Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bagheera_206 schreef:Er gebeurt niets. Een motor van een auto kan bijvoorbeeld ook een x aantal kilometers rijden en daarna stopt hij ook niet meteen met rijden. Het risico dat hij ermee ophoudt door slijtage is dan wel groter. En sommige auto's houden er al eerder mee op voordat ze die x aantal kilometers hebben gereden...
Courses schreef:Bunn schreef:Haha, zou wat zijn als de hele camera er na de 100.000 klik er precies mee stopt.'Zo, nu is m'n leven klaar'.
Ach ja, beleef je ook weer eens wat
Courses schreef:Tja, er is altijd een eind (behalve aan een rookworst, daar 2) Moet wel zeggen dat het toch na die x aantal clicks wel een beetje kritisch word in mijn beleving, zeker met de wat ‘goedkopere’ modellen willen ze nog wel eens wat sneller het bijltje erbij neer gooien na die max
Bunn schreef:Nouja, ik zit nu dat lijstje van Richard te bekijken. Een 350 kan 'maar' 50.000 kliks aan. Dacht dat dat er ook wel 100.000 zou zijn.De mijne - inmiddels door mij met pensioen gestuurd - zit daar ruim over en doet het ook nog. Zie je maar!
Paris_ schreef:Ik kom hier even binnenvallen..
Nadat ik lange tijd met mijn vertrouwde Canon 1000D heb gefotografeerd, wordt het eens tijd voor een nieuwe camera.
Mijn oog is gevallen op de Canon 700D en de Nikon D3200. Ik las eerder in dit topic dat deze twee in zoverre vergelijkbaar zijn.
Ik wil me vooral richten op paarden/dierenfotografie, en af en toe een keertje klikken op een motorcross of gewoon familiekiekjes.
Als ik de Canon 700D koop, krijg ik daar een EF-S 18-55/3.5-5.6 IS STM lens bij. Zelf heb ik nog een Canon zoom lens EF 75-300/4.0-5.6 die ik daarop kan gebruiken.
In het geval van de Nikon, krijg ik daar een 18-55/3.5-5.6 VR II lens + 55-200/4.0-5.6 VR II lens bij.
Ik ben enkele vergelijkingstests tegen gekomen tussen deze twee camera's; de Nikon kwam beter uit de tests.
Maar welke camera kan ik nu het beste kiezen voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken?
Zou ik met die Nikon bijvoorbeeld ook in een binnenbak kunnen fotograferen of blijft dat toch altijd een beetje lastig met deze lenzen (zowel Nikon/Canon).
ikke schreef:Paris_ schreef:Ik kom hier even binnenvallen..
Nadat ik lange tijd met mijn vertrouwde Canon 1000D heb gefotografeerd, wordt het eens tijd voor een nieuwe camera.
Mijn oog is gevallen op de Canon 700D en de Nikon D3200. Ik las eerder in dit topic dat deze twee in zoverre vergelijkbaar zijn.
Ik wil me vooral richten op paarden/dierenfotografie, en af en toe een keertje klikken op een motorcross of gewoon familiekiekjes.
Als ik de Canon 700D koop, krijg ik daar een EF-S 18-55/3.5-5.6 IS STM lens bij. Zelf heb ik nog een Canon zoom lens EF 75-300/4.0-5.6 die ik daarop kan gebruiken.
In het geval van de Nikon, krijg ik daar een 18-55/3.5-5.6 VR II lens + 55-200/4.0-5.6 VR II lens bij.
Ik ben enkele vergelijkingstests tegen gekomen tussen deze twee camera's; de Nikon kwam beter uit de tests.
Maar welke camera kan ik nu het beste kiezen voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken?
Zou ik met die Nikon bijvoorbeeld ook in een binnenbak kunnen fotograferen of blijft dat toch altijd een beetje lastig met deze lenzen (zowel Nikon/Canon).
Fotograferen in een binnenbak kost knaken omdat je dan met een groot diafragma wil kunnen werken en grote diafragma's = veel glas = duur. Je lens is hier de beperkende factor, niet je body.
Let er tests heel goed op of datgene wat zij relevant vinden ook voor jou relevant is. Het is zelfs nog maar de vraag of de verschillen voor jou zichtbaar/merkbaar zijn. Neem dat mee in je overweging dat bij een ander merk camera ook een compleet nieuwe set lenzen (en dito investering) hoort. Is het je dat waard?
Houdt er rekening mee dat je voor dezelfde kosten gewoon een 70D kunt kopen.........
Paris_ schreef:ikke schreef:Fotograferen in een binnenbak kost knaken omdat je dan met een groot diafragma wil kunnen werken en grote diafragma's = veel glas = duur. Je lens is hier de beperkende factor, niet je body.
Let er tests heel goed op of datgene wat zij relevant vinden ook voor jou relevant is. Het is zelfs nog maar de vraag of de verschillen voor jou zichtbaar/merkbaar zijn. Neem dat mee in je overweging dat bij een ander merk camera ook een compleet nieuwe set lenzen (en dito investering) hoort. Is het je dat waard?
Houdt er rekening mee dat je voor dezelfde kosten gewoon een 70D kunt kopen.........
Beide camera's worden verkocht als 'kit'. Bij de Canon krijg ik er dus één lens bij (18-55) en kan ik mijn eigen Canon 75-300 lens gebruiken.
Bij de Nikon zitten er 2 lenzen bij (18-55 / 55-200).
In principe kan ik daar wel even mee vooruit, ik zou zo niet echt een lens weten waar ik voor wil/moet sparen.
Als ik van Canon naar Nikon ga, ga ik dus vooral achterop op de lens. Van max. 300 mm naar 200 mm.
Wat mij vooral aantrekt uit de tests, is de betere beeldkwaliteit en minder ruis bij een hoge ISO (Nikon). Maarja, net wat je zegt, ikke, in hoeverre is dat merkbaar voor mij...
_classic schreef:Na 3 jaar fotograferen met een 7 jaar oude Nikon D50 die ik van mijn vriendje heb gekregen, ben ik nu wel toe aan iets anders. Iets beters, waar ik net wat meer en wat verder mee kan.
De Nikon werkt nog prima, en ik ben er enorm blij mee. Aangezien ik hem gratis heb gekregen. Maar helaas zijn de foto's niet altijd even mooi als het begint te schemeren of als het donker word (kan ook idd deels aan mijzelf liggen, maar ik hier alles al aan geprobeerd).
En ik wil graag gewoon iets verder in de fotografie.
Ik fotografeer echt vanalles, het liefst natuur en honden en paarden (en andere dieren) maar ook vaak genoeg auto's.
Maar nu sta ik dus voor de keus, welke camera? Mijn vriend heeft nu een Canon 600D, die ik ook wel eens uitgeprobeerd heb en die is heel fijn. Maar toch ligt de body van de Nikon mij veeel fijner in de handen.
Ik zat zelf aan de Nikon D7000 te denken, ook omdat ik hier voor mijn Nikkor 18-55 kit lens en mijn Tamron 70-300 lens voor kan gebruiken en dan niet speciaal meer twee nieuwe dure lensen aan hoef te schaffen.
Maar van horen en zeggen begrijp ik dat de Canon scherpere foto's met een betere/mooiere kleur maakt..
Welke camera raden jullie mij aan?