[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:21

Ik ga zo naar de BCC *\o/* Ik voel me net een klein kind, haha.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:54

Fleur_Laura schreef:
Ik wil graag een spiegelreflexcamera kopen en ik ben gestuit op de canon 550D en de canon 500D, maar wat is het grote verschil tussen die 2?
Het enige wat volgens mij een echt groot verschil is is dat de 550D in HD kwaliteit kan filmen en meer megapixels heeft?

Als je voor de keus staat en het prijsverschil scheelt je weinig: wat mij betreft 550d over 500/50d, oa ivm de betere lichtmeter.

Georgette

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:16

Zo, nog even en dan is de accu volledig opgeladen en kan ik m'n eerste plaatjes schieten met de 1000D :D

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:00

Ik twijfel erg tussen de Canon EOS 1000D en de Canon EOS 500D. Nu heb ik al gelezen er zijn, buiten de prijs, duidelijk verschillen tussen de camara. Maar als ik ze bij canon naast elkaar zet zie ik weinig verschillen die mij echt wat zeggen. Ga ik dit verschuil beduidend merken? Ik koop namelijk liever nu iets duurdere body met betere technologie dan dat ik er straks tegen aan loop.

Waarom ik ook twijfel heb is omdat je bij de Canon EOS 1000D er twee lenzen bij krijgt de EF-S 18-55 en EF 75-300 objectief en bij de Canon EOS 500D 18-55mm IS. En ik heb al gelezen dat de IS 18-55mm beduidend beter hier werd gevonden, dus dat is wel een voordeel. Maar voor hetzelfde geld heb ik er dus bij de 1000D een extra lens erbij :) en dat is mischien wel prettig als je net begint?
Ik wil graag breed kunnen fotograferen, ik wil zoveel gaan proberen en heb veel ideeën. Ik heb geen paarden etc dus heb geen last van het binnenbak probleem :). Vind macro het leukste maar daar kan nog extra lens voor komen :) . Ik ga niet gebruik maken van video functie, hier heb ik geen interesse in.

Wat adviseren jullie?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:00

Is hier echt niemand die in fullframe fotografeert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:48

Af en toe, hoezo?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:50

Nouks schreef:
Af en toe, hoezo?

Ik heb gisteren een vraag gesteld over dat onderwerp, maar niemand die reageert :)
Was benieuwd in hoeverre dat hinderlijk zal zijn qua bereik.
Ik ga misschien van Nikon D80 naar D700. Puur om de kracht van de body, met oog op komend indoorseizoen.
Dit in combinatie met voornamelijk een 70-200 2.8 ook van Nikon, af en toe een 17-70 Sigma (voor krant)

Ik was benieuwd in hoeverre dit ellende geeft met het bereik. Kan ik dat compenseren met een crop bijvoorbeeld?
Ben benieuwd wat de ervaringen zijn en hoe ik met het e.e.a. om moet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:56

Oh die vraag :) Excjoez mie :)

Zonder de specifieke modellen goed te kennen (over bereikverlies compenseren dmv crop ga ik dus niks zeggen): bij sommige genres zul je het verlies meer missen dan bij andere genres. Doorgaans is full-frame met reden niet de standaard bij sportfotografie, dus als daar je hoofdgenre ligt zou ik er nog eens over nadenken.

Verder is het vooral gewoon een aanzienlijk verschil, je 70-200 was altijd een 105-300 is gewoon een geheel andere lens. Het is dan ook niet voor niets dat een overstap naar full-frame bijna voor iedere fotograaf ook andere/extra lenzen betekent. Tis de vraag of je dat wil...

Als je het stuk tussen 130 en 200 mm van je 70-200 trouwens niet of nauwelijks gebruikt, hoef je je geen zorgen te maken :+ 130mm op je huidige camera is ongeveer wat 200mm op een D700 zou zijn.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:54

Meen daar gisteren toch wel een reactie op geplaatst te hebben :) De D3 is overigens behoorlijk populair langs het veld e.d.

denk dat goed informeren en een keer proberen de enige oplossing is, gezien het verschil idd groot is. De Sigma 17-70 gaat bijvoorbeeld hoe dan ook niet werken op een D700, buiten dat ik er zelf niks minder voor zou willen hebben dan een 24-70 voor het standaardbereik (of hooguit een 24-85), dan doe je meer dan het voordeel van die prachtige sensor teniet met slecht glaswerk.

Voor welke winst zoek je eigenlijk naar een nieuwe body?

De D700 heeft dan misschien ruim 2 stops kwaliteitswinst over de D80, de veel goedkopere (en eveneens 12mp) D90 behoudt je vertrouwde cropfactor en heeft er ruim 1. ISO 3200 is voor een D90/D300/D300s geen probleem, ISO 4000 zeker ook nog niet. ISO 5000 was voor mij een twijfelpunt met die bodies, waar ik met een D700 zonder twijfel 10000 of zelfs 12800 zou gebruiken zou ik met een D80 niet graag boven de 1600 gaan.

Gebruik je de Nikkor 70-200VR Mk1? Zelfde verhaal, zo lekker doet die het voor een fullframe sensor ineens niet meer.

Denk dat het croppen van een foto die je met een grote sensor maakt om voordeel te halen uit die grote sensor eveneens meer nadelen dan voordelen boven water brengt. 12,2 mp met een 1,5x crop is simpelweg nog maar ~5,5mp oid..

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:32

Met de zoek functie ben ik in dit topic beland :)
Ik wil graag een camera kopen , alleen heb geen idee van al die merken en welke nou echt goed is of bij mij past. mischien weten jullie iets ?
Ik wil graag een makkelijk compact cameratje. Wil hem vooral overal mee naar toe kunnen nemen. Ook wil ik graag mooie bewegings foto's , zoals het rijden natuurlijk , kunnen maken.
De foto's moeten makkelijk op mijn laptop te zetten zijn.
Ik heb verder niet veel vestand van camera's , maar ik denk toch wel iets van min. 10 megapixel en min. 8 x optische zoom.
Ik heb niet al te veel geld om eraan te besteden. denk aan 150 euro. ik weet niet of je hiermee een camera met mijn eisen kan kopen , maar ik hoop op tips :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:41

Er is mij vandaag een Fuji Finepix S5600 aangeboden om over te kopen, heeft iemand misschien ervaring met deze camera? :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:43

Voor de mensen die twijfelen aan de Canon EOS 1000D:
Eerste 3 foto's met 50mm f1.8, laatste met Canon 70-200 f/2.8 L USM
ISO 400 - 1/500 - F2.8
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ISO 1600 - 1/4000 - F4
Afbeelding

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:44

boooo schreef:
Er is mij vandaag een Fuji Finepix S5600 aangeboden om over te kopen, heeft iemand misschien ervaring met deze camera? :)

Waarom spaar je niet even door voor een spiegelreflex? :)
Anders kun je over een paar maand weer :+ Tenminste, als fotografie je echt interesseert.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:16

@HLPhoto
@Nouks

Dank voor jullie reacties :)
Ik gebruik mijn camera vooral voor de paardenfotografie. Zowel portretten als sport dus...
Ik wil graag een andere body omdat die D80 gewoon heel slecht werkt met weinig licht en hoge ISO (ja, ik stel handmatig in, meest optimaal) met veel gesmokkel krijg ik er een redelijke foto uit, maar die zijn op hoge resolutie niet mooi genoeg. Althans, dat vind ik. Omdat die D700 veel meer power heeft (naar het schijnt), wil ik graag over...
Maar jullie zouden het dus niet doen...?
Een betere optie is er op professioneel gebied toch eigenlijk niet qua body's? Afgezien een nieuwe lens kopen... maar dat kost echt een godsvermogen joh...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:21

Een betere lens is altijd belangrijker dan een betere body.. Globaal gezien moet je als je een complete allround set wil in de regel 1/4e uittrekken voor je body en 3/4e voor je objectieven. Kijk je naar een D700, dan klopt dat ongeveer:
D700 = 1800, 14-24 = 1400, 24-70 = 1200, 70-200 = 2000... op die manier is alles een beetje in balans. Ik ken ook fotografen die een D700 hebben met alleen een 50mm F1.8, maar die beperken zichzelf wel heel sterk tot één type fotografie.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:46

HLPhoto schreef:
Een betere lens is altijd belangrijker dan een betere body.. Globaal gezien moet je als je een complete allround set wil in de regel 1/4e uittrekken voor je body en 3/4e voor je objectieven. Kijk je naar een D700, dan klopt dat ongeveer:
D700 = 1800, 14-24 = 1400, 24-70 = 1200, 70-200 = 2000... op die manier is alles een beetje in balans. Ik ken ook fotografen die een D700 hebben met alleen een 50mm F1.8, maar die beperken zichzelf wel heel sterk tot één type fotografie.

Oke...
Maar dan is het dus wel, of geen goed idee? Die 70-200 in combinatie met de D700 :) ?
Want bovenstaand verhaal begrijp ik, maar ik heb natuurlijk geen 14-24 of 24-70.
Investeren in een goede portretlens komt nog, eerst de body.

Toen ik begon ben ik ook voor de goede lens en mindere body gegaan, ik had immers de D80 + 70-200 2.8
Maar nu laat de body me toch een beetje in de steek :)

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:45

priscillahip schreef:
Ik wil graag een camera kopen , alleen heb geen idee van al die merken en welke nou echt goed is of bij mij past. mischien weten jullie iets ?
Ik wil graag een makkelijk compact cameratje. Wil hem vooral overal mee naar toe kunnen nemen. Ook wil ik graag mooie bewegings foto's , zoals het rijden natuurlijk , kunnen maken.
Ik heb verder niet veel vestand van camera's , maar ik denk toch wel iets van min. 10 megapixel en min. 8 x optische zoom.
Ik heb niet al te veel geld om eraan te besteden. denk aan 150 euro. ik weet niet of je hiermee een camera met mijn eisen kan kopen , maar ik hoop op tips :)

Kan iemand mij helpen ?
Ik lees net dat megapixel helemaal niet het belangrijkste is ? waar moet ik dan wel opletten ? en welke camera zou bij mijn ''gebruik'' passen ?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:22

De oude Nikkor 70-200 is op FF gewoon niet zo heel goed. Het nieuwe model is dat wel, maar is dan ook 2000,-.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:57

HLPhoto schreef:
De oude Nikkor 70-200 is op FF gewoon niet zo heel goed. Het nieuwe model is dat wel, maar is dan ook 2000,-.

Ohoh... Maar wat is 'niet heel goed' ? Heeft het nog wel zin om hieraan te beginnen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:09

priscillahip schreef:
priscillahip schreef:

Kan iemand mij helpen ?
Ik lees net dat megapixel helemaal niet het belangrijkste is ? waar moet ik dan wel opletten ? en welke camera zou bij mijn ''gebruik'' passen ?

Als je gaat voor een compact moet je ook op je lens letten, die is immers vast kan je niets meer aan veranderen. Voor zover ik weet zijn de panasonic camera's met leica lenzen vrij goed, ook sony en canon hebben vast wel een cameratje waar je mee uit de voeten kan. Met andere merken ben ik niet zo bekent, omdat ik daar zelf niet echt naar hebt gekeken toen ik naar een camera zocht.
Een van de dingen waar je op kan letten is de hoeveel heid licht die je lens nodig heeft. Een lens die meer licht doorlaat zorgt ervoor dat je foto's maakt met een kortere sluitertijd waardoor je makkelijker scherpe foto's schiet bij bewegende dingen en in donkere plekken. Maar hierbij maakt ook weer de gevoeligheid (en kwaliteit) van de sensor af.

Aantal megapixel is in zoverre niet belangrijk dat als je door een andere factor zoals je lens toch niet bijzonder scherp kan fotograveren het niet uitmaakt of je nu veel of weinig megapixels hebt omdat het er nog steeds niet uitziet als je gaat uitvergroten. Laat je anders eens adviseren bij een fotograaf en bekijk de voorbeeld foto's die aan het begin van dit topic in de lijst staan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:13

Mijn ervaring is dat de compacts behoorlijk dicht bij elkaar liggen, er zit eigenlijk niet heel veel verschil in behalve gebruiksgemak, accu/batterij. Ik zou adviseren om een paar te proberen en gewoon te kijken welke je het makkelijkst vind.. Diafragma is eigenlijk overal vrijwel gelijk, net als aantal x zoom. Zoombereik wil nog wel iets verschillen..

Wij hebben verschillende (gehad). Oa. Canon, Sony, Panasonic en een of ander onbekend merk. Allemaal prima camera's voor het simpele werk, maar ik kan er niet mee overweg omdat ik mijn grote gewend ben :P

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:15

priscillahip schreef:
priscillahip schreef:

Kan iemand mij helpen ?

Ik heb een Sony DSC-W220, waar ik zelf echt wel fan van ben. Deze gaat dus ook écht de deur niet uit zodra ik mn spiegelreflex heb!
Is een 12.1 megapixel camera, maar heeft wel maar 4x optische zoom. Lukt prima om hier bewegingfoto's mee te maken.
Gaat ook regelmatig in mn broekzak mee met een avondje stappen, dus makkelijk meenemen lukt ook.

voorbeelden van foto's die ik met deze camera heb gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ML6YOEF6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQMHDPFW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZIVBVKI.jpg

Ben totaal (nog :P ) geen topfotograaf, dus wat dat betreft hadden de foto's mooier kunnen zijn, maar ben altijd wel tevreden met het resultaat.
Ik kan je verder niet helpen.. Geen ervaring met andere camera's

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:44

Ik heb nog niet veel reactie gehad op mijnn vraag dus stel hem hier even opnieuw voor de mensen die misschien weten welke camera erg geschikt is voor mij.
Ik wil graag verder in de fotografie als hobby (en later misschien wel meer)
ik heb verder al enige ervaringen met mijn moeders camera (canon 1000d) en wil
nu graag een camera voor mezelf om mee te nemen op concouren
en evenementen en om mijn paarden zelf op de foto te zetten enz.
Welke camera kan ik dan het beste nemen met welke lens :) ?
Groetjes Lotte

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:56

Nouks schreef:
_Bitje_ schreef:
toch niet :)
want mijn moeder wil niet dat ik aan haar camera en dus ook haar lenzen enzo zit :)
daarom moet ik ook voor een eigen sparen :)

waarom ik een andere wil?
nou, omdat 2 dezelfde camera's in huis toch wel verwarrend is :+

Klinkt an sich logisch :j
Hoewel ik er wel van overtuigd ben dat je je eigen camera hoe dan ook wel herkent, of het nu het zelfde type body is of niet.

Heb je al veel met haar camera gefotografeerd? Dan ken je Canon natuurlijk al een beetje, misschien de 450D?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:09

imd: dat is toch een beginners camera? :)
dan moet ik over een jaar weer :D
hier een voorbeeldje waar ik nu mee bezig ben etc.
[FK] [FOTO] Butterfly