[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:59

PaulaPom schreef:
Heey!
Ik ga in de zomer naar portugal en ben opzoek naar een redelijke lens landschappen die evt. ook te gebruiken is voor portretten voor m'n 500D, m'n budget is ongeveer €200,- :)

Misschien gewoon de kitlens nemen? Canon 18-55 3.5-5.6 IS

Heb ik zelf meegehad naar Kroatië een paar jaar terug, kan je prima landschap mee maken en wat zoom voor een beetje portret? Met portret bedoel je denk ik je vrienden/ouders op vakantie?

Deze foto's heb ik zelf met die lens gemaakt icm met 550D:
https://flic.kr/p/sA6pDk
https://flic.kr/p/szYRTj
https://flic.kr/p/szXxEf
https://flic.kr/p/sQepTL

Zou anders niet goed weten wat voor redelijke lens je zou kunnen krijgen voor dat budget. Misschien hebben anderen nog ideeen :D

PaulaC98

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:51

Jaa ik zat ook aan de kitlens te denken, maar ik heb hem al heel lang en kwalitatief ben ik er niet meer zo heel tevreden over.. Heb heel vaak dat de foto's niet lekker scherp zijn, bij mn andere lens heb ik hier geen last van

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:43

Goedenavond bokkers!

Ik heb sinds een tijdje een Sony A5000 + 16/50mm lens. Een systeemcamera dus. Nu merk ik dat ik met fotograferen toch ook graag wat meer in zou willen kunnen zoomen. Dus kwam het idee van een andere lens.

Alleen voel ik mij nog zodanig nieuw binnen deze wereld, dat ik enkel begrijp dat lenzen met E-bevestiging van Sony erop passen. Maar volgens mij is er nog veel meer keuze binnen de objectieven wereld, ook voor systeemcamera's.

Is er iemand die mij hier wat meer wegwijs in zou willen maken? Mini-spoed-cursus over objectieven? Waar moet ik op letten? Wat is aan te raden, wat niet?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:01

Volgens mij bestaan er adapters zodat je ook de gewone Sony/Minolta objectieven of zelfs objectieven van Canon/Nikon erop kunt zetten.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:31

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb een Pentax K10, en wil voor mijn verjaardag misschien een goede portretlens aanschaffen. Nu zie ik echt door de bomen het bos niet meer, want fotograferen lukt me aardig, maar de terminologie, daar wordt ik niet echt wijs uit en kan ik niet zoveel mee :o

Ik zoek een lens die uiteraard heel scherp fotografeert en goed kan omgaan met hard licht (bijvoorbeeld felle zon op licht haar). Is dat mogelijk en aan wat voor lens moet ik dan denken?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:58

Halloo ik kom ook even binnenvallen..!
Ik heb even een vraagje. Ik ben aan t kijken voor een nieuwe lens erbij. (70-300 met een fijn diafragma.)
Nu heb ik een paar lensen gezien, vrijwel het zelfde, paar kleine verschillen, maar vooral verschil in prijs.
Het valt mij op dat Tamron vrij goedkoop is vergeleken Sigma en Sony. Zelf heb ik al een sigma en een sony lens liggen, en deze werken op zich fijn! Nu vraag ik mij af; waarom dat enorme prijsverschil?

De sony lens heeft minder 'functies';
http://www.kamera-express.nl/is-bin/INT ... TabsAnchor

Dan heb ik er 2 van Tamron;

En nog twee van Sigma;
http://www.kamera-express.nl/is-bin/INT ... Etl488YOux

http://www.kamera-express.nl/is-bin/INT ... EtbY88YOux

Alle 5 de lensen zijn ongeveer gelijk, enkel die van Sony is minder uitgebreid.
Verder zijn ze allemaal best uitgebreid, en voor mijn niveau genoeg functies. Maar wat is het verschil, behalve de prijs? (zie bijvoorbeeld prijsverschil tussen de Tamron lensen, terwijl er vrij weinig anders is)

Wat zou voor jullie de beste keus zijn als je uit deze 5 lensen moest kiezen? Ik fotografeer voornamelijk paarden en honden, dus daar zou hij voor gebruikt worden.. Ik ben heel benieuwd want zelf weet ik niet waar ik voor moet gaan. Hoe is de kwaliteit van de Tamron lensen? Of is de kwaliteit goed, ondanks de lage prijs?

Ik hoop dat jullie mij een stapje verder kunnen helpen!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:59

Allright, toch maar even een ‘review’ omdat ik niet helemaal happy ben met hoe mijn 17-85 objectief ooit gefunctioneert heeft :+

Ik heb zo’n 4 jaar geleden mijn 40D met een 17-85mm IS als kit gekocht. Destijds dacht ik daar slim aan te doen. Nu is het geen briljant objectief en heeft ‘ie veel chromatic abboration maar binnen 1 jaar heb ik ‘m al 2x weg mogen brengen omdat de zoomring compleet vast zat. Je kon er helemaal niks meer mee. Afijn, twee keer weggebracht en twee keer verholpen. Nu is ineens out of de blue de flatcable die het diafragma aanstuurt kapot gegaan terwijl ik de 17-85 echt heel weinig gebruikt heb feitelijk gezien (ik had er een 50mm, 55-250 en 70-200 naast en wisselde vrij veel). Voor het geld wat dat ding oorspronkelijk zou moeten kosten en de zorg die ik erin heb gestoken alles altijd netjes op te bergen; het is echt het geld niet waard. Stom ding :+

_____

LoveUggs: Tamron is eigenlijk het ‘laagste’ B-merk. Je hebt eigen merk lenzen (Canon, Nikkor), Sigma komt daarna qua kwaliteit en Tamron daarna. Glaswerk is minder, coating is minder enzovoort. Daar zit het grootste prijsverschil in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:14

Volgens mij moet Tokina toch eens wat meer aan de weg gaan timmeren. Vrijwel geen hond lijkt ze nog te kennen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:27

ikke schreef:
Volgens mij moet Tokina toch eens wat meer aan de weg gaan timmeren. Vrijwel geen hond lijkt ze nog te kennen.

Carl-Zeiss schijnen ook niet zo heel veel mensen naar te kijken. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:28

Bagheera_206 schreef:
ikke schreef:

Carl-Zeiss schijnen ook niet zo heel veel mensen naar te kijken. :')

Ik zie daar af en toe leuke dingen van langs komen in de occasion-lijst van "mijn" winkel.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:33

Nja Tokina en Carl Zeiss hoef ik in een rijtje met Sigma en Tamron niet echt te noemen denk ik qua budget :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:35

Courses schreef:
Allright, toch maar even een ‘review’ omdat ik niet helemaal happy ben met hoe mijn 17-85 objectief ooit gefunctioneert heeft :+

Ik heb zo’n 4 jaar geleden mijn 40D met een 17-85mm IS als kit gekocht. Destijds dacht ik daar slim aan te doen. Nu is het geen briljant objectief en heeft ‘ie veel chromatic abboration maar binnen 1 jaar heb ik ‘m al 2x weg mogen brengen omdat de zoomring compleet vast zat. Je kon er helemaal niks meer mee. Afijn, twee keer weggebracht en twee keer verholpen. Nu is ineens out of de blue de flatcable die het diafragma aanstuurt kapot gegaan terwijl ik de 17-85 echt heel weinig gebruikt heb feitelijk gezien (ik had er een 50mm, 55-250 en 70-200 naast en wisselde vrij veel). Voor het geld wat dat ding oorspronkelijk zou moeten kosten en de zorg die ik erin heb gestoken alles altijd netjes op te bergen; het is echt het geld niet waard. Stom ding :+

_____

LoveUggs: Tamron is eigenlijk het ‘laagste’ B-merk. Je hebt eigen merk lenzen (Canon, Nikkor), Sigma komt daarna qua kwaliteit en Tamron daarna. Glaswerk is minder, coating is minder enzovoort. Daar zit het grootste prijsverschil in.

Dank je wel, dan zou ik dus toch voor een Sigma of gewoon Sony moeten gaan. :j

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:38

Www.Dyxum.com zo uit mijn hoofd, heeft vele reviews van lenzen, die op sony A vatting passen. Daar kijk ik als ik wat anders wil aan lenzen. De links werken bij mij niet. Ik ben tevreden met mijn minolta 75-300 mm 3,5-5,6. Voor 100 € 2e hands gekocht. Enige minpunt vind ik dat ik met zonnige omstandigheden vaak roze/groenverkleuring in de rand heb. Verder is hij snel en scherp, maar zeker op 300 mm moet je goed stil houden en op goede plek scherp stellen.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:01

Hallo allemaal! Hoop dat jullie mij ook kunnen helpen!

Ik ben nog een leek op dit gebied en fotografeer nog niet zo lang. Ik heb een Canon 450d met een 18-55mm lensje. Maar dit is het meestel nét niet. Komt niet ver genoeg vooral. Nu fotografeer ik vooral paarden en getunede auto's (automeetings).
Budget heb ik nog niet, wordt sowieso sparen nog voordat ik er eentje ga kopen!
Wat raden jullie mij aan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:05

Ingeeu schreef:
Hallo allemaal! Hoop dat jullie mij ook kunnen helpen!

Ik ben nog een leek op dit gebied en fotografeer nog niet zo lang. Ik heb een Canon 450d met een 18-55mm lensje. Maar dit is het meestel nét niet. Komt niet ver genoeg vooral. Nu fotografeer ik vooral paarden en getunede auto's (automeetings).
Budget heb ik nog niet, wordt sowieso sparen nog voordat ik er eentje ga kopen!
Wat raden jullie mij aan?

Als je een klein beetje te kort komt zou ik voor de 15-85 van Canon gaan, eventueel met inruil van je huidige lens.
Is dat boven budget en/of wil je je huidige kitlens niet weg doen, kun je ook kijken voor de budget-oplossing van canon: de 55-250.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:56

Ik kom even binnen vallen.

Ik ben op zoek naar een (lichtsterke) telelens voor mijn camera. Ik fotografeer met en Canon 700D.
prijsklasse maximaal €600,-

louiisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:15

ik zou voor een 2e hands 70-200 canon lens gaan :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:57

Martine_R schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb een Pentax K10, en wil voor mijn verjaardag misschien een goede portretlens aanschaffen. Nu zie ik echt door de bomen het bos niet meer, want fotograferen lukt me aardig, maar de terminologie, daar wordt ik niet echt wijs uit en kan ik niet zoveel mee :o

Ik zoek een lens voor portretfoto's die uiteraard heel scherp fotografeert en goed kan omgaan met hard licht (bijvoorbeeld felle zon op licht haar). Is dat mogelijk en aan wat voor lens moet ik dan denken?

Nog iemand die mij kan adviseren?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:21

Ik kan heel lastig een tweedehands Nikon 70-300mm vinden :S Iemand tips?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:34

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:14

Hoi allemaal, ik kom toch ook even binnenvallen terwijl ik het topic aan het doorspitten. (en het internet, fora fora fora :) ) Maar toch is meer ervaring en kennis beter i.m.o. Ik heb onlangs de D5200 gekocht met kitlens. Nu kun je met de kitlens veel leuke dingen, maar ik merk dat ik met sommige gelegenheden inderdaad nogal close up moet gaan zitten om te krijgen wat ik wil :)
Ik zoek dus een zoomlens die tussen de 200-300 kan.
Ik heb er nu de 18-55mm kitlens opzitten maar zit nu te twijfelen wat slim is.
Ik heb een 18-200 en 70-300 gevonden, maar inhoeverre heb ik daar wat aan en kan ik niet beter toch voor de 70-300 kiezen?
Zit nu naar deze 2 types te kijken: (budget is momenteel nog wat lager :+ )
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-1 ... i-ii-nikon

http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-7 ... -1-2-nikon

Die laatste heeft ook een macro, wat dan wel weer leuk is (ik blijf een creatieve hobbyist op het moment, dus moet er vooral lekker veel kanten mee op kunnen :) ) sommige geven aan dat je slimmer af bent met de 300 ivm de zoomratio en scherpte en dat deze beter werkt op de 24MP van de 5200, maar de 18-200 is wel weer een leuke allrounder.
Het blijft twijfelen voor me...zeker omdat ik de 18-55 er nog naast heb. En daarnaast ben ik gewoon echt nog niet wegwijs in de wereld van objectieven. Wie kan me helpen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:20

Lolleke schreef:
Hoi allemaal, ik kom toch ook even binnenvallen terwijl ik het topic aan het doorspitten. (en het internet, fora fora fora :) ) Maar toch is meer ervaring en kennis beter i.m.o. Ik heb onlangs de D5200 gekocht met kitlens. Nu kun je met de kitlens veel leuke dingen, maar ik merk dat ik met sommige gelegenheden inderdaad nogal close up moet gaan zitten om te krijgen wat ik wil :)
Ik zoek dus een zoomlens die tussen de 200-300 kan.
Ik heb er nu de 18-55mm kitlens opzitten maar zit nu te twijfelen wat slim is.
Ik heb een 18-200 en 70-300 gevonden, maar inhoeverre heb ik daar wat aan en kan ik niet beter toch voor de 70-300 kiezen?
Zit nu naar deze 2 types te kijken: (budget is momenteel nog wat lager :+ )
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-1 ... i-ii-nikon

http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-7 ... -1-2-nikon

Die laatste heeft ook een macro, wat dan wel weer leuk is (ik blijf een creatieve hobbyist op het moment, dus moet er vooral lekker veel kanten mee op kunnen :) ) sommige geven aan dat je slimmer af bent met de 300 ivm de zoomratio en scherpte en dat deze beter werkt op de 24MP van de 5200, maar de 18-200 is wel weer een leuke allrounder.
Het blijft twijfelen voor me...zeker omdat ik de 18-55 er nog naast heb. En daarnaast ben ik gewoon echt nog niet wegwijs in de wereld van objectieven. Wie kan me helpen?

(Volgens mij ben ik nog de enige Nikonian in het topic heb ik het idee).

Allereerst, de laatste lens met macrofunctie dat is er een die ik niet mee zou nemen in de vergelijking. Deze lens is op beide vlakken, zowel 70-300 als macro erg teleurstellend. Ze hebben eigenlijk voor te weinig budget teveel in de lens willen proppen. Het is een leuk ding, maar al snel zullen de beeldresultaten ook voor jou als hobbyist je erg gaan tegenvallen.

De eerste lens die je noemt, de 18-200 is een lens waarvan je je op voorhand goed moet afvragen wat je ermee wilt gaan doen. Ik ben in het bezit van een 18-200 lens en ik ben er nog altijd, ook al heeft hij nadelen, blij mee. Grootste voordeel, je hoeft niet meer te wisselen en dat komt het binnenwerk van je camera ten goede. Dit is een fijne lens voornamelijk voor reizen; hij neemt weinig ruimte in beslag, is licht en je hoeft het binnenwerk van je camera niet bloot te stellen aan Saharazand en tropische vochtigheid. Een 18-200 heeft door zijn enorme bereik ook zijn nadelen. Zo heb je tussen de 18-24 behoorlijk last van vervorming (recht lijnen zijn opeens niet recht meer) en tussen de 150-200 worden ze vaak erg zacht. Het is een kwestie van kiezen, wegen de nadelen op tegen de voordelen. Mocht je keuze toch vallen op een 18-200 lens, dan raad ik je ten sterkste aan om voor de Nikkor 18-200 te gaan. Deze lens heeft veruit de minst ernstige tonende nadelen. De Sigma 18-200 is een goede tweede. De Tamron presteert het minste.

Wat ook nog een goede lens kan zijn voor je om naar te kijken en een perfecte aanvulling is op je 18-55 kitlens is de Nikkor 55-200. Een lens die ook met een klein budget te verkrijgen is, maar die verrassend goed presteert! Van de beeldkwaliteiten van deze lens ga je blijer worden dan van de Tamron 70-3- macrofunctie.

Bedenk je goed waar je de 300mm voor nodig denkt te hebben. Het is een enorme afstand en dat kan handig zijn, maar het kan ook een probleem zijn. Het is technisch moeilijk om dit soort lenzen te maken en voor de budget varianten geldt vaak dat de prijs er vanaf te zien is en dat de beelden tussen de 150 en 300 mm steeds meer kwaliteit zullen verliezen. 200mm is een prima afstand voor het meeste zoomwerk. Sterker nog, voor de paarden maak ik gebruik van een 150mm lens!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:45

Enorm bedankt voor je antwoord maaikemuis! Geeft een helder beeld! Ik ga mezelf nu zekere ven orienteren op de 55-200.
300 is inderdaad erg ver en niet een persé'tje. Uiteindelijk wil ik toch misschien wat verder van hobbyist naar semi-pro en het is zonde als ik nu mijn geld zou verwerpen aan lezen waar ik straks alles weer opnieuw zou moeten kopen. En dan hecht ik liever waarde aan kwaliteit en minder bereik / functies dan dat ik echt een allrounder heb waar ik straks de nadelige effecten wel van ga merken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:52

Ik kan je alleen geen antwoord geven op het antwoord welke van de twee lenzen het beste is, de oude 55-200 versie, of de vernieuwde. De oude versie is rond de 200 euro verkrijgbaar, de nieuwe versie doet zo'n 150 euro meer. Daar moet je je zelf even in inlezen wat de verschillen zijn. Als het goed is hebben ze allebei VR hetgeen bij een zoomlens wel erg fijn is.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:07

Ik ben in het bezit van een nikon 55-200 en een 70-300 tanron met macro functie. Deze was slechts 135 eur0 en voordat ik 800 uitgaf aan een macro objectief wilde ik eerst weten of macro mijn ding was.

Ik gebruik die tamron het meest zal ik eerlijk zeggen. Maar wellicht dat ik die nikon weer eens moet pakken om te vergelojken. Voor het geld vind ik het een prima lens om mee te beginnen maar top kwaliteit is het niet.