[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:16

Liesje89 schreef:
Kijk ff in je instructieboekje Clown

Dat heb ik al gedaan Tong uitsteken Zonder resultaat alleen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:03

Dat van diafragma wist ik, maar de AV stand nog niet!
Ik ga het eens testen- bedankt! Haha!

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:08

Kan iemand me uitleggen wat ISO nou is ?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:43

De lichtgevoeligheid van je camera Lachen

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:47

Jep Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:02

De ISO-waarde is redelijk simpel te begrijpen. Ik heb niet zo veel verstand van fotograferen, maar zelfs ík begrijp het. Kan je nagaan Knipoog

ISO-waarde is hoe donker of licht je foto wordt. Als het lekker zonnig is, je staat buiten en de zon schijnt op je onderwerp, kun je de ISO-waarde zo laag mogelijk zetten.

Maar als het bewolkt is, je staat ook nog 'ns in de schaduw, het begint al wat te schemeren, moet je ISO-waarde vaak een stuk omhoog gegooid worden.

Het probleem alleen is: hoe hoger de iso-waarde, hoe meer ruis op je foto. Als je je ISO op 100/200 hebt, is hij dus wat donkerder (wat niet uit maakt als je dus in de zon staat), en eigenlijk nagenoeg zonder ruis.
Als je in die schaduw-situatie bent, moet je iso misschien wel op 800 of 1600 zetten (soms zelfs nog hoger), maar dan is de foto omgeven van ruis. Zoiezo digitaal niet mooi, maar als je een afdruk gaat maken, krijg je allemaal rare kleuren. Zwart kan blauwig of groenig worden, vreemde vlekken op de foto, en uiteindelijk werkt het ook de scherpte tegen op een afdruk.

Zet je ISO dus altijd zo laag mogelijk. Als je dan hele donkere foto's krijgt, moet ie gewoon iets hoger, maar je kunt beter een goee combinatie vinden tussen diafragma, sluitertijd en ISO-waarde.
Als je je diafragma groter zet (een kleiner getal, F2,8 bijvoorbeeld), je sluitertijd wat hoger (een kleiner getal, bijv 30) en je Iso iets hoger (op 600, ik zeg maar wat), krijg je héle lichte foto's, zonder dat je je ISO-waarde over de duizend hoeft te zetten. Lachen

(even gekopiërd uit een ander topic waar ik het al uit had gelegd.)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:14

Heel erg bedankt! Knipoog Haha!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:53

Hoi Haha!

Hier mijn probleem:
viewtopic.php?f=149&t=737998

Heeft misschien ook wel te maken met de ISO. (Zie tweede reactie) Maar hoe verander ik die? Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb een Fuji Finepix S5600.

Alvast bedankt! Cool

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:58

ISO verander je door gebruik te maken van het F-knopje op je camera, Martine Lachen
Ik denk alleen niet dat het aan je ISO ligt, maar aan de hardheid van het licht. Daar kun je niets aan doen, want dat doet de natuur. Alleen de ISO heel erg laag zetten (64) kan je daarbij helpen.
Verder denk ik dat je geflitst hebt bij de foto van de Franse Bulldog?
Daardoor word je beeld nóg harder in combinatie met het felle zonlicht.

Dus: Niet flitsen, ISO zo laag mogelijk zetten, en als dat niet wil helpen je sluitertijd wat langzamer zetten Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:03

he wat een handig topic!
en ik zie m nu pas Bloos

ik heb nog niet zo heel lang de canon eos 400d,leuke camera en schiet er al aardig wat leuke foto's mee maar uit sommige dingen kom ik niet uit ,ook niet met boekje erbij Verdrietig

er schijnt namelijk een instelling te zijn die de achtergrond zwart kan maken,alleen kan ik hem dus niet vinden...wie weet wat?
of desnoods met fotobewerking maar ook in dat programa kan ik het niet vinden (photoshop 9)

en ik probeer telkens mijn vriend met bowlen op de foto te zetten
helaas is het daar binnen donker met discolichten...ik heb al verschillende stande geprobeert maar kom er niet uit...
de automatische stand maakt nog de redelijkste foto's alleen bij teveel actie dus wazige foto's

wie o wie heeft wat oplossende tips voor mij
liefst iemand die de camera een beetje kent Knipoog

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:21

Foto met zwarte achtergrond doe je zo:
Zet je lichtmeting op spotmeting, zet bv je paard in een donkere schuur met z'n hoofd en gedeelte hals buiten in het licht, scherpstellen op een licht gedeelte vh paard bv neus.
Knippen maar en evt. nabewerken in Photoshop Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:28

xLienepienx schreef:
Liesje89 schreef:
Kijk ff in je instructieboekje Clown

Dat heb ik al gedaan Tong uitsteken Zonder resultaat alleen..

Blader het menu van je camera eens door. Verder kan ik je niet helpen helaas.
Ik had een Powershot A85, maar die is gesloopt door mijn ex-schoonzusjes en die gaat niet meer aan.
Anders had ik het voor je opgezocht.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:39

gillian schreef:
Foto met zwarte achtergrond doe je zo:
Zet je lichtmeting op spotmeting, zet bv je paard in een donkere schuur met z'n hoofd en gedeelte hals buiten in het licht, scherpstellen op een licht gedeelte vh paard bv neus.
Knippen maar en evt. nabewerken in Photoshop Knipoog

spotmeting Verward
dan gaan bij mij de vraagtekens al rijzen Tong uitsteken
ik heb wel deelmeting en meervlaksmeting..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 03:17

Je hebt ook spotmeting op je comera zitten Lachen Alleen canon vind het grappig om dat deelmeting te noemen Knipoog
Jouw spotmeting is de de deelmeting.. Dat is het middelste figuurtje van de 3. Dat vierkantje met het gespleten bolletje, zeg maar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 06:00

aha dank je wel!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:46

Dankjewel Liesje 89, ik wist niet eens hoe je de ISO moest verstellen, maar het is echt tè gemakkelijk Bloos
*Schaam Clown

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:47

Wat zijn nou de beste omstandigheden voor porttret fotografie zonder studio?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:49

Hoe bedoel je? Portretfotografie gewoon buiten, of wel binnen maar in een gewone kamer?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:50

binnen, maar in een gewone kamer, ik had iig al bedacht dat ik mijn camer aop portret stand moest zetten Pling Af en toe heb ik zulke slimme ingevingen Schijnheilig

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:05

Kun je de instellingen zelf veranderen (dus niet alleen portretstand-sportstand-landschapstand, maar echt diafragma en sluitertijd gericht instellen? )

Dan zou ik binnen voor een zo open mogelijk diafragma (laag getal), en een sluitertijd van rond de 200 fotograferen. Als het te donker is, sluitertijd wat omlaag (minder snel), als het te licht is, sluitertijd omhoog (sneller).
En natuurlijk je isowaarde zo laag mogelijk Lachen

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:25

Hm, ben het voor het goortste deel met Myukki wel eens, maar over diafragma niet helemaal.
Het hangt er vanaf wat jij graag wilt. Wil jij graag een klein gebied in de foto scherp hebben? Neem dan een groot diafrgma (is laag F getal), of wil je juist zoveel mogelijk in de foto scherp hebben? Neem dan een klein diafragma (is groot getal)

Dit laatste vind ik wel fijn werken met full body shots zeg maar, zodat je alles scherp hebt, benen, armen en hoofd. Als je hier maar voor een diafragma van bijv. 2.0 kiest, en je verkeerd scherpstelt, heb je grote kans, dat je het gebied scherp hebt, die je juist niet scherp had willen hebben.

Nog een tipje: Daglicht werkt wel makkelijk, probeer zo min mogelijk met spotjes o.i.d. te werken, veroorzaakt meestal irritante schaduwen. Misschien is een wit/zwart doek ook wel handig om op te hangen, voor een rustige achtergrond. Wil je de achtergrond onscherp hebben? Haal je model dan een paar meter van de achtergrond naar voren. Dan verdwijnt de achtergrond wat meer in de onscherpte.

Succes!!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:54

Bedankt Lachen Bij mijn camera kun je a;es ze;f instellen enzo, dus ik ga gewoon wat proberen
iig heel erg bedankt voor de tips Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:53

Martine_R schreef:
Dankjewel Liesje 89, ik wist niet eens hoe je de ISO moest verstellen, maar het is echt tè gemakkelijk Bloos
*Schaam Clown

Geen dank hoor, meid Lachen
En je hoeft je niet te schamen, het heeft ook even geduurd voordat ik het door had Knipoog

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:45

zucht het lukt me niet om zo'n portret foto te maken met wazige achtergrond, heb hier al zo'n paar mooie gezien op de site. Ik zet het diafragma zo laag mogelijk en er is genoeg belichting en dergelijke maar alles is even scherp (wel op LCD scherm) zou het kunnen dat van zodra ik deze op computer zet beter is. Stel ik verkeerd scherp of zo ik weet het niet meer Verdrietig

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:09

Zorgen dat je zo weinig mogelijk achtergrond hebt, en je onderwerp zo ver mogelijk van je achtergrond af zetten. Als je ergens een detailfoto van maakt zie je al veel meer de wazige achtergrond, omdat je dan zo weinig mogelijk achtergrond hebt Lachen