[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:20

De Nikon D5300

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:31

De camera maakt automatisch na 999 foto´s inderdaad zelf een nieuwe map aan.

Op pagina 178 van je gebruiksaanwijzing staat meer over dat automatisch aanmaken van mappen.
En hier kun je meer informatie vinden over het doornummeren van foto´s:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/2837

Zorg ook dat je foto's niet verplaatst of wist via de computer.
Altijd kopiëren naar de computer, niet knippen.
En het geheugenkaartje formatteren via je camera, nooit foto's van het kaartje verwijderen vanaf je computer.
Want dat kan ook voor lees problemen zorgen in je camera. En mogelijk heeft dat ook invloed op het nummeren en op de namen van de mappen.

Zorg inderdaad dat de functie "Opeenvolgend nummeren" op "aan" staat.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:30

Ik weet niet waar het hoort maar ik denk dat mijn vraag het beste hier past..
Wat doen jullie bij nabestellingen nog met een foto? En wat zijn jullie tarieven voor nabestellen?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:58

Femke schreef:
De camera maakt automatisch na 999 foto´s inderdaad zelf een nieuwe map aan.

Op pagina 178 van je gebruiksaanwijzing staat meer over dat automatisch aanmaken van mappen.
En hier kun je meer informatie vinden over het doornummeren van foto´s:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/2837

Zorg ook dat je foto's niet verplaatst of wist via de computer.
Altijd kopiëren naar de computer, niet knippen.
En het geheugenkaartje formatteren via je camera, nooit foto's van het kaartje verwijderen vanaf je computer.
Want dat kan ook voor lees problemen zorgen in je camera. En mogelijk heeft dat ook invloed op het nummeren en op de namen van de mappen.

Zorg inderdaad dat de functie "Opeenvolgend nummeren" op "aan" staat.

Oh nooit geweten, zal er op letten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:44

CastaMickey schreef:
Wat doen jullie bij nabestellingen nog met een foto? En wat zijn jullie tarieven voor nabestellen?

Bij een nabestelling wordt de foto hier netjes geretoucheerd.
Ik kijk o.a. naar de witbalans, contrast, kleuren en scherpte.

Daarna wordt de foto aangepast naar het formaat waarop hij nodig is.
Bij een groot formaat afdruk is dat vaak de foto wat groter maken.
Bij een klein formaat afdruk of een kleine digitale foto, moet hij juist kleiner gemaakt worden.
Daarna verscherpen en opslaan en leveren.

Mijn prijzen van nabestellingen staan online op m'n websites (zie onderschrift).
Maar je hebt niet zoveel aan andermans prijzen. Omdat je niet weet hoe die prijzen zijn opgebouwd en hoe die persoon werkt.

Dat werkt op verschillende vlakken...

1. Iemand kan hobbyist zijn of prof. Waarbij een prof geld móet verdienen om rond te komen, terwijl een hobbyist geld kán verdienen, maar misschien ook geen probleem heeft als hij er zelfs juist geld bij moet leggen. Het is immers hobby.

En als we er vanuit gaan dat we wél winst maken op foto's:

2. Hoe hoog zijn de kosten van je bedrijfsvoering... Heb je hele goedkope apparatuur of juist het duurste van het duurste. Die moet iedere ongeveer 5 jaar vervangen worden. Dus daar moet geld voor binnen komen. Iemand met dure spullen moet meer geld ophalen om die te kunnen vervangen dan iemand met eenvoudigere spullen. En dat werkt door in alles in het bedrijf.

3. Hoe hoog wil je je marge hebben.
Een foto afdruk kost "iets" bij je leverancier. En jij rekent ook weer een bepaalde prijs aan je klant.
Het verschil tussen die twee is de marge.
Je kunt bij verschillende aanbieders laten afdrukken. Bij een budget aanbieder die heel goedkoop is of juist bij een hele luxe dure aanbieder.
En daar pas je dan meestal ook je prijs op aan.

4. Wat is je tijd waard.
Want het verwerken van een bestelling kost niet alleen geld maar ook tijd.
Dus in de prijs zit niet alleen de kosten van de afdruk bij je leverancier verwerkt, maar ook de tijd die je kwijt bent aan het mailen van de klant, het bevestigen van de bestelling, het nabewerken, het versturen naar je aanbieder en het opsturen naar je klant.
Dus ook je eigen tijd die je besteed aan iedere foto moet je in je prijs verwerken als je winst wil maken.
Daarom zie je vaak dat professionele fotografen een opstart prijs hebben of een minimaal bestel bedrag of een algemeen wat hogere prijs per foto. Om te zorgen dat ook de tijd gedekt is in de prijs.
Een beginnende fotograaf zal zichzelf misschien het minimum uurloon als uurtarief geven, terwijl een hele goede fotograaf voor nabewerking al snel op minimaal 60,- euro per uur zit.

5. Wat doe je aan een foto...
Er zijn fotografen die de foto bijna onbewerkt meegeven. Minuutje per foto bewerken. Of zelfs alle foto's op dezelfde manier in een bulk verwerken. Dan kost het weinig tijd.
Maar er zijn ook fotografen die juist tijdens het fotograferen van de shoot vrij snel werken en liever op de computer nog ontzettend veel sleutelen aan de foto. En soms misschien wel 4 uur op 1 foto nabewerken.

Zo kunnen prijzen dus nogal uiteenlopen in kostprijs.
Iemand met goedkope apparatuur en een sobere bedrijfsvoering met minimaal photoshop werk en die bij een budget leverancier de foto's inkoopt of zelfs thuis print... Die zal een totaal andere kostprijs hebben dan een fotograaf met dure apparatuur en veel nabewerking in photoshop en een luxe leverancier.
En natuurlijk alle varianten die daar tussenin zitten, want hierboven staan natuurlijk 2 uitersten.

De eerste stap om de prijzen van je nabestellingen te bepalen, is dus eigenlijk om je af te vragen hoeveel je wil verdienen. Daarna kijk je wat je bedrijfskosten zijn en hoeveel iedere afdruk minimaal moet opbrengen om die kosten te dekken.
En je kijkt naar wat de afdruk bij jouw leverancier kost.
Dan weet je hoeveel marge je daar bovenop moet zetten om kostendekkend te zijn en zelfs wat winst te maken.

En dan heb je je prijs, die voor jou goed is.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:25

CastaMickey schreef:
Ik weet niet waar het hoort maar ik denk dat mijn vraag het beste hier past..

Ik laat mijn nabestellingen afhandelen via Oypo, behalve digitale. Ik vermeld er bij een klant altijd bij dat als ik bijv nog een halstertouw o.i.d. heb weggewerkt dat ze mij eerst even moeten contacten, dan check ik het even na.
Door Oypo heb ik er zelf geen nakijken naar, je levert ook wel een beetje winstmarge in, maar het bespaart mij wel weer een pak tijd en het is voor de klant gemakkelijker aangezien die met ideal e.d. kan betalen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:28

Hello, even tussendoor een vraag aan jullie!
Ik ben beginnend fotograaf en heb voor morgen een fotomeeting met paarden georganiseerd in het bos van Schaarsbergen. Hebben jullie nog goede en handige tips en trics voor mij waar ik op kan letten.

Ik ben in het bezit van een Canon EOS 550 D, met een 55-200mm lens.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:06

Hallo! Heeft iemand nog tips voor de beginnende hobby'er die haar eerst concert op de foto wilt gaat zetten?
Ik heb volgende week vrijdag een concert van Destine in de 013, en ik zou graag wat mooie foto's maken, maar ik zou niet weten hoe je dat het beste kan doen in een donkere ruimte met een hele lichtshow erbij :')
Ik heb een Nikon D3200 met een 18-55 lens en een 55-200 lens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:18

@Suuszels:
Oypo is inderdaad handig omdat het je de afwikkeling uit handen neemt. En ze drukken keurig af bij Profotonet.

Maar ik heb zelf juist bewust niet voor Oypo gekozen juist omdat het dan zoveel extra tijd kost.
Je moet foto's namelijk afdruk-klaar uploaden. En dus álle foto's uit de shoot van te voren al volledig retoucheren.

Als er maar 5 foto's uit de 70 worden besteld, dan heb je er dus 65 voor niets bewerkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-15 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:29

Femke, bedankt voor je superuitgebreide antwoord!! Daar heb ik echt veel aan :)
Suuszels ook ontzettend bedankt!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:36

Femke schreef:
@Suuszels:
Oypo is inderdaad handig omdat het je de afwikkeling uit handen neemt. En ze drukken keurig af bij Profotonet.

Maar ik heb zelf juist bewust niet voor Oypo gekozen juist omdat het dan zoveel extra tijd kost.
Je moet foto's namelijk afdruk-klaar uploaden. En dus álle foto's uit de shoot van te voren al volledig retoucheren.

Als er maar 5 foto's uit de 70 worden besteld, dan heb je er dus 65 voor niets bewerkt.

Ik doe het anders, ik lever bij een shoot bijv 20 webbestanden. Deze 20 zet ik dan op oypo en lever ik via de mail met logo in de hoek. Voor een webbestand zorg ik er ook voor dat deze goed genoeg bewerkt is. Daarnaast meld ik aan de klanten dat als ze er een willen laten afdrukken waar bijv een halstertouw is weggewerkt ze het mij eerst moeten laten weten. Dan kan ik nog een laatste check doen.

Voor mij is dit een snellere werkwijze dan zelf het proces in handen nemen, ik heb ook niet iedere week even veel tijd om aan mijn fotografie te werken, dus dan zou het kunenn dat het soms wel een week duurt voordat het uberhaupt naar de afdrukcentrale wordt gestuurd
Maar ligt er ook aan je werkwijze, voor iedereen zal wat anders de voorkeur hebben.
Ik heb ook wle eens klanten gehad die liever zelf kiezen welke foto's ze op webbestand willen, dan maak ik een overzichtje in lightroom (door de beste foto's te vlaggen maar nog niet te bewerken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:37

Ja, dat scheelt dan inderdaad :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:08

Voor diegenen die Flickr gebruiken. Weet iemand waarom dit is en wat ik eraan kan doen? :( Ik kan mijn photostream niet meer gebruiken omdat dit er steeds staat. Heb al geklikt op ''go to camera roll'' en vanalles geprobeerd maar het gaat niet weg.

Afbeelding

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:03

Ik gebruik ook Flickr maar heb er geen last van, ik kan gewoon naar mijn Photostream :j

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:31

Hoe upload je daar IsaCalixa?
Ik opende eens een nieuw account op Flickr, en ik kreeg dat ook steeds. Kwam omdat ik volgens mij via de Camera Roll uploade: dan wordt het automatisch niet openbaar gemaakt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:59

Hoi allemaal! Ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Sinds een tijdje doet GIMP gek, de kloner werkt niet meer zoals voorheen. Op de 1e foto zie je wat de knop weergeeft als ik een kloongebied wil selecteren , op de 2e foto zie je wat er gebeurt wanneer ik een gebied heb geprobeerd te selecteren en ergens wil klikken om de kloon uit te voeren. Er gebeurt dan helemaal niks in de foto. Het kloongebied is niet te groot of te klein. Dit gebeurde van het ene op het andere moment, ik heb geen idee waardoor er gebeurde niks geks. GIMP opnieuw opstarten of opnieuw installeren werkt niet, laptop opnieuw opstarten ook niet. Het gebeurt bij elke foto. Hopelijk weet iemand hoe dit op te lossen! Bedankt alvast! De kwaliteit van deze foto's is niet geweldig, omdat het een foto met een slechte camera gemaakt is van een andere foto.
Afbeelding

Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:23

Even een vraagje: Ik heb vanochtend foto's geschoten. Mijn SD kaart geeft elke foto die ik geschoten heb een nummer. Nou ben ik vanochtend over de 10000 heen gegaan. Nu worden de foto's van mijn kaartje weer gegeven tot en met nummer 9999 (er staan er geen 10.000 op het kaartje hoor ;-) ) Maar alles wat daarna komt wordt niet weer gegeven op mijn laptop maar zijn wel te zien op mijn camera.

Waar kan dit aan liggen want ik wil ze wel graag op mijn laptop hebben natuurlijk

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:26

Heeft je camera een nieuw mapje aangemaakt? Volgens mij doen sommige modellen dit, die houden op bij 9999 en beginnen dan weer de telling bij 1 in een nieuw mapje op de kaart. Misschien kijk je dus in een verkeerd mapje op je SD via de laptop?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:00

Hahaha ja sorry, hij heeft inderdaad een nieuwe mapje aangemaakt. Voelde me al blond en wilde mijn bericht verwijderen, maar er had dus al iemand gereageerd :D Bedankt voor je reactie!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:15

Was anders helemaal geen domme vraag hoor haha! Als je het niet weet dan weet je het niet ;) Gelukkig is het opgelost.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:42

Ik heb een vraag en heb geen of dit de goede plek is daarvoor :P. Maar ik wil voor kerst wat shoots gaan doen met dieren en dan vooral honden in kerstsfeer. Normaliter fotograveer ik honden altijd buiten en op locatie. Echter is het idee wat ik in mijn hoofd heb alleen handig om binnen te doen met kertverlichting, kerstboom etc. Nu hebben wij daar thuis een geschikte ruimte voor, erg ruime kamer met grote ramen en dus veel natuurlijk licht. Maar het nadeel hiervan is dat dit een verdieping omhoog is, dus men met de hond omhoog moet. Zijn hier fotograven die daar ervaring mee hebben, dus een studio op een verdieping omhoog voor honden? Kleine honden kun je tillen, maar de grotere moeten toch echt lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:53

Het is voor honden niet goed en niet gezond om trap te lopen.
Het beste inzicht is eigenlijk dat die ruimte niet geschikt is voor hondenfotografie.

Bij mensenfotografie is een trap geen probleem, maar voor (grotere) honden is zo'n ruimte eigenlijk geen optie.

Mijn advies: niet doen of alleen kleine hondjes fotograferen, die gedragen kunnen worden.
En zorg dat je ook je klant laat weten dat ze de trap op moeten ;)
Als je een keer een klant hebt met een (been/rug/etc.) blessure is het niet handig als die er pas tijdens de shoot achter komt dat hij niet omhoog kan.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:42

Was zeker van plan om sowieso de klant in te lichten. Wat jij zegt dacht ik ook al, maar soms zie ik ook wel eens onodig spoken vandaar dus ook mijn vraag. Dan ga ik nog een brainstormen over een manier die wel haalbaar is. Dankjewel :)!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:52

Volwassen honden kunnen best traplopen hoor, is niks ongezonds aan. Maar dan alleen als ze op een goede manier de trap op en vooral af lopen. En dan ligt het nog aan het type trap of het verantwoord is.

Maar ik ga wel met Femke mee, van te voren aangeven en het is niet het meest handige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:05

Ik doel dan vooral op het feit dat er veel grotere hondenrassen zijn met heup- en elleboog problemen.
En dat 9 van de 10 grotere honden nooit hebben leren traplopen.

Praktisch gezien is het dan erg lastig om ze omhoog te krijgen.

En als je jezelf wil indekken tegen schade, zal het denk ik ook niet meevallen om een verzekering te vinden die schade aan dieren van klanten na zakelijk contact dekt. Voor het geval er eentje van de trap valt.

Ik zou er om die reden niet aan beginnen. Maar met kleintjes kan het natuurlijk wel :)