[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:13

Weet je wat mij altijd op valt in dit topic mensen vragen om advies qua lens, als ze kiezen voor meer mm's is t niet goed kwaliteits verlies etc.

Maar t maakt in principe niet uit wat voor lens je koopt, t is nog altijd de fotograaf die de foto's maakt en of dat nou is met een dure of goedkope lens.

Ik fotografeer hier paarden met de tamron 150-600mm terwijl ik eerst de 70-200L had en geen moment spijt gehad van de wissel.
Ook in dierentuinen genoeg bereik, dus wil je gaan voor een lens ga dan na wat je allemaal wilt fotograferen waar liggen je intresses en kies op basis van je intresse gebied je lens.

Ben je er nog niet uit ga dan lenzen lenen ga dr eens een dag mee op pad, en maak daarna je lens keuze

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:21

NathalietjeB schreef:
Weet je wat mij altijd op valt in dit topic mensen vragen om advies qua lens, als ze kiezen voor meer mm's is t niet goed kwaliteits verlies etc.

Maar t maakt in principe niet uit wat voor lens je koopt, t is nog altijd de fotograaf die de foto's maakt en of dat nou is met een dure of goedkope lens.

Ik fotografeer hier paarden met de tamron 150-600mm terwijl ik eerst de 70-200L had en geen moment spijt gehad van de wissel.
Ook in dierentuinen genoeg bereik, dus wil je gaan voor een lens ga dan na wat je allemaal wilt fotograferen waar liggen je intresses en kies op basis van je intresse gebied je lens.

Ben je er nog niet uit ga dan lenzen lenen ga dr eens een dag mee op pad, en maak daarna je lens keuze

Deels waar, deels ben ik het niet helemaal met je eens. Wat ik in mijn eerdere post ook al aangaf, bedenk goed wat je met een lens wilt gaan doen en bedenk vervolgens of de nadelen van een lens opwegen tegen de voordelen die jij er persoonlijk uit gaat halen.

In dat geval kun je een 150-600 absoluut niet vergelijken met een 70-200. Natuurlijk is de eerste in verhouding goedkoper voor meer mm's, maar heeft deze zo'n specifiek gebruik dat de vergelijking scheef gaat (goedkoop zou ik hem overigens niet willen noemen).

Zelf ben ik bijvoorbeeld in bezit van een 18-200mm Nikkor. Ik ben er persoonlijk verschrikkelijk blij mee, maar zal ik hem direct aan een ander adviseren? Nee, dat niet! Want ondanks dat het een redelijke budgetlens is voor wat hij levert, je een ontzettend groot bereik hebt, zijn de nadelen van deze lens voor veel mensen een dealbreaker. Behalve als je de halve wereld rond gaat reizen en je camera door het vele lenswisselen terug moet naar Nikon en ze zich daar afvragen hoe er zand in de hardwaregedeeltes van de camera kan komen en hoe het kan dat er zich vocht in de camera bevindt.

En dat is waar ik kritisch ben op de lenzen die grote mm's aanbieden in combinatie met een groot overall bereik en budget. Dat kan namelijk niet! De techniek die achter een lens schuilgaat is zo complex dat wanneer de prijs laag ligt er onherroepelijk concessies gedaan zijn. En dat is waar ik altijd mijn advies samen laat vallen met de vraag 'wat wil je ermee gaan doen?'. Maar in de praktijk blijkt dat het merendeel van de mensen blijer wordt van wat extra passen lopen in de richting van het onderwerp en mooie haarscherpe foto's met een mooie bokeh dan dat ze verder weg kunnen blijven staan maar een jaar na aankoop hun techniek en stijl zover hebben ontwikkeld dat de kwaliteiten van een lens achterblijven bij wat ze zelf kunnen.

Het is best lastig om advies te geven op het gebied van budget lenzen. Ik heb de meeste in mijn handen gehad en uitvoerig getest en van iedere lens weet ik wel voor- en nadelen te noemen (alhoewel sommigen bij mij direct de prullenbak in gingen).

Inmiddels ben ik zelf meer demanding geworden en ben ik het budget segment (helaas) een beetje ontgroeid. Want ondanks dat de fotograaf degene is die de foto maakt, maakt de lens wel degelijk een wereld van verschil uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:46

NathalietjeB schreef:

Het is meer dan alleen de naam die je betaald.
De fotograaf bepaalt het plaatje, maar het glaswerk bepaalt wel de kwaliteit op pixelniveau.
Een Tamron uit de SP-serie kan wel meedoen, maar de rest is duidelijk van mindere kwaliteit, dat zie je terug in de foto's.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:06

Het blijft ook vreselijk persoonsafhankelijk. En vooral inderdaad: wat doe en wil je er mee?
Heb iemand anders al een berichtje gestuurd zoals ik het zie:

Als je het dan echt vergelijkt dan zou een tamron een lowbuget gezinsauto zijn, een sigma een dure audi en een nikkor een 4x4 jeep bij wijze van.
Het rijd allemaal prima, maar je moet met de gezinsauto niet gaan off-roaden, en andersom heb je niks aan een off-road auto en het geld dat je daaraan moet spenderen als je alleen maar door de stad heen rijd.

Nikkors zijn gewoon bekend als echte tanks, kunnen veel hebben en lijen, daar waar een tamron dat niet zo zeer kan. Maarja, als ik 2/3x per maand met mijn camera met mooi weer naar buiten ga om wat plaatjes te schieten, waarom zou ik dan in godsnaam niet gewoon voor een tamron kiezen. Dan ben ik (waarschijnlijk) niet veel aan het nabewerken / croppen, waardoor de lijnen op 300mm (of 450> in geval van crop etc.) wazig worden en je dus niet te ver kan snijden om mooi effect te behouden.
Evenzo met de bokeh, diafragma etc. die extra passen maken voor de foto doe je toch wel (ten minste, i.m.o.) want je wil verschillende hoeken. Maar dan is de vraag dus wat je er mee wil.
Ik hoef bijvoorbeeld geen konijntjes op de heide te schieten met mijn camera...no effin way. Naja, heb ik dan echt een 300mm nodig? In de gemiddelde bak ben je dan de nerven op de bakrand aan het shooten ipv het paard :P

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Vind dit een leuke site om te spelen, geeft je het idee wat het verschil tussen die 200mm en 300mm nog uitmaakt. Kies eens een 55-200 en zoom maximaal in, en doe eenzelfde eens met de 55-300 die op de site staat, dan zie je stiekem wel genoeg. (ik wist tot voor gisteren ook niet dat deze site bestond trouwens, maar lekker duidelijk is ie voor mij wel :D )

x_Lys

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:52

Ik weet niet helemaal of het hier op de juiste plek staat ☺️. Maar ik was heel erg benieuwd of jullie nu echt de meerwaarde zien van een 70-200 2.8 de L serie van Canon of dat de 70-200 4.0 de L serie van Canon ook prima is?

Ik heb nu de 70-200 4.0. Maar twijfel deze te vervangen voor een 2.8, of toch eerst over te schakelen naar den Canon 5D Mark iii ipv een 7D (dit wordt dan wel wat langer sparen ;)).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:19

NathalietjeB schreef:

Als je het doet, doe het dan goed.

Uiteraard bepaald de fotograaf het plaatje, maar als je foto's wilt uitvergroten op abri formaat en je hebt 'm geschoten met een mobiel gaat dat niet werken. Als je camera een defect heeft waardoor je sluiter het niet goed doet en je foto is mislukt is dat ook schuld van de apparatuur. Als je een 18-200 lensje koopt voor 150 euro (ongeveer) of een 70-200 (1200) kan je je natuurlijk wel inbeelden dat daar verschil in gaat zitten. Goedkope telezooms zoals de 18-200 is gewoon ruk qua kwaliteit. Als je bezig bent daarmee wil je gewoon goede producten leveren en niet enkel foto's die 'leuk' lijken wanneer je ze op 700pix maximaal ziet op het internet :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:31

Ik zag een 28-70 f2.8 staan voor 350 euro? Doen of niet.. Ik heb momenteel de 24-70 f4, maar met avondfeesten miste ik toch 2.8

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:48

Ik ben zelf erg blij met mijn 28-70 2.8 :j
Maar weet natuurlijk niet het verschil met de 4.0

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:53

Hee allemaal,
Ik wilde al een tijdje een 70-200 mm 2.8 lens voor Canon. Nou heb ik er één van een kennis/vriendin van me, die ook fotografeert. Ik mag hem in bruikleen tot oktober en daarna mag ik hem voor 300 euro overkopen! Ik ben echt super blij natuurlijk :D Het gaat hier om de 70-200 mm 2.8 van Sigma die op mijn 70D past.

Ik neem aan dat ik in die paar maanden dat ik hem in bruikleen heb wel kan kijken of hij het helemaal goed doet en niet voor gekke verrassingen kom te staan als ik hem eenmaal gekocht heb. Hebben jullie toch dingen waarop ik zou kunnen letten?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:23

Voor portretfotografie, zouden jullie gaan voor een:
- 50 mm f2.8
- 80 mm f2.8
- 85 mm f2.8
- 90 mm f2.8 of
- 105 mm f2.8

en zou ja, waarom?

Allen plusminus in dezelfde prijsrange, van Nikkor en tweedehands.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:25

Vraag ik me ook af. Want 50mm kan weer vervormen bij paarden had ik gehoord?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:27

Mensenportret excuses, en voor Nikon D7100. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:59

Okee ik moet even hulp hebben maar de Nikon D7100 is een crop body of? Zo ja; 50mm pakken, zo niet kan je de 85mm pakken in mijn optiek. Weet echter niet hoe de bouw kwaliteit van dergelijke objectieven zijn?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:04

magda_90 schreef:
Voor portretfotografie, zouden jullie gaan voor een:
- 50 mm f2.8
- 80 mm f2.8
- 85 mm f2.8
- 90 mm f2.8 of
- 105 mm f2.8

en zou ja, waarom?

Allen plusminus in dezelfde prijsrange, van Nikkor en tweedehands.

Haha. Lastig. Binnen, buiten? Kleine ruimten of grote ruimtes? Ik vind 50mm en 85mm fijn op een cropje en 85mm en 100mm fijn voor op een voelvreempje. De 135mm kan ik helaas nog niet betalen.

Voordeel van de 90mm en 105mm zijn het zeker ook macrolenzen? Dan is die 105mm ook super voor macro. :j Leuk voor close-ups, beestjes, bloempjes en oogjesfoto's. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:28

Cropbody inderdaad.

Ik heb voor mijn Sony Alpha 500 destijds een 50 mm f/1.7 van Minolta gekocht waar ik tadeloos verliefd op ben. Echt een prachtige lens (op een mindere body dan wel weer O:) ) en zoiets zoek ik eigenlijk ook voor de Nikon.

Maar ik weet niet precies of een 50 mm voor portret goed genoeg is of dat ik beter voor meer bereik kan gaan en dan eens een soortgelijke lens op een later moment erbij koop.

In principe zal het meeste gebruik buiten zijn. Voor die enkele keren binnenshuis is mijn 40 mm f/2.8 prima in gebruik.

Ik was gisteren iets te snel in het typen van mijn berichtje. :o Even een kleine correctie:
- 1.4/50mm AF Nikkor (wat was ook al weer het verschil met de AF D versie, die is voor ff toch?)
- 1.8/85mm AF Nikkor
- 2.8/105mm Micro-Nikkor

De 80 en 90 mm zijn reeds verkocht, moet dus snel beslissen. :=

Over de macrofunctie had ik nog niet echt bij stil gestaan, natuurlijk leuk meegenomen inderdaad. :j

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:59

Ik zou zelf voor de 105mm gaan vanwege de macrofunctie en omdat je dan net wat meer bereik hebt. Heb zelf een 50mm op mijn Canon en mocht het geld er zijn ga ik zeker nog een lens aanschaffen rond de 100mm. Ik vind het zelf erg prettig om met modellen ook van een wat grotere afstand te kunnen werken (zonder mijn 70-200 mee te slepen). Bijvoorbeeld met kinderen is wat meer afstand heel erg fijn. Maar het is maar net waar je voorkeuren liggen.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:30

Hoi allemaal,
ik ben opzoek naar een nieuwe lens voor mijn canon 600D. Ik had een tweedehands 15-55 lens overgekocht, maar deze bevalt mij niet super, heb niet het idee dat hij goed scherpstelt.
Nu ben ik opzoek naar een soortgelijk nieuwe lens, en kom ik uit op de 17-50 mm van tamron en de 17-50 sigma. Over de tamron kan ik veel reviews vinden maar over de sigma maar weinig, iemand ervaring met deze lens, en welke zouden jullie mij aanraden? De canon versie heb ik ook bekeken maar het prijskaartje wat eraan hangt werkt niet in mijn voordeel :P

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:41

Ann_Pam schreef:
Hoi allemaal,
ik ben opzoek naar een nieuwe lens voor mijn canon 600D. Ik had een tweedehands 15-55 lens overgekocht, maar deze bevalt mij niet super, heb niet het idee dat hij goed scherpstelt.
Nu ben ik opzoek naar een soortgelijk nieuwe lens, en kom ik uit op de 17-50 mm van tamron en de 17-50 sigma. Over de tamron kan ik veel reviews vinden maar over de sigma maar weinig, iemand ervaring met deze lens, en welke zouden jullie mij aanraden? De canon versie heb ik ook bekeken maar het prijskaartje wat eraan hangt werkt niet in mijn voordeel :P

Hmm, heb alleen ervaring met de 17-55 van Canon, bevalt me echt heel erg goed. Wie weet kan je een goede tweedehands scoren bij een camerawinkel? Dan heb je vaak nog garantie ook! :)

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:59

Als er iemand op zoek is naar een canon 17-55, ik verkoop hem toevallig. Is 2 maanden oud, zit dus nog 22 maanden garantie op. Bij interesse stuur me een PB !

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:09

Ann_Pam schreef:
Hoi allemaal,

Ik zou zeggen:
24-70mm 2.8
Maar die zal dan ook wel buiten budget vallen.
ik heb zelf de tamron versie maar die is ook nog best prijzig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:42

De Tamron 24-70mm f/2.8 VC is duurder dan de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, maar wel in ongeveer dezelfde prijsklasse. Beide zijn erg fijne zoomobjectieven in het standaardbereik.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:43

Fem schreef:
Ann_Pam schreef:
Hoi allemaal,

Ik zou zeggen:
24-70mm 2.8
Maar die zal dan ook wel buiten budget vallen.
ik heb zelf de tamron versie maar die is ook nog best prijzig.

Jup die is tegen de 900 euro, dat vind ik een beetje teveel voor een hobbyfotograaf :))
Ik heb tweedehands al proberen te zoeken maar helaas zonder resultaat

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:50

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:00

Hmm 500 vind ik nog steeds wel veel voor een 2ehands. Maarja da's meestal zo met occasions bij camerawinkels. Je weet iig wel dat je iets koopt wat nog OK is. Je zou altijd 'es kunnen gaan kijken en proberen?

Is die van xBVN niet wat? :P

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:05

Thesserd schreef:
Hmm 500 vind ik nog steeds wel veel voor een 2ehands. Maarja da's meestal zo met occasions bij camerawinkels. Je weet iig wel dat je iets koopt wat nog OK is. Je zou altijd 'es kunnen gaan kijken en proberen?

Is die van xBVN niet wat? :P

Inderdaad.. daarom heb ik mijn twijfels erover.
Heb haar al gepbt :)