[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:00

net even samen met mn vader (die heeft een stuk meer verstand van objectieven enz dan ik) gekeken naar de Canon EF 50mm F/1.8 II lens.
Voor dat geld (88 euro) een hele fijne lens... schijnt...
iemand er ervaring mee?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:04

Klopt, dat had ik al in een van mijn berichtjes gezegd. Knipoog
Maar je kunt niet zoomen en je bent altijd afhankelijk van de 50mm. Bewegingsfoto's kun je er niet mee schieten. Knipoog Zeker niet van een wedstrijd oid. Je moet dan bovenop je model staan en je hebt een geringe scherptediepte. Dat betekend dus niet dat het hoofd scherp is, maar enkel het oog bijv. Zo gering is het dus als je een hoofdfoto maakt. Je loopt dus ook de kans dat er een stukje kaak helemaal scherp is.

Tja, ik zou het bij de 55-200 houden, maargoed. De 50mm is heeeel fijn als je mensen wil fotograferen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:14

Ik heb de 50mm. Voor portret is hij wel handig en hij is lekker lichtsterk. Maar ik mis de zoom wel. Dus als de lichtomstandigheden het toelaten, gebruik ik toch liever mijn 70-300.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:29

t was ook meer bedoeld voor bij de 55-200.
maar een scherpte diepte van alleen een oog is toch ook wel weer weinig..

misschien moet ik het in t begin maar gewoon even laten bij de 55-200.
Ga denk ik eerst nog even bij de mediamarkt kijken zaterdag. of ze daar de 55-200 met beeldstabilisatie hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:34

Bij de mediamarkt ben je echt een dief van je eigen portemonee Bloos

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:37

Mee eens, MM is niet aan te raden.
Kijk eens op kieskeurig.nl zou ik zeggen, dan heb je 'm via internet waarschijnlijk het allergoedkoopste. Ja

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:46

ik kan op internet dat ding niet vinden met beeldstabilisatie...
en kwam vanmiddag een topic tegen van iemand die de lens wel met beeldstabilisatie heeft en bij de mediamarkt gekocht heeft..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:52

tweakers.net is ook een fijne vergelijkingssite Ja Ja
(vaak is kamera-express prijstechnisch wel een koploper en tevens zeer betrouwbare winkel).

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:55

heb al op tweakers zitten kijken inderdaad Ja
En kamera express heeft m niet met beeldstabilisatie.. alleen die persoon die m van de mediamarkt had weet nu niet meer zeker of t wel de mediamarkt was Tong uitsteken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:58

Zwitsal schreef:
ik kan op internet dat ding niet vinden met beeldstabilisatie...
en kwam vanmiddag een topic tegen van iemand die de lens wel met beeldstabilisatie heeft en bij de mediamarkt gekocht heeft..

betwijfel of diegene dat dan wel goed heeft Bloos

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:00

diegene twijfelt nu dus ook ^^

iemand enig idee of er uberhaubt wel een 50-200 lens bestaat met beeldstabilisatie ?:P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:02

Volgens de site van Canon iig niet Knipoog Dus dat zal wel niet......... (we hebben het toch over Canon?)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:44

hehe... sigma heeft er ook geen met beeldstabilisatie... dilemma opgelost Tong uitsteken

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:20

Je hebt het ook lang niet altijd nodig. Ik heb geen beeldstabilisatie en mis het ook niet. Het hangt er van af onder welke omstandigheden je fotografeerd en hoe vast je hand is. Wild foto's maar ik (als ik plan) met een statief en wil er een draadontspanner bij gaan kopen.

Vanmiddag met de 85 mm 1.8 gefotografeerd (in de winkel) toch wel een mooie lens en voor paarden beter geschikt dan de 50 mm (denk ik) en al helemaal omdat ik ook macro ermee wil fotograveren. Dan zou ik er een tussenringen set bij kunnen nemen. Voordel van de 85 mm is ook dat hij op full size kan fotograveren.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:38

Zwitsal schreef:
diegene twijfelt nu dus ook ^^

iemand enig idee of er uberhaubt wel een 50-200 lens bestaat met beeldstabilisatie ?:P

50-250 wel

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:21

Van welk merk?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:41

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:44

Oh ja, die zie ik bij K-E wel op de site idd Ja

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:24

Die heb ik, maar zonder stabilisatie geloof ik. Vind ik een leuke lens Lachen
Bij nader inzien: Ik heb hem mét beeldstabilisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:27

Fairytail schreef:
Wat een moeilijke keuze.. Heb al een 2.8 en bij goede omstandigheden voldoet deze prima. Alleen soms dus niet. Een 50 mm is inderdaad niet zo veel zoom dan zou een 85 voor wedstrijden beter zijn?

Met een 85mm kun je ook niet zoomen. Er zullen soms voordelen zijn aan een 50mm qua bereik en soms zal een 85mm handiger zijn in een binnenbak, maar 't is geen van beide ideaal. Ik gebruik m'n primes zelf als de F2.8 echt onvoldoende is, that's it.

Lipydo schreef:
Ja, groothoek Haha!

(Ging over zoomlenzen met F1.8)
Ik ken ze niet, vertel?

Zwitsal schreef:
daar ben ik een beetje huiverig voor.. straks laat ik die dingen vallen ofzo ^^

Ik heb nog nooit een lens laten vallen, gebeurt je niet zomaar hoor Haha!

Fairytail schreef:
Is hier iemand die wat meer weet van tussen ringen?

Wat wil je weten?

Zwitsal schreef:
pfoe, weer een nieuwe vaag erbij van mij:
Wat is het verschil tussen een 18-200 lens, en een 55-200 lens ?

Een 55-200 mist het standaard- en groothoekbereik tussen de 18 en 55 mm. Maar dat bereik dek je dan dus weer met de 18-55 kitlens.

smeetjoew schreef:
Zelf fotografeer ik graag met een zoomobjectief. Je moet weliswaar meer afstand nemen, maar dat komt alleen maar ten goede van de vervaging van de achtergrond. Ik vind een zoomobjectief op alle vlakken fijn. Alleen moet je eraan denken dat je altijd een afstand van minimaal 1 meter moet hebben.

Je bedoelt dat je zelf graag fotografeert met "telezoom" neem ik aan? Ik fotografeer veel portretten met groothoek (16-35 op een x1.3-body), dat is ook zoom, maar daarbij hoef ik echt geen meters afstand te nemen Clown

smeetjoew schreef:
Ik ben niet thuis in de Canon benamingen; ik ben zelf van de Nikon. Maar USM is Ultra Silent Motor.
OS/IS weet ik niet. Bij Nikon heet het VR. Maar is dat OS niet van Sigma? Behoort dat niet bij de Sigma benamingen om aan te geven dat het een Canon vitting heeft? Ik heb geen idee.

Best bijzonder dat niemand dit (voor zover ik tot nu toe heb gezien) heeft verbeterd... Als je niet in Canon-benamingen thuis bent, kun je dat misschien ook beter aan Canon-mensen overlaten. USM staat voor UltraSonic Motor, niet voor Ultra Silent. Houdt in dat de autofocusmotor in de lens in de eerste plaats sneller en exacter is, maar daarnaast inderdaad ook stiller.

Auky schreef:
Ik heb een vraagje.
Sinds een week krijg ik bij gebruik van mijn Canon EFS 18-55 objectief een foutmelding op mijn camera (Err 99). De sluiter maakt een heel 'flauw' geluid (veel zachter zegmaar dan wanneer het objectief wel werkt) en dan verschijnt de error in beeld. Nu las ik dat Err 99 voor vanalles kan staan. Heb de contactpunten al voorzichtig schoongemaakt, maar dat helpt niet.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Ik zie dat je in Den Haag woont, misschien even bij ROFA langs gaan? Denk dat die je er het best mee kunnen helpen...

smeetjoew schreef:
Maar je kunt niet zoomen en je bent altijd afhankelijk van de 50mm. Bewegingsfoto's kun je er niet mee schieten. Knipoog

Oh jawel. Je kunt er best bewegingsfoto's mee maken, alleen zul je dan niet altijd de meest ideale uitsnede hebben en ben je dus beperkt in de momenten waarop je foto's kunt maken omdat je niet kunt zoomen. Gelukkig kun je in 8 of 10 megapixels prima wat croppen.

Citaat:
Zeker niet van een wedstrijd oid.

Agree. Dat is idd verre van ideaal.

Citaat:
Je moet dan bovenop je model staan en je hebt een geringe scherptediepte. Dat betekend dus niet dat het hoofd scherp is, maar enkel het oog bijv. Zo gering is het dus als je een hoofdfoto maakt. Je loopt dus ook de kans dat er een stukje kaak helemaal scherp is.

Niet om 't één of ander, maar als je het vervelend vind dat ik overal advies geef, zorg dan alsjeblieft wel dat je 't zelf bij het rechte eind hebt.

1) je MOET met een 50mm niet foto's maken van enkel een hoofd van iemand, als je verder weg gaat staan komt er veel meer in beeld
2) Een scherptediepte van F1.8 is gering, maar met meer afstand/een ander beeld zal er ook meer scherp zijn/lijken
3) als je meer scherp wil hebben op de foto, diafragmeer je.
4) "Loop je de kans dat er een stukje kaak helemaal scherp is"? Dan is de foto dus OOF (Out Of Focus) en dat is in 98% van de gevallen de schuld van de fotograaf. Had die fotograaf zelf maar scherp moeten stellen op het oog.

Fairytail schreef:
Voordel van de 85 mm is ook dat hij op full size kan fotograveren.

Daarmee bedoel je? Deze snap ik ff niet Lachen

Verder:

- Ik zag nog iets over de MediaMarkt... Soms hebben ze er leuke aanbiedingen, dat dan weer wel Knipoog

- 55-250 is leuk als budget 't toe laat (@ Zwitsal bijvoorbeeld)

- Ik zag ook nog een opmerking over dat fotozaken vaak duurder zijn. De plaatselijke fotograaf inderdaad wel ja, maar Foto Konijnenberg en Kamera-Express zijn toch behoorlijk prijsgunstig.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:20

Ik denk dat ik ga voor de canon 1000d body, en de canon lenzen 50 mm f/1.8 en 50-200 mm.
Denk dat ik daar wel een flinke tijd mee vooruit kan en volgens mij zijn t beide wel fijne lenzen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:48

Zwitsal dan heb je dus geen groothoek voor landschappen etc.

Nouks: Ik bedoelde dat 50 mm niet zo'n groot bereik heeft (verkeerde woord gebruik). Over de tussen ringen ben ik benieuwd wat te verschillen in kwaliteit zijn. In hoevere neemt je licht en scherpte af?
Met full size fotograferen bedoel ik dat hij ook kan met camera's die met een full size chip fotograveren zoals de 5d.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook aan een nieuwe body zit te denken maar t is allemaal zo duur.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:50

nee weet ik, is ook wel een nadeel ja, hmm..
misschien dan toch de kit erbij bestellen?
3 lenzen vind ik in t begin zo overdreven haha

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:56

Waarom wil je die 50mm er perse bij?
Ik zou liever idd een kit-lens-achtig bereik hebben dan die 50mm

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:56

Je kunt ook ipv de 50 mm een ander objectief nemen. Spiegelreflex fotografie = veel objectieven Nagelbijten / Gniffelen