Nouks schreef:I know, en je bent niet de enige... zo'n beetje 50/50 over dat ding, remarkableEn ik heb ook een Canon 85 f1.8, heerlijk objectief. Erg snelle focus, erg scherp.
Wat de Nikon 85mm betreft ben ik inderdaad niet weg van de bokeh.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HLPhoto schreef:een objectief is NOOOOOIT te scherp. Overweeg ook de non-L macro eens overigens, scheelt je een bak duiten en is nauwelijks meetbaar minder scherp (dwz tenzij je twee gelijke foto's maakt en ze naast elkaar houdt ga jij 't niet merken). Mis je alleen de hybrid IS.
Als je foto te scherp wordt: Bewust misfocussen of gaussian blur in post.
HLPhoto schreef:24-70 Sigma -> hij past, maar mooi laten liggen dat ding, zonde van je geld.
Voor een 50D zou ik als ik jou was de Sigma 17-50 F/2.8 OS HSM nemen. Nauwelijks duurder, meer groothoek, beeldstabilisatie en maar heel weinig minder "tele"... maar bovenal veel beter en scherper. Alleen de uiterste hoekjes zouden iets beter kunnen.
De 85mm F/1.8 USM van Canon vind ik toch echt van een andere klasse dan de 50. De 50 heet niet voor niks "plastic fantastic", voor het geld komt er zeker een hoop leuks uit. De 85 is ook als je de prijs niet meerekent gewoon een heel goed objectief, had van mij een rood randje mogen hebben.
_Charlotte_ schreef:17-50 mm lijkt me opzich ook wel fijn maar voor portret/fashion wel geschikt? gaat hetniet veel vervormen?
Nouks schreef:...en die 17-50 heeft daar dus geen last van. Is een erg prettig objectief en ook vol open gewoon goed.De 24-70 Sigma past idd prima (voor Canon DSLR's is dat in tegen stelling tot Nikon niet zo moeilijk, van alle objectieven die je nu nog nieuw kunt kopen met Canon-vatting kun je er vanuitgaan dat ze passen). Ik heb hem zelf een tijd gehad, maar zou hem niet zonder meer aanbevelen. Het objectief is *erg* soft op F2.8.
HLPhoto schreef:_Charlotte_ schreef:17-50 mm lijkt me opzich ook wel fijn maar voor portret/fashion wel geschikt? gaat hetniet veel vervormen?
De 17-50 is een allroundobjectief, een standaardzoom. Voor portret/fashion beperkt geschikt.. maar dan zit je continu aan 50mm. De reden dat ik je die aanraad is:Nouks schreef:...en die 17-50 heeft daar dus geen last van. Is een erg prettig objectief en ook vol open gewoon goed.De 24-70 Sigma past idd prima (voor Canon DSLR's is dat in tegen stelling tot Nikon niet zo moeilijk, van alle objectieven die je nu nog nieuw kunt kopen met Canon-vatting kun je er vanuitgaan dat ze passen). Ik heb hem zelf een tijd gehad, maar zou hem niet zonder meer aanbevelen. Het objectief is *erg* soft op F2.8.
De enige ~24-70 die goed bruikbaar én betaalbaar is op een 50D is de Tamron 28-75 F/2.8, maar 28mm op een cropbody is VERRE van groothoek en dus is zo'n 24-70/28-75 niet bepaald meer "standaardzoom" te noemen. Heb dat bereik op een cropcamera altijd als erg storend ervaren. Ook de 24-70L vind ik voor een 50D géén aanrader. Hij is goed, maar niet goed genoeg (meer) om z'n prijs te rechtvaardigen op een cropbody. De 17-55IS USM is beter en goedkoper.
_Charlotte_ schreef:Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Bulk
en deze lens..hij is niet duur.. maar is hij ook wel fijn/goed?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... canon.html
bedoelde u deze?
Nouks schreef:Even nieuwsgierig of je deze wel gelezen hebt?Nouks schreef:Als je per se een objectief zoekt voor portretten, wat is er dan mis mee om gewoon direct de 85mm te kopen ipv eerst een F2.8 zoomlens?
HLPhoto schreef:_Charlotte_ schreef:Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Bulk
en deze lens..hij is niet duur.. maar is hij ook wel fijn/goed?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... canon.html
bedoelde u deze?
U is niet nodig en die bedoelde ik idd![]()
De 17-85 IS USM vind ík (net als de 18-135IS) niet erg goed, ben altijd blijer geweest met de 18-55IS (dat goedkope ding idd).
De 15-85 IS USM (de opvolger van die 17-85) is overigens wel een héél fijn objectief, waanzinnig scherp en lekker bereik. Krijg echter het gevoel dat je 'm lichtsterk zoekt en daarvoor ben je bij de 15-85/17-85/18-135 aan het verkeerde adres.
Verder: Zie boven, de 85 USM is een topobjectief. Heb 'm zelf ook gehad en werd er heel gelukkig van.
Courses schreef:Wat vind je er zo heerlijk aan? >> Verbaast me niks als je de Canon 70-200mm f/4.0 L USM prettiger vindt, en die is nog goedkoper ookIk heb gister de 70-200 Sigma 2.8 van Suzanne (Fervor Fotografie) geprobeerd op haar 400D met grip. Wat een heerlijke lens zeg! Vond 'm echt super fijn werken, in vergelijking met mijn 55-250mm IS, pfoeh. Ik schaamde me kapot haha! Nu zit ik er hard over te denken eerst de Sigma variant te kopen omdat ik er echt fijn mee gewerkt heb gister en echt leuke platen heb kunnen schieten.
Heeft iemand enig idee aan wat voor bedrag ik moet denken? Eigenlijk zou ik hem nieuw willen kopen maar daar heb ik momenteel het geld echt niet voor, dus overweeg ik 2de hands. Maar dit heeft voor mij als keerzijde dat ik geen idee heb waar ik op moet letten bij het kopen van een tweedehands objectief?
Animal_ABC schreef:Bij lichtbewolkt weer idd. Verder: Het is al snel donkerder dan een camera leuk vindt. Heb dit weekend foto's gemaakt in een qua licht met een rijbak vergelijkbare hal een paar foto's gemaakt met available light.. het is dat ik lichtsterke objectieven heb, had nog ISO 1000~1250 nodig om een beetje beweging te kunnen bevriezenIk ga eens proberen wat je daar voorstelt met die 3200 ISO waarde. Doe ik dat dan bij somber weer (lichtbewolkt is voor mijn camera mometneel al somber)? Of bij zonnig weer? Met een stilstaand onderwerp neem ik aan? Of juist niet?
Animal_ABC schreef:geen probleemIn ieder geval bedankt voor je antwoorden!