Femke schreef:Stal_Fiore schreef:Ik heb een Canon Eos 600d, met Canon 70-300 lens.
Voorbeeld foto kan, heb je tip waar ik die kan uploaden?
Fijn dat jullie mee willen kijken.
Uploaden... paar voorbeeldjes:
Bokt upload
Evt. je eigen website
Mijnalbum
Tinypic
En dan nog heeeeeel graag je manier van scherpstellen.
Voor Canon inderdaad met actiefoto's: de camera op AI Servo instellen.
Maar ook de selectie van het scherpstelpunt is van belang. Heb je de camera laten kiezen of heb je zelf 1 punt geselecteerd?
Dan had je nog een vraag over fotobewerking programma's.
Ik gebruik al sinds 2004 het programma Paint Shop Pro.
Inmiddels wel al een paar keer wat upgrades gedaan, want ik ben ooit met versie 7 begonnen toen het nog van Jasc Software was en ik werk momenteel met versie X8 (18 dus) van Corel.
Veel tools van Lightroom heb je tot je beschikking bij het tabblad "Aanpassen" in paint shop pro.
Niet alles natuurlijk. En Lightroom is sterker met het beheren van foto bibliotheken, als je dat graag gebruikt.
En Photoshop is uitgebreider qua functies en heeft soms ook meer instelmogelijkheden.
Maar ik werk inmiddels 12 jaar professioneel met Paint Shop Pro en ik heb nog niet 1 dag gehad waarbij ik dacht: "Goh, hier had ik nou eigenlijk écht photoshop voor nodig".
In 2004 was de keuze snel gemaakt; rond de 1.000,- / 1.500,- euro uitgeven aan Adobe Creative Suite of 6 tientjes voor Paint Shop Pro.
Inmiddels zijn de programma's van Adobe niet los meer verkrijgbaar, maar moet je een abonnement met maandelijkse kosten afsluiten.
Ik ben zelf nog steeds blij met Paint Shop Pro. En ben daarmee echt flink goedkoper uit.
Nadeel is wel, dat "de rest van de wereld" photoshop gebruikt.
Dus wil je ergens gaan werken in de foto industrie, dan verwachten ze wel dat je photoshop kennis hebt, en heb je weinig aan expert kennis van Paint Shop Pro.
Uploaden via die sites ken ik inderdaad, maar dan kan ik niet een groot bestand laten zien.
Maar ga wat proberen.
Scherpstellen, ik had hem op ai servo staan (eigenlijk altijd

En ik denk dat ik de camera heb laten kiezen, want ik heb zelf niks geselecteerd.
Ik vind Paint Shop ook prima werken, maar hoor inderdaad steeds "oh ik heb...".
Ambities om in de foto industrie te gaan werken heb ik niet... haha. Dus dat probleem hem ik niet.
Mijn vriend heeft voor zijn werk een abonnement op Adobe, dus ik zou het eens kunnen uitproberen.
Maar weet in Paint Shop alles fijn te vinden, dus dan is het wel erg wennen denk ik.