[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:27

Animal_ABC schreef:
Super, ik ga aan de slag! En nu wachten op wolken hahaha! Schijnt de zon een keertje... ;)

Gaan we klagen...? :+

Animal_ABC

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:29

Nee, ik zou niet durven! ;)

Het kan ook nog zijn dat ik "scherp" niet herken op foto's met meer ruis... Dat ik de ruis zie als onscherp...
Tja, wat dat betreft ben ik nog altijd een analoog-fan, dat is voor mij duidelijker, zal wel aan mij liggen ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:38

Animal_ABC schreef:
Nee, ik zou niet durven! ;)

Het kan ook nog zijn dat ik "scherp" niet herken op foto's met meer ruis... Dat ik de ruis zie als onscherp...
Tja, wat dat betreft ben ik nog altijd een analoog-fan, dat is voor mij duidelijker, zal wel aan mij liggen ;)

Het is een misvatting dat er bij analoge opnames (film) geen ruis optreedt. Ik ken alleen ISO 3200 film van Ilford (Delta Professional), en eigenlijk is dat volgens mij ISO 1000 dat wordt "opgevoerd" tot 3200 (gevolg: minder dynamisch bereik, al is dynamisch bereik bij film sowieso vaak superieur aan digitaal). Ook daar krijg je behoorlijk grove korrel én het is zwart-wit film.

Ruis is overigens iets heel anders dan detailverlies: Het wordt vaak gezien als één en weergegeven in een verhouding signaal-staat-tot-ruis, maar voor beeld is dat incorrect. Bij bijv. een versterker is de ruis volgens mij vaak een vrij constante waarde, bij zowel digitaal als analoog beeld ben je afhankelijk van hoeveel signaal er doorkomt en hoeveel ruis er daarbij meegenomen wordt.

In deze foto zit op groot formaat bijvoorbeeld wel degelijk een bak ruis, maar er blijft ook waanzinnig veel detail staan. For the record: ISO 12800...
ik denk echt niet dat je nog analoogfan bent als je ziet wat er soms uit mijn camera komt, maar goed, we gaan nogal offtopic ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:55

In aanvulling op Kevins post: wat je ook vaak ziet is dat mensen ruis gaan verwijderen of reduceren. Gevolg: detailverlies :D Hoezo, ruis is detailverlies? Ruis is juist detail :D

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:59

Ik weet wat ruis is ;) Analoog-fan is misschien ook wat veel gezegd, het is dat ik die problemen toen niet tegenkwam. Je kocht een rolletje met een bepaalde ISO waarde, dan wist je al hoeveel ruis je kon verwachten. Nu dat die ISO-waarde zo variabel isdoor een digitale camera moet je daar ineens veel meer rekening gaan houden. Maar de foto die je in link zet is inderdaad scherp ook al is er ruis, dus dat zie ik wel degelijk goed dan. Tja, ik zit ook altijd in te zoomen op foto's, of ze wel scherp zijn... Niet tot je individuele pixels ziet he! Misschien moet ik een een fotograaf strikken die me persoonlijk kan begeleiden ofzo...

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:29

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en ik denk dat hier wel mensen zitten die hier ervaring mee hebben. Ik heb een Nikon D3100 met een AF-S 18-105mm objectief er op. Omdat het mij leuk lijkt me een beetje in macro-fotografie te verdiepen wil ik tussenringen kopen. (Ik dacht eerst ook aan macro-filters, maar ik heb niet het idee dat ik daar echt ver mee kom, klopt dat?).

Ik zat aan een set van Kenko te denken: http://www.cameranu.nl/artikel/2615/Ken ... Nikon.html

Ik vroeg me af of iemand weet of deze ook geschikt is voor mijn camera/lens? Ik heb heel internet al af lopen zoeken. Ik hoop dat iemand antwoord heeft, het heeft een beetje haast :) Alvast heel erg bedankt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:45

@hierboven: Geen idee of dat werkt, het past ongetwijfeld. Over je filters-vraag: Tussenringen veranderen letterlijk NIETS aan de optische kwaliteit van je objectief. Filters kunnen dat wel doen (en doen dat meestal ook).

Animal_ABC schreef:
Tja, ik zit ook altijd in te zoomen op foto's, of ze wel scherp zijn... Niet tot je individuele pixels ziet he!
Bij mij zijn ze in veel gevallen wel scherp tot 100%. Sterk afhankelijk van objectief, body, en vooral ook de manier van belichten en nabewerken. Een foto uit een DSLR is zo uit de camera nooit klaar voor een enorme afdruk, dat is zeker (ook daar overigens gelijk aan negatieven: Alle benodigde bewerkingen werden toen gedaan in het fotolab, of niet waardoor de kwaliteit minder was).

Animal_ABC schreef:
Misschien moet ik een een fotograaf strikken die me persoonlijk kan begeleiden ofzo...
Dat kan, maar ik ben niet goedkoop :+

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:56

Ja, dan is het inderdaad verstandiger om tussenringen te kopen. Ik zag dat ze bij fotokonijnenberg ook 'huismerk(?)' tussenringen hadden.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html

Die zijn wel even 60/70 euro goedkoper. Op zich ziet het er uit als een goede zaak en tussenringen zit geen lens in, dus zou het uitmaken als ik die zou kopen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:04

enige verschil tussen verschillende tussenringen = geeft ie AF/info door aan body of niet. Zou zeggen ga erheen en probeer ze uit ;)

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:13

Ok, dat is duidelijk. Staat er inderdaad niet bij. Ik zal eens gaan bellen. Bedankt!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:21

Wat een handig topic dit!!
Ik had even een vraagje :) Ik heb afgelopen maandag foto's gemaakt bij een kinderconcert, en ik wordt nu vast fotograaf van de organisatie (erg gaaf dus!!)
Nu had ik wel moeite met goeie foto's nemen, aangezien het binnen was, de kinderen alle kanten op vlogen, en er ook nog een lichtshow bij was :+ Nu ik dus vaste fotograaf wil, ben ik opzoek naar een lens die binnen goeie (en vooral) scherpe foto's kan maken! En dan het liefst zonder flits.. Ook moet er wel een redelijke zoom op zitten, omdat het ook in grote gebouwen in en ik ook foto's van het podium moet maken.
Iemand enig idee wat hiervoor een goede lens zou zijn? Het is voor een canon 1000d :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:53

Als je wat wandelruimte hebt: look no further than 70-200 f/2.8 L IS USM Mk2 van Canon. Goede beeldstabilisatie, retescherp, snelle autofocus en prettig om mee te werken. Helaas heeft ie ook een fikse prijs... en gelukkig valt er nog wel wat te beknibbelen. De Canon 70-200 f/2.8 L IS USM Mk1 vind je nog weleens (~1100) op de tweedehandsmarkt en kan een erg fijn objectief zijn mits in orde. De Canon 70-200 f/2.8 L USM mist de beeldstabilisator, maar voldoet verder aan je eisen. (Nieuw ~1000, tweedehands ~750).
Dan hebben Sigma en Tamron beide een 70-200 f/2.8, maar ook beide met wat minpunten: De Tamron stelt traaaag scherp (maar is verder wel een héél goed ontwerp, optisch waanzinnig mooi!), de Sigma 70-200 f/2.8 stel snel scherp, maar niet altijd even nauwkeurig en heeft nog weleens last van een (corrigeerbare) back- of frontfocus. Zou je dus wel de moeite van laten servicen kosten, maar de laatste twee vind je tweedehands beide voor rond de ~400, nieuw voor ~650.
Dan is er nog de Tokina 50-135mm f/2.8, en dat is een erg mooi objectief mits je in RAW fotografeert. Hij is waanzinnig scherp, maar heeft last van wat CA en die kan je alleen uit een RAW verwijderen, maar kleuren, contrast, detail, alles is prettig aan dat objectiefje: op niveau c.q. beter dan alle genoemde alternatieven behalve de eerste. Wordt helaas niet meer gemaakt (kosten hoger dan marktwaarde), maar is zo nu en dan tweedehands te vinden en dan is het wat de gek ervoor geeft. Ik heb er ooit één gevonden voor 200,-, maar ook weleens onderhandeld met iemand die 'm niet weg deed voor onder de 500,-.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:29

Ik heb net de Tamron 70-200 f/2.8 besteld! Ik ga hem vrijdag of zaterdag ophalen en dit weekend aan de slag! Ik ga de belichting manueel instellen en in combinatie met die nieuwe lens moet ik toch verschil gaan zien...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:48

Nouks schreef:
Gevolg: detailverlies :D Hoezo, ruis is detailverlies? Ruis is juist detail :D
Nog even reactie hierop: Ruis is natuurlijk wel incorrect detail ;) Zoek zelf bij plaatjes die "schoon" moeten zijn meestal naar een balans tussen ruis weghalen en sharpenen. In contrastrijke stukken in foto's is het me nog niet gelukt om alleen te sharpenen zonder ook de ruis te accentueren. Wat betreft sharpenen: Wat is het eigenlijk toch een idiote term :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:28

Onder andere op advies van jullie heb ik enkele weken geleden een 100-400 gekocht van Canon en jeetje, wat een prachtige lens. Hij is vergeleken met de 70-200 2.8 van Sigma super scherp. Ook de kleuren zijn een stuk mooier. Hij is iets soft op 100 en 400mm, maar verder over het hele bereik heel goed. Ik heb hem tweedehands gekocht voor 900 euro inclusief filter :)

Ik heb hem nu een keer of vier gebruikt om te fotograferen en ik was bang dat dit teveel telezoom zou zijn voor paardenfotografie, maar ik vind het juist heerlijk werken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:54

Dat klopt :+ Btw, haal dat filter er eens vanaf. Hij hoort alleen bij 100~200mm een tikje soft te zijn ;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:47

HLPhoto schreef:
Dat klopt :+ Btw, haal dat filter er eens vanaf. Hij hoort alleen bij 100~200mm een tikje soft te zijn ;)

Uitleg over waarom ik een filter erop hou, heb ik al eerder gegeven ;) En hij is tussen 100 en 200mm helemaal niet zo soft... Alleen op 100mm zelf ;) (en zelfs dan valt het nog mee)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:47

Ik ben opzoek naar 2 soorten lenzen, een macro voor het fotograferen van bloemen en insecten, maar ik zoek ook naar een geschikte lens om gebouwen mee op de foto te zetten of brede landschappen.

Ik heb een Nikon D3000 met een 18-55 mm Nikkor lens en een 55-200 mm Nikkor lens. Budget ligt rond de 500 euro, het is geen noodzaak dat de lenzen tegelijk worden gekocht maar meer als toekomst idee.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 01:44

Volgens mij wil jij een goed gecorrigeerde groothoek en een macro-objectief, voor insecten graag zo lang mogelijk.
Gezien je budget zou ik zeggen kijk eens naar de Tokina 12-24mm F/4.0 (zowel model 1 als 2, een 1 tweedehands moet je voor ~200,- op kunnen pikken - da's echt een FRACTIE van wat een 12-24 Nikkor op moet brengen..). De II is vooral iets beter bestand tegen flares, maar heb met beide gefotografeerd en ook de Mk1 is een háárscherp objectief dat op 12mm gewoon een behoorlijke boel groothoek levert in ruil voor een wat "bol" beeld. Rond de 15mm is dat zo goed als niet meer zichtbaar en heb je gewoon een groothoek waarmee je rechte lijnen ook mooie recht kan fotograferen (belangrijk voor architectuur e.d.!).

Wat betreft macro: De 60mm macro is bijna een standaard keus voor beginnende macro-fotografen, maar voor insecten zit je er dan wel érg dicht op. De 105mm Nikkor is dan de eerstvolgende logische keus maar die is dúúúúr! Nikon heeft echter ook een bijna vergeten macro-objectief speciaal voor cropsensoren (zoals de D3000 heeft), nl. de AF-S Nikkor 85mm F/3.5 DX VR. Ik kende 'm ook niet tot ik er kortgeleden ONGEZOND scherpe foto's van zag van een collega die met een D7000 werkt. Heb 'm even vastgehouden en ook de AF en het gewicht bevielen me eigenlijk wel. De prijs viel me nogal mee, als ik me niet vergis had hij 'm voor 400,- nieuw!

Iets boven je budget... maar volgens mij word je van dat setje wel gelukkig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:11

Misschien kan ik hier iets wijzer worden :)
Ik ben op zoek naar een nieuw objectief voor bij mijn canon 350D. De camera is puur voor plezier, foto's van het paard, op vakantie, geen hoogstandjes en zeker niet te ingewikkeld. Nu zit er een standaard kitlens bij, doet z'n werk goed. Maar ik wil graag een waarbij ik ook verder weg kan inzoomen. Welk type zal ik dan voor moeten gaan kijken? Belangrijkste eisen, scherp en simpel, en betaalbaar. Tips?
Edit, denk dat ik al snel uit kom bij 'EF 70-200mm', denk ik zo in de goede richting?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:42

Dan denk je in de goede richting, maar ze zijn wel prijzig (vanaf 500,- voor een 70-200 f/4.0 L USM).
De 70-300 f/4.0-5.6 IS USM is wat compacter en betaalbaarder en heeft iets meer bereik. Ding is verder ook erg scherp en goed (in tegenstelling tot de 75-300 en de non-IS broertjes!). De 55-250 IS is nog één stapje terug, maar nog steeds veel waar voor je geld. Met rond de 200,- lekker vriendelijk geprijsd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:49

De fotozaak hier op de hoek heeft een 55-250 IS liggen zag ik. Dat is een redelijke prijs/kwaliteit dus? Zal die binnenkort eens in het echt bewonderen :)
Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:46

Jep, das optisch een leuke lens voor het geld :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:20

RianneH schreef:
De fotozaak hier op de hoek heeft een 55-250 IS liggen zag ik. Dat is een redelijke prijs/kwaliteit dus? Zal die binnenkort eens in het echt bewonderen :)
Dankje!

Ik heb de 55-250IS zelf vind het opzich een leuke lens maar ik begin nu wel tegen de 'randen' aan te lopen.
Voor 200 euro is het een leuke lens, maar ik ga nu na een jaar wel overstappen :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:25

Courses schreef:
Ik heb de 55-250IS zelf vind het opzich een leuke lens maar ik begin nu wel tegen de 'randen' aan te lopen.
Voor 200 euro is het een leuke lens, maar ik ga nu na een jaar wel overstappen :)
welke randen precies?