een groot bestand laten zien.
Maar ga wat proberen.

Scherpstellen, ik had hem op ai servo staan (eigenlijk altijd :D )
En ik denk dat ik de camera heb laten kiezen, want ik heb zelf niks geselecteerd.

Ik vind Paint Shop ook prima werken, maar hoor inderdaad steeds "oh ik heb...".
Ambities om in de foto industrie te gaan werken heb ik niet... haha. Dus dat probleem hem ik niet.
Mijn vriend heeft voor zijn werk een abonnement op Adobe, dus ik zou het eens kunnen uitproberen.
Maar weet in Paint Shop alles fijn te vinden, dus dan is het wel erg wennen denk ik.

Stal_Fiore

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:54

Twee voorbeeldjes van de onscherpte.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:32

Dank je voor de voorbeelden.
Dit lijkt op een andere onscherpte, die ik nog niet had genoemd:

Softheid van een objectief met een ver open diafragma.

Lenzen presteren wijd open en helemaal dicht niet optimaal.
En ergens in het midden van de diafragma waardes presteert hij optimaal.
Vooral budget objectieven (die natuurlijk toch al erg duur zijn), hebben daar vaak erg last van.

Hier heb ik daar 2 extreme voorbeelden van.
Van één van de lenzen die ik vroeger zelf heb gehad.

Voorbeeld 1 Diafragma ver open
Afbeelding

Voorbeeld 2 Diafragma verder dicht
Afbeelding

Een 70-300mm lens zal waarschijnlijk f4-5.6 hebben? Even uit m'n hoofd...
Zou je de foto op 300mm met f5.6 maken (of 70mm f4) dan krijg je snel te maken met een soort waas over je foto.

Zet het diafragma met fotograferen iets verder dicht (bijv. f7.1 of f8 in plaats van f5.6), dan is dat probleem voorbij.
Nadeel dan is wel dat je veel licht verliest, waardoor je op bewolkte dagen in de knoei kunt komen qua sluitertijd.

Verder als tip voor scherpstelling: kies zelf het scherpstelpunt.
Want je camera weet niet dat je paardenfotograaf bent en geen hekjes-fotograaf ;)
Die kiest gewoon wat voor hem 't makkelijkste is om op scherp te stellen, en dat is vaak de grond, een hek of takken in de achtergrond.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:45

Dank je! Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn.
Ik had hem op de stand staan waarbij ik zelf de sluitertijd regelde, maar het diafragma deed de camera.
Raad jij aan om bij beweging ook op av te schieten dan?

Voel me beetje dom... maar zelf scherp stellen, dat is in te stellen waar ook ai servo tussen staat?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:47

al gevonden ;)

Of bedoel je de lens van af op mf te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:40

Scherpstelvelden kun je kiezen met dit knopje op je camera:
Afbeelding

Je kunt dan afhankelijk van je camera model voor verschillende opties kiezen.
Meestal voor dat de camera uit het hele veld zelf een puntje kiest, of uit een kleinere groep een punt kiest. Of dat jij zelf een punt kiest.
Die laatste optie moet je hebben. En dan kun je via je multi-selector of een draai wiel door de scherpstel velden heen lopen om het veld te selecteren.
Bij sommige modellen moet je daarbij de afgebeelde knop ingedrukt houden, bij andere modellen weer niet.

Dat je die optie nog niet gevonden had ligt niet aan jou ;)
Het is een nogal onhandige manier om 't in te stellen. Ik merk het ook bij heel veel cursisten met een Canon tijdens workshops, dat ze die hele functie nog nooit gezien hebben.

Lens moet daarbij gewoon op AF (autofocus) blijven staan. :)

Zelf fotografeer ik sowieso altijd op Av. Maar op Tv kun je ook prima blijven fotograferen ;)
Dat maakt voor je scherpstelling verder niets uit.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:46

Haha. Geef Canon maar de schuld. :D Ik heb er altijd moeite mee als ik een Nikon body in mijn handen heb om dan AF netjes af te stellen. :')

Ze hebben in ieder geval allebei grote mogelijkeheden qua autofocus, maar hebben het allebei op een andere plek onder gebracht. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:53

Ze zijn allebei verschillend inderdaad.
Maar 't valt me wel op in de workshops, dat over 't algemeen de Canon gebruikers geen idee hebben hoe ze een scherpstelpunt kunnen instellen.
Terwijl dat bij de Nikon gebruikers bijna altijd wel zo is.

Zelf maken de systemen me niet veel uit.
Op de semi-pro en pro body'ss hebben ze 't allebei wel weer gewoon "makkelijk" geregeld.
Alleen voor de goedkopere body's hebben ze 't extra moeilijk gemaakt :')

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:16

Ik heb ook altijd andersom. Als ik een cursus geef heb ik echt grootste moeite om die scherpstelpunten te verplaatsen en moet ik zelfs soms de handleiding op mijn telefoon opzoeken :')

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:48

Hallo, ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, maar vind het erg leuk.
ik ga nog een cursus van nikon doen. maar ik nu al een paar vraagjes: :)

- ik heb voor mijn camera een filter voor op mijn lens gekregen. Nu krijg ik hem er niet meer af. hoort dat zo? :o

- ik ben begonnen met fotograferen met een analoge camera. en ik merk dat de kleuren daarbij veel mooier uitkomen. kan ik mijn instellingen op mijn digitale camera op een of andere manier veranderen waardoor je mee kleur, warmer, meer sfeer kunt vastleggen?

- ik vind het heel lastig beweging scherp op de foto te zetten. ik snap dat je bij beweging (bijvoorbeeld een rennend paard) de sluitertijd zo snel mogelijk moet zetten. maar dan komt er vaak (vooral met dit weer) te weinig licht binnen waardoor de foto onscherp wordt er je ruis krijgt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:10

Filters kun je er altijd gewoon op en af schroeven. Tenzij je hem altijd laat zitten en hij vast is gaan zitten.

Dat kan bijvoorbeeld met je witbalans, maar in je nabewerking kun je dat ook aanpassen als je in RAW fotografeert.

Dat klopt helemaal wat jij daar zegt. Je hebt kortere sluitertijd nodig bij actiefoto's en dan is het soms nodig om hoger in ISO te gaan, omdat je diafragma niet verder open kan. Een hoge ISO heeft een andere detail/ruis verhouding dan een lage ISO.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:28

Bagheera_206 schreef:
Filters kun je er altijd gewoon op en af schroeven. Tenzij je hem altijd laat zitten en hij vast is gaan zitten.

Dat kan bijvoorbeeld met je witbalans, maar in je nabewerking kun je dat ook aanpassen als je in RAW fotografeert.

Dat klopt helemaal wat jij daar zegt. Je hebt kortere sluitertijd nodig bij actiefoto's en dan is het soms nodig om hoger in ISO te gaan, omdat je diafragma niet verder open kan. Een hoge ISO heeft een andere detail/ruis verhouding dan een lage ISO.

ja dat dacht ik ook. hij lijkt uit 2 platen te bestaan zegmaar. het bovenste kan ik draaien. maar dat heeft geen zin. en het onderste zit goed vast en is er smal. ik krijg er geen grip op.

die witbalans zal ik een navragen bij cursus. ik bewerk dat inderdaad na nu. (picasa) maar krijg niet iets wat er op lijkt of iets wat op sommige gave fotos hier op bokt lijkt :Y)
heb je nog een tip voor een bewerkingsprogramma?

Oke dan moet ik daar nog wat mee oefenen. De conclusie is dus dat ik het beste actiefoto's kan maken bij genoeg licht? :Y)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:03

Dat lijkt op een polarisatiefilter. Die zou ik er alleen opzetten als de situatie door geschikt voor is.

Programma's kun je vinden in:
[FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Dat is een goede conclusie. Daarom is het fotograferen in een binnenbak vaak een grote uitdaging. :=

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:38

Bagheera_206 schreef:
Dat lijkt op een polarisatiefilter. Die zou ik er alleen opzetten als de situatie door geschikt voor is.

Programma's kun je vinden in:
[FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Dat is een goede conclusie. Daarom is het fotograferen in een binnenbak vaak een grote uitdaging. :=

Dat is het ook inderdaad. ik weet niet precies wanneer de situatie geschikt is. maar ik zal er in alle situaties meer moeten dealen. ik kreeg de filter, draaide hem er op om te proberen, en krijg hem er niet meer af. :+

dankjewel! ik zal een gaan zoeken.

haha ja dat geloof ik graag. dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe die foto's worden gemaakt waarbij alles donker is behalve het paard (weet niet hoe het heet) en andere donkere fotos, met rook en licht van achter, enzovoort? en dan heb ik het over de instellingen.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:01

Mij was het trouwens wel gelukt om s'avonds in de binnenbak te fotograferen wel bewegende foto's erbij kwa licht geen probleem alleen wel een wat langere sluitertijd..

goo.gl/photos/5STTkKiJsasNDMGi7

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:52

knap gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:18

LisannePruts schreef:
Mij was het trouwens wel gelukt om s'avonds in de binnenbak te fotograferen wel bewegende foto's erbij kwa licht geen probleem alleen wel een wat langere sluitertijd..

goo.gl/photos/5STTkKiJsasNDMGi7

De kleuren zijn qua licht prima geworden in je serie.
Maar inderdaad wel jammer dat eigenlijk alle foto's in de sprong toch nog bewogen zijn en daardoor onscherp zijn geworden.

Met een nog iets hogere iso waarde en eventueel iets onderbelichten, had je er nog iets meer uit kunnen halen.
Dan hadden ze wel nog wat extra bewerking nodig gehad, maar dan had je de paarden misschien nog net scherp kunnen krijgen.

Blijft lastig he, in zo'n donkere bak in de avond?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:26

Iemand hier handig met Photoshop?
Was bezig met logo maken en had iets gezien met letters en dan die letters ook in lichte schaduw naar beneden.
Weet iemand hoe je dit kan doen in Photoshop?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:41

ik heb nooit met photoshop gewerkt. maar heb je geen instellingen voor de tekst waar het bij kan staan?

ik heb zelf nog 2 vraagjes:

- welk bewerkingsprogramma raden jullie aan? waarbij de fotos ook goed van kwaliteit blijven. ik heb photofiltre er nog op staan en gebruik nu picasa. maar ik heb het gevoel dat picasa erg beperkt is.

- en wat voor een prijs kan ik vragen als ik voor iemand foto's ga maken? ik ga natuurlijk nog oefenen en die cursus doen. heb nog wat opdrachten liggen die ik gratis ga doen. maar ik zou straks graag mezelf aanbieden als amateur. ik wil er een klein prijsje voor vragen voor de tijd en moeite (en evt reiskosten) maar ik heb geen idee wat ik kan vragen. de bedoeling is dat ik een beetje terug verdien maar ook veel ervaring op kan doen en blijven oefenen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:06

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:25

oke :) ik ga voor gratis. gimp heb ik ook gehad. ga het maar weer eens proberen dan.

Iemand een advies op mijn andere vraag?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:30

Dat valt zo niet te zeggen, dat is echt afhankelijk van je portfolio en wat en hoe veel je wilt aanleveren aan de mensen ;)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:10

mzara schreef:
- en wat voor een prijs kan ik vragen als ik voor iemand foto's ga maken? ik ga natuurlijk nog oefenen en die cursus doen. heb nog wat opdrachten liggen die ik gratis ga doen. maar ik zou straks graag mezelf aanbieden als amateur. ik wil er een klein prijsje voor vragen voor de tijd en moeite (en evt reiskosten) maar ik heb geen idee wat ik kan vragen. de bedoeling is dat ik een beetje terug verdien maar ook veel ervaring op kan doen en blijven oefenen.

Hiervoor kan je je denk ik het beste melden bij [FK] [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:10

mzara schreef:
- en wat voor een prijs kan ik vragen als ik voor iemand foto's ga maken?

ik ga natuurlijk nog oefenen en die cursus doen. heb nog wat opdrachten liggen die ik gratis ga doen. maar ik zou straks graag mezelf aanbieden als amateur. ik wil er een klein prijsje voor vragen voor de tijd en moeite (en evt reiskosten) maar ik heb geen idee wat ik kan vragen. de bedoeling is dat ik een beetje terug verdien maar ook veel ervaring op kan doen en blijven oefenen.

Je kunt iedere prijs vragen die je zelf wilt.
En daarbij kun je dan zelf nog kiezen of je verlies wil draaien, gelijk wil spelen of winst wil maken.

Zou je bijvoorbeeld alleen de daadwerkelijke kosten van je apparatuur die slijt tijdens reportages voor andere mensen terug willen verdienen?
Dan moet je even uitrekenen wat het precies kost.

Je computer, beeldscherm, fotobewerking software, camera, lens, accu en geheugenkaartjes gaan allemaal ongeveer zo'n 5 jaar mee.

De volgende stap is dan om te kijken hoeveel reportages je gemiddeld per jaar doet.

Stel dat dat er 30 zijn.
Dan heb je in 5 jaar dus 150 reportages gedaan.

Tel dan op hoeveel al die apparatuur kost.
Stel dat dat 2.000,- euro is.

Dan moet je die 2.000,- delen door die 150 reportages:
Je hebt dan zo'n € 13,- euro aan daadwerkelijk kosten per fotoshoot.

Maar misschien is jouw apparatuur wel 5.000,- euro.
Of misschien heb je maar 5 shoots per jaar of juist 80.

En misschien hoef je niet perse die kosten per fotoshoot eruit te hebben.
Of misschien wil je juist bovenop die kosten ook nog een vergoeding voor de tijd die je er in stopt.

Als je dat allemaal zo bekijkt, is er maar 1 persoon die weet wat je voor prijs voor je shoots kan/wil vragen: jij zelf ;)

Houd er ook rekening mee dat je in een behoorlijk verzadigde markt zit.
Heel veel mensen bieden zichzelf voor weinig of zelfs niets aan. Dus er is geen garantie dat mensen ook daadwerkelijk zullen/willen betalen voor je shoots.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:49

Hebben jullie nog tips voor het fotograferen van een zwarte kat?

Een vriendin heeft me gevraagd om foto's te maken van haar kat, maar ik vrees een beetje voor het resultaat. Haar appartement is op de benedenverdieping en op het noorden, licht is dus schaars. De kat zelf is vrij schichtig en kan het vast niet waarderen als ik de hele huiskamer ga verbouwen. En de kat is dus zwart.

Mijn eigen plan is om een grijs laken mee te nemen, alle lampen aan, heeeeel veel speelgoed en dan op hoop van zegen maar te gaan schieten. Hebben jullie verder nog suggesties en tips?

Materiaal:
Canon 1100d
85mm f1.8
50mm f1.8