Animal_ABC schreef:Super, ik ga aan de slag! En nu wachten op wolken hahaha! Schijnt de zon een keertje...
Gaan we klagen...?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Animal_ABC schreef:Nee, ik zou niet durven!
Het kan ook nog zijn dat ik "scherp" niet herken op foto's met meer ruis... Dat ik de ruis zie als onscherp...
Tja, wat dat betreft ben ik nog altijd een analoog-fan, dat is voor mij duidelijker, zal wel aan mij liggen
Hoezo, ruis is detailverlies? Ruis is juist detail

Analoog-fan is misschien ook wat veel gezegd, het is dat ik die problemen toen niet tegenkwam. Je kocht een rolletje met een bepaalde ISO waarde, dan wist je al hoeveel ruis je kon verwachten. Nu dat die ISO-waarde zo variabel isdoor een digitale camera moet je daar ineens veel meer rekening gaan houden. Maar de foto die je in link zet is inderdaad scherp ook al is er ruis, dus dat zie ik wel degelijk goed dan. Tja, ik zit ook altijd in te zoomen op foto's, of ze wel scherp zijn... Niet tot je individuele pixels ziet he! Misschien moet ik een een fotograaf strikken die me persoonlijk kan begeleiden ofzo...
Alvast heel erg bedankt! Animal_ABC schreef:Bij mij zijn ze in veel gevallen wel scherp tot 100%. Sterk afhankelijk van objectief, body, en vooral ook de manier van belichten en nabewerken. Een foto uit een DSLR is zo uit de camera nooit klaar voor een enorme afdruk, dat is zeker (ook daar overigens gelijk aan negatieven: Alle benodigde bewerkingen werden toen gedaan in het fotolab, of niet waardoor de kwaliteit minder was).Tja, ik zit ook altijd in te zoomen op foto's, of ze wel scherp zijn... Niet tot je individuele pixels ziet he!
Animal_ABC schreef:Dat kan, maar ik ben niet goedkoopMisschien moet ik een een fotograaf strikken die me persoonlijk kan begeleiden ofzo...

Ik heb afgelopen maandag foto's gemaakt bij een kinderconcert, en ik wordt nu vast fotograaf van de organisatie (erg gaaf dus!!)
Nu ik dus vaste fotograaf wil, ben ik opzoek naar een lens die binnen goeie (en vooral) scherpe foto's kan maken! En dan het liefst zonder flits.. Ook moet er wel een redelijke zoom op zitten, omdat het ook in grote gebouwen in en ik ook foto's van het podium moet maken.

Nouks schreef:Nog even reactie hierop: Ruis is natuurlijk wel incorrect detailGevolg: detailverliesHoezo, ruis is detailverlies? Ruis is juist detail
Zoek zelf bij plaatjes die "schoon" moeten zijn meestal naar een balans tussen ruis weghalen en sharpenen. In contrastrijke stukken in foto's is het me nog niet gelukt om alleen te sharpenen zonder ook de ruis te accentueren. Wat betreft sharpenen: Wat is het eigenlijk toch een idiote term
Btw, haal dat filter er eens vanaf. Hij hoort alleen bij 100~200mm een tikje soft te zijn
RianneH schreef:De fotozaak hier op de hoek heeft een 55-250 IS liggen zag ik. Dat is een redelijke prijs/kwaliteit dus? Zal die binnenkort eens in het echt bewonderen![]()
Dankje!