Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sicayes schreef:Hi Yvanna,
Misschien heb je iets aan Marit's korte uitleg over de 'holy trinity' ?
http://mhilariustutorials.nl/fotografie ... ograferen/
Het 'beste' (of beter gezegd, persoonlijke voorkeur) om in te beginnen is in de T of A stand. Bij T kan je zelf je sluitertijd bepalen en zoekt je body daar een passend diafragma bij, bij A zet je zelf het diafragma en zoekt je body daar weer een sluitertijd bij.
Belangrijk bij beide is dan wel dat je de andere twee waardes in de gaten houd. Als je met een klein diafragma schiet in de A stand moet je wel uitkijken dat je sluitertijd niet te laag is waardoor je zelf bewegingsonscherpte creëert.
Handmatige standen worden ook vrij helder hier uitgelegd: http://www.fotografille.nl/tips/uitleg- ... lexcameras
Je laatste vraag kan je het beste stellen in de bijbehorende topic: Maaikevdk @ [FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4
Ik heb zelf een Canon dus kan niet veel info geven over Nikon camera's
Bagheera_206 schreef:Ik dacht dat onder de holy trinity onder Canon werd verstaan de:
Canon EF 16-35mm f/4.0L IS USM
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
Dat is btw wel een lekker trio om mee te werken.![]()
yvanna schreef:ook wil ik graag een nieuwe aangezien mijn moeder hem ook gebruikt. ik wil eigenlijk weer een nikon spiegelreflexcamera, alleen ik heb geen flauw idee welke.
kan iemand mij daarbij helpen? welke is fijn, niet te ingewikkeld, makkelijk te gebruiken en maakt mooie foto's?
en welke lens kan ik t beste kopen?
Femke schreef:Eerste vraag daarbij: op welke manier heb je scherp gesteld?
Want er zijn 2 manieren om onscherpte te krijgen:
1. Bewegingsonscherpte. Dat heb je al gedekt, met je snelle sluitertijd.
2. Onscherpte door een probleem met je scherpstelling.
En dat kan mogelijk aan je apparatuur liggen (backfocus/frontfocus, etc.) of door het zelf niet correct instellen van de apparatuur waardoor de scherpte niet goed ingesteld is op je foto.
Welk camera merk/type heb je, welke lens gebruik je?
Heb je een voorbeeld foto?
En met welke scherpstel methode heb je scherpgesteld?
En heb je de camera een scherpstel punt laten kiezen, of heb je dat zelf gedaan?
Stal_Fiore schreef:Ik heb een Canon Eos 600d, met Canon 70-300 lens.
Voorbeeld foto kan, heb je tip waar ik die kan uploaden?
Fijn dat jullie mee willen kijken.